سرزمین سئو مقالات سایت سئو سایت چیست؟ آشنایی با مفهوم seo و چرا سئو سایت مهم است؟

سئو سایت چیست؟ آشنایی با مفهوم seo و چرا سئو سایت مهم است؟

سئو سایت چیست؟ آشنایی با مفهوم seo و چرا سئو سایت مهم است؟ post thumbnail image


هیچ چیزی مانند به‌روزرسانیِ ناگهانی الگوریتم های گوگل، تیم سئوی یک کسب‌وکار را سردرگم و نگران نمی‌کند. به‌نظر می‌رسد، موتورهای جستجو مانند گوگل، همیشه منتظر هستند تا درک نسبتا کاملی از الگوریتم‌های قبلی به‌دست آورید تا با یک به‌روزرسانی ناگهانی، کاخ آرزوهایتان را خراب کنند.

اگر همیشه اطلاعات خود را به‌روز نگه دارید و با تکنیک‌ها و استراتژی‌های سئو و بهینه سازی موتورهای جستجو آشنا باشید، آن‌چنان هم غافلگیر نخواهید شد.

سئو روشی اصولی برای قرار گرفتن در صدر نتایج صفحات جستجوی موتورهای جستجو و بیشتر دیده‌شدن توسط مخاطبان است. در این مقاله‌ی راتین با تعریف چیستی سئو، چرایی اهمیت و ضرورت استفاده از آن، بررسی استراتژی‌های سئو، بیان عوامل موثر بر seo و ابزارهای سئو آشنا خواهید شد.

سئو یا بهینه سازی موتورهای جستجو چیست؟

کلمه SEO مخفف ترکیب Search Engine Optimization به‌مفهوم «بهینه سازی موتورهای جستجو» است. سئو در واقع مجموعه‌ای از فرایندها است که با هدف بهبود دیدِ و اثرگذاری وب‌سایت‌ها در موتورهای جستجو انجام می‌شوند؛ که یکی از محبوب‌ترین و پُرکاربردترین آن‌ها، گوگل (Google) است. هدف اصلی در این روش، به‌دست آوردن ترافیک ارگانیک و طبیعی بیشتر برای یک سایت از طریق سئو است.

اساس کار سئو، برآوردن نیازهای جستجوی کاربران با ایجاد محتوایی با کیفیت بالا و مرتبط با هدف و نیازش و ارائه بهترین تجربه کاربری است.

فعالیت‌های سئو می‌توانند در سایت یا خارج از آن انجام شود. بنابراین سئو به 3 دسته کلی تقسیم می‌شود:

  • «On-Page SEO» یا سئو صفحات سایت
  • «Off-Page SEO» یا سئو خارج از صفحات سایت
  • «Technical SEO» یا سئو فنی

جدای تقسیم‌بندی بالا، می‌توان گفت که فرایندهای اصلی سئو شامل موارد زیر است:

  • تحقیق کلمات کلیدی (Keyword Research)
  • تولید و بهینه‌سازی محتوا (Content Creation & Optimization)
  • بهینه‌سازی فنی (Technical Optimization)
  • لینک‌سازی (Link Building)

چرا سئو سایت مهم است؟

هر روز، کاربران گوگل در سطح جهان، میلیاردها جستجو انجام می‌دهند. بنابراین هیچ جای تعجب نیست که موتورهای جستجو یکی از بزرگ‌ترین منابع ترافیک وب سایت‌ها باشند. برای بهره‌مندی از پتانسیل این منبع بی‌پایان ترافیک مخاطب، باید برای کلمات کلیدی هدف خود (Keyword Targeting)، در صفحه اول نتایج جستجو ظاهر شوید. تحقیق کلمات کلیدی در تشخیص کلمات کلیدی هدف به شما کمک می کند.

این یک واقعیت ساده و بدیهی است که: «هر چه رتبه بالاتری در صفحه نتایج موتورهای جستجو داشته باشید، افراد بیشتری از وب‌سایت شما بازدید خواهند کرد.»

آشنایی با صفحه نتایج در موتور جستجو (SERP)

هر صفحۀ موتورهای جستجو مانند گوگل، 10 وب‌سایت را به شما نشان می‌دهند. البته گوگل در حال ایجاد تغییراتی در صفحات جستجو است و دیگر نیازی نیست برای وب‌سایت‌های دارای رتبه 11 به بالا، به صفحات دیگر بروید.

نتیجه ارگانیک رتبه 1، نسبت به رتبه‌بندی وب‌سایت در موقعیت شماره 10، 10 برابر بیشتر شانس یا احتمال دریافت کلیک را دارد. 3 نتیجه ارگانیک برتر، بیش از 50% کلیک‌ها را دریافت می‌کنند. اینجاست که SEO با 3 تفنگ‌دارش پا به میدان می‌گذارد.
تازه فراموش نکنید، چند وقتی است که حتی رتبه صفر هم به صفحه نتایج گوگل اضافه شده است.

رتبه صفر گوگل چیست؟

جایگاه یا موقعیت صفر گوگل (Position Zero) که اختصارا با P0 هم نشان داده می‌شود، همین اواخر به نتایج گوگل اضافه شده است.

این پوزیشن اولین نتیجه جستجوی ارگانیک ( نه تبلیغاتی و ادز) گوگل است که در صفحه SERP بالاتر از بقیه نتایج نشان داده‌شده و در بالاترین جایگاه یک جستجوی خاص، قرار می‌گیرد.

مزیت قرارگیری در رتبه صفر، علاوه بر نشان دادن اطلاعات، شامل url و عنوان صفحه سایت شما، بزرگ نمایی توضیحاتی است که پاسخ دقیقی به عبارتی که توسط کاربر سرچ شده می دهد.

تا اینجا متوجه شدید که بهینه‌سازی موتورهای جستجو، نقشی کلیدی در بهبود موقعیت‌ یا جایگاه وب‌سایت‌ها دارد.

جایگاه بهتر به معنای ترافیک بیشتر و بالاتر بودن ترافیک به معنای آگاهی از برند، مشتریان و فروش بیشتر خواهد بود. نادیده گرفتن سئو، به‌مفهوم نادیده گرفتن یکی از مهم‌ترین کانال‌های جذب ترافیک و در نهایت، واگذاری کامل میدان به رقبا است.

آناتومی نتایج گوگل

صفحات نتایج موتورهای جستجو (Search Engine Result Page) که به اختصار به آن SERP گفته می‌شود، شامل نتایج جستجوی ارگانیک و پولی (مثل تبلیغات گوگل ادز) هستند. در SERP، صفحات وب‌سایت تولید شده توسط کسب‌وکارها در اصل آورده مالی شایانی برای درآمد گوگل ندارد، چون گوگل، نتایج ارگانیک را بر اساس کیفیت و کاربرد برای کاربر، نمایش می‌دهد. بسته به نحوه پرسیدن سوال کاربر و اصطلاحا کوئری (‌‌‌‌Query) وارد شده توسط کاربر، گوگل می‌تواند عناصر مختلفی از جمله، مقالات، صفحات محصول، نقشه و لوکیشن، تصاویر یا ویدیو را به مخاطب ارائه دهد.

حجم تبلیغات در SERP دقیقا به آنچه کاربران جستجو می‌کنند، بستگی دارد. به‌عنوان‌مثال، اگر کلمه «کفش» را جستجو کنید، احتمالا تعداد قابل توجهی از صفحات وب‌سایت که از نتایج برتر تبلیغات هستند را خواهید دید، چون گوگل تصور می‌کند کاربر به‌دنبال خرید کفش است و بنابراین نتایج دارای تبلیغات پولی یا نتایج صفحات محصول را نشان می‌دهد. توجه کنید که با توجه به اینکه شیوه جستجو یا کلمه‌ای که انتخاب کرده‌اید، چندان واضح نیست (بسیار کلی است)، پس گوگل مجموعه‌ای از نتایج که می‌تواند برای شما مفید باشد را ارائه خواهد کرد.

حال اگر «خرید کفش» را جستجو کنید، می‌بینید که نتایج SERP به‌طورکلی تغییر خواهند کرد و بیشتر آن‌ها شامل صفحات محصول در وب‌سایت‌ برندهای مختلف هستند. در واقع نوع پرس‌وجو یا نوع سوال پرسیدن از گوگل، تاثیر زیادی روی نوع نمایش اطلاعات دارد.

زمانی که سوال یا درخواست آشکار می‌پرسید، نتایجی که نمایش داده می‌شوند، به‌صورت واضح‌تری با سوال شما مرتبط خواهند بود. وقتی قصدی مشخص در پست پرس‌وجو وجود نداشته باشید، گوگل فرض را بر این می‌گذارد که شاید به اطلاعاتی مختلف در هر دسته‌بندی نیاز دارید که می‌تواند شامل بلاگ، خرید آنلاین، تاریخچه، ویدیوی آموزشی یا تبلیغی، نقشه و تصاویر مختلف باشد.

موتورهای جستجو چطور کار می‌کنند؟

موتورهای جستجو به‌طورکلی 3 عملکرد اصلی دارند:

کراول کردن (Crawling)

ربات‌های گوگل اینترنت را برای یافتن محتوای جدید یا به‌روز می‌کاوند یا به قولی بعضی‌ها می‌خزن‍د. یکی از مهم‌ترین وظایف تیم سئو، آماده کردن صفحات سایت برای خزش و این کراول شدن توسط ربات‌های گوگل است. 

نمایه سازی یا ایندکس کردن (Indexing)

محتوای یافت شده در طول فرایند کروال یا خزش، ذخیره و سازماندهی می‌شود. زمانی‌که یک صفحه در فهرست و ایندکس قرار بگیرد، از آن زمان به‌عنوان یکی از نتایج جستجو به کاربران نمایش داده می‌شود.

رتبه بندی (Ranking)

زمانی‌که محتوا به بهترین شکل ممکن به سوالات کاربران پاسخ می‌دهد، می‌تواند به‌مرور زمان در جایگاه بالاتری در صفحات نتایج موتورهای جستجو قرار گیرد و رنک بهتری کسب کند. این به‌مفهوم رتبه‌بندی از کم‌مرتبط‌ترین محتوا تا مرتبط‌ترین محتوا است. رتبه‌های بالاتر مساوی است با ترافیک بیشتر و در نهایت فروش بیشتر.

هدف اصلی سئو چیست؟

هدف اصلی سئو سایت، بهبود دیده‌شدن وب‌سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل است. به‌این‌ترتیب، بخش مهمی از هر استراتژی بازاریابی دیجیتال را سئو تشکیل خواهد داد.

سئو و تبلیغات PPC، هم‌افزایی قابل توجهی با یکدیگر ایجاد می‌کنند و با سایر حوزه‌های بازاریابی مانند بازاریابی محتوا و بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، هم‌پوشانی دارد. در نهایت ترکیب همه این فعالیت‌هاست که می‌تواند یک سایت را به رتبه بالای صفحات نتایج موتورهای جستجو بکشاند. 

پیش‌بینی می‌شود که گردش مالی صنعت جهانی سئو تا سال 2028 به 122.11 میلیارد دلار برسد.

سئو، نتایج واقعی را برای برندها، سازمان‌ها و مشاغل در هر اندازه‌ای که باشند، به ارمغان خواهد آورد. هر سال تریلیون‌ها جستجو در وب انجام می‌شود که باعث ایجاد ترافیک سرسام‌آوری در صفحات نتایج موتورهای جستجو خواهند شد. قرار گرفتن در SERP بسیار رقابتی است و اگر می‌خواهید رتبه‌ بالاتر یا جایگاه بهتری در صفحه نتایج داشته باشید، همین حالا باید سئو سایت خود را آغاز کنید.

آشنایی با نحوه عملکرد سئو سایت 

سئو سایت به موتورهای جستجو نشان می‌دهد که محتوای وب‌سایت شما بهترین نتیجه برای موضوع مورد نظر (جستجوی کاربر) است. با توجه به اینکه تمامی موتورهای جستجو هدف یکسانی دارند، این تعریف کامل و جامع است. می‌دانید که هدف موتورهای جستجو، نشان دادن بهترین و مرتبط‌ترین نتایج به کاربران‌شان است. ترس موتورهای جستجو، نارضایتی کاربرانشان و کوچ به یک موتور جستجوی دیگر است، پس تمام تلاششان را می‌کنند تا کاربر را راضی نگه دارند. نحوه عملکرد سئو، دقیقا به موتور جستجویی بستگی دارد که برای آن بهینه‌سازی را انجام می‌دهید.

یادتان باشد: «سهم گوگل حدود 92% از بازار است. به همین دلیل است که به‌جای Bing یا DuckDuckGo یا هر موتور جستجوی دیگری، وب‌سایت‌ها برای گوگل بهینه‌سازی می‌شوند.»

اگر می‌خواهید ترافیک ارگانیک بیشتری به‌ صفحات وب‌سایت خود داشته باشید، باید ابتدا الگوریتم‌های گوگل را به‌خوبی درک کنید. اگر می‌خواهید بازدیدهای ویدیویی بیشتری داشته باشید، پس باید الگوریتم‌های یوتیوب (Youtube)را رعایت کنید.

بهینه سازی سایت برای گوگل

موتورهای جستجو به کاربران اینترنت کمک می‌کنند تا آنچه را که به دنبال آن هستند، در نتایج جستجو پیدا کنند. چه به‌دنبال یک محصول باشید، یا پیدا کردن یک رستوران یا رزرو اقامتگاه، موتورهای جستجو نقطۀ آغاز کسب اطلاعات در هر زمینه‌ای هستند که انسان به آن دست‌یافته است. برای صاحبان مشاغل، این یک فرصت بزرگ خواهد بود تا ترافیک ورودی به موتورهای جستجو را به سمت وب‌سایت خود هدایت کنند.

گوگل با بررسی بیش از 200 فاکتور، رتبه‌بندی سایت‌ها را انجام می‌دهد. هیچ‌کس دقیقا نمی‌داند که همه این فاکتورها چه هستند، اما برخی از آن‌ها به مرور زمان و با توجه به تجربیات و دانش شما برایتان مشخص خواهند شد. یکی از مهم‌ترین نکاتی که در نحوه بهینه‌سازی گوگل باید بدانید این است که گوگل، صفحات وب را رتبه‌بندی می‌کند، نه‌ وب‌سایت‌ها را.

بنابراین نباید تصور کنید که گوگل وب‌سایت شما را به‌صورت کلی رتبه‌بندی خواهد کرد. اینجاست که سئو On-Page،  Off-Page و سئو تکنیکال صفحات یک وب‌سایت از سوی سئوکار ، که با کلمات کلیدی و پارامترهای مختلف انجام می‌شود؛ به رتبه‌بندی کلی سایت شما کمک خواهد کرد.

با انواع سئو آشنا شوید!

همان‌طور که قبلا اشاره شد، فعالیت‌های سئو به‌صورت‌کلی، به 3 بخش سئو فنی، سئو On-Page و سئو Off-Page دسته‌بندی می‌شود. اگر سئو را مانند یک تیم ورزشی تصور کنید، برای پیروزی هم‌زمان به دفاع خوب، حمله عالی و تشویق طرفداران نیاز دارید.

در این تیم، سئو فنی به‌عنوان دفاع، بهینه‌سازی محتوا یا همان سئو On-Page به‌عنوان نوک حمله و سئو Off-Page به‌عنوان روش‌هایی برای جذب و تعامل بیشتر و حفظ پایگاه طرفداران وفادار تیم در نظر گرفته می‌شود.

سئو فنی (Technical SEO)

سئو تکنیکال به‌مفهوم بهینه‌سازی جنبه‌های فنی یک وب‌سایت است. بهینه‌سازی عناصر فنی یک وب‌سایت، برای موفقیت در سئو، حیاتی هستند.

در ابتدا همه‌چیز با معماری سایت شروع می‌شود. ایجاد وب‌سایتی که به‌راحتی توسط موتورهای جستجو کراول و ایندکس شود بسیار مهم خواهد بود. اگر می‌خواهید دسترسی موتورهای جستجو به تمام محتوای صفحات وب‌سایت شامل متن، تصاویر و ویدیو آسان شود، باید ساختار URL، ناوبری، لینک‌های داخلی و موارد دیگر را بهینه کنید. لینک سازی داخلی یکی از مهم ترین قسمت های سئو است، برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد مطالعه مقاله چگونه با لینک سازی داخلی، سئو و ناوبری سایت را تقویت کنیم؟ را به شما پیشنهاد می دهیم.

تجربه کاربری یک عنصر حیاتی در بهینه‌سازی فنی یا سئو تکنیکال است. موتورهای جستجو همواره بر اهمیت صفحاتی که به سرعت بارگذاری می‌شوند و تجربه کاربری خوبی ارائه می‌کنند، تاکید دارند. عواملی مانند سازگاری با موبایل (Mobile Friendly)، سرعت صفحات وب‌سایت، بک‌لینک‌ها، قدرت دامنه، عمر دامنه و … از جمله مهم‌ترین مواردی هستند که باید در سئو فنی در نظر بگیرید.

یکی دیگر از حوزه‌های بهینه‌سازی فنی یا سئو فنی سایت، داده‌های ساختاریافته (Structured Data) شامل  AKA و Schema هستند. داده‌های ساختاریافته در واقع قسمتی از کد هستند که در کدنویسی سایت‌ قرار گرفته و باعث می‌شوند موتورهای جستجو اطلاعات بیشتری درباره صفحات وب‌سایت پیدا کنند. از دیگر عوامل می‌توان به CMS که مخفف Content Management System است و امنیت سایت اشاره کرد.

سئو در صفحات سایت (On-Page SEO)

سئو در صفحات سایت یا سئوی On-Page بیشتر به بهینه‌سازی محتوا اشاره دارد. در سئو، محتوای وب‌سایت باید برای 2 مخاطب بهینه شود، یکی برای کاربران و برای موتورهای جستجو.

این بدان معنی است که سئو باید محتوایی که کاربران در صفحات وب‌سایت می‌بینند (محتوا) و چیزی که موتورهای جستجو خواهند دید (کدها و پارامترهای فنی) را بهینه کند. اما هدف اصلی، همواره انتشار محتوای مفید و باکیفیت است.

تیم محتوای کسب‌وکارها برای تولید محتوایی مفید، کاربردی و باکیفیت می‌توانند ترکیبی از خواسته‌ها و نیازهای مخاطبان، داده‌های موجود و محتوای ارگانیک با رتبه بالا در گوگل را در نظر بگیرند.

قدم اول: بهینه سازی محتوا برای کاربران

  • موضوعاتی را پوشش دهید که در آن تجربه یا تخصص دارید.
  • محتوا شامل کلمات کلیدی است که کاربران برای یافتن پاسخ سوالات خود از آن‌ها استفاده می‌کنند.
  • محتوا باید منحصربه‌فرد باشد نه اینکه از منابع مختلف کپی شود.
  • بدون اشتباهات املایی و نگارش فارسی بوده و به‌خوبی نوشته شود.
  • به‌روز و حاوی اطلاعات دقیق باشد.
  • بهتر از رقبای شما در صفحه نتایج موتورهای جستجو باشد.
  • شامل فرمت‌های مختلف محتوایی (متن، تصویر، پادکست و ویدیو) باشد.
  • ساختار درست و قابل درک برای کاربران داشته باشد.

قدم دوم: بهینه سازی محتوا برای موتورهای جستجو

  • عنوان سئو یا Seo Title
  • توضیحات متا یا Meta Description
  • تگ H1 یا تیتر اصلی
  • زیرعنوان‌ها (H2، H3، … و H6)
  • متون جایگزین تصاویر (Alt)
  •  متن URL یا همان آدرس یکتای صفحه شما

سئو خارج از صفحات سایت (Off-Page SEO)

چند مورد وجود دارد که ممکن است به‌معنای دقیق SEO نباشد، اما می‌توانند به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم روی موفقیت سئو تاثیر بگذارند. Link Building یا لینک‌سازی، فعالیتی است که بیشترین ارتباط را با و Off-Page SEO دارد.

با دریافت تعداد متنوعی از لینک‌هایی که به وب‌سایت خود یا وب‌سایت‌های معتبر و قابل اعتماد دیگر می‌دهید، مزایای زیادی را دریافت خواهید کرد. کیفیت لینک‌ها بر کمیت آن‌ها برتری دارند، به این مفهوم که یک لینک باکیفیت (لینک از یک سایت معتبر و قابل اعتماد) بسیار ارزشمند‌تر و موثرتر از تعدد لینک‌ها در سئو خواهد بود.

به‌طور کلی، وقتی در مورد سئوی خارج از صفحات سایت یا Off-Page SEO صحبت می‌شود، فعالیت‌هایی مدنظر هستند که قرار نیست مستقیما روی رتبه‌بندی وب‌سایت از نقطه نظر فنی تاثیر بگذارند. هر کاری که برای برند انجام دهید، اهمیت دارد. شاید به همین دلیل است که بسیاری از افراد بهینه‌سازی موتورهای جستجو را به‌معنای «بهینه‌سازی تجربه جستجو» نیز می‌دانند.

لینک‌های سایر وب‌سایت‌ها به صفحات شما، نقشی کلیدی در تعیین رتبه یک سایت در گوگل و سایر موتورهای جستجو دارند. دلیل آن را می‌توان این‌طور توضیح داد که: یک لینک را می‌توان به‌عنوان رای کیفیت از سوی سایر وب‌سایت‌ها در نظر گرفت. بنابراین صاحبان وب‌سایت‌ها بعید است که به سایت‌هایی با کیفیت پایین، لینک دهی کنند.  

صفحاتی که از سایت‌های بسیاری لینک می‌گیرند در نظر موتورهای جستجو دارای اعتبار بالاتری هستند. خصوصا اگر سایت لینک‌دهنده، خودش سایت معتبری از نظر گوگل باشد.

استراتژی‌های سئو؛ مردان کلاه سیاه دربرابر کلاه سفیدها

وقتی صحبت از سئو به‌میان می‌آید، خیلی ها به‌دنبال روشی هستند که راه صدساله را یک‌شبه بروند، پس سریع به سراغ سئوی کلاه‌ سیاه (Black Hat SEO) می‌روند.

افرادی که این استراتژی سئو سایت را پیاده‌سازی می‌کنند، مایلند از تاکتیک‌های فریبنده مانند Keyword Stuffing و Link Scraping برای رتبه گرفتن سریع رتبه استفاده کنند. این روش‌ها ممکن است در کوتاه‌مدت در ایجاد ترافیک موثر باشند، اما گوگل در نهایت وب‌سایت را جریمه کرده و حتی ممکن است در لیست سیاه قرار دهد.

سئو کلاه سفید

از طرف دیگر، سئوی کلاه‌ سفید (White Hat SEO) راهی برای ایجاد یک کسب‌وکار آنلاین پایدار است. اگر سئو را به این روش انجام دهید، در واقع روی مخاطبان انسانی خود تمرکز کرده‌اید. به‌این‌ترتیب سعی می‌کنید بهترین محتوای ممکن را ارائه کرده و قوانین موتورهای جستجو را دنبال کنید.

سئوی کلاه سفید سئوی کلاه سیاه
محتوای مرتبط محتوای تکراری
عکس‌ با متن جایگزین استفاده بیش‌ازحد از کلمه کلیدی
عناوین منحصربه‌فرد و مرتبط با صفحات وب‌سایت ریدایرکت کاربر به سایت یا صفحه دیگر
HTML مطابق استانداردها لینک گرفتن از سایت‌هایی با محتوای غیرمرتبط
جمله‌ بندی کامل با نگارش صحیح جمله بندی و نگارش اشتباه با خوانش مشکل

سئو کلاه خاکستری (Gray Hat SEO)؛ غلبه تاکتیک بر گوگل

یک استراتژی دیگر نیز وجود دارد که به‌نام سئوی کلاه خاکستری (Gray Hat SEO) شناخته می‌شود. این شیوۀ سئو، مانند سئو کلاه سفید یک بوم سفید و بی‌آلایش یا مانند سئوی کلاه سیاه، پُر از روش‌های فریبنده نیست. در این استراتژی، کسی را فریب نمی‌دهید، بلکه از روش‌ها و تاکتیک‌هایی تلاش می‌کنید تا رتبه کسب کنید.

حواستان باشد که استانداردهای گوگل آنقدر که دلتان می‌خواهد باور کنید، واضح نیستند. حتی برخی مواقع ممکن است، حرف‌های متناقضی بشنوید. در دنیای سئو، مهم‌ترین موضوع، نحوه انجام کار است.

سئو کلاه خاکستری در اصل ترکیبی از روش‌های مختلف سئو است که از دستورالعمل‌های گوگل (سئو کلاه سفید) و مواردی که آن را نقض می‌کنند (سئو کلاه سیاه) استفاده می‌کند.

به‌عنوان مثال، تولید محتوای با‌کیفیت (سئوی کلاه سفید) و خرید بک‌لینک برای آن محتوا (سئوی کلاه سیاه) یک روش کلاه خاکستری است.

عوامل موثر روی رتبه‌بندی صفحات وب‌سایت کدامند؟

پیش‌تر اشاره کردیم که گوگل صفحات وب‌سایت را رتبه‌بندی می‌کند، نه وب‌سایت‌ها را. بنابراین تمامی اقداماتی که در قالب سئو، چه فنی و داخلی و چه خارجی می‌گنجند، باید با هدف بهبود جایگاه صفحات یک سایت باشد. در استراتژی‌های سئو می‌توانید روی کلمات کلیدی مختلف و موضوعات متنوع، رتبه بگیرید، تنها کافی است الگوریتم‌های گوگل را رعایت کنید. 

قابلیت کراول شدن(Crawlability)

قبل از اینکه گوگل حتی بتواند محتوای وب‌سایت شما را رتبه‌بندی کند، باید بداند که وجود دارید یا نه. گوگل از چندین روش برای کشف محتوای جدید در وب استفاده می‌کند. اما اصلی‌ترین روش، Crawling یا خزیدن است. به‌بیان‌ساده، خریدن فرایند کشفی است که در آن موتورهای جستجو، تیمی از ربات‌ها (معروف به Crawler یا Spider) را برای یافتن محتوای جدید و به‌روز می‌فرستند. ربات‌های گوگل با واکاوی چند صفحه وب شروع کرده و سپس لینک‌های موجود در آن‌ها را دنبال می‌کنند. برخی از موارد زیر می‌توانند مانع کار ربات‎های خزنده‌ گوگل شوند.

  • لینک‌های داخلی ضعیف
  • صفحات ایندکس نشده
  •   Robots.txt

سازگاری با موبایل (Mobile Friendly)

با گسترش استفاده از تلفن٬های هوشمند در حدود 63% از جستجوهای گوگل با تلفن‌های همراه انجام می‌شود و این آمار هر سال نیز در حال افزایش است. با توجه به این آمار، گوگل در سال 2016 از افزایش رتبۀ سایت‌هایی خبر داد که موبایل‌فرندلی هستند. 

از سال 2018 نیز گوگل به ایندکس موبایل روی آورده است، به این مفهوم که اکنون از نسخه موبایل صفحات سایت برای ایندکس و رتبه‌بندی استفاده می‌کند.

نسخه‌های سازگار با موبایل در واقع همان صفحات وب‌سایت هستند با این قابلیت که وقتی در صفحه نمایش گوشی باز می‌شوند، ظاهر آن‌ها متناسب با ابعاد صفحه نمایش گوشی خواهد شد. بنابراین نیازی نیست کاربر برای خواندن مطالب، صفحه نمایش را بزرگ یا کوچک کند. صفحاتی که برای نمایش در گوشی همراه با سایز مختلف اسکرین بهینه نشده‌اند، باعث نارضایتی و خروج کاربر از وب‌سایت خواهند شد. این موضوع تاثیر زیادی روی رتبه‌بندی و رنکینگ دارد.

سرعت صفحات سایت (Page speed)

منظور از سرعت صفحات سایت، سرعت بارگذاری صفحات است. سرعت، یک عامل رتبه‌بندی در سایز دسکتاپ و موبایل خواهد بود. گوگل می‌خواهد کاربر خود را راضی نگه دارد تا از موتور جستجوی دیگری برای رسیدن به پاسخ سوالات خود استفاده نکند. بنابراین اگر کاربران روی نتایج جستجویی کلیک کنند که بارگذاری آن‌ها خیلی زمان می‌برد، این موضوع موجب نارضایتی آن‌ها خواهد شد. به همین دلیل نیز گوگل، سرعت را یک عامل مهم در رتبه‌بندی صفحات سایت در نظر می‌گیرد.

توجه به هدف جستجو (Search Intent)

پیدا کردن یک کلمه کلیدی یا کلمات کلیدی که می‌خواهید برای آن‌ها رتبه بگیرید، کار آسانی نیست. برای این‌کار روش‌ها و ابزارهای زیادی وجود دارند که نمونه‌ای از کلمات کلیدی را ارائه می‌کنند. اما قبل از تعیین کلمه (کلمات) کلیدی باید هدف کاربر از جستجو را بدانید. به این ترتیب می‌توانید محتوایی سوار بر کلمات کلیدی ارائه کنید که بتواند نیاز او را برطرف کرده و به سوالاتش پاسخ دهد.

برای درک هدف جستجو، با دقت به صفحات وب‌سایت با نتایج برتر در SERP نگاه کنید و 3 سوال زیر را از خودتان بپرسید.

  • نوع محتوا: آیا اکثر نتایج، پست‌های بلاگ، صفحات محصول، کتگوری، صفحات فرود هستند؟
  • قالب محتوا: آیا گوگل عمدتا مقالات آموزشی، مقایسه‌ها، راهنمای استفاده، نظرات یا موارد کاملا متفاوتی را رتبه‌بندی می‌کند؟
  • زاویه محتوا: آیا موضوعی مشترک یا USP) Unique Selling Point) منحصربه‌فردی در صفحات با رتبه‌های برتر وجود دارد؟

بک‌لینک‌ها (Backlinks)

الگوریتم رتبه‌بندی گوگل بر اساس چیزی به‌نام PageRank است. به زبان ساده، گوگل، بک‌لینک‌ها را به‌عنوان یک رای مثبت برای هر صفحه تفسیر می‌کند. بنابراین صفحاتی که بک‌لینک بیشتری دارند، رای بیشتری داشته و در نتیجه رتبه بالاتری خواهند داشت. منظور از رای، تایید کیفیت صفحات یک وب‌سایت از سوی سایت‌های دیگر است. اگر می‌خواهید رتبه بالاتری در SERP داشته باشید، حتما دریافت بک‌لینک را در برنامه سئو خود قرار دهید.

قدرت بک‌لینک‌ها (Authority) نیز اهمیت ویژه‌ای دارد. همه بک‌لینک‌ها قدرت و اعتبار یکسانی ندارند، گرفتن بک‌لینک از یک سایت معتبر و شناخته‌شده با‌عنوان یک لینک قدرتمند شناخته شده و روی رتبه سایت تاثیر دارد.

کیفیت محتوا (Content Quality)

گوگل می‌خواهد همیشه مطمئن باشد که کاربران از موتورهای جستجوی دیگری استفاده نمی‌کنند، بنابراین محتوایی که ارائه می‌کند باید منحصربه‌فرد، کاربردی، قابل اعتماد و مفید باشد. به‌طورکلی هر چقدر محتوای شما برای اکثر کاربران قابل دسترسی‌تر و مفیدتر باشد، بهتر است. پس از بازاریابی محتوا، تقویم محتوا و اصول نوشتن محتوایی تاثیرگذار، مفید و قابل اعتماد استفاده کنید.

با بهترین ابزارهای سئو آشنا شوید

بهینه‌سازی موتورهای جستجو تنها در تولید محتوای منحصربه‌فرد و انتشار آن خلاصه نمی‌شود. تا به اینجا، اطلاعات این مقاله باید توضیح واضحی در مورد این موضوع به شما داده باشد. بنابراین لازم است از برخی ابزارها استفاده کنید که نه تنها کار را برای تیم سئو آسان‌تر می‌کند بلکه منجر به دست‌یابی به داده‌های دقیق‌تری خواهد شد.

Semrush

Semrush یک داشبورد حرفه‌ای و همه‌فن خریف برای بررسی عملکرد دامنه‌ها و صفحات وب‌سایت است. گزارش‌های این ابزار در نسخه پولی بسیار دقیق بوده و می‌توانید با اطمینان به آن‌ها اتکا کنید.

Google Search Console

گوگل سرچ‌ کنسول به شما کمک می‌کند تا عباراتی که کاربران هدف شما به دنبال آن‌ هستند را پیدا کنید. از طرفی، این ابزار با دسترسی به پایگاه داده خود گوگل، اطلاعات و آمار سایت را به‌شکلی ساده و مرتب نمایش می‌دهد.

Ahrefs

Ahrefs یک ابزار کاملا پولی سئو است که به‌عنوان منبعی پیشرفته برای سئو در سطح جهان شناخته می‌شود. بررسی عملکرد صفحات وب، بررسی کلمات کلیدی، بررسی سایت رقبا و بسیاری موارد دیگر از قابلیت‌های Ahrefs هستند.

Yoast

Yoast یکی از افزونه‌هایی است که روی وردپرس نصب شده و با بررسی سئو صفحات وب‌سایت، راهکارهایی برای بهبود سئو ارائه می‌کند.

KWFinder

KWFinder یکی از بهترین ابزارها برای تحقیق کلمات کلیدی است. پیشنهاد کلمات کلیدی LongTail، بررسی کلمات کلیدی رقبا و تحقیق کلمات کلیدی بر اساس کشور از جمله قابلیت‌های این ابزار است.

Google Analytics

گوگل‌ آنالیتیکس یکی از بهترین ابزارهایی است که می‌تواند به مدیریت سئوی وب‌سایت شما کمک کند. زمانی که سایت خود را به این ابزار معرفی می‌کنید، کلیه اطلاعات لازم برای بررسی، تحلیل و آنالیز و بهبود سایت در اختیارتان قرار می‌گیرد.

Google Ads راهکار پولی صعود در گوگل

بخشی از فرایند سئو، تبلیغات روی صفحات مختلف سایت است. گوگل ادز یکی از ابزارهایی است که برای تبلیغات پولی روی صفحات سایت از آن استفاده می‌شود. با تعریف کمپین و شارژ ارزی گوگل‌ادز می‌توانید از این ابزار استفاده کنید.

خیلی ها با توجه به سرعت نتیجه بخشی گوگل ادز ( گوگل ادوردز سابق) آن را در مقابل سئو قرار می‌دهند. اما در اصل با هم تفاوت های مهم و اساسی در عملکرد و در نتیجه نشان خواهند داد. بهترین کار، استفاده همزمان از سئوی سایت و تبلیغات در گوگل است.

سخن آخر

از به‌روزرسانی ناگهانی الگوریتم‌های که گوگل بگذریم، باید این حقیقت را بپذیریم که هیچ‌کدام از ما کاملا با سازوکار الگوریتم‌های فعلی آشنا نیستیم. به‌عبارتی می‌توان گفت برخی از اقداماتی که تحت عنوان سئوی سایت انجام می‌شود، نتیجه تجربیات سایت‌های بزرگ‌تری هستند که کار آن‌ها ارائه خدمات سئو است. مقاله آموزش کامل مفاهیم سئو شما را با مفاهیم بیشتری در زمینه سئو آشنا خواهد کرد.

سایت‌هایی مانند Ahrefs و Semrush ، در نتیجۀ آزمون و خطا روی انبوهی از سایت‌ها به برخی از الگوریتم‌ها پی می‌برند. در این میان تنها کاری که از ما ساخته است، اجرای درست و اصولی استراتژی‌های سئو خواهد بود.

شما هم اگر نیازمند سئوی حرفه‎‌ای روی سایت خودتان هستید، می‌توانید با همکاری تیم سئوی راتین و هم افزایی تیم گوگل ادز، یک قدم بلند در پیشبرد اهداف برندتان بردارید.

 

منابع: 

ای‌اچ رفس، سمراش، سرچ انجین لند، مز دات کام، میل چیمپ، بک لینکو، نیل پاتل،اپتیمایزلی، هاب اسپات و تجربیات تیم سئوی راتین.

Leave a Reply

مطالب مرتبط

محققان روش جدیدی برای تشخیص نارسایی قلبی با استفاده از موبایل ابداع کردندمحققان روش جدیدی برای تشخیص نارسایی قلبی با استفاده از موبایل ابداع کردند

محققان روی قابلیت جدیدی در گوشی‌های هوشمند کار می‌کنند تا بتوانند از طریق موبایل نارسایی قلب را تشخیص بدهند. این فناوری جدید که در دانشگاه تورکو مورد بررسی قرار گرفته