سرزمین سئو مقالات سایت همه چیز درباره گزارش سئو و ۱۲  تمپلیت مورد نیاز هر سئوکار

همه چیز درباره گزارش سئو و ۱۲  تمپلیت مورد نیاز هر سئوکار

همه چیز درباره گزارش سئو و ۱۲  تمپلیت مورد نیاز هر سئوکار post thumbnail image


در هر جایگاهی که مشغول باشید، مدیر محتوا، مدیر مارکتینگ یا یک کارشناس بازاریابی، داشتن یک گزارش سئو حرفه‌ای از سایت شما برای طراحی، اجرا و نتیجه گیری هر استراتژی بازاریابی دیجیتالی که در ذهن دارید، حیاتی و مهم است.

این گزارش‌ها درک درستی از عملکرد وب‌سایت مدنظر شما ارائه می‌دهد و بخش هایی را که نیاز به بهبود دارند مشخص می‌کند. اما تولید گزارش‌های دقیق و کامل می‌تواند خیلی خسته‌کننده باشد، به خصوص زمانی که با مشتریان یا کارفرماهای پرتعداد و البته حساس سروکار دارید.

اینجاست که چه شما یک متخصص SEO باشید و چه یک مدیر بازاریابی، داشتن نمونه‌ها و قالب‌های (تمپلیت) گزارش‌دهی سئو که قابل تنظیم و شخصی‌سازی باشند، یک قدم بزرگ برای داشتن خیال راحت است.

با استفاده از این تمپلیت‌ها ( هرچند برای استفاده کامل و حرفه‌ای، باید کمی هزینه کنیم و در ایران با مشکل پرداخت هم سروکار داریم.)، بازاریابان می‌توانند فرآیند گزارش‌دهی SEO را ساده‌سازی کنند و از مدیریت زمان و یکنواختی همه گزارش‌ها به عنوان یک سئوکار حرفه‌ای مطمئن شوند.

در این پست بلاگ راتین، ما به برخی از الگوها و تمپلیت‌های برتر گزارش سئو با قابلیت تنظیم و اصلاح گزارش‌های شما می‌پردازیم. اما اول یک سوال خیلی مهم!

 

گزارش سئو چیست؟

گزارش سئو یک سند جامع و یک نمای کلی از عملکرد وب‌سایت از نظر بهینه‌سازی موتور جستجو است. مجموعه‌ای از داده‌ها و تجزیه و تحلیل‌های مربوط به:

  •  رتبه‌بندی موتورهای جستجو
  •  ترافیک وب‌سایت
  • بک‌لینک‌ها
  • سئو On-Page
  • سئو Off-Page
  • سئوی فنی یا تکنیکال
  •  سئوی Local
  • سئوی موبایل

و جنبه‌های مختلف دیگر را در بر می‌گیرد.

این گزارش‌ها برای صاحبان وب‌سایت، آژانس‌های سئو و البته بازاریابان دیجیتال و کارشناسان سئو اهمیت قابل‌توجهی دارند و به عنوان ابزاری برای نظارت بر عملکرد وب‌سایت، مشخص‌کردن بخش‌هایی که نیاز به بهبود دارند و نظارت بر پیشرفت وبسایت در طول زمان عمل می‌کنند.

علاوه بر این، از طریق بررسی دقیق داده‌ها و معیارهای مرتبط با سئو ، افراد و سازمان‌ها می‌توانند تصمیمات دقیق‌تر و بهتری در مورد استراتژی‌ها و تاکتیک‌های سئو خودشان بگیرند.

داده‌های گزارش‌ سئو از ابزارهای مختلفی مانند

  •  Google Analytics
  •  Google Search Console
  •  Ahrefs
  • SEMrush

و … استخراج می‌شوند.

البته معیارهای سفارشی نیز ممکن است بر اساس نیازهای هر پروژه در آن گنجانده شوند.

این گزارش‌ها نقاط قوت و ضعف SEO را مشخص می‌کنند، مناطق نیازمند تمرکز شما را برجسته می‌کنند و مسیری برای ارائه پیشنهادات می‌سازند.

داشتن گزارش SEO برای افزایش بازدید در جستجو و ترافیک وب‌سایت حیاتی است. تجزیه و تحلیل منظم، گرفتن تصمیمات مبتنی بر داده، بهینه‌سازی مداوم و رتبه‌بندی بهبود یافته و در نهایت رشد ترافیک ارگانیک همه از مزیت‌های داشتن یک گزارش سئوی دقیق و حرفه‌ای است.

گزارش سئو به عنوان ابزار اندازه‌گیری برای ارزیابی موفقیت استراتژی سئو، براساس انواع معیارها و شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI) است:

  • ترافیک ارگانیک
  • کلیک‌های ارگانیک
  • ایمپرشن
  • صفحات لندینگ برتر
  • صفحات تبدیل برتر
  • نرخ کلیک (CTR)
  • نرخ تبدیل
  •   کلمات کلیدی با رتبه برتر
  •  بک‌لینک‌ها
  •  اعتبار سایت

این گزارش با استفاده از نمودارها، گراف‌ها و جداول مختلف برای مدیران پرمشغله سطح C که به دنبال ارزیابی بازگشت سرمایه سئو و توزیع منابع هستند، بسیار ارزشمند است.

اصل اساسی گزارشات سئو یک چیز است: یک گزارش خوب باید عملکرد جستجوی وب‌سایت را به طور دقیق به تصویر بکشد.

یادتان باشد؛ با ارزش‌تر از گزارش‌هایی که فقط بر سیگنال‌های مثبت تاکید دارند، گزارش‌هایی هستند که دقیق هستند و توصیه‌های مهم و عملی ارائه می‌کنند.

چرا گزارش سئو مهم است؟

به نظر بچه‌های تیم سئوی راتین و البته منابع معتبر، گزارش سئو به 9 دلیل زیر دارای اهمیت زیادی هستند:

  • صاحبان مشاغل اهمیت افزایش عملکرد ارگانیک وب‌سایت تحت تاثیر افزایش بازدید و تعامل مخاطب را درک می‌کنند
  • مشتریان سئو برای رشد به تخصص تیم شما متکی هستند و این منجر به افزایش هزینه و درآمد شما می‌شود.
  • گزارش‌دهی منظم به تشخیص و شناسایی سریع مشکلات مهم کمک می‌کند و عملکرد وبسایت را افزایش و نگرانی شما و مشتری را کاهش می‌دهد.
  • گزارش‌های سئو، نظارت موثر و مداوم بر عملکرد وب‌سایت را امکان‌پذیر می‌سازد.
  • با بررسی گزارشات سئو، محتوایی را پیدا می‌کنید که به خوبی تبدیل می‌شو. حالا می‌توانید برای افزایش نرخ بازگشت سرمایه (ROI)، تاکتیک‌های موثر مقالات موفق خودتان را کپی کنید.
  • برای حفظ موقعیت‌ سایت در موتور جستجو، وب‌سایت خود را بر اساس گزارش‌های رتبه‌بندی به روز و رصد منظم رتبه بندی رقبا تنظیم می‌کنید.
  • تخصیص بودجه شما برای بازاریابی، از طریق گزارش‌دهی مبتنی بر KPI دقیق، بهینه‌سازی می‌شود.
  • می‌توانید کلمات کلیدی بیشتری به استراتژی سئو و بر اساس بازدیدکنندگان جدید سایت، اضافه کنید.
  • با ارزیابی و کار روی اطلاعات جمع‌آوری شده از گزارش‌های سئو، عملکرد ارگانیک سایت را افزایش می‌دهید و به آگاهی بیشتری برای گرفتن تصمیمات استراتژیک می‌رسید.

حالا با ما همراه باشید تا با هم دوازده تمپلیت قابل تنظیم از ۱۲ سایت معتبر را بررسی کنیم.

به راحتی و بعد از خواندن این مقاله می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

 

12 تمپلیت و قالب آماده گزارش سئو، برای تحت تاثیر قرار دادن مشتریان شما

تمپلیت گزارش سئو ماهانه  Backlinko

قالب گزارش ماهانه SEO hc سایت معتبر Backlinko، بررسی کاملی از عملکرد جستجوی ارگانیک یک وب‌سایت به شما ارائه می‌دهد.

چه شما یک متخصص سئو با تجربه باشید و چه یک بازاریاب اینترنتی تازه‌کار این ابزار برای نظارت بر پیشرفت سئو و انتقال نتایج به مشتریان واقعا ایده آل است.

اینجا بعضی از ویژگی‌های اصلی قالب Backlinko SEO Report را بررسی می‌کنیم:

  • مقایسه عملکرد جستجوی ارگانیک: این تمپلیت شامل مقایسه سال به سال (YOY) عملکرد جستجوی ارگانیک سایت است، بنابراین می توانید خیلی سریع ببینید که چگونه وب‌سایت شما در طول زمان بهبود یافته است.
  •   این گزارش شامل خلاصه‌ای از معیارهای عملکرد مهمی مانند ترافیک، لیدها یا تبدیل‌ها هم می‌شود؛ که اطلاعات خلاصه و مفیدی از عملکرد وب‌سایت ارائه می‌کند.
  • این تمپلیت البته برترین کلمات کلیدی جستجوی ارگانیک را هم مشخص می‌کند؛ این اطلاعات به ترافیک وب‌سایت خیلی کمک می‌کند و یک مقایسه سال به سال از عملکرد کلمات کلیدی را به شما نشان می‌دهد.
  • صفحات لندینگ برتر در جستجوی ارگانیک: این گزارش همچنین صفحات لندینگ برتر در جستجوی ارگانیک و همچنین مقایسه عملکرد صفحه هر لندینگ به صورت سال به سال را مشخص می‌کند.

در نهایت هم، این تمپلیت خلاصه‌ای از رتبه‌بندی کلیدواژه‌های برتر ماه جاری را تحویل می‌دهد و به شما امکان می‌دهد پیشرفت سایت در کلمات کلیدی خاص را در طول زمان پیگیری کنید.

تمپلیت گزارش سئو ماهانه Backlinko یک راه عالی برای پیگیری عملکرد سئوی شما و ارتباط نتایج به دست‌آمده با مشتریان است. یک فرمت ساده و سرراست برای داشتن دید بهتر و البته با کاربرد ساده.

قالب گزارش سئو  Ahrefs

Ahrefs  به عنوان یکی از معتبرترین ابزارهای سئو، یک قالب گزارش دقیق SEO دارد که به طور کامل عملکرد جستجوی ارگانیک وب‌سایت را بررسی می‌کند.

این تمپلیت دارای بخش‌های متعددی است که هر کدام مجموعه شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI) لازم را برجسته می‌کنند و به شما امکان می‌دهند موفقیت استراتژی‌های سئوی خودتان را بسنجید.

برخی از ویژگی‌های کلیدی قالب گزارش سئو Ahrefs شامل موارد زیر است:

  • بخش نمای کلی: یک نمای سطح بالا از عملکرد جستجوی ارگانیک وب‌سایت، از جمله معیارهایی مانند ترافیک ارگانیک، رتبه بندی کلمات کلیدی و بک‌لینک‌ها ارائه می‌دهد.
  • جستجوی ارگانیک: این بخش به صورت عمیق‌تر به عملکرد جستجوی ارگانیک وب‌سایت، از جمله تفکیک کلمات کلیدی برتر، صفحات لندینگ برتر و قابلیت مشاهده موتور جستجو (Visibility) می‌پردازد.
  • بک‌لینک‌ها: بک‌لینک‌ها بخش مهمی از استراتژی‌های سئو هستند و این بخش از قالب Ahrefs پروفایل بک‌لینک یک وب‌سایت را با جزئیات کامل تجزیه و تحلیل می‌کند. این بخش شامل معیارهایی مانند دامنه‌های ارجاع دهنده (referring domains)، انکر تکست (anchor text) و صفحات برتر بر اساس لینک‌ها است.
  • بررسی رقبا: نظارت بر عملکرد سئوی رقبا یک پارامتر بسیار مهم است و این بخش از قالب Ahrefs یک نمای کلی از عملکرد جستجوی ارگانیک سایت آنها ارائه می‌دهد. مواردی مثل کلمات کلیدی برتر، صفحات برتر و قابلیت مشاهده موتور جستجو در سایت رقبای شما.
  • بخش سئو فنی یا تکنیکال در تمپلیت Ahrefs پارامترهای فنی مهم و موثر بر عملکرد جستجوی ارگانیک وب‌سایت را ارزیابی می‌کند. از جمله سرعت صفحه، ریسپانسیو بودن سایت برای دیوایس‌های مختلف و به خصوص موبایل و البته خطاهای Craw گوگل. علاوه بر این، کزارش ای اچ رفس، خلاصه‌ای از تسک‌های سئو انجام شده شما تا به امروز را ارائه می‌دهد.

سایر ویژگی‌های مهم گزارش این سایت وقتی از طرح های پولی آن استفاده می‌کنید؛ عبارتند از:

  • تجزیه و تحلیل محتوا
  • گزارش موقعیت ارگانیک و ترافیک جستجو مثل صفحات لندینگ پربازدید و کلمات کلیدی ارگانیک
  • گزارش ماهانه سلامت سئوی وب‌سایت
  • شناسایی هرگونه محتوای تکراری
  •  مشکلات لینک داخلی

Ahrefs یک گزارش بررسی هم در مورد عملکرد رتبه‌بندی به شما ارائه می‌دهد. که در آن تعداد کلمات کلیدی ظاهر شده در SERP ها، رتبه‌بندی فیچر اسنیپت‌ها (featured snippet) و تعداد بسته‌های تصویری آورده شده‌است.

قالب گزارش SEO Ahrefs ابزاری ارزشمند برای سنجش موفقیت ابتکارات سئویی شما و مشخص کردن بخش‌های قابل بهبود سایت است. با نگاه کامل این گزارش به KPI ها و چیدمان بصری مناسب، متخصصان سئو در هر سطحی می‌توانند از آن استفاده کنند.

گزارش ماهانه لینک بیلدینگ از  Agency Analytics 

قالب آماده گزارش لینک بیلدینگ ماهانه Agency Analytics برای آژانس‌ها یا بازاریاب‌هایی که می‌خواهند یک نمای کلی از تلاش‌های لینک‌ بیلدینگ را به مشتریان خود ارائه دهند، یک ابزارایده‌آل است.

اطلاعات مختلفی شامل موارد زیر در این گزارش نمایش داده‌ می‌شود.:

  • خلاصه‌ای از فرآیند تکمیل‌شده لینک بیلدینگ در طول ماه، شامل تعداد لینک‌های به دست آمده، انواع لینک‌ها و اعتبار دامنه سایت‌های لینک‌دهنده
  • لیستی از دامنه‌های لینک‌دهنده برتر که در طول ماه به دست آمده‌اند، به همراه اعتبار دامنه آنها و تعداد بک‌لینک‌هایی که ارائه می‌دهند.
  • تجزیه‌وتحلیل انکر تکست استفاده‌شده برای بک‌لینک‌های دریافتی، که درصد انکر تکست‌های نام برند، عمومی و اصلی استفاده‌شده را نشان می‌دهد.
  • تجزیه و تحلیل پروفایل‌های بک‌لینک رقیب، از جمله تعداد بک‌لینک‌ها، اعتبار دامنه و دامنه‌های ارجاع‌دهنده.
  • پیشنهاداتی برای استراتژی لینک‌ بیلدینگ ماه آینده بر اساس تجزیه و تحلیل تلاش‌های ماه جاری و تجزیه و تحلیل رقبا.
  • گزارش لینک‌ بیلدینگ یک گزارش کاری ضروری سئو است که تلاش‌های کسب لینک را مستند می‌کند و طرح ایجاد لینک را خلاصه می‌کند. باید به صورت هفتگی یا ماهانه برای مشتری ارسال شود.
  • خلاصه‌ای از کل بک‌لینک‌ها، از جمله تعداد دامنه‌های ارجاع‌دهنده (referring domains)، citation flow، trust flow، لینک‌های Follow و لینک‌های متنی، در گزارش لینک‌ بیلدینگ آژانس آنالیتیکس ارائه شده است.

همچنین این گزارش شامل لیستی از لینک‌های منتشر شده با نمودارها و گراف‌های مربوطه است که توزیع لینک‌ها را به طور خلاصه به شما نشان می‌دهد. این گزارش حتی حاوی یک گزارش رتبه‌بندی است که تغییرات در رتبه‌بندی جستجوی ارگانیک برای کلمات کلیدی هدفمند خوب و بد شما را نشان می‌دهد.

 

تمپلیت تحقیق کلمات کلیدی  SEO Sandwitch

قالب جستجوی کلمات کلیدی سئو SEO Sandwich یک ابزار عالی برای تحقیق کامل کلمات کلیدی است. این نمونه آماده به بازاریابان کمک می‌کند تا کلمات کلیدی بهینه را برای کمپین‌های سئوی خودشان مشخص کنند و محتوایشان با هدف جذب بیشتر مخاطب تولید کنند.

موارد زیر در این قالب آماده در اختیار شما قرار دارد:

  • خلاصه‌ای از تحقیقات کلیدواژه را ارائه می‌دهد که شامل تعداد کلمات کلیدی شناسایی شده، ترافیک جستجو، میزان رقابت و دشواری کلمه کلیدی است.
  • تجزیه و تحلیل رقبا: این تمپلیت به تجزیه و تحلیل کلمات کلیدی و رتبه‌بندی موقعیت‌های رقابتی شما کمک می‌کند. رقبای برتر و کلمات کلیدی تحت مدیریت آنها را تعیین می‌کند و آنچه را در مورد کلمات کلیدی مورد نظر باید بدانید به بازاریابان ارائه می‌دهد.
  • این تمپلیت شامل لیستی از کلمات کلیدی long-tail و short-tail ، حجم جستجو و دشواری کلمات کلیدی آنها است. این لیست به بازاریابان کمک می‌کند تا بهترین کلمات کلیدی را برای محتوای خودشان تعیین کنند.
  • راهنمای بهینه‌سازی محتوا: این قالب به بهینه‌سازی محتوا براساس کلمات کلیدی هدف کمک می‌کند و شامل توصیه‌هایی برای قرار دادن کلمات کلیدی، متا تگ‌ها و سایر رویکردهای بهینه‌سازی در صفحه است.
  • ردیابی کلمات کلیدی: این نمونه شامل یک شیت ردیابی برای رتبه‌بندی کلمات کلیدی موردنظر است، که به بازاریابان اجازه می‌دهد تا بر توسعه ابتکارات سئو نظارت کنند و تغییرات لازم را ایجاد کنند.

به طور کلی، قالب تحقیق کلمات کلیدی SEO Sandwitch منبع ارزشمندی برای هر بازاریابی است که تلاش می‌کند سئوی یک سایت را بهبود ببخشد و ترافیک بیشتری را به وب‌سایت بیاورد.

 

گزارش سئوی SEOptimer

گزارش سئوی SEOptimer به طور کامل محدوده سئوی فنی و تکنیکال وب‌سایت، بهینه‌سازی on-page و جنبه‌های مختلف off-page را بررسی می‌کند.

یک تجزیه و تحلیل عمیق از عملکرد وب‌سایت به شما ارائه می‌دهد و به شناسایی مسائلی که ممکن است به صورت بالقوه رتبه‌بندی موتور جستجو را مختل کند، کمک می‌کند.

  • تجزیه و تحلیل فنی سئو: این مولفه وب‌سایت را از نظر نقص و ایراد فنی که ممکن است عملکرد موتور جستجو را مختل کند بررسی میکند. مانند لینک‌های شکسته، متا تگ‌های از دست‌رفته و تصاویر دارای ایراد.
  • تجزیه و تحلیل بهینه‌سازی On-Page: این پارامتر کیفیت محتوای وب‌سایت، استفاده از کلمات کلیدی و ساختار و معماری وب‌سایت را ارزیابی می‌کند؛ تا مشخص کند تا چه حد برای موتورهای جستجو بهینه شده است.
  • تجزیه و تحلیل Off-Page: این مولفه پروفایل‌های بک‌لینک وب‌سایت، توزیع انکر تکست‌ها و اعتبار دامنه و وبسایت از نظر موتور جستجوپ را تجزیه و تحلیل می‌کند.
  • این گزارش دارای یک بخش مجزا در مورد عملکرد وب‌سایت از نظر سرعت، ریسپانسیو بودن و حضور در رسانه‌های اجتماعی هم هست .
  • توصیه‌هایی برای بهینه‌سازی: این گزارش گام‌های عملی و راهکارهای کاربردی برای بهبود بخش فنی سئو، on-page و off-page  ارائه می‌کند. این توصیه‌های هدفمند به صاحبان وب‌سایت یا کارشناسان سئو کمک می‌کند تا تغییرات لازم برای عملکرد بهتر سئو را اولویت‌بندی و اجرا کنند.

گزارش سئوی SEOptimer،  تجزیه و تحلیل دقیقی از عملکرد دامنه در زمینه‌های مختلف SEO، مثل کیفیت و سرعت استفاده، موارد مربوط به سوشال  و امنیت سایت به شما ارائه می‌دهد.

تگ‌های عنوان، کلمات کلیدی و محتوای سایت را به طور کامل بررسی می‌کند، ویژگی‌های alt تصاویر، بک‌لینک‌ها، لینک‌های شکسته و لینک‌های برتر سایت را بررسی و فهرست می‌کند.

 

گزارش Moz نگاهی عمیق به تجزیه و تحلیل رقبا 

گزارش تحلیل سئوی رقبای Moz یکی جامع‌ترین و کامل‌ترین گزارش ها پیرامون عملکرد جستجوی ارگانیک وب‌سایت و مقایسه آن با رقبای اصلیتان است.

این گزارش می‌تواند به شناسایی نقاط قوت و ضعف رقبای شما کمک کند و استراتژی سئوی شما را بر این اساس دقیق‌تر و هدفمندتر کند.

اجزای اصلی این گزارش شامل موارد زیر است:

  • یک نمای کلی از رقبای موجود در تحقیق و همچنین عملکرد جستجوی ارگانیک فعلی آنها در مقایسه با وب‌سایت شما
  •  اعتبار دامنه: این بخش رتبه‌بندی اعتبار دامنه (DA) رقبای برتر را نشان می‌دهد که معیاری است که توسط خود Moz ایجاد شده است و پیش‌بینی می‌کند که یک وب‌سایت چه رتبه‌ای در موتورهای جستجو خواهد داشت.
  • صفحات برتر: این قسمت محبوب‌ترین صفحات در وب‌سایت‌های رقیب شما و اطلاعاتی در مورد کلمات کلیدی و موضوعات مورد نظر آنها را نمایش می‌دهد.
  • Keyword Gaps: این بخش کلمات کلیدی دیگری را نشان می‌دهد که رقبای شما از طریق آن رتبه کسب کرده‌اند اما وب‌سایت شما در آن‌ها رتبه ندارد. این قسمت به شما کمک می‌کند ‌بخش‌هایی را شناسایی کنید که می‌تواند موفقیت هدف‌گذاری روی کلمات کلیدی را افزایش دهد.
  • بهینه‌سازی On-Page: در این بخش تاکتیک‌های بهینه‌سازی On-Page  رقبای شما، مانند نحوه استفاده از کلمات کلیدی در عنوان، توضیحات متا و محتوا بررسی می‌شود.
  •  پروفایل‌های لینک: این بخش به پروفایل‌های لینک رقیب شما از جمله میزان بک‌لینک‌ها، کیفیت اتصالات و انکر تکست‌های استفاده‌شده نگاه می‌کند.
  • بخش پیشنهادات: بر اساس مطالعه ماز روی سایت شما، این بخش پیشنهاداتی را برای تقویت رویکرد سئو و همچنین اقدامات خاصی برای رفع گپ‌های کشف‌شده در گزارش ارائه می‌کند.

گزارش MOZ  تجزیه و تحلیل محتوای پیشرو و تعداد لینک‌های داخلی و خارجی رقبای شما را به همراه عنوان، توضیحات و دیسکریپشن هر صفحه، اعتبار صفحه (PA) و اعتبار دامنه (DA) و صفحاتی با بالاترین رتبه برای کلمات کلیدی هدف شما بررسی می‌کند.

 

گزارش خلاصه Link Assistant در مورد رتبه‌بندی کلمات کلیدی

گزارش خلاصه رتبه‌بندی کلمات کلیدی Link Assistant عملکرد یک وب‌سایت را در موتورهای جستجو و بر اساس کلمات کلیدی انتخاب‌شده ارزیابی می‌کند. این گزارش به جزئیات کلمات کلیدی، وضعیت فعلی آنها و هرگونه تغییر رتبه در یک دوره مشخص می‌پردازد.

  • این گزارش یک نمای کلی از موقعیت‌های رتبه‌بندی فعلی کلمات کلیدی انتخاب شده در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERP) ارائه می‌دهد. همچنین تعداد عباراتی را که در رتبه‌بندی شما شاهد افزایش یا کاهش بوده را نشان می‌دهد.
  • Link Assistan گزارشی در مورد توزیع کلمات کلیدی هدفمند در موقعیت‌های مختلف در SERP ها ارائه می‌دهد. مانند تعداد اصطلاحات رتبه‌بندی شده در سه رتبه برتر، ده رتبه برتر، بیست رتبه و بالاتر بر اساس انتخاب شما.
  • گزارش لینک اسیستانت روند رتبه‌بندی کلمات کلیدی را در طول زمان مطالعه  می‌کند و اطلاعاتی  در مورد هرگونه نوسان قابل توجه در رتبه‌های مثبت و منفی ارائه می‌کند. همچنین هر پارامتر یا روندی را که می‌تواند بر رتبه‌بندی کلمات کلیدی تأثیر بگذارد، شناسایی می‌کند.
  • این گزارش رتبه‌بندی کلمات کلیدی وب‌سایت را با رقبای شما مقایسه می‌کند. این اطلاعات شامل کلمات کلیدی که رقبا با آنها رتبه کسب می‌کنند، موقعیت رتبه‌بندی آنها و هرگونه نوسان در رتبه‌بندی آنها است.
  • تاریخچه رتبه‌بندی کلمات کلیدی وب‌سایت یکی دیگر از عناصر موجود در گزارش Link Assistant است .موارد این بخش به شناسایی ترندها یا الگوهای بلند مدت در رتبه‌بندی کلمات کلیدی کمک می‌کند و می‌تواند راهنمایی برای استراتژی‌های آینده شما در سئو باشد.

همچنین گزارش سئوی Link Assistant درصد بهبود در نمایش ارگانیک دامنه نسبت به دوره قبل و همچنین درصد مشاهده در سه موتور جستجوی برتر جهان یعنی گوگل، بینگ و یاهو را پوشش می‌دهد.

تمپلیت SEMrush برای ایجاد گزارش‌های سئو

قالب گزارش سئوی  Google Data Studio از SEMrush  یک راه حل جامع برای نظارت و تجزیه و تحلیل عملکرد جستجوی ارگانیک وب‌سایت است.
با استفاده از این الگوی حرفه‌ای، کاربران می‌توانند داده‌ها را در یک داشبورد قابل تنظیم با نمودارها، گراف‌ها و جداول بصری واضح و دقیق به مشتریان یا مدیر مارکتینگ ارائه دهند.

قالب آماده گزارش سئو سمراش اطلاعات زیر در گزارش ارائه می‌کند:

  •  بررسی اجمالی ترافیک وب‌سایت، شامل اطلاعاتی در مورد ترافیک جستجوی ارگانیک و پولی وب‌سایت و همچنین نمای کلی از قابلیت دیده‌شدن وب‌سایت در نتایج جستجو.
  • رتبه‌بندی کلمات کلیدی و تغییرات موقعیت آن‌ها، حاوی اطلاعاتی در مورد رتبه‌بندی کلمات کلیدی وب‌سایت مانند تعداد کلمات کلیدی در سه، ده و صد نتیجه جستجوی برتر. به همراه خلاصه‌ای از تغییرات موقعیت کلمات کلیدی ردیابی شده.
  • پروفایل بک‌لینک وب‌سایت شامل تعداد دامنه‌های ارجاع‌دهنده و کل بک‌لینک‌ها به ضورت خلاصه که حاوی اطلاعاتی در مورد کیفیت بک‌لینک‌ها، مانند اعتبار دامنه‌های لینک‌شده است.
  •  بهینه‌سازی On-page وب‌سایت، از جمله متا تگ‌ها، تگ‌های هدر و سایر ویژگی‌های حیاتی در سئوی On-page
  • بهینه‌سازی موبایل شامل جزئیاتی در مورد بهینه‌سازی وب‌سایت برای موبایل، مانند سرعت ورژن موبایلی سایت، سازگاری با موبایل و سایر عوامل مهم در بهینه‌سازی موبایل.
  • یک نمای کلی از حضور وب‌سایت در رسانه‌های اجتماعی، از جمله اطلاعاتی مانند تعداد دنبال‌کنندگان و معیارهای تعامل در پلتفرم‌های مهم رسانه‌های اجتماعی شما

گزارش سمراش خلاصه‌ای از نوسانات ترافیک ارگانیک در ماه گذشته و همچنین تعداد کل تبدیل‌ها را نیز به شما ارائه می‌دهد.

 

گزارش سئو ماهانه از سایت Swydo

اگر برای مشتری یا حتی مدیر خودتان به دنبال گزارشی دقیق‌تر هستید، گزارشی که صفحات خاصی را که به درآمد شما کمک می‌کنند برجسته‌تر کند و یک تفکیک براساس درآمد هفتگی ارائه کند، پیشنهاد ما  گزارش Swydo است.

این گزارش خلاصه‌ای از یافته‌ها و اینسایت‌های اصلی گزارش، از جمله هرگونه تغییر قابل توجه در رتبه‌بندی، ترافیک و سایر داده‌های مرتبط را ارائه می‌دهد. و در بخش‌های دیگر خود:

  • عملکرد سئوی وب‌سایت را در طول ماه قبل از جمله رتبه کلمات کلیدی، ترافیک ارگانیک، بک‌لینک‌ها و سایر شاخص‌های حیاتی بررسی می‌کند.
  •  یک بررسی کامل از عملکرد کلمات کلیدی وب‌سایت، از جمله تغییرات در رتبه‌ها، ترافیک جستجو، رقابت و سایر داده‌های مرتبط را ارائه می‌دهد.
  • بهینه‌سازی On-Page  وب‌سایت را شامل عناصری مانند کیفیت محتوا، استفاده از کلمه کلیدی، ابرداده‌ها و ساختار وب‌سایت  بررسی می‌کند.
  •  مولفه مهم و حیاتی بهینه‌سازی Off-Page  وب‌سایت را بررسی می‌کند، مانند نمایه بک‌لینک، حضور در رسانه‌های اجتماعی و سایر عناصر موثر بر اعتبار و شهرت وب‌سایت.
  • گزارش Swydo  همچنین به جزئیات افزایش تعداد نمایش‌ها، CTR و کلیک‌ها هم می‌پردازد.

حتی برای شما فهرستی از کلیدواژه‌های برتر را ارائه می‌کند که میانگین موقعیت و  میزان CTR در آن ذکر شده است.

در نهایت گزارش Swydo ترندهای جستجوی ارگانیک، درآمد هفتگی، 5 محصول برتر بر اساس درآمد، تبدیل‌های خاص دستگاه (دسکتاپ، موبایل، تبلت) و مروری بر دیتای شش ماهه سایت را پوشش می‌دهد.

 قالب آماده Moz Client برای درک بهتر سئو

گزارش آموزشی Moz برای کمک به متخصصان جوان سئو در آموزش اصول اولیه سئو به مشتریان خودشان طراحی شده است.

هدف این قالب ارائه درک روشن از چیستی سئو، مکانیزم آن و اهمیت آن در افزایش بازدید آنلاین و جذب بازدیدکنندگان وب‌سایت به مشتری است.

متخصصان سئو معمولاً از این قالب برای ساخت مطالب آموزشی سفارشی برای مشتریان خودشان استفاده می‌کنند.
گزارش Moz Client Education شامل موارد زیر است:

  •   بخش مقدمه: این بخش به تعریف سئو و اهمیت آن برای کسب و کارها می‌پردازد. ممکن است شامل دیدگاه‌های نوینی در مورد موتورهای جستجو، نحوه تلاش مردم برای جمع‌آوری اطلاعات آنلاین و چرایی اهمیت بهینه سازی وب سایت برای شرکت‌ها باشد.
  •  موتورهای جستجو چگونه کار می‌کنند: این بخش به چگونگی خزیدن ( کرالینگ) و فهرست بندی صفحات وب توسط موتورهای جستجو می‌پردازد و تعیین می‌کند که مثلا گوگل کدام سایت‌ها را در نتایج جستجو نشان دهند.
  • این تمپلیت الگوریتم‌های موتورهای جستجو برای تصمیم‌گیری درباره ارتباط وب‌سایت‌ها در مورد کوئری‌های جستجوی خاص و چگونگی اثرگذاری پارامترهایی مثل ساختار وب‌سایت، محتوا و بک‌لینک‌ها بر رتبه‌بندی موتورهای جستجو را به خوبی شرح می‌دهد.
  • بهینه‌سازی On-Page: این بخش از گزارش به اصول بهینه‌سازی On-Page می‌پردازد و جنبه‌هایی مانند تگ‌های تایتل، توضیحات متا، هدرها و بهینه‌سازی محتوا برای کلمات کلیدی و مرتبط را پوشش می‌دهد. این گزارش توضیح می‌دهد که چگونه بهینه‌سازی On-Page ، رتبه سایت در موتورهای جستجو را افزایش می‌دهد و در نهایت بازدیدکنندگان بیشتری را به وب‌سایت هدایت می‌کند.
  • بهینه‌سازی Off-Page: این بخش بهینه‌سازی Off-Page  سایت را با تمرکز بر ایجاد اعتبار و اصالت آنلاین از طریق بک‌لینک‌هایی با کیفیت بالا شرح می‌دهد.
  •  اندازه‌گیری موفقیت سئو آخرین بخش از این گزارش است.

که به معیارهای مختلف برای ارزیابی موفقیت یک کمپین سئو، شامل رتبه‌بندی، ترافیک، تعامل و تبدیل‌ها می پردازد و به کسب‌وکارها این امکان را می‌دهد تا اثربخشی تلاش‌های سئوی خودشان را سنجیده و تصمیماتی مبتنی بر داده‌ها بگیرند.

به طور کلی، این قالب آموزشی مشتری ماز (Moz Client Education) ، مشاوران سئو را قادر می سازد تا اهمیت سئو و استراتژی های مورد استفاده در بهینه‌سازی وب‌سایت برای موتورهای جستجو را برای مشتری روشن کنند.

متخصصان می‌توانند با ارائه اصول اولیه سئو، اعتماد و اعتبار خودشان را در میان مشتریان تقویت کنند و نتایج بهتری کسب کنند.

پیشنهاد می کنیم مقاله چگونه متخصص سئو خود را انتخاب کنیم؟ را مطالعه کنید.

گزارش Linkody در مورد فرآیند لینک‌ بیلدینگ سایت

گزارش Link-Building Progress از Linkody یک خروجی کاربردی برای نظارت و ارزیابی فرآیند فعالیت‌های لینک بیلدینگ وب‌سایت است.

همانطور که هر مارکتری می‌داند؛ لینک بیلدینگ برای سئو یک پارامتر بی نههایت مهم است و به طور کلی شامل ایمن‌سازی بک‌لینک‌های با کیفیت بالا از وب‌سایت های معتبری است که می‌تواند بر رتبه‌بندی موتور جستجو و ترافیک ارگانیک وب‌سایت تأثیر مثبت بگذارد.

هدف این تمپلیت ارائه یک روش سیستماتیک برای گزارش وضعیت و موفقیت کمپین‌های لینک بیلدینگ سایت است.

  • بخش اول گزارش شامل یک نمای کلی در سطح بالا از کمپین لینک بیلدینگ، از جمله اهداف، مخاطبان هدف و استراتژی‌های پیشرو ارائه می‌دهد.
  • بخش بعدی گزارش پیشرفت‌های حاصل شده در طول دوره گزارش در کسب بک‌لینک‌های جدید را نشان می‌دهد.

این گزارش ممکن است شامل جزئیاتی مانند تعداد لینک‌های منحصربه‌فرد به‌دست‌آمده، دامنه‌هایی که این لینک‌ها از منبع آن‌ها هستند و معیارهای کیفی این پیوندها، مانند اعتبار دامنه باشد.

  • ارزیابی کیفیت و تاثیر بک‌لینک‌های به دست آمده یکی دیگر از بخش های اصلی گزارش لینکودی است. بررسی معیارهایی مانند اعتبار دامنه، اعتبار صفحه، پراکندگی انکر تکست و مرتبط بودن بک‌لینک با محتوای وب‌سایت.
  • در قسمت دیگری، پروفایل لینک وب‌سایت در مقابل رقبای خود محک زده می‌شود. این بخش به مشخص‌کردن فرصت‌های لینک بالقوه، بخش‌هایی که نیاز به بهبود دارند و استراتژی‌هایی برای پیشی گرفتن از رقبا در لینکدهی کمک می‌کند.
  • بخش مهمی از گزارش Linkody تلاش‌های انجام‌شده برای ایمن‌سازی بک‌لینک‌های جدید از طریق Outreach را ارزیابی می‌کند؛ که شامل اطلاعاتی مانند تعداد ایمیل‌های ارسال شده، نرخ پاسخ‌دهی و لینک‌های موفقیت‌آمیز ناشی از آن است.
  • در این بخش گزارش و تجزیه و تحلیل، داده‌ها و موارد مربوط به عملکرد لینک بیلدینگ را به شما ارائه می‌شود. این قسمت شامل نمودارهایی از رشد لینک در طول زمان، تغییرات رتبه‌بندی موتورهای جستجو و تاثیر ترافیک ناشی از کسب بک‌لینک است.
  • در نهایت نیز تمپلیت Linkody با بخش پیشنهادات و دیدگاه‌ها برای بهبود روش‌های ایجاد لینک در آینده استراتژی سئو به پایان می رسد.

این گزارش معیارهایی مهم Moz مثل اعتبار دامنه- Domain Authority و تعداد کل بک‌لینک‌ها را نیز به شما نشان می‌دهد.

علاوه بر این، لیستی از لینکهای به دست آمده را در یک بازه زمانی مشخص با تاریخ، وضعیت لینک، DA و spam score آن برایتان آماده می‌کند.

تمپلیت گزارش جامع سئوی Hobo

خب به اخرین قالب آماده یا تمپلیت سئوی این مقاله رسیدیم. جایی که Hobo Web  با ارائه «گزارش بررسی کامل سئو» یا Complete SEO Audit Report تجزیه و تحلیل جامعی از سلامت سئوی وب‌سایت مورد نظر شما ارائه می‌دهد.

هدف این تمپلیت ارزیابی کامل جنبه‌های مختلف سئو، مشخص کردن بخش‌های قابل بهبود آن در جهت افزایش حضور سایت در صفحات SERP است.

موارد زیر اصلی‌ترین بخش‌‌های گزارش جامع سئو Hobo Web است:

  • مقدمه که در آن با هدف و دامنه بررسی آشنا می‌شوید. همچنین ممکن است شامل توصیفاتی از تکنیک بررسی سئوی سایت در هوبو باشد.
  •  تجزیه و تحلیل وب‌سایت که ساختار کلی، معماری و عناصر تکنولوژیکی وب‌سایت را ارزیابی می‌کند. شامل عملکرد سایت، سازگاری با موبایل، crawl ability ، ساختار URL و لینک‌های داخلی.
  • بهینه‌سازی On-Page که عناصر مهم On-Page وب‌سایت مانند تگ‌های H،  توضیحات متا، هدرها، استفاده از کلمه کلیدی، کیفیت محتوا و ارتباط را ارزیابی می‌کند.
  • تحقیق کلمات کلیدی که استراتژی کلمات کلیدی وب‌سایت را ارزیابی می‌کند و مقدار ارتباط، میزان رقابت و فرصت‌های بالقوه کلمات کلیدی هدف را بررسی می‌کند.
  • پروفایل بک‌لینک که با بررسی کیفیت، تنوع و اعتبار لینک‌های ورودی، پروفایل بک‌لینک وب‌سایت را ارزیابی می‌کند و ممکن است بک‌لینک‌های اسپم یا سمی را نیز کشف کند و تکنیک‌های لینک بیلدینگ صحیح برای افزایش اعتبار وب‌سایت شما توصیه کند.
  • بخش تجزیه و تحلیل رقبا که عملکرد سئوی وب‌سایت را با رقبای آن مقایسه می‌کند. حوزه‌هایی را که رقبا ممکن است برتر باشند را برجسته‌تر می‌کند و اقداماتی را برای کاهش Gap محتوایی و به دست آوردن مزیت رقابتی به شما توصیه می‌کند.
  • بخش سئو تکنیکال یا فنی که هدفش کشف و رفع ایرادات و مسائل فنی سایت است. موارد مهمی که ممکن است عملکرد سئوی وب‌سایت شما را مختل کند: شامل تجزیه و تحلیل خطاهای وب‌سایت، لینک‌های شکسته، محتواهای تکراری، لینک‌های کنونیکال (canonicalization) و نقشه‌های XML سایت.

گزارش هوبو وب مسائل عمده‌ای مثل سرعت صفحه، نرخ پرش (bounce rate) و UX تلفن همراه را که بر عملکرد ارگانیک دامنه تأثیر می‌گذارد، همراه با توصیه‌های فنی SEO شناسایی کرده و راهکارهای رفع آن را نیز ارائه می‌کند.

گزارش جامع سئوی Hobo شامل خلاصه تجزیه و تحلیل رقابت، نمودار عملکرد سایت و یک خلاصه از عملکرد 12 ماه گذشته، فهرستی از مشکلات crawl سایت و نکاتی برای بهبود محتواهای دارای همپوشانی است.

حرف آخر

دسترسی به قالب‌های آماده گزارش سئو به صورت متنوع و برای تهیه گزارش‌های دقیق سئو و صرفه‌جویی در زمان و هزینه بسیار ارزشمند است. برای همین در این مقاله 12 قالب بالا را به شما معرفی کردیم.

این گزارش‌ها هرکدام اهداف مختلفی را برای شما برآورده می‌کنند و قالب‌هایی استاندارد را برای نمایش معیارهای مهم سئو به شما ارائه می‌دهند.

استفاده از این قالب‌ها فرآیند و روند گزارش‌دهی شما را ساده‌تر می‌کند و تاثیر استراتژی سئو را به طور موثری افزایش می‌دهد.

این گزارشات را برای هرچه بخواهید؛ چه یک به روز رسانی ماهانه یا خلاصه لینک بیلدینگ یا آموزش مشتریان و یا یک بررسی کامل از سایت، باعث صرفه‌جویی در زمان و بودجه می‌شوند.

ما این‌بار به شما 12 مسیر برای موفقیت در بهینه سازی وب سایت را نشان داده‌ایم. مسیری که تیم سئوی راتین، سال‌هاست در آن مشتریانش را به قله موفقیت رسانده است.

 

چند سوال مهم برای آن‌ها که حرفه‌ای می‌اندیشند!

چگونه قالب‌های گزارش سئو می‌توانند به من کمک کنند تا insight داده‌های خود را به حداکثر برسانم؟

این الگوها یک قالب استاندارد برای سازماندهی و ارائه داده‌ها ارائه می‌دهند. آنها به شما کمک می‌کنند تا روی شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI) و ترندها تمرکز کنید و استخراج insight های ارزشمند و تصمیم‌گیری آگاهانه برای بهبود استراتژی SEO خود را آسان‌تر می‌کند.

برخی از عناصر متداول موجود در این قالب‌های گزارش سئو چیست؟

عناصر معمولی عبارتند از ترافیک جستجوی ارگانیک، رتبه‌بندی کلمات کلیدی، پروفایل‌های بک‌لینک، تجزیه و تحلیل بهینه‌سازی در صفحه، مقایسه رقبا و نرخ تبدیل. این مولفه‌ها دید جامعی از عملکرد سئوی وب‌سایت شما ارائه می‌دهند.

چگونه می‌توانم قالب گزارش سئو مناسب را برای نیازهای خود انتخاب کنم؟

انتخاب شما باید با اهداف شما و معیارهای خاصی که دنبال می‌کنید مطابقت داشته باشد. به عنوان مثال، اگر روی سئوی محلی تمرکز می‌کنید، قالبی را انتخاب کنید که عملکرد جستجوی محلی را برجسته کند.

آیا این قالب‌ها قابل شخصی‌سازی هستند؟

بله، این الگوها را اغلب می‌توان برای مطابقت با اولویت‌های نام تجاری و گزارش‌دهی شما سفارشی کرد. شما می‌توانید بر اساس نیاز خود بخش‌ها را اضافه یا حذف کنید.

 

مطالب مرتبط