سرزمین سئو مقالات سایت آیا تبلیغات کلیکی PPC بر سئو سایت تاثیرگذار است؟

آیا تبلیغات کلیکی PPC بر سئو سایت تاثیرگذار است؟

آیا تبلیغات کلیکی PPC بر سئو سایت تاثیرگذار است؟ post thumbnail image


شما هم مثل هرکس دیگری به‌عنوان صاحب یک کسب‌وکار می‌خواهید مطمئن شوید که تمام جنبه‌های یک کمپین بازاریابی دیجیتال به‌نفع کسب‌و‌کارتان و افزایش سود شما عمل خواهند کرد. بنابراین قبل از سرمایه‌گذاری زمان و بودجه در تبلیغات پولی یا همان تبلیغات کلیکی (PPC) می‌خواهید بدانید که آیا این روش باعث بهبود رتبه سایت شما نیز خواهد شد یا به آن آسیب می‌زند. 

یک نکته بدیهی است که در کنار تبلیغات کلیکی، باید سئو یا بهینه‌سازی موتورهای جستجو را نیز دنبال کنید، چون ترکیب این دو استراتژی تاثیری مضاعف روی ترافیک سایت و رتبه آن در صفحات SERP خواهند داشت. تبلیغات کلیکی و سئو حرفه‌ای مانند مکمل برای یکدیگر عمل کرده و همزمان با هم می‌توانند در بیزینس شما شگفتی خلق کنند.

تعریف تبلیغات کلیکی (PPC) و سئو (SEO)

سئو (SEO) مخفف Search Engine Optimization است و در آن فرآیند بهینه‌سازی موتورهای جستجو برای افزایش بازدید کاربران از سایت و در نتیجه افزایش رتبه در موتورهای جستجو با هدف افزایش ورودی ارگانیک انجام می‌شود.
اما تبلیغات کلیکی یا PPC مخفف Paid Per Click است که در آن تبلیغات در صفحه نتایج جستجوی موتورهای جستجو انجام می‌شود تا سایت در رتبه بالاتری قرار بگیرد. در اصل شما در تبلیغات کلیکی به ازاری هر کلیک کاربران، مبلغی را پرداخت خواهید کرد. همان‌ کاری که در گوگل ادز انجام می‌دهید.

ارتباط تبلیغات کلیکی و سئو سایت، چرا و چگونه؟

برای درک بهتر این موضوع که آیا تبلیغات کلیکی و سئو به هم مرتبط هستند یا خیر، ابتدا باید تاثیر آن‌ها بر یکدیگر را بررسی کنیم.
هدف در استفاده توامان از تبلیغات کلیکی و سئو به حداکثر رساندن پوشش در صفحه نتایج جستجوی گوگل است. قدیمی ها معتقد بودند که پول، پول می‌آورد اما در بازاریابی دیجیتال، این ترافیک است که باعث ایجاد ترافیک بیشتر می‌شود.

بنابراین وقتی تبلیغات کلیکی انجام می‌دهید و استارت کلیک روی یک صفحه سایت زده می‌شود، به لطف سئو سایت می‌توانید کلیک بیشتری دریافت کنید و ترافیک سایت را بیشتر کنید.

هر چند که تبلیغات کلیکی تضمین‌کننده قرار گرفتن در رتبه‌های برتر برای همیشه نخواهد بود؛ اما زمانی‌که افراد بیشتری در طول کمپین PPC وارد سایت شما شوند، آگاهی از برند و پله اول قیف فروش شما شکل گرفته و در آینده به افزایش ترافیک ارگانیک کمک خواهد کرد. 

همچنین یک نکته بسیار مهم یادتان باشد؛ هر چه‌قدر تبلیغات شما به یک لندینگ حرفه‌ای و البته سئو شده منتقل شود و لینک‌های خروجی مناسب و در نهایت به یک دعوت به اقدام (CTA) درست داشته باشد؛ وضعیت بهتری خواهید داشت.

چون با هر کلیک کاربران روی تبلیغات شما و هدایت موفق آن‌ها به صفحات هدف، می توانید روند موفق‌تری برای سئو سایت خودتان داشته‌باشید.

پس اگر می‌خواهید پس از انجام تبلیغات کلیکی، ترافیک ارگانیک بالا داشته باشید باید روی سئو سایت خود کار خیلی حرفه‌ای و علمی کنید.
خبر خوب اینکه در آژانس راتین، هم سابقه 16 ساله‌ تبلیغات کلیکی و گوگل ادز را داریم و هم یک تیم سئو حرفه‌ ای که شما را  برای موفقیت مجهز می‌کنند.

آیا تبلیغات کلیکی بر رتبه‌بندی سئوی ارگانیک تاثیر می‌گذارد؟

همه می‌خواهند بدانند در رقابت بین تبلیغات کلیکی و سئو کدام‌یک پیروز نبرد خواهد بود. اینکه بدانید بودجه خود را صرف کدام‌یک کنید، برای رتبه سایت بهتر است؟

 اما باید بدانید که جواب ساده‌ای برای این سوال که تبلیغات کلیکی بهتر است یا سئو، وجود ندارد. 

SEO و PPC قرار نیست بهتر از یکدیگر باشند. هر کدام از این روش‌ها، تاکتیک‌های منحصر به فرد، مزایا و معایب خودشان را دارند که باید در نظر گرفت.

اصل داستان یک جمله است: سئو و تبلیغات کلیکی با هم بهتر کار می‌کنند. 

تبلیغات کلیکی و بهینه‌سازی موتورهای جستجو، استراتژی‌های بازاریابی مکمل هستند. به‌عبارتی این دو با هم کار می‌کنند تا کل برنامه بازاریابی را بهبود ببخشند.

اما گول داستان‌ها و افسانه‌های دنیای بازاریابی را هم نخورید.خیلی‌ها می‌گویند که اگر از پلتفرم پولی گوگل یعنی گوگل‌ادز استفاده کنید، این سیستم با بهبود رتبه‌بندی ارگانیک به مشارکت شما پاداش مضاعف خواهد داد. اما گوگل به صراحت این موضوع را رد می‌کند و چنین می‌گوید:

“تبلیغات در گوگل هیچ تاثیری بر رتبه ارگانیک یا طبیعی یک سایت در نتایج جستجو ندارد. این‌ها دو مقوله کاملا جدا از هم هستند.”

گوگل هرگز توانایی و جایگاه خود برای ارائه بهترین تجربه کاربری را با افزایش رتبه ارگانیک برخی از سایت‌ها به دلیل تبلیغات کلیکی به‌خطر نمی‌اندازد.

افزایش بازدید سایت با تبلیغات کلیکی چطور رخ می‌دهد؟

هنگامی که تبلیغات کلیکی را اجرا می‌کنید، سایت در بالای نتایج جستجوی گوگل ظاهر می‌شود و در نتیجه افراد با جستجوی یک عبارت مشخص، ابتدا تبلیغات شما در گوگل را خواهند دید. 

سئو همراه با تبلیغات کلیکی به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا قلمروی بیشتری را در صفحه نتایج جستجوی گوگل (SERP) اشغال کنند.

فرض بگیریم که برای یکی از صفحات سایت خود گوگل‌ادز رفته‌اید، اگر کاربری از تبلیغات گوگل عبور کرده و به سراغ نتایج ارگانیک برود، سایت مورد نظر در آن بخش دیده می‌شود چون شما برای آن صفحه از سایت، سئو نیز انجام داده‌اید.

در این شرایط 2 شانس در صفحه نتایج جستجوی گوگل خواهید داشت، چون کاربران علاوه‌بر نتیجه سایت برای تبلیغات کلیکی، در معرض فهرست نتایج ارگانیک نیز قرار دارند. این موضوع باعث به‌حداکثر رساندن شانس یک صفحه سایت برای کلیک و ورود کاربر خواهد شد.

مضاعف شدن شانس قرار گرفتن در معرض دید کاربر، باعث می‌شود مخاطبان نسبت به کسب‌وکار شما سوگیری مثبت داشته باشند. آن‌ها فرض می‌کنند که با مشاهده چندین باره کسب‌وکار در نتایج گوگل، حتما محصولات و خدمات معتبری ارائه می‌شود.

چگونگی اثر افزایش بازدید بر رتبه سایت

هدف‌گذاری کلمات کلیدی بخش مهمی از استراتژی‌های تبلیغات کلیکی و سئو سایت است. بنابراین اگر می‌خواهید افزایش رتبه را با افزایش بازدید سایت تجربه کنید، باید کلمات کلیدی مناسبی انتخاب کنید. از آنجایی‌که سئو برای نشان دادن نتایج به زمان نیاز دارد، ارزیابی اثربخشی هدف‌گذاری کلمات کلیدی از همان ابتدای امر کار دشواری خواهد بود.

خوشبختانه PPC یا همان تبلیغات کلیکی به کسب‌وکارها اجازه داده تا نتایج فوری را مشاهده کنند. بنابراین می‌توانید مشخص کنید که کدام‌یک از کلمات کلیدی در گوگل‌ادز اضافه شوند تا آن کلمه کلیدی باعث افزایش ترافیک سایت و افزایش بازدید از سایت شود. این موضوع به کسب‌وکارها امکان می‌دهد تا هدف‌گذاری سئو برای به‌دست آوردن نتایج بهتر را بهینه کنند.

یک سایت می‌تواند منابع ترافیکی زیادی داشته باشد، اما بدانید که داشتن این منابع به‌مفهوم افزایش رتبه سایت شما نخواهد بود. افزایش بازدید از سایت با تبلیغات کلیکی در یک دوره مشخص رخ می‌دهد و زمانی‌که تبلیغات متوقف شود، ترافیک ورودی یا بازدید از سایت به حالت قبلی خود برمی‌گردد.

در این شرایط است که بسیاری از کسب‌وکارها درگیر تله بازاریابی کلیکی یا تبلیغات در گوگل می‌شوند و به‌جای کار روی سئو سایت، فقط بودجه کسب‌وکار را در تبلیغات کلیکی تزریق می‌کنند.

افزایش بازدید با تبلیغات کلیکی و سئو میسر است، به‌شرط اینکه این دو روش را در کنار و هم‌راستا با هم پیش ببرید. مزیت تبلیغات کلیکی همان تاثیر ناگهانی بر افزایش بازدید است این در صورتی است که سئو نتایج بلندمدتی را به ارمغان می‌آورد. تبلیغات کلیکی در صورت داشتن محتوایی مرتبط و باکیفیت تاثیر مثبتی روی سئو سایت هم خواهدداشت.

تبلیغاتی کلیکی چطور بر سئو تاثیر می‌گذارد؟

آیا تبلیغات کلیکی بر سئو تاثیر می‌گذارد؟ وقتی این سوال را می‌پرسید ممکن است منتظر پاسخی مستقیم مانند بله یا خیر باشید. حقیقت موضوع این است که تبلیغات کلیکی مستقیما روی سئو تاثیر نمی‌گذارد اما به‌طور غیرمستقیم اثراتی خواهد داشت.

دستیابی به رتبه‌های بیشتر

همان‌طور که می‌دانید تبلیغات PPC روی یک کلمه کلیدی باعث می‌شود یک صفحه از سایت در رتبه‌های اول صفحه نتایج جستجوی گوگل قرار بگیرد. اما جذابیت ماجرا از جایی شروع می‌شود که تیم سئو کسب‌وکار قبلا روی همان کلمه کلیدی سئو کرده و حالا با جستجوی کاربر، علاوه‌بر نتیجه گوگل‌ادز، نتیجه جستجوی ارگانیک نیز در صفحه نتایج جستجوی گوگل نمایش داده می‌شود.

این موضوع به‌مفهوم داشتن بیشتر از یک نتیجه جستجو برای یک کسب‌وکار برای یک کلمه کلیدی و دستیابی به قلمرو بیشتری در SERP خواهد بود. بنابراین اینجا سئو سایت و تبلیغات CPC با‌یکدیگر رتیه‌های بیشتری را برای شما به ارمغان آورده‌اند.

کشف کلمات کلیدی سئو ارگانیک با ارزش با تبلیغات کلیکی

یکی از کارهای مشترک بین سئو و تبلیغات کلیکی، انتخاب کلمه کلیدی است. کلمه کلیدی درست کمک می‌کند تا سایت شما در نتایج جستجوی مرتبط‌تری ظاهر شود.

با تبلیغات کلیکی می‌توان نتایج فوری را مشاهده کرد که این موضوع به تعیین کلمات کلیدی که باعث افزایش ترافیک سایت می‌شوند کمک خواهد کرد. این در حالی است که همواره مشاهده نتایج سئو نیازمند زمان است. بنابراین با استفاده از نتایج تبلیغات کلیکی می‌توان کلمات کلیدی ارزشمندی را یافت که باید هرچه‌سریع‌تر سئو شوند. 

پس به جای اینکه منتظر بمانید تا پس از چند ماه مشخص شود بهینه‌سازی کلمات کلیدی منجر به نتایج می‌شود یا خیر و کلمه کلیدی ارزشمند خود را بیابید، از PCC نهایت استفاده را ببرید تا تغییرات لازم در کمپین‌ها سریع‌تر رخ دهد.

آگاهی از برند و رشد نتایج ارگانیک با تبلیغات کلیکی

وقتی کاربری روی تبلیغات PPC کلیک کند به صفحه فرود کسب‌وکار منتقل شده و اطلاعاتی در مورد آن کسب خواهد کرد که در نهایت حتی اگر به خرید منجر؛ به آگاهی از برند کمک خواهد کرد.

اثر این عمل زمانی مشخص می‌شود که کاربران برای محصولات یا خدمات مشابه در آینده جستجویی انجام دهند. آن‌وقت به احتمال زیاد از بین نتایج جستجوی ارگانیک و رقبای شما، روی لینک سایت شما کلیک خواهند کرد چون نام برند را قبلا شنیده‌اند.

اما لازم است بدانید که این شرایط فقط در مواردی رخ می‌دهد که صفحه فرود در تبلیغات کلیکی، اطلاعاتی مفید و مرتبط به کاربر ارائه داده باشد. 

سئو سایت چگونه بر تبلیغات کلیکی تاثیر می‌گذارد؟

همان‌طور که تبلیغات کلیکی روی سئو تاثیر می‌گذارد، سئو نیز می‌تواند از روش‌های مختلف روی تبلیغات کلیکی تاثیر بگذارد.

سئو می‌تواند نرخ تبدیل در تبلیغات کلیکی را بهبود ببخشد

تبلیغات کلیکی برای تعیین کلمات کلیدی و عبارتی که تبلیغات را هدف قرار می‌دهند، متکی به تحقیق کلمات کلیدی است. با استفاده از سئو می‌توانید محتوای کمپین تبلیغاتی مانند سرفصل‌ها، توضیحات و تصاویر را با کلمات کلیدی تراز کرده و در نتیجه ترافیک ارگانیک ایجاد کنید. علاوه‌براین، استراتژی بازاریابی دیجیتال جامع و هماهنگ با استفاده از تبلیغات کلیکی و سئو می‌تواند نرخ بازگشت سرمایه یا ROI را به‌شدت بهبود ببخشد.

پیشنهاد می کنیم برای افزایش نرخ تبدیل در سئو، مقاله روش افزایش نرخ تبدیل لندینگ پیج را مطالعه کنید.

سئو باعث کاهش وابستگی به تبلیغات خواهد شد

همانور که می‌دانید در تبلیغات کلیکی، افزایش رقابت برای کلمات کلیدی می‌تواند هزینه تبلیغات در PPC را بالا ببرد، بنابراین شما همیشه یک مبلغ مشخص برای هر کلیک پرداخت نخواهید کرد. این موضوع نشان می‌دهد که قرار گرفتن در صدر نتایج جستجوی گوگل برای کسب‌وکارها، گران‌تر تمام خواهد شد. با این حال، شیوه‌های خوب سئو سایت می‌تواند رتبه در نتایج جستجوی ارگانیک را بهبود ببخشد و هزینه هر کلیک شما را کاهش دهد.

سئو تجربه کاربری از تبلیغات کلیکی را بهبود می‌بخشد

تجربه کاربری می‌تواند منجر به نرخ تبدیل بالاتر و بازگشت سرمایه بیشتر برای هر کمپین تبلیغات کلیکی شود. شیوه‌های اصولی سئو، وب‌سایت‌های بهینه‌شده، محتوای عالی، لینک‌های داخلی و بک‌لینک‌ها به مخاطب این امکان را می‌دهند که درباره برند شما اطلاعات بیشتری کسب کند و در نتیجه آن‌ها را ترغیب می‌کند تا دوباره به سایت شما مراجعه کنند.

 

سئو سایت به آگاهی از برند در کمپین‌های تبلیغات کلیکی کمک می‌کند

تبلیغات کلیکی یک استراتژی کوتاه‌مدت برای افزایش ترافیک سایت است، در حالی که سئو یک استراتژی بلندمدت است. استفاده از تبلیغات کلیکی و سئو در کنار هم می‌تواند حضور آنلاین کسب‌وکار را در طولانی‌مدت افزایش دهد. یک استراتژی سئو قوی، تجربه کاربری بهتری ایجاد می‌کند و اعتبار و اعتماد به برند را افزایش می‌دهد که این موضوع به بهبود عملکرد کمپین‌های تبلیغات کلیکی کمک خواهد کرد.

 

 

سئو ارزش برند در تبلیغات کلیکی را افزایش می‌دهد

در دید کاربر، نتایج جستجوی ارگانیک‌ قابل‌ اعتمادتر از نتایج تبلیغات کلیکی هستند. یک استراتژی سئو قوی می‌تواند اعتبار برند را افزایش داده و به‌نوبۀ خود عملکرد کمپین‌های تبلیغات کلیکی را بهبود ببخشد. این موضوع به ایجاد ارزش یا ValueCreation برای برند کمک کرده و می‌تواند مخاطبانی را که از طریق تبلیغات کلیکی به‌دست آورده‌اید به مشتری تبدیل کند.

چرا سئو و تبلیغات کلیکی با هم بهتر عمل می‌کنند؟

اکنون می‌دانید که تبلیغات کلیکی چطور می‌تواند روی سئو تاثیر بگذارد. در ادامه دلایلی آمده که نشان می‌دهد تبلیغات کلیکی و سئو با هم بهتر عمل خواهند کرد.

ترکیب سئو و تبلیغات کلیکی باعث افزایش نمایش در نتایج جستجوی گوگل می‌شود

زمانی‌که SEO و PPC را با هم استفاده می‌کنید، نمایش نتایج برند در فهرست سئوی ارگانیک افزایش پیدا می‌کند. این موضوع تاثیر زیادی روی ذهن مخاطبان دارد چون‌ آن‌ها مرتب نام سایت شما را در نتایج جستجو می‌بینند، پس تصور می‌کنند که محتوای سایت با نتایج جستجوی آ‌ها مرتبط است. 

این افزایش دید، فرصت‌های بیشتری برای کسب‌وکار برای داشتن ترافیک سایت ایجاد خواهد کرد. بنابراین سرنخ‌های بیشتری را به سمت سایت هدایت می‌کنید که نتایج برخی از آن‌ها می‌تواند فروش و کسب سود بیشتر باشد.

یک نکته مهم در مورد تبلیغات کلیکی

حتی زمانی‌که فهرست ارگانیک شما به صفحه اول نتایج یاحتی رتبه‌های برتر می‌رسد، اجرای تبلیغات کلیکی را متوقف نکنید. فقط این که به رتبه اول رسیده‌اید، تضمین کننده باقی ماندن برای همیشه در این جایگاه نیست. اجرای تبلیغات کلیکی تضمین می‌کند که همیشه در دید کاربر باقی خواهید ماند.

داده‌های تبلیغات کلیکی می‌تواند استراتژی‌های سئو را مشخص کند

همان‌طور که قبلا اشاره شد، تبلیغات کلیکی و سئو از کلمات کلیدی برای ایجاد لیست در نتایج جستجو استفاده می‌کنند. وقتی از این دو روش با یکدیگر استفاده می‌شود، مقدار زیادی از داده‌های کلمه کلیدی به‌دست خواهد آمد که می‌توان آن‌ها را تجزیه‌وتحلیل و در مراحل بعدی استفاده کرد.

ممکن است مدتی زمان ببرد تا بتوانید داده‌های کلمه کلیدی برای کمپین‌های سئو را به‌دست آورید. اما زمانی‌که داده‌هایی از هر دو کمپین (سئو و تبلیغات کلیکی) در اختیار دارید، می‌توانید آن‌ها را بهتر و سریع‌تر، تجزیه‌وتحلیل کرده تا عملکرد کمپین خود را ارزیابی و درک کنید. 

با تجزیه‌وتحلیل کلمات کلیدی متوجه می‌شوید که کدام‌یک از آن‌ها بالاترین نرخ تبدیل را دارند. این یک راه عالی برای انتخاب کلماتی است که باعث ترافیک سایت می‌شوند.

داده‌های تبلیغات کلیکی می‌تواند محتوای سئو را بهبود ببخشد

به‌طور معمول آن‌چه برای تبلیغات کلیکی کار می‌کند معمولا برای سئو نیز موثر است. از آنجایی که سئو برای تاثیرگذاری روی سایت به زمان نیاز دارد، می‌توانید از تبلیغات کلیکی برای تست و بهینه‌سازی بخش‌هایی از کمپین‌های سئو خود استفاده کنید. 

به‌عنوان مثال، تست سرفصل‌ها برای کمپین‌های تبلیغات کلیکی می‌تواند به شما نگاه دقیق‌تری در مورد برچسب‌های عنوان در کمپین‌های سئو بدهد. می‌توانید ببینید که کدام‌یک از عناوین ترافیک بیشتری برای کسب‌وکار به‌ ارمغان می‌آورند و از آن  برای یافتن عنوان مناسب برای صفحات سئو استفاده کنید.

علاوه‌براین، می‌توانید عناصر دیگر مانند توضیحات متا و محتوای صفحات را نیز آزمایش کنید تا ببینید مخاطبان چطور به این موارد واکنش نشان می‌دهند. این کمک می‌کند تا بهترین محتوا را در سایت خود منتشر کنید.

سخن پایانی: سئو و تبلیغات کلیکی را همزمان به‌کار بگیرید

هنوز هم از نظر برخی از افراد سئو و تبلیغات کلیکی دو چیز کاملا بی‌ربط و متفاوت باشند، اما آن‌ها در کنار یکدیگر معجزه‌ای خلق می‌کنند که می‌تواند برای مدتی طولانی‌تری شما را در صفحه اول و یا حتی در رتبه‌های اول نتایج جستجو قرار دهد. 

همۀ ما می‌دانیم که سئو برای به‌نتیجه رسیدن به زمان طولانی نیاز دارد. خیلی از متخصصان حداقل یک زمان شش ماهه را به مشتریان اعلام می‌کنند. 

بنابراین با تبلیغات کلیکی که نتایج زوداثرتری دارد؛ می‌توان کمی به فرایند آگاهی از برند و فروش دوره‌ای سرعت بخشید.

 اما در مقابل، تاثیرات سئو اصولی روی یک سایت بسیار ماندگارتر از تبلیغات کلیکی خواهد بود. بنابراین همیشه پیشنهاد ما این است که این دو روش را به‌صورت همزمان و توسط تیم‌های رحفه‌ای به‌کار بگیرید تا بهترین نتایج را کسب کنید.

 

منابع: 

وب اف‌ایکس، سرچ انجین‌لند، نیل‌پاتل، دیجیتال‌ترد کوست، مارکتینگ 360، برایت اج و دانسته‌های تیم سئوی راتین!

Leave a Reply

مطالب مرتبط

هوش مصنوعی چگونه به کمک مدیران تبلیغات کلیکی می‌آید؟هوش مصنوعی چگونه به کمک مدیران تبلیغات کلیکی می‌آید؟

انقلاب چهارم صنعتی آغاز شده و حالا هوش مصنوعی وارد میدان شده و  به مدیران و مجریان تبلیغات کلیکی (PPC) کمک می‌کند تا بیشتر بر ابتکارات استراتژیک مانند ورودی‌های کمپین