سرزمین سئو مقالات سایت سرور اختصاصی چیست؟ کاربرد انواع سرور اختصاصی + مزایا

سرور اختصاصی چیست؟ کاربرد انواع سرور اختصاصی + مزایا

سرور اختصاصی چیست؟ کاربرد انواع سرور اختصاصی + مزایا post thumbnail image


سرور اختصاصی چیست؟ تفاوتی ندارد که به‌تازگی وارد دنیای IT و به‌خصوص اینترنت شده باشید یا سال‌های زیادی است که در این حوزه فعالیت می‌کنید؛ به‌هر‌حال سرور اختصاصی (Dedicated) ازجمله مفاهیمی است که در این زمینه درباره‌اش بسیار خواهید شنید. سرور اختصاصی سرویسی بسیار کاربردی برای وب‌سایت‌های بزرگ و توسعه‌دهندگان است.

در این مطلب از سرویس‌های میزبانی بلاگ پارس پک، با زبان بسیار ساده درباره سرور اختصاصی صحبت می‌کنیم. ابتدا با مثالی ساده و ملموس سعی می‌کنیم شبیه‌سازی را برای درک ساده در ذهنتان ایجاد کنیم. سپس مباحث مرتبط با سرور اختصاصی ازجمله موقعیت جغرافیایی سرورهای ایران و خارج از ایران، کاربردها، مزایا و معایب، توان سخت‌افزاری و شبکه‌ای سرور‌های اختصاصی، امکانات استفاده از آن‌ها، مانیتورینگ و امنیت، سیستم‌عامل‌ها و نیز تمام نکته‌های لازم برای تهیه سرور اختصاصی را توضیح می‌دهیم. به‌طورخلاصه، تاحدممکن سعی کرده‌ایم که در این مطلب به تمام پرسش‌های مرتبط با سرور اختصاصی پاسخ دهیم.

نکته: اگر این مطلب را به طور کامل و با دقت مطالعه کنید، مطمئنا به پاسخ تمام سوالات خود خواهید رسید.

مفهوم اولیه سرور

شاید از قبل بدانید که “سرور- Server” چیست؟ یا درک ساده از آن داشته باشید. ولی در اینجا مجددا برای کسانی که آشنایی با آن ندارند، درباره این موضوع صحبت می کنیم.
ملموس ترین مثال سایت های اینترنتی هستند. شما یک سایت را در مرورگر سیستم خود باز می کنید، خوب این سایت کجاست؟ چطور به شما سرویس دهی می کنند؟ یک مثال دیگر، شما در یک دانشگاه مجازی ثبت نام کرده و اکنون دانشجوی مجازی هستید و باید در یک سایت اینترنتی در کلاس خود حضور داشته باشید، این کلاس مجازی کجاست؟ یا اینکه در یک سایت اشتراک فیلم و ویدئو به همراه خانواده یک فیلم را تماشا می کنید، این فیلم کجاست؟ بله در اینترنت است؛

ولی چطور؟

به طور کلی، اینترنت یک شبکه بزرگ از سیستم‌های کامپیوتری است. فرض کنید که مانند اکثر مردم یک سیستم کامپیوتری عادی دارید که امروزه در اکثر خانه ها موجود است و سیستم شما با سیستم همه همسایگانتان با سیم و کابل به یکدیگر به هم متصل شده و همگی با یکدیگر ارتباط دارید و از اطلاعات سیستم یکدیگر استفاده می کنید. اینترنت نیز همینطور است، مجموعه ای از سیستم ها در سراسر جهان که با سیم و کابل به یکدیگر متصل شده اند و از اطلاعات یکدیگر استفاده می کنند. وقتی که به اینترنت متصل می شوید و یک سایت را باز می کنید، یعنی اینکه به این شبکه جهانی که همه سیستم ها به یکدیگر متصل هستند، متصل شده اید.

سرور اختصاصی چیست؟

در ابتدا با مثالی ساده سرور را تعریف می‌کنیم و سپس این مثال را برای درک سرور اختصاصی و انتخاب سرور مناسب بسط می‌دهیم. در مطالب قبلی مانند «هاست چیست؟» و «سرور مجازی چیست؟»، درباره مثال دنیای مجازی و شهر مجازی صحبت کردیم. در این مثال، گفتیم فضایی را مانند یک شهر، ولی به‌صورت مجازی در ذهنتان تصور کنید. در دنیای واقعی هرآنچه نیاز داشته باشید، در دنیای مجازی نیز به آن نیاز دارید.

سرور اختصاصی سروری است که در دیتاسنتر قرار دارد و تمام منابع آن سرور به‌صورت اختصاصی دراختیار شماست.

مفهوم سرور اختصاصی

اکنون فرض کنید که شما میخواهید که یک شرکت بزرگ را راه اندازی کنید. این شرکت می تواند یک فروشگاه بزرگ باشد، یا یک نمایشگاه، یک سینما، یک توسعه نرم افزار یا IT، یک شرکت حسابداری و یا هر چیز دیگری باشد. برای راه اندازی یک شرکت بزرگ با جمعیت بیش از 100 کارمند یا فروشگاه با بیشتر از 500 مشتری در روز یا راه اندازی یک سینما با بیش از چند صد مشتری در روز، مطمئنا دیگر نمی توانید یک واحد یا یک فضای ساده تهیه کنید. در این حالت شما حتما نیاز به یک ساختمان اختصاصی و بزرگ برای این کار خواهید داشت.

در دنیای مجازی نیز به همین صورت است. اگر یک فروشگاه الکترونیک بزرگ دارید، یک سایت اشتراک یا استریم ویدئو دارید، اگر یک آموزشگاه آنلاین دارید، اگر یک شرکت حسابداری دارید، و یا هر چیز دیگر که با کاربران زیادی در روز بازدید کننده سایت شما هستند، دیگر فضای هاست یا یک سرور مجازی VPS پاسخگوی نیاز شما نخواهد بود و باید حداقل یک سرور اختصاصی داشته باشید.

در مثال های قبلی برای فضای هاست و سرور مجازی گفتیم که مانند اجاره فضای تجاری یا یک واحد از یک ساختمان هستند. فضای هاست مانند اجاره یک مغازه از یک ساختمان تجاری بزرگ یا اجاره یک غرفه یا فضا از یک فروشگاه است، همچنین سرو مجازی مانند اجاره یک واحد ساختمانی با منابع اختصاصی از یک ساختمان یا یک برج است. در این جا سرور اختصاصی مانند اجاره یا خرید یک ساختمان کامل با تمام واحد ها و منابع آن به صورت اختصاصی است.

 

درک بهتر از سرور اختصاصی

به عبارت دیگر با تهیه سرور اختصاصی می تواند یه چندین هاست یا سرور مجازی تقسیم شود، نه این که این کار را حتما باید انجام دهید، از این لحاظ که منابع بسیاری در اختیار شما هستند. تهیه یک سرور اختصاصی مانند در اختیار گرفتن یک ساختمان دربست با تمام واحد های مسکونی و تجاری آن و تمام امکانات آن به صورت اختصاصی است. میتوانید از تمام منابع آن ساختمان برای یک شرکت یا یک آموزشگاه یا یک سینما یا هر چیز دیگر استفاده کنید؛ یا اینکه آن ساختمان را به صورت قسمت های مختلف و کوچکتر اجاره داده یا برای اهداف متفاوت و چند منظوره از آن استفاده کنید.

اگر یک سرور پرقدرت با پهنای باند بالا و شبکه قوی داشته باشید می توانید یک فروشگاه آنلاین بزرگ (مانند دیجی کالا) که کاربران زیادی همزمان در سایت شما وارد می شوند را راه اندازی کنید. یا این سرور را با هارد و منابع ذخیره سازی بالا و پهنای باند بالاتری تهیه کنید، می توانید سایت های اشتراک ویدیو یا آموزشگاه های آنلاین راه اندازی کنید.
در تصویر زیر نمای باز شده از داخل یک سرور Rackmount با ارتفاع 2U را مشاهده می کنید که ظرفیت 8 عدد هارد را دارد.

سرور رکمونت

سرور اختصاصی چیست در یک نگاه

نام و اصطلاحات رایج: سرور اختصاصی، Dedicated Server یا VDS ️
نحوه دسترسی و اتصال: VNC / Putty / Remote Desktop ☑️
ip نوع: اختصاصی و ثابت
DNS نوع: اختصاصی
کنترل پنل: دایرکت ادمین و سی پنل
سیستم عامل: ویندوز، لینوکس و ..
موقعیت ایران: بله ☑️
موقعیت اروپا: بله ☑️

تفاوت سرور مجازی با سرور اختصاصی

تا این‌جای مقاله، حتماً متوجه شده‌اید که هر سرور درواقع کامپیوتری قدرتمند است که همواره روشن و به اینترنت بسیار پرسرعت متصل است. بنابراین، هر سرور از سخت‌افزارهای قدرتمندی تشکیل شده است و پهنای باند مشخصی دارد. به این سخت‌افزار و پهنای باند منابع سرور گفته می‌شود.

درصورتی‌که این منابع به‌صورت تمام‌و‌کمال دراختیار یک فرد یا سازمان قرار بگیرد، به آن سرور اختصاصی گفته می‌شود. استفاده از سرور اختصاصی برای وب‌سایت‌هایی کاملاً کاربردی است که به منابع بسیار زیادی نیاز دارند یا اطلاعات ذخیره‌شده روی آن‌ها حساس‌اند. حالا اگر بخواهیم به تفاوت سرور مجازی با سرور مجازی اشاره کنیم، باید بگوییم که در سرور مجازی، منابع سرور با استفاده از ماشین‌های مجازی به بخش‌های کوچک‌تری تقسیم‌بندی می‌شود و هر‌یک از این بخش‌ها دراختیار یک نفر یا یک سازمان قرار می‌گیرد.

باتوجه‌به مباحث عنوان‌شده‌، می‌توان نتیجه گرفت که سرور مجازی از منابع کمتری درمقایسه‌با سرور اختصاصی برخوردار است؛ اما باتوجه‌به تکنولوژی به‌کار‌رفته در آن، همچنان از عملکرد و کیفیت رضایت‌بخشی بهره می‌برد‌. استفاده از سرور مجازی برای وب‌سایت‌هایی با بازدید‌کنندگان نه‌چندان زیاد مانند وب‌سایت‌های کسب‌وکارهای متوسط بسیار کارآمد است و درعین‌حال درمقایسه‌با سرورهای اختصاصی قیمت ارزان‌تری دارد.

برای آشنایی با سرور اختصاصی مجازی یا VDS و تفاوت آن با سرور مجازی، مقاله زیر را مطالعه کنید.

VDS چیست؟

پهنای باند در سرور اختصاصی چیست؟

حال فرض کنید که شما یک سرور اختصاصی تهیه کرده اید، اگر به مثال گفته شده برگردیم به این معناست که شما یک ساختمان بزرگ را در اختیار دارید. این ساختمان دارای آدرس و کد پستی است، همچنین برای رسیدن به ساختمان باید از خیابان ها و اتوبان ها عبور کنید.

در دنیای مجازی نیز همینطور است، سرور اختصاصی شما دارای یک آدرس مشخص، معتبر و شناخته شده است و باید برای دسترسی به آن از مسیر های خاصی در شبکه عبور کنید. این مسیر ها مانند خیابان ها در دنیای واقعی هستند و هر خیابان ظرفیت و تردد مشخصی دارد. مثلا می گوییم که این خیابان 2 بانده یا 3 بانده است. به این ظرفیت با عرض خیابان ها و دسترسی ها در دنیای مجازی “پهنای باند – Bandwidth” می گوییم.

با این تفاوت که واحد شمارش آن باند یا لاین خیابان نیست، بلکه مقداد حجم داده ها و اطلاعات در ثانیه است، مثلا مگابایت برثانیه MB/S یا گیگا بایت بر ثانیه BG/S.

یک نکته مهم :

قرار نیست شما در این خیابان تنها باشید، افراد بسیاری در این خیابان هستند که اتفاقا مقصد خیلی از این افراد سرور شما است.

پهنای باند

ترافیک در سرورهای اختصاصی چیست؟

گفتیم که شما در خیابان ها و مسیرهای منتهی به سرور اختصاصی تنها نیستید و افراد زیاد هستند که مقصد آنها سرور شما برای دریافت سرویس و خدمات است. نکته مهم دیگر این است که قرار نیست هر فرد این مسیر را یک بار طی کند. ممکن است شما یک سایت اینترنتی را چندین بار در روز باز کنید. پس چندین بار مسیر منتهی به سرور را طی می کنید و اینکه شما تنها نیستید و افراد زیادی ممکن است همان سایت را باز کنند. پس تعداد خودروها یا نفراتی که این مسیر را طی می کنند نیز مهم است.

همانطور که از نام “ترافیک” پیداست، می توان گفت که “Traffic” تعداد افراد یا خودروهایی هستند که همزمان از یک مسیر برای رسیدن به سرور اختصاصی شما طی می کنند. در دنیای مجازی این افراد یا خودرو ها همان داده ها و اطلاعات هستند که در حال جابجایی هستند. در دنیای مجازی مقدار جابجایی اطلاعات مانند تعداد عبور ماشین ها از یک بزرگراه محدود است و از یک حدی نمی تواند بیشتر باشد.

منظور از دیتاسنتر در Dedicated Server چیست؟

همان‌طورکه گفتیم، سرورها سیستم‌های پرقدرتی هستند، سخت‌افزار خاصی دارند، شرایط نگه‌داری آن‌ها متفاوت است و در هر جایی نمی‌توان از آن‌ها نگه‌داری کرد. در بیشتر مواقع، سرور‌ها دو پردازنده بسیار قوی و هاردهای ذخیره‌سازی زیادی دارند. این‌ها باعث مصرف زیاد برق و به‌دنبال آن تولید دمای زیاد می‌شوند. همچنین، سرورها برای سرویس‌دهی باید پهنای باند گسترده و ترافیک شبکه بسیاری داشته باشند. می‌بینید که شرایط نگه‌داری سرور خیلی ویژه و دشوار است و باید در جای خاصی از آن نگه‌داری کرد.

دیتاسنتر

فراهم کردن شرایط نگهداری برای سرور ها به صورت جداگانه منطقی نیست و هزینه زیادی دارد. پس یک مکان مناسب برای نگهداری سرورها با شرایط و استاندارد های مربوطه تهیه می کنند و همه سرور ها را در این مکان نگهداری می کنند. به این مکان “مرکز داده – Data Center” گفته می شود.

شرایط نگهداری از سرور اختصاصی

مرکز داده یا دیتاسنتر ساختمانی ویژه با معماری و شرایط فیزیکی و استاندارد‌های خاصی است که شرایط موردنیاز سرورها از‌قبیل برق، سیستم‌های خنک‌کننده، سیستم‌های ایمنی، اینترنت و شبکه را تأمین می‌کند. در این مکان‌ها که همواره بر آن‌ها نظارت می‌شود‌، از سرورهای اختصاصی نگه‌داری می‌کنند تا مطمئن شوند که سرور اختصاصی همیشه فعال و دردسترس خواهد بود.

راه‌اندازی مرکز داده هزینه‌های بسیار سنگینی دارد و دریافت استاندارد و مجوز‌های آن بسیار دشوار است؛ پس نگه‌داری سرور‌ها در آن رایگان نیست. ازاین‌رو، درباره Data Center اطلاعات و اصلاحاتی را باید بدانید که هنگام خرید سرور اختصاصی یا دریافت خدمات میزبانی سرور اختصاصی (Colocation) به کارتان می‌آید.

تجهیزات شبکه در سرور Dedicated

کارت شبکه، روتر Router، سوئیچ Switch، دیواره آتش Firewall

این نام هایی که مشاهده میکنید، تجهیزات شبکه برای اتصال همه سرور ها به اینترنت هستند که سرور اختصاصی شما نیز جزو یکی از این سرور هاست. اگر بخواهید که از تجهیزات شبکه همان دیتاسنتر استفاده کنید، هزینه خاصی بابت تجهیزات دریافت نمی شود؛ ولی اگر شما چند سرور داشته باشید یا اینکه بنا به دلایلی بخواهید از روتر Router، سوئیچ Switch و دیواره آتش Firewall خودتان استفاده کنید، باید هزینه میزبانی Colocation تجهیزات شبکه را بر اساس هر Unit و موارد دیگر پرداخت کنید.

هنگام تهیه سرور اختصاصی هزینه ای برای اتصال سرور اختصاصی شما به اینترنت گرفته نمی شود، ولی هزینه های پهنای باند و هزینه ترافیک درخواستی شما جداگانه محاسبه می شود.

رک چیست؟

هنگامی‌که درباره سرورها تحقیق می‌کنید، ممکن است با اصطلاحات متعددی مواجه شوید. یکی از این اصطلاحات، رک است. رک چهارچوبی فلزی برای نگه‌داری سرور‌ها به‌صورت سریالی و مرتب‌شده است. اندازه طول و عرض Rack استاندارد و ثابت، ولی ارتفاعش متفاوت است. اندازه ارتفاع هر رک از Unit 4 که به آن‌ها رک‌های دیواری نیز می‌گویند، شروع می‌شود و تا اندازه 42 Unit که به رک‌های ایستاده معروف هستند، ادامه می‌یابد.

انواع رک

رک ها انواع مختلفی دارند و شرکت های سازنده امکانات متفاوتی را برای محصولات متنوع خود فراهم کرده اند، مثلا قرار دادن فن های اضافی و تهویه خاص، سنسور های دما، درب های متنوع شیشه ای یا فلزی یا توری، قرار دادن پاور ماژول ( چند راهی برق) ها متنوع، سینی ها و چرخ های متنوع و بسیاری موارد دیگر.
رک هایی که در مرکز های داده استفاده می شوند، همگی در سایز 42Unit هستند و دیگر به آنها رک ایستاده نمی گویند؛ فقط رک گفته می شود. برای تهویه مناسب هوا و خنک کنندگی سرور ها و تامین برق، رک ها در دیتا سنترها چیدمان خاص و متفاوتی دارند.

رک چیست؟ چه کاربرد و انواعی دارد؟ برای آشنایی با رک شبکه به لینک زیر مراجعه کنید.

رک چیست؟

کاربرد سرور اختصاصی

بعد از اینکه متوجه شدید که سرور اختصاصی چیست و چه تفاوتی با سرور مجازی دارد، بهتر است درباره کاربرد این سرور نیز اطلاعات بیشتری کسب کنید. همان‌طور‌که گفتیم، سرور اختصاصی منابع بسیار قدرتمندی دارد. این منابع به صاحبان وب‌سایت‌هایی با ترافیک زیاد اطمینان‌خاطر خواهد داد تا حتی در مواقع پیک بار، وب‌سایت همچنان دردسترس و فعال باقی بماند.

یکی دیگر از نمونه‌های کاربرد سرور اختصاصی، استفاده از آن برای وب‌سایت‌هایی است که به امنیت بسیار زیادی نیاز دارند. باتوجه‌به اینکه در سرورهای اختصاصی هیچ شخص دیگری از منابع سرور استفاده نمی‌کند، امنیتی که این سرور برای کاربران ایجاد می‌کند، بیشتر از دیگر سرورهاست. البته باید به این نکته نیز توجه کرد که این موضوع بدین‌معنی نیست سرورهای دیگر مانند سرور مجازی یا سرور ابری یا انواع دیگر سرورها امنیت کافی ندارند.

انواع سرور اختصاصی

حالا که با سرور اختصاصی آشنا شدید، بهتر است درباره انواع آن نیز اطلاعاتی کسب کنید. این موضوع سبب خواهد شد تا در انتخاب سرور اختصاصی، بتوانید گزینه بهینه‌تر را به‌کار بگیرید. سرورهای اختصاصی بر‌اساس معیارهای مختلفی دسته‌بندی می‌شوند. درادامه، به برخی از این معیارهای مهم اشاره کرده‌ایم.

دسته‌بندی سرور اختصاصی براساس سیستم‌عامل

یکی از معیارهای اساسی در دسته‌بندی سرور اختصاصی، سیستم‌عاملی است که روی سرور نصب شده است. همان‌طور‌که می‌دانید، سرور نیز دستگاهی کامپیوتری است و برای اینکه دستورهای کاربر را به‌درستی به سخت‌افزار انتقال دهد، به سیستم‌عامل نیاز دارد. معمولاً روی سرورها از دو سیستم‌عامل ویندوز و لینوکس نصب می‌شود.

باتوجه‌به نکات ارائه‌شده، نتیجه می‌گیریم که قبل از خرید سرور اختصاصی، باید مشخص کرده باشید که چه سیستم‌عاملی روی سرور نصب شود. این سیستم‌عامل براساس نیاز و پروژه شما مشخص می‌شود. تقریباً هر نوع سیستم‌عامل دلخواهی را می‌توانید روی سرورتان نصب کنید؛ ولی باید دقت کنید که از سیستم‌عامل‌های مجاز و قانونی بهره ببرید.

برای مثال، برخی از سیستم‌عامل‌ها مانند Kali به‌صورت اختصاصی برای آزمایش امنیت و نفوذ است. توصیه می‌کنیم از سیستم‌عامل‌های کرک‌شده استفاده نکنید؛ چون برخی از دیتاسنتر‌ها با متوجه‌شدن این موضوع به‌طورخودکار سرویس شما را قطع می‌کنند.

در سبد محصولات برخی از شرکت‌های خدمات‌دهنده سرور اختصاصی، عناوینی مانند سرور اختصاصی ویندوز یا لینوکس را مشاهده می‌کنید. این‌ها سرویس‌های خاصی نیستند؛ بلکه همان سرور اختصاصی هستند که هنگام تحویل با سیستم‌عامل مشخص‌شده ارائه می‌شوند. البته نکته مهم این است که سعی شده برای هر سرور سیستم‌عامل‌هایی انتخاب شوند که بیشترین سازگاری و همخوانی را داشته باشند.

سرور اختصاصی ویندوز

ویندوز یکی از سیستم‌عامل‌های متداول برای کاربران عادی است. بسیاری از ما کار با کامپیوتر را با این سیستم‌عامل یاد گرفته‌ایم. در بسیاری از مواقع، روی سرورها نیز از سیستم‌عامل ویندوز استفاده می‌شود. یکی از مزیت‌های مهم استفاده از سرور اختصاصی ویندوز این است که می‌توان روی آن‌ها نرم‌افزارهای تخصصی شرکت مایکروسافت مانند مجموعه نرم‌افزارهای Office را نصب کرد. بااین‌حال، امنیت سیستم‌عامل ویندوز از لینوکس کمتر است.

قبل از انتخاب سرور ویندوز باید به این نکات دقت کنید:

  • سرور اختصاصی ویندوز عموماً با یکی از نسخه‌های ویندوز سرور ارائه می‌شوند که به درخواست کاربر تعیین می‌شود؛ البته نسخه‌های دسکتاپ ویندوز نیز درصورت درخواست کاربر ارائه می‌شوند.
  • دسترسی به سیستم‌عامل‌های ویندوز ازطریق پروتکل ریموت دسکتاپ (Remote Desktop Protocol) ارائه می‌شود.
  • در اکثر مواقع، ویندوز سرور به‌صورت دسکتاپ و با محیط گرافیکی ارائه می‌شود؛ مگر‌اینکه ویندوز سرور نسخه Core را درخواست بدهید که بدون محیط گرافیکی و با خط فرمان ویندوز کنترل می‌شود.
  • برخی از سرویس‌دهنده‌ها سیستم‌عامل ویندوز را در حالت پیش‌فرض به‌صورت کرک‌شده و برخی نیز به‌صورت نسخه اصلی و فعال‌نشده آن را دراختیارتان قرار می‌دهند و خودتان باید آن را فعال کنید.
  • دقت کنید که برخی از مراکز داده اجازه نمی‌دهند تا از سیستم‌عامل یا نرم‌افزار‌های کرک‌شده استفاده کنید و ممکن است که سرویس شما را قطع کنند. پس قبل از خرید این نکته را از سرویس‌دهنده خود پرس‌وجو کنید.
  • سیستم‌عامل ویندوز و سرویس‌هایی که روی آن فعال می‌شوند، غالباً سنگین‌تر و کُندتر از لینوکس هستند و منابع بیشتری نیز مصرف می‌کنند. پس هنگام خرید سرور، باید به حداقل منابع موردنیاز خود دقت کنید.
  • کار با سیستم‌عامل‌های ویندوزی بسیار راحت‌تر از سیستم‌عامل‌های لینوکسی است.

سرور اختصاصی لینوکس

سیستم‌عامل لینوکس یکی دیگر از سیستم‌عامل‌هایی است که شاید کاربران عادی و خانگی کمتر با آن سروکار داشته‌اند. بااین‌حال، استفاده از این سیستم‌عامل روی سرورها از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار است. بسیاری از سرورهای حال‌حاضر با این سیستم‌عامل تجهیز شده‌اند. عملکرد عالی و امکان استفاده از ترمینال و امنیت کم‌نظیر، از مزایای استفاده از سرور اختصاصی لینوکس است.

فراموش نکنید که سیستم‌عامل لینوکس با توزیع‌های مختلفی عرضه شده است. برخی از این توزیع‌ها عبارت‌اند از:

  • توزیع Debian
  • توزیع CentOS
  • توزیع Alma Linux
  • توزیع Rocky Linux
  • توزیع Ubuntu
  • توزیع Mint
  • توزیع Parrot
  • توزیع Alpine
  • توزیع RedHat
  • توزیع Fedora
  • توزیع Gentoo

اگرچه ازنظر تکنیکال امکان نصب هریک از این توزیع‌ها روی سرور وجود دارد، معمولاً روی سرورها از چند توزیع متداول مانند Ubuntu و CentOS و Fedora استفاده می‌شود. همچنین، باید به این نکته توجه کنید که Command‌های هر‌یک از این توزیع‌ها ممکن است با دیگری متفاوت باشد؛ به‌همین‌دلیل، باید در انتخاب توزیع مناسب روی سرور دقت کافی را به‌خرج بدهید.

درادامه، به نکات مهمی اشاره کرده‌ایم که قبل از انتخاب سرور لینوکس باید به آن‌ها دقت کنید:

  • روی سرور اختصاصی لینوکس، نسخه دلخواه توزیع لینوکس درخواستی شما نصب می‌شود.
  • سرویس‌هایی که بر‌پایه سیستم‌عامل‌های لینوکس هستند، پایداری بسیار زیادی دارند و کمتر دچار خطا می‌شوند.
  • توزیع‌های معروف سیستم‌عامل لینوکس Ubuntu نسخه Server و CentOS نسخه Minimal هستند.
  • نسخه‌های Server یا Minimal محیط گرافیکی (GUI) ندارند و مبتنی‌بر خط فرمان (Command Line) هستند.
  • نسخه‌های Server یا Minimal به‌دلیل نداشتن محیط گرافیکی (GUI)، بسیار سبک‌تر و سریع‌تر و امن‌تر هستند.
  • تقریباً تمامی توزیع‌های سیستم‌عامل لینوکس رایگان هستند و به کرک یا فعال‌سازی‌های خطرناک نیازی ندارند.
  • کار با سیستم‌عامل‌های لینوکسی و راه‌اندازی سرویس‌های آن‌ها به دانش و تخصص و تجربه نیاز دارد و باید نیروی متخصص این کار را داشته باشید.
  • به‌دلیل پشتیبانی‌نکردن از محیط گرافیکی در نسخه‌های سروری لینوکس، کار با این سیستم‌عامل دشوار‌تر است.
  • سرور‌های اختصاصی لینوکس بسیار ایمن هستند.

انواع سرور اختصاصی براساس تکنولوژی ساخت

یکی دیگر از معیارهایی که می‌توان سرورهای اختصاصی را براساس آن دسته‌بندی کرد، تکنولوژی ساختی است که در سرور از آن استفاده شده است. از این نظر، سرورهای اختصاصی را می‌توان به‌ دسته‌های زیر تقسیم کرد:

سرور اختصاصی برمتال

سرور اختصاصی برمتال به نوعی از سرور اختصاصی گفته می‌شود که با انتخاب آن می‌توانید سرور خود را به‌طورکامل پیکربندی کنید و تنظیم موردنیازتان را روی سرور انجام دهید. سرور اختصاصی برتال به شما امکان خواهد داد تا بتوانید از تمامی منابع سرور کاملاً استفاده کنید.

درمجموع، اگر وب‌سایت شما به‌گونه‌ای است که به منابع بسیار قدرتمند سرور نیاز دارد و می‌خواهید سرور خود را به‌طورکامل مدیریت و پیکربندی کنید، سرور اختصاصی برمتال گزینه‌ای کاربردی برایتان خواهد بود.

هایبرید سرور

هایبرید سرور یکی دیگر از انواع سرورهای اختصاصی است که با استفاده از تکنولوژی‌های جدید توانسته مخاطبان زیادی را به خود جذب کند. درواقع، این سرور از یک سرور فیزیکی و یک سرور ابری تشکیل شده است. آنچه از این نکات برمی‌آید، این است که هایبرید سرور از یک طرف قدرت سرور اختصاصی و از طرف دیگر عملکرد و انعطاف چشمگیر سرور ابری را دارد.

در سرورهای هایبرید، سخت‌افزار سرور به‌طورکامل دراختیار کاربر قرار خواهد گرفت. نکته مهم دیگر اینکه سرور Hybrid با استفاده از RedHat KVM یا هر سیستم مجازی‌سازی دیگر به محیط‌های هیبریدی تقسیم می‌شود.

فراموش نکنید درصورتی‌که معماری سرور هایبرید به‌‌درستی پیکربندی شده باشد، می‌تواند امنیت کم‌نظیری برای سرور تأمین و از بروز حمله‌های هکری مختلف جلوگیری کند. به‌همین‌دلیل، برای کار با این نوع سرور اختصاصی‌ باید از سرویس‌هایی استفاده کنید که شرکت‌های هاستینگ معتبر ارائه می‌دهند.

ماکرو سرور

گاهی اوقات وب‌سایت شما به توان پردازشی بسیار زیادی نیاز دارد. در این مواقع، یکی از گزینه‌های محبوب استفاده از ماکرو سرور است. ماکرو سرور به شما امکان خواهد داد تا پردازش‌های پیچیده و گسترده‌ را در وب‌سایت خود انجام دهید. باتوجه‌به اینکه در این نوع از سرورها نیز عملیات مجازی‌سازی انجام می‌شود، هزینه‌ای که برای اجاره ماکرو سرور خواهید پرداخت، کمتر از هزینه سرور اختصاصی است.

بنابراین، اگر نوع کار شما به انجام پردازش‌های سنگین نیاز دارد و موضوع هزینه نیز برایتان عاملی تعیین‌کننده است، استفاده از ماکرو سرور می‌تواند به‌عنوان یکی از انتخاب‌های بسیار مهم برایتان تلقی شود.

سرور اختصاصی IBM

افرادی که با شرکت‌های سخت‌افزار مطرح دنیا آشنا هستند، قطعاً نام IBM را شنیده‌اند. IBM یکی از شرکت‌های بسیار معروف در‌زمینه ساخت سخت‌افزارهای کامپیوتری است که از سال‌های قبل، رقابتی تنگاتنگ با سایر شرکت‌های فعال در این حوزه داشته است. حالا با گسترش روزانه استفاده از سرورها‌، شرکت IBM نیز به این فکر افتاده است تا سرورهای اختصاصی خود را تولید کند.

سرور اختصاصی IBM به سروری گفته می‌شود که سخت‌افزار آن را همین شرکت به‌طورکامل ساخته باشد. باتوجه‌به اینکه تمامی قطعات سخت‌افزاری این سرور کاملاً با یکدیگر هماهنگ هستند، عملکرد این سرور بسیار رضایت‌بخش است. بنابراین، از سرور اختصاصی IBM می‌توان برای کارهایی استفاده کرد که به منابع زیاد نیاز دارند.

اگر قصد دارید درباره سرور اختصاصی IBM بیشتر بدانید، مقاله زیر را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

سرور اختصاصی IBM چیست؟

سرور اختصاصی هاستینگ

این نوع سرور اختصاصی زمان مناسب است که بخواهید چند پروژه یا سایت مجزا را یک جا کنترل کنید. بیشترین مثال برای این کار را در زیر آورده ایم :

  • بخواهید یک شرکت هاستینگ یا سرور مجازی راه اندازی کنید.
  • چند پروژه مجزا دارید و برای هرکدام نیاز به یک سرور جداگانه دارید، برای همین بهتر است که یک سرور اختصاصی تهیه کنید و با مجازی سازی چند سرور مجازی برای هر پروژه داشته باشید.
  • یا اینکه یک یا چند سایت سنگین و پربازدید دارید، بهتر است برای آن یک سرور اختصاصی با کنترل پنل هاستینگ تهیه کنید.

ویژگی های سرور اختصاصی هاستینگ و مجازی سازی به صورت زیر است که باید هنگام خرید به آنها دقت کنید :

  • اگر بخواهید برای هاستینگ از سرور اختصاصی استفاده کنید، سیستم عامل های لینوکس یا ویندوز نصب می شوند و اگر برای مجازی سازی می خواهید استفاده کنید، سیستم عامل های مجازی ساز نصب می شوند.
  • معروف ترین سیستم عامل های VMWare ESXi, KVM و Citrix Xen هستند. ولی اگر سیستم عامل دیگری را نیز بخواهید، امکان نصب آن نیز به روشهای مختلف که مرکز داده در اختیار شما قرار می دهد، فراهم است.
  • برای راه اندازی هاستینگ عمدتا از سیستم عامل های لینوکس با کنترل پنل های هاستینگ Cpanel یا Directadmin استفاده می شود.
  • برای راه اندازی این سرویس ها به نیروی متخصص مجازی سازی و هاستینگ نیاز دارید.
  • عمدتا خدمات نصب و تنظیمات اولیه توسط سرویس دهنده سرور اختصاصی انجام می شود.
  • ارتباط با محیط کاری این سرور ها بیشتر به صورت گرافیکی و تحت وب است. بعد از راه اندازی اولیه سرور مجازی یا هاستینگ، برای تنظیمات باید از پنل تحت وب اقدام کنید.
  • تقریبا تمامی زیرساخت ها و نرم افزارهای مربوط به مجازی سازی و هاستینگ معروف و معتبر گفته شده رایگان نیستند و باید برای آنها لایسنس تهیه کنید.
  • در سیستم عامل های مجازی سازی روش های Backup گیری خیلی مناسب و بازگردانی بسیار ساده و پر سرعت وجود دارد.
  • دارای انعطاف پذیری بسیار بالا برای مدیریت و برقراری امنیت سیستم عامل، نرم افزارها و پروژه ها.
  • سیستم عامل های مجازی سازی بسیار سبک و قابل اطمینان هستند و حتی می توانید آن ها را بر روی یک حافظه Flash نصب کنید.
  • سیستم عامل های مجازی سازی قابلیت انعطاف پذیری و پایداری بسیاری هستند و اگر صدمه ای ببینید براحتی و بدون این که برای ماشین های مجازی کوچکترین اشکالی وارد کند، آن را مجددا نصب کرده یا ارتقا دهید، و مجددا از ماشین های مجازی در هر حالتی که بودند استفاده کنید.
  • دارای قابلیت های Backup گیری بسیار ساده و بسیار کار آمد که هزینه ها را نیز خیلی کاهش می دهد، تا جایی که حتی می توانید هارد ماشین مجازی را به صورت یک فایل کپی کرده و نگهداری کنید.

نقش موقعیت جغرافیایی در سرور اختصاصی چیست؟

تعیین موقعیت جغرافیایی دیتاسنتر برای سرور اختصاصی بسیار مهم است. اینکه سرور اختصاصی در ایران باشد یا خارج از ایران، کاملاً به نیاز پروژه و شرایط شما بستگی دارد. درادامه، ویژگی‌های سرور اختصاصی ایران و خارج از ایران را بررسی می‌کنیم.

معرفی معروف‌ترین سرورهای اختصاصی خارج

  • هزینه های ترافیک در خارج ارزانتر از ایران است.
  • هزینه سخت افزار و Colocation ارزانتر از ایران است.
  • نمی توانید به راحتی امنیت دلخواه خود را در دیتاسنتر های خارجی پیاده سازی کنید.
  • مراحل خرید مستقیم در حال حاضر به دلیل تحریم ها بسیار دشوار است.
  • در صورت بروز مشکل، برقراری ارتباط و رفع مشکل دیرتر از ایران انجام خواهد شد.
  • سرور اختصاصی خارج به سایت هایی که ایران را تحریم کرده است راحتتر دسترسی دارند.
  • در بیشتر دیتاسنتر ها باید تابع شبکه آن باشید و نمی توانید شبکه اختصاصی و تجهیزات شبکه خودتان را داشته باشید.

بعد از اینکه به این نتیجه رسیدیم که نقش موقعیت جغرافیایی در انتخاب سرور اختصاصی چیست، نوبت به معرفی معروف‌ترین سرورهای اختصاصی خارج از کشور می‌رسد. ازجمله دیتاسنترهای مهم قرار‌گرفته در کشورهای خارجی، می‌توان به این‌ها اشاره کرد:

سرور اختصاصی آلمان

کشور آلمان از دیرباز به‌عنوان کشوری پیشرو در فناوری شناخته می‌شده است. همین موضوع سبب شده است تا سرور اختصاصی آلمان به‌عنوان سروری با قابلیت‌های فراوان در بین توسعه‌دهندگان وب شناخته شود. اگر بخواهیم به این نتیجه برسیم که مهم‌ترین مزیت استفاده از سرور اختصاصی آلمان چیست، باید به عملکرد و انعطاف‌پذیری درخورتوجه آن اشاره کنیم. دیتاسنترهای مهم آلمان در شهرهایی مانند برلین و نورنبرگ قرار دارند.

سرور اختصاصی آمریکا

همه می‌دانیم که آمریکا ازجمله کشورهایی است که بستر تکنولوژی، به‌ویژه IT در آن بسیار پیشرفته است. بسیاری از شرکت‌های مشهور این حوزه یا در آمریکا حضور دارند یا حداقل خاستگاه آن‌ها آمریکا بوده است. به‌همین‌دلیل، سرور اختصاصی آمریکا به‌عنوان سروری قدرتمند با کارایی چشمگیر شناخته می‌شود. ازجمله شهرهای مهم آمریکا که دیتاسنترهای این کشور در آن قرار گرفته‌اند، می‌توان به واشنگتن و نیویورک اشاره کرد.

سرور اختصاصی ترکیه

ترکیه یکی از کشورهایی است که در نزدیکی ایران قرار دارد؛ به‌همین‌دلیل، استفاده از سرورهای آن محاسن زیادی برای وب‌سایت‌های ایرانی به‌همراه دارد. باتوجه‌به اینکه ترکیه در همسایگی ایران واقع شده است، استفاده از سرور اختصاصی ترکیه برای وب‌سایت باعث کاهش پینگ خواهد شد. ازاین‌رو، کاربران وب‌سایت سرعت لود بسیار سریع صفحات وب را تجربه خواهند کرد. اگر قصد دارید از سرورهای اختصاصی این کشور استفاده کنید، از سرورهای واقع در شهرهایی نظیر استانبول و آنکارا و ازمیر می‌توانید بهره ببرید.

سرور اختصاصی هلند

هلند یکی از کشورهای کوچک اتحادیه اروپاست که احتمالاً بسیاری از ما آن را با دادگاه لاهه یا لباس نارنجی تیم ملی این کشور می‌شناسیم.علاوه‌بر این‌ها، سرورهایی که در این کشور قرار گرفته‌اند، از کیفیت مطلوبی برخوردارند. سرور اختصاصی هلند سروری با منابع قدرتمند و آپ‌تایم مداوم است و همین موضوع به شما اطمینان‌خاطر خواهد داد که وب‌سایتتان تقریباً در تمامی مدت شبانه‌روز فعال است و دردسترس کاربران قرار دارد. درصورتی‌که می‌خواهید از سرورهای کشور هلند استفاده کنید، بهتر است بدانید که دیتاسنترهای مهم این کشور در شهرهایی مانند آمستردام و روتردام و اوترخت قرار دارند.

سرور اختصاصی انگلیس

انگلیس از دیگر کشورهایی است که کیفیت سرورهای آن بسیار رضایت‌بخش است. این کشور ازنظر فناوری زیرساخت زبانزد خاص‌وعام است و همین امر به آن امکان داده تا بهترین سرورها را با سخت‌افزارهای قدرتمند و قیمت معقول به کاربران ارائه دهد. سرور اختصاصی انگلیس در شهرهایی مانند لندن و منچستر و لیورپول قرار گرفته است.

سرور اختصاصی فرانسه

تصور نکنید که فرانسه فقط به قهوه‌های خوش‌مزه‌اش معروف است؛ چراکه زیرساخت‌های فناوری IT این کشور نیز سبب شده تا قدرتمندترین سرورها در آن‌جا قرار بگیرد. استفاده از سرور اختصاصی فرانسه باتوجه‌به اینکه به شما امکان خواهد داد تا بتوانید از IP ثابت این کشور استفاده کنید و به سروری قدرتمند با امکانات فراوان دسترسی داشته باشید، به گزینه محبوب توسعه‌دهندگان وب و افراد نیازمند به سرور اختصاصی قدرتمند تبدیل شده است.

درصورتی‌که قصد دارید سرور اختصاصی فرانسه را تهیه کنید، بهتر است بدانید شهرهای مهمی که دیتاسنترهای فرانسه در آن قرار گرفته‌اند، پاریس و لیون و استراسبورگ هستند.

فهرست کامل سرور اختصاصی خارج

علاوه‌بر کشورهایی که معرفی کردیم، کشورهای دیگری نیز هستند که استفاده از سرورهای اختصاصی آن‌ها می‌تواند برایتان کاربرد داشته باشد. درادامه، به این کشورها اشاره خواهیم کرد:

  • سرور اختصاصی کانادا
  • سرور اختصاصی نیجریه
  • سرور اختصاصی مکزیک
  • سرور اختصاصی شیلی
  • سرور اختصاصی کاستاریکا
  • سرور اختصاصی لیتوانی
  • سرور اختصاصی مقدونیه
  • سرور اختصاصی ایسلند
  • سرور اختصاصی بلغارستان
  • سرور اختصاصی مولداوی
  • سرور اختصاصی ایتالیا
  • سرور اختصاصی برزیل
  • سرور اختصاصی سوئد
  • سرور اختصاصی یونان
  • سرور اختصاصی مالزی
  • سرور اختصاصی قطر
  • سرور اختصاصی آفریقای‌جنوبی
  • سرور اختصاصی لهستان
  • سرور اختصاصی عربستان
  • سرور اختصاصی عمان
  • سرور اختصاصی اندونزی
  • سرور اختصاصی اوکراین
  • سرور اختصاصی سوئیس
  • سرور اختصاصی کلمبیا
  • سرور اختصاصی گرجستان
  • سرور اختصاصی ژاپن
  • سرور اختصاصی دانمارک
  • سرور اختصاصی هند
  • سرور اختصاصی روسیه
  • سرور اختصاصی نروژ
  • سرور اختصاصی نیوزلند
  • سرور اختصاصی چین

همه‌چیز درباره سرور اختصاصی ایران

با اطلاعاتی که تا این‌جای مطلب کسب کرده‌اید، حتماً می‌دانید که نقش دیتاسنتر در سرور اختصاصی چیست. استفاده از دیتاسنترهای ایرانی برای میزبانی از سرورهای اختصاصی، مزیت‌های زیادی به‌همراه خواهد داشت. به‌عنوان نمونه، فرض کنید که از سرور اختصاصی ایران برای وب‌سایت‌هایی استفاده کنید که مشتریانشان داخل این کشور قرار دارند.

در این صورت، می‌توانید مطمئن باشید که پینگ در این ارتباط به کمترین میزان خود خواهد رسید. دلیل آن هم واضح است: هر‌چه فاصله فیزیکی فردی که قرار است به وب‌سایت متصل شود، با دیتاسنتر سرور کمتر باشد، به همان میزان پینگ نیز کاهش خواهد یافت. پینگ اندک این مزیت را برایتان به‌همراه خواهد داشت تا بتوانید صفحات وب‌سایت را سریع لود کنید و در‌نتیجه، رضایت کاربران را بیشتر به‌دست آورید.

دقت کنید که هزینه ترافیک اینترنت در دیتاسنتر های خارج از کشور ارزانتر از ایران است، ولی این شرایط برای دسترسی به سرور در خارج از کشور مناسب است. یعنی اگر کاربران سرور اختصاصی از ایران به سرور خارج از ایران متصل شوند، هزینه اینترنت بین الملل محاسبه می شود.

سرور اختصاصی ایران یا خارج؟

برای اینکه راحت تر انتخاب کنید که سرور اختصاصی ایران تهیه کنید یا خارج از ایران دو فاکتور اصلی را در نظر بگیرید : یکی توان و توجیه مالی و دیگری موقعیت مکانی کاربران سرور اختصاصی. بین این دو فاکتور باید یک توازن برقرار کنید، اگر بیشتر کاربران در ایران هستند سعی کنید از سرور اختصاصی ایران استفاده کنید. یا اگر ممکن است که کاربران در ایران باشند ولی ترافیک ارتباطی کاربران با سرور کم است، پس می توانید با تهیه سرور اختصاصی آلمان هزینه خود را کاهش دهید. درادامه، به برخی از معیارهای مهم در انتخاب سرور اختصاصی اشاره خواهیم کرد.

قیمت سرور 

اولین معیاری که احتمالاً برای انتخاب سرور برای همه اهمیت دارد، هزینه‌ای است که برای استفاده از سرور خواهیم پرداخت. باتوجه‌به اینکه هزینه‌های سرورهایی که دیتاسنتر آن‌ها در خارج از ایران قرار دارد تابع قیمت دلار است، هزینه‌ای که برای استفاده از سرورهای خارجی نیز پرداخت می‌کنید، احتمالاً بیشتر است و نوسان بیشتری نیز دارد.

محدودیت‌ها در اینترنت بین‌الملل

درصورتی‌که قصد داشته باشید از سرور اختصاصی با دیتاسنتر خارج استفاده کنید، نباید فراموش نکنید محدودیت‌هایی که در مواقع خاص روی اینترنت بین‌الملل ایجاد می‌شود، ممکن است روی استفاده شما از این سرورها تأثیرگذار باشد.<

برای مثال، در مواقعی که اینترنت بین‌الملل دچار اختلال کامل یا مقطعی می‌شود‌، شما نمی‌توانید به سرورهای خارج از کشور خود دسترسی داشته باشید. به‌همین‌دلیل، اگر دلیل خیلی واضحی برای کار با این سرورها ندارید، احتمالاً استفاده از سرور اختصاصی ایران برایتان گزینه‌ای بهتر خواهد بود.

تغییر IP با سرور اختصاصی خارج

گاهی اوقات می‌خواهید که از سرور اختصاصی خود برای تغییر IP استفاده کنید. به‌عنوان نمونه، تریدرها و فعالان حوزه فارکس برای ارتباط با صرافی‌های خارج از کشور و فعالیت در این بازار، باید IP خود را به‌نوعی تغییر دهند؛ به‌همین‌دلیل، از سرور اختصاصی خارج استفاده می‌کنند. واضح است که در این مواقع استفاده از سرور اختصاصی ایران به‌هیچ‌عنوان برایتان کاربردی نخواهد بود.

ویژگی‌های سخت‌افزاری سرور اختصاصی

درادامه مقاله، قصد داریم توضیح دهیم که ویژگی‌های سخت‌افزاری Dedicated Server چیست. همان‌طور‌که بارها گفتیم، سرورها کامپیوترهایی هستند که از منابع بسیار پرقدرت استفاده می‌کنند. این منابع باید آن‌قدر قوی باشند تا بتوانند بارهای ایجاد‌شده براثر ترافیک را به‌راحتی مدیریت کنند. به‌همین‌دلیل، سخت‌افزارهایی که در سرورهای اختصاصی استفاده می‌شوند، به‌هیچ‌عنوان با سیستم‌های خانگی معمولی یا لپ تاپ‌ها مقایسه‌شدنی نیستند.

علاوه‌براین، در سرورهای اختصاصی به تمامی منابع سرور دسترسی خواهید داشت. به‌عبارت‌دیگر، برخلاف انواع دیگر سرورها مانند سرورهای اشتراکی یا سرورهای مجازی، منابع سرورهای اختصاصی با هیچ کاربر دیگری به‌اشتراک گذاشته‌ نخواهد شد و تنها دراختیار و انحصار یک فرد خواهد بود. این موضوع سبب می‌شود تا بتوانید سروری کاملاً قدرتمند داشته باشید که تقریباً برای هر کار سنگینی می‌تواند به‌کار گرفته شود.

پردازشگر CPU

سرور ها از پردازشگر های بسیار قوی تری نسبت به پردازشگر های سیستم های خانگی دارند. این پردازشگر ها عمدتا ساخت شرکت Intel بوده و امروزه سری E این پردازشگر ها بیشترین کاربرد را در سرور های دارند. نام این پردازشگر ها با E شروع می شود و بعد از آن عدد های مختلفی آورده می شود. از E1 شروع شده و تا امروز E5 وجود دارد.
در ادامه نام آنها یک سری عدد و یک مشخصه یک نسخه آورده میشود که مدل CPU را کامل می کند. در هنگام نگارش این مطلب آخرین نسخه از این پردازشگر ها V4 است. برای مثال قوی ترین مدل پردازشگر E5-2690 V4 است که بسیار پرقدرت و خیلی گران قیمت است.

در سرور های مجازی اجاره ای عمدتا پردازشگر های سری E1, E2, E3 ارائه می شوند. هنگام تهیه سرور اختصاصی با جستجو ساده نام پردازشگر می توانید ویژگی های آن ها را بررسی کنید.
مهمترین نکته در ویژگی این پردازشگر ها قابلیت مجازی سازی است. این قابلیت با نام VT-x و VT-d شناخته می شوند. پردازشگر هایی که این ویژگی ها را پشتیبانی نمی کنند نمی توان از آنها برای مجازی سازی استفاده کرد.

حافظه RAM

سرور ها از مقدار زیاد حافظه RAM پشتیبانی می کنند. RAM ها در سرور مانند سیستم عادی است با این تفاوت که ظرفیت بسیار بالایی در سرور قرار می گیرد. امروزه هر یک عدد سرور قدرت پشتیبانی از 3TB حافظه را دارند.

ذخیره ساز هارد HDD

در سرور ها حجم بالایی از ذخیره ساز ها پشتیبانی می شوند. ذخیره ساز هایی که بر روی سرور نصب می شوند از تکنولوژی SAS استفاده می کنند و با همین نام شناخته می شوند. پس اصطلاح هارد SAS برای هارد های مخصوص سرور هستند. اندازه هاردهای مخصوص سرور 2.5 اینچی است و اندازه هارد های عادی در سیستم معمولی 3.5 اینچی است که فقط در کیس های عادی بسته می شوند.

  • SAS: هارد های SAS به صورت مغناطیسی هستند و سرعت چرخش هارد در آنها متنوع است که در مدل های 5400 , 7200 , 10K و 15K دور در دقیقه هستند. هر چه سرعت چرخش بالاتر باشد سرعت خواندن و نوشتن نیز بیشتر است.
  • SSD: هارد های SSD هم امروزه در سرور ها بسیار استفاده می شوند و سرعت بالایی دارند. هاردهای SSD برای سرور ها با هاردهای SSD که بر روی سیستم های عادی استفاده می شوند فرق دارند. هاردهای SSD مخصوص سرور از تکنولوژی خاصی استفاده می کنند و بسیار گران هستند.
  • NVME: این نوع هارد با معماری و تکنولوژی SSD هستند ولی پهنای باند و اندازه متفاوتی دارند و بر روی اسلات های PCI نصب می شوند. این نوع هارد ها سرعت بیشتری نسبت به SSD دارند و قیمت بالایی دارند. در هنگام نگارش این مقاله این هارد ها ظرفیت زیاد بالایی ندارند که پیش بینی می شود به مرور زمان ظرفیت آنها نیز افزایش پیدا کند.

کنترلر هارد RAID Controller

تمام مدل های سرور ها دارای یک سخت افزار به نام RAID Controller هستند. این کنترلر مدیریت هارد و پارتیشن بندی هارد ها را برعهده دارد. نمی توان بدون انجام تنظیمات RAID به هارد دسترسی داشت.
تنظیمات RAID در شماره های مختلفی انجام می شود که به ترتیب هم نیستند و هر کدام معرف یک مدل هستند. معروف ترین آنها RAID 0، RAID 1، RAID 5 و RAID 6 است. در ادامه کمی بیشتر در این باره صحبت می کنیم، در این مطلب می توانید جزئیات کامل RAID ها را مطالعه کنید.

کارت شبکه و پورت SFP

بر روی سرور ها به صورت OnBoard کارت شبکه نصب شده است. این کارت شبکه دارای 4 پورت است که از سرعت 10/100/1000 MB در شبکه پشتیبانی می کنند. ولی فقط هنگام تحویل سرور در حالت عادی یک کابل شبکه به یک پورت آن متصل است، مگر اینکه تنظیمات شبکه خاصی را داشته باشید.
اگر نیاز به سرعت بالاتر از 1GB در شبکه داشته باشید باید از فیبر نوری استفاده کنید. برای استفاده از فیبر نوری باید کارت شبکه جداگانه و مخصوص تهیه کرده و به سرور اضافه کنید. پورت های فیبر نوری SFP گفته می شود و باید برای استفاده از آنها یک تبدیل SFP نیز تهیه کنید.

منبع تغذیه Power

در سرور ها برق زیادی مصرف می شود و حرارت زیادی تولید می شود. منبع تغذیه سرور ها قدرت بالایی دارند و برای تحمل خطا و استفاده از دو منبع تغذیه متفاوت، همیشه بر روی سرور ها دو عدد هستند. دقت کنید که همیشه دو منبع تغذیه برق سرور متصل باشند و در صورت بروز مشکل سریعا با دیتاسنتر در میان بگذارید.

چطور سرور اختصاصی بخریم؟

قبلاً اشاره کردیم برای داشتن سرور اختصاصی دو روش کلی وجود دارد. ۱. خرید سرور و Colo‌کردن آن در دیتاسنتر؛ ۲. اجاره سرور اختصاصی از دیتاسنتر‌ها یا شرکت‌های هاستینگ. انتخاب هر‌کدام از این روش‌ها کاملاً به شرایط مالی و کاربرد خودتان از سرور بستگی دارد. درادامه، این دو روش را بیشتر توضیح می‌دهیم.

ذخی

روش اول: خرید و Colocate‌ کردن سرور اختصاصی

تهیه سرور اختصاصی به این شیوه هزینه زیادی در‌بر دارد؛ ولی خبر خوش این است که این هزینه را یک بار انجام می‌دهید و سخت‌افزار سرور برای خودتان است و باید فقط هزینه اجاره فضا و Colocation را پرداخت کنید. ناگفته نماند سیستم‌عامل‌ها و نرم‌افزار سرور‌ها نیز متفاوت هستند؛ پس به نیروهای متخصص برای مشاوره خرید سخت‌افزار سرور، نصب سیستم‌عامل و نرم‌افزارهای سرور، پشتیبانی و توسعه ارائه خدمات‌ در سرور نیاز دارید.

اگر پروژه یا فعالیتتان مدت‌زمان زیادی مثلاً بیشتر از دو سال طول می‌کشد یا دائمی است یا به‌دلایل دیگری مانند سیاست‌های امنیتی می‌خواهید که اطلاعات روی سرور خودتان باشد، از این روش استفاده کنید و سرور بخرید؛ در‌غیر‌این‌صورت این روش بسیار هزینه‌بر است. به‌عبارت‌دیگر، از این راه فقط برای فعالیت‌های بزرگ و خاص استفاده می‌شود. درادامه، مزایا و معایب این روش را به‌اختصار بیان می‌کنیم:

مزایا

  • مالکیت سخت‌افزار سرور
  • هزینه ماهانه فقط بابت خدمات Colocation

معایب

  • هزینه زیاد سخت‌افزار
  • صرف هزینه به‌منظور استخدام متخصص برای مشاوره خرید و نصب سیستم‌عامل و راه‌اندازی اولیه
  • زمان‌بر‌بودن مراحل Colocation از مراحل اداری و عقد قرارداد تا تحویل سرور به دیتاسنتر و انجام مراحل Colocation
  • درصورتی‌که بخواهید مستقیماً با دیتاسنتر برای Colocation قرارداد ببندید، به شخصیت حقوقی و مراحل اداری سخت‌تر و زمان بیشتری نیاز دارید.
  • درصورت خرابی فیزیکی سرور، برای تعمیر یا جایگزین‌کردن سخت‌افزار سرور به هماهنگی‌های خاص و زمان‌بر نیاز است.
  • پیاده‌سازی سناریو‌های پشتیبانی‌گیری برای سرور بسیار پر‌هزینه و زمان‌بر خواهد بود.
  • اگر موقعیت مکانی سرور باید خارج از ایران باشد، روال خرید و Colocation در دیتاسنتر خارج از ایران و نیروی متخصص برای نصب و تنظیمات، کار را خیلی سخت و پرهزینه می‌کند.

اگر برای دریافت خدمات Colocation سرور اختصاصی خود از شرکت‌های خدمات‌دهنده سرور اختصاصی و مجازی استفاده کنید، مراحل اداری و حقوقی آن بسیار راحت‌تر و ‌کم‌هزینه‌تر و سریع‌تر خواهد بود و از پشتیبانی بهتری نیز بهره‌مند خواهید شد. برای مثال، شرکت پارس پک همه این خدمات را برایتان فراهم می‌کند. دقت کنید که اگر سرور شما باید خارج از ایران باشد، خرید سرور و Colocate‌کردن آن در دیتاسنتر خارج از ایران بسیار دشوار و پرهزینه خواهد بود. برای رفع این مشکل، بهترین کار می‌تواند اجاره سرور اختصاصی باشد.

روش دوم: اجاره سرور Dedicated

به‌صرفه‌ترین و راحت‌ترین راه برای داشتن سرور اختصاصی، اجاره‌کردن آن از شرکت‌هایی هاستینگ و ارائه‌دهنده سرور مجازی و اختصاصی است. دیتاسنتر‌ها و شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات سرور‌های خودشان را که قبلاً خریده و مراحل Colocation را انجام داده‌اند، به شما به‌صورت ماهانه یا چندماهه اجاره می‌دهند.

در این روش، هزینه اجاره ماهانه از هزینه ماهانه Colocation بیشتر است؛ ولی در زمان کوتاه و بدون روال اداری پیچیده به سرور اختصاصی دسترسی پیدا می‌کنید. همچنین، به نیروی متخصص برای مشاوره خرید و نصب سیستم‌عامل و تنظیمات سرور نیاز ندارید. بعد از اجاره سرور، تیم پشتیبانی شرکت خدمات‌دهنده سیستم‌عامل دلخواهتان را نصب می‌کند و تنظیمات شبکه و دسترسی اولیه را انجام و دراختیار شما قرار می‌دهد.  درادامه، مزایا و معایب این روش را به‌اختصار بیان می‌کنیم:

مزایا

  • برای خرید اولیه سرور هزینه‌ای نمی‌پردازید.
  • برای استخدام نیروی متخصص به‌منظور نصب سیستم‌عامل و تنظیمات اولیه هزینه‌ای نمی‌پردازید. البته ممکن است برخی شرکت‌ها هزینه راه‌اندازی اولیه را برای یک بار دریافت کنند که از هزینه استخدام نیروی متخصص به‌مراتب کمتر است.
  • زمان راه‌اندازی و تحویل سرور بسیار سریع است و شاید در کمتر از یک روز انجام شود.
  • هزینه اجاره سرور بسیار کمتر از خرید یک سرور است.
  • پشتیبان‌گیری خیلی ارزان‌تر و سریع‌تر انجام می‌شود؛ زیرا شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات‌ میزبانی از قبل روش‌هایی را پیاده‌سازی کرده‌اند و با اندکی هزینه بیشتر می‌توانید از سیستم‌های پشتیبان‌گیری اختصاصی شرکت‌ها استفاده کنید.

معایب

  • هزینه ماهانه اجاره سرور بیشتر از هزینه خدمات Colocation است.
  • سخت‌افزار سرور متعلق به شما نیست و فقط آن را به‌اندازه مدت موردنیازتان اجاره می‌کنید.
  • اجرای سناریو‌های امنیتی و پشتیبان‌گیری اختصاصی سخت‌تر است؛ ولی اگر نیروهای شرکت ارائه‌دهنده خدمات هاستینگ تجربه و دانش کافی را داشته باشند، با انجام هماهنگی‌های لازم به‌راحتی می‌توانید سناریو‌های خودتان را اجرا کنید.

شبکه سرور اختصاصی چگونه است؟

پس از قرارگرفتن سرور روی دیتاسنتر، باید شبكه این سرور را نیز متصل کنید. در بیشتر انواع سرور‌ها، کارت‌های شبکه به‌چشم می‌خورند. این کارت‌ها عموماً ۴ پورت شبکه دارند. برای اضافه‌کردن پورت‌های شبکه یا استفاده از شبکه فیبر‌نوری، باید کارت شبکه‌های خاصی را قبل از قرار‌دادن سرور در دیتاسنتر، به سرور اضافه کنید؛ البته بعداً نیز امکان اضافه‌کردن وجود دارد که این کار با سختی بیشتری انجام می‌شود.

در دیتاسنتر‌ها، همیشه یک کابل برای شبکه و دسترسی به اینترنت به سرور اختصاصی شما متصل می‌شود. یک سر کابل به سرور اختصاصی شما و سر دیگر آن به سوئیچ متصل است. سوئیچ‌ها به‌نوعی شبکه‌ای داخلی در دیتاسنتر ایجاد می‌کنند و تعداد زیادی سرور دیگر به سوئیچ‌ها متصل هستند. سپس سوئیچ Switch‌ها به Router‌ها متصل می‌شوند. روتر‌ها وظیفه مسیر‌یابی و اتصال نهایی سرور به اینترنت و نیز تنظیمات IP و اتصال به اینترنت جهانی را برعهده دارند.

دیواره آتش شبکه

در بیشتر دیتاسنتر ها برای امنیت شبکه و جلوگیری از حملات و مشکلات از دیواره های آتش Firewall ها استفاده می کنند. دیواره های آتش انواع مختلفی دارند و هر دیتاسنتری ممکن است بنا به دلایل مختلفی از یک مدل خاص استفاده کند.

اتصال تجهیزات و پیکربندی آنها بسیار پیچیده است و هر دیتاسنتری طراحی خاصی برای شبکه خودش دارد و شما به عنوان یک کاربر که در این دیتاسنتر از خدمات Colocation یا سرور اختصاصی بهره می برد ارتباطی ندارد و هیچ کدام از آنها را نمی بینید. چه سرور اختصاصی را اجاره کرده باشید، چه از خدمات Coloction استفاده کرده باشید، برای دسترسی به سرور اختصاصی فقط یک آدرس IP اینترنتی به شما داده می شود که از طریق آن به سرور خود دسترسی دارید و با هیچ کدام از تجهیزات شبکه کاری نخواهید داشت.

فقط در صورتی به تجهیزات شبکه دسترسی دارید که این تجهیزات متعلق به خود شما بوده و طی قراردادی برای خدمات Colocation جداگانه برای آن ها در دیتاسنتر قرار گرفته اند.
هزینه هایی که بابت خدمات شبکه ارائه می شود، فقط مربوط به هزینه های ترافیک و پهنای باند است.

افزایش امنیت سرور اختصاصی

افزایش امنیت سرور اختصاصی را در چند لایه می‌توان بررسی کرد: لایه اول مربوط به شبکه، لایه دوم مربوط به سیستم‌عامل و سرویس‌ها و نرم‌افزارها، لایه سوم مربوط به پشتیبان‌گیری و لایه چهارم مربوط به مانیتورینگ است. با برقراری امنیت در این چهار لایه، می‌توانید امنیت کافی را برای سرور اختصاصی خود برقرار کنید. شایان ذکر است که امنیت مسئله‌ای کامل نیست و همیشه نسبی است؛ پس فکر نکنید که با رعایت برخی از اقدامات امنیتی، دیگر خطری شما را تهدید نمی‌کند.

امنیت شبکه سرور اختصاصی

امنیت شبکه در سرور های اختصاصی بیشتر به روش تهیه سرور وابسته است. اینکه یک سرور اختصاصی اجاره کرده باشید یا اینکه یک سرور اختصاصی با شبکه اختصاصی داشته باشید.
اگر یک سرور اختصاصی را اجاره کرده باشید، در حقیقت برای امنیت شبکه سرور، کار زیادی از شما برنمی آید و تقریبا تمامی بار امنیت شبکه بر عهده دیتاسنتر می باشد.

همچین اگر فقط سرور یا سرورهای اختصاصی را در دیتاسنتر Colocate کرده باشید و فاقد شبکه اختصاصی برای خودتان باشید، کار زیادی برای انجام دادن نیست و بار امنیت بر عهده دیتاسنتر می باشد.
اگر شبکه اختصاصی با تجهیزات شبکه اختصاصی خودتان را در دیتاسنتر Colocate کرده باشید، باید طرح امنیت شبکه و سناریو اختصاصی خودتان را از قبل آماده کرده باشید. در این حالت باید برقراری امنیت شبکه با دیتاسنتر هماهنگ باشید تا بهترین کارایی را داشته باشید.

نکات امنیتی سرور اختصاصی

در ادامه برخی موارد امنیتی را که می توانید تنظیم کنید را آورده ایم که با توجه به هدف گذاری امنیتی و نیاز پروژه تان باید آن ها را برقرار کنید :

  • تهیه حداقل دو شبکه جداگانه برای دسترسی به سرور، که از یک شبکه برای پشتیبان شبکه دیگر استفاده شود.
  • محدود کردن دسترسی ها در دیواره آتش Firewall. برای مثال اگر کاربران سرور اختصاصی فقط در ایران هستند، دسترسی IP های خارج را ببندید.
  • استفاده از VPN برای دسته بندی دسترسی ها و دسترسی های مدیریتی به سرور.
  • جلوگیری از حملات شبکه توسط دیواره آتش Firewall. مانند حملات DOS و DDOS
  • استفاده از IPS و IDS برای جلوگیری از حملات شبکه
  • استفاده از شبکه Honeypot برای جلوگیری از حملات شبکه
  • استفاده از رمز کننده های اختصاصی برای ارتباط با سرور و سرویس ها
  • استفاده از CDN ها به صورت اختصاصی یا عمومی

اگر یک شبکه اختصاصی هم داشته باشید، راه اندازی تمامی موارد امنیتی گفته شده بسیار پرهزینه خواهد بود. به همین دلیل این موارد امنیتی گفته شده به صورت استاندارد در دیتا سنتر ها از قبل پیاده سازی شده اند که کافی است با کمی مبلغ اضافه آن را به قرارداد خود اضافه کنید. هر چند برخی دیتاسنتر ها برخی خدمات امنیتی را به صورت رایگان ارائه می دهند.

امنیت سیستم عامل و سرویس ها در سرور اختصاصی

همانطور که از نام این لایه مشخص است، تکلیف برقراری امنیت این لایه کاملا با کاربر است و چیزی به عهده دیتاسنتر و خدمات دهنده سرور اختصاصی نیست. در این قسمت باید امنیت سیستم عامل، سرویس های و نرم افزارهای نصب شده بر روی سرور را برقرار کنید. برقراری این امنیت کاملا به تعداد کاربران و نوع فعالیت و دسته بندی فعالیت های آنها و همچنین انواع سرویس و خدمات سرور بستگی دارد. در ادامه برخی موارد امنیتی را آورده ایم :

موارد امنیتی سیستم عامل:

  • دیواره آتش Firewall سیستم عامل را حتما فعال کنید.
  • تا جای ممکن دسترسی کاربران را محدود کنید. مثلا اگر محدود به یک منطقه جغرافیای هستند، فقط به آدرس IP آن منطقه محدود کنید. حتی اگر فقط کارمندان یک شرکت به سرور متصل می شوند، دسترسی سرور را فقط به آدرس IP آن شرکت محدود کنید.
  • تا جای ممکن از پورت های پیش فرض در سرویس ها به خصوص سرویس های مدیریتی استفاده نکنید. مثلا پورت اتصال SSH را از 443 به پورت دیگر تغییر دهید.
  • نام های کاربری را در ابتدای تحویل سرویس و به صورت دوره ای تغییر دهید و تا جای ممکن از نام های کاربری شناخته شده مانند Administrator یا Admin استفاده نکنید.
  • رمز عبور اولیه را حتما تغییر دهید و به صورت دوره ای نیز رمز عبور را تغییر دهید. دقت کنید که هیچگاه از رمز عبور ساده استفاده نکنید.
  • تا جای ممکن از لیست سیاه سرویس ها استفاده کنید. برای مثال از لیست سیاه و لیست سفید سرویس Apache استفاده کنید.
  • امنیت سرویس ها را به صورت جداگانه برقرار کنید. برای مثال امنیت سرویس وب یا پایگاه داده.
  • اگر سرویس پایگاه داده در یک سرور جداگانه قرار دارد، سعی کنید تا جای ممکن از شبکه محلی Local برای اتصال سرور اختصاصی اصلی استفاده کنید.
  • همیشه و به صورت دوره ای از داده های خود در سیستم محلی خودتان فایل پشتیبانی Backup تهیه کنید.
  • تا جای ممکن از نام دامنه برای اتصال به سرور و سرویس ها استفاده کنید.
  • در صورت امکان از سرویس های CDN حتی به صورت عمومی و رایگان استفاده کنید.

موارد گفته شده به صورت عمومی است و ممکن است برقراری برخی از آنها باعث شود تا سرویس های شما از دسترسی خارج شود. همچنین ممکن است برخی موارد را نگفته باشیم. در هر صورت باید سعی کنید که بهترین امنیت را برای سرور خود برقرار کنید.

پشتیبان‌گیری (Backup) در سرور اختصاصی

پشتیبان‌گیری (Backup) از داده‌ها و هارد‌ها انجام می‌شود و سرور اختصاصی مانند هاست یا سرور مجازی نیست که هارد کمی داشته باشد. سرور‌های اختصاصی هارد‌های زیادی دارند و اگر بخواهید از آن‌ها فایل Backup تهیه کنید، ممکن است هزینه زیادی در‌بر داشته باشد. پس باید به روش‌های مختلف و اصولی این کار انجام شود که هم هزینه مناسبی داشته باشد و هم امنیت برقرار شود.

حال چرا به پشتیبان‌گیری (Backup) نیاز داریم؟ همان‌طور‌که می‌دانید، امنیت نسبی است و هیچ‌گاه نمی‌توان امنیت را به‌طورکامل برقرار کرد. این یعنی همیشه تهدید‌ها در‌کنار ما هستند و هر‌لحظه ممکن است که به حمله تبدیل شوند. درصورت بروز حمله، ابتدا باید جلوِ حمله را بگیریم و سپس وضعیت را به حالت اول بازگردانیم.

خرابی اطلاعات همیشه به‌دلیل حملات نیست و ممکن است به‌دلیل خرابی سخت‌افزار هارد‌ها و ذخیره‌سازها باشد یا براثر خطای انسانی و تنظیمات اشتباه داده‌ها از بین بروند. ازاین‌رو، باید همیشه از داده‌های خود نسخه پشتیبان داشته باشید تا همه‌چیز را از دست ندهید. انتخاب روش و طرح پشتیبان‌گیری به ارزش داده‌های شما و میزان بودجه‌تان بستگی دارد. درادامه، برخی از روش‌های عمومی گرفتن Backup را آورده‌ایم.

استفاده از تکنولوژی RAID یا تحمل خطا

ممکن است که داده‌های شما به‌دلیل خرابی سخت‌افزار هارد‌های سرور یا ذخیره‌ساز‌ها از بین بروند. برای جلوگیری از این اتفاق سخت‌افزاری به نام RAID Controller به سرور‌ها اضافه شده است که به چندین روش می‌تواند خرابی یک یا چند هارد را تحمل کند.

روش‌های پیاده‌سازی

روش‌های پیاده‌سازی و تنظیمات RAID تحمل خطا را مشخص می‌کنند. معمول‌ترین آن‌ها RAID 5 و RAID 6 هستند. در RAID 5 حداقل به سه هارد نیاز است و یک‌سوم فضای هر هارد به تحمل خطا اختصاص داده می‌شود و نمی‌توان از آن استفاده کرد. همچنین، در RAID 5 تحمل خطا برای یک هارد است و با خطای هارد دوم، تمام اطلاعات هارد‌های عضو RAID 5 از دست می‌روند. در RAID 6 نیز حداقل به ۴ هارد احتیاج است و یک‌چهارم فضای هر هارد به تحمل خطا تعلق می‌گیرد و نمی‌توان از آن استفاده کرد. افزون‌براین، در RAID 6 تحمل خطا برای دو هارد است و با خطای هارد سوم، همه اطلاعات هارد‌های عضو RAID 6 از دست می‌روند.

تکنولوژی سرور‌ها بدین‌صورت است که رابط بین هارد و سخت‌افزارهای دیگر RAID Controller است و اگر تنظیمات مربوط به آن انجام نشود، نمی‌توان به هارد سرور دسترسی داشت. پس اگر نخواهید از RAID استفاده کنید، باید آن را روی RAID 0 تنظیم کنید که هیچ‌گونه تحمل خطایی ندارد و هر هاردی که دچار خطا شود، تمامی اطلاعات هارد‌های عضو RAID 0 از بین می‌روند. دیتاسنتر‌ها بابت تنظیمات RAID از شما هزینه‌ای دریافت نمی‌کنند؛ ولی دقت کنید که انتخاب RAID‌ها از منابع هارد سرور شما کم می‌کنند و این هزینه زیادی برایتان به‌دنبال دارد.

خرید سرور اختصاصی از پارس پک

اگر اولین تجربه‌تان درزمینه سرورهای اختصاصی است یا دانش کافی در انتخاب بهترین نوع سرور اختصاصی دارید، پارس پک، یکی از شرکت‌های هاستینگ قدرتمند ایران، به شما کمک خواهد کرد تا بهترین پنل را متناسب با نیازتان انتخاب کنید. برای دریافت هرگونه راهنمایی و مشاوره رایگان از‌طریق تیکت یا تلفن می‌توانید با کارشناسان پارس پک ارتباط بگیرید. همچنین برای مشاهده تعرفه‌ها و اطلاعات بیشتر میتوانید وارد صفحه زیر شوید.

جمع‌بندی

سرور اختصاصی چیست؟ چه ویژگی‌هایی دارد؟ در این مقاله از آموزش سرور بلاگ پارس پک، به‌طورمفصل درباره سرور اختصاصی صحبت و به نکات مهمی اشاره کردیم که هنگام انتخاب و خرید سرور اختصاصی باید به آن‌ها توجه کنید. سخت‌افزار و اندازه فیزیکی سرور، شبکه سرور (متشکل از پهنای باند و ترافیک و آدرس IP اینترنتی)، مکان جغرافیای سرور، سیستم‌عامل سرور، برقراری امنیت و انتخاب روش بکاپ‌گیری مناسب بر کارایی، سرعت، هزینه، امنیت و در‌نهایت اعتبار و موفقیت شما در انجام کارتان بسیار تأثیر‌گذار هستند.

درپایان، توصیه می‌کنیم که تاحدممکن از مجازی‌سازی و روش‌های امنیت آن استفاده کنید؛ چراکه بر هزینه و کارایی و سرعت وب‌سایت بسیار تأثیر‌گذارند. پس حتی اگر فقط به یک سرور ساده نیاز دارید، از مجازی‌سازی با ماشین مجازی استفاده کنید.

سوالات متداول :

سرور اختصاصی به چه کاربرانی پیشنهاد می‌شود؟

به کسانی که سایت یا سامانه هایی دارند که پردازش بالایی دارند یا کاربران زیادی دارند(بیشتر از 100 کاربر همزمان متصل) یا به فضای ذخیره زیادی نیاز دارند.

سرور اختصاصی ایران بهتر است یا خارج کشور؟

نمی توان گفت که ایران بهتر است یا خارج، هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند که در مقاله صحبت کردیم. در کل اگر عمده کاربران در ایران هستند، سرور اختصاصی ایران تهیه کنید در غیر اینصورت سرور اختصاصی خارج از ایران بهینه تر است.

موارد استفاده سرور اختصاصی چیست ؟

برای پردازش های حجیم و ترافیک بالا مورد نیاز است. برای مثال برای مصارف پروژه های برنامه نویسی سنگین و گسترده مانند Data Mining، برنامه نویسی های گروهی گسترده، سایت های فروشگاهی با مشتری های زیاد، سایت های آموزش آنلاین، سایت های اشتراک فایل و ویدئو و …

تفاوت سرور مجازی و اختصاصی ؟

وقتی بر روی یک سرور اختصاصی مجازی ساز نصب کنید و یک ماشین مجازی با دسترسی به قسمتی از منابع سرور اختصاصی ایجاد کنید، سرور مجازی نام دارد. پس سرور مجازی یک سیستم عامل است که به قسمتی از منابع سرور اختصاصی دسترسی دارد.

چه سیستم عامل هایی در سرور اختصاصی پشتیبانی می شوند؟

تقریبا تمامی سیستم عامل ها در سرور اختصاصی پشتیبانی می شوند و قابل نصب هستند. حتی با استفاده از دسترسی کنسول یا KVM می توانید خودتان سیستم عامل را نصب کنید. به جز سیستم عامل های غیر معمول یا سیستم عامل هایی که برای تست نفوذ و حملات سایبری استفاده می شوند.

قوانین و شرایط استفاده از سرور اختصاصی چیست ؟

استفاده از سرور اختصاصی مانند یک سیستم عادی است با همان شرایط. هر کاری که بخواهید می توانید انجام دهید و نباید برخی کارها مانند اختلال در شبکه، سو استفاده از برخی امکانات دیتاسنتر و تست نفوذ و حملات سایبری را داشته باشید. هر دیتاسنتری قوانین خاص خود را دارد.

ترافیک وارز Warez چیست؟

به ترافیک هایی که از برنامه های کرک شده یا غیرقانونی تولید می شود گفته می شود که برخی دیتاسنتر ها اجازه عبور این ترافیک ها را می دهند.

چه سروری را تهیه کنیم؟

برای تهیه سرور اختصاصی باید نیاز های تان بسنجید، با این دید که در آینده نزدیک نیز چه مقدار به این نیاز ها اضافه می شود. سپس سروری را تهیه کنید که پاسخگوی نیازهایتان باشد. در این مورد پیشنهاد می کنم که از متخصصان این رشته مشاوره دریافت کنید.

از کجا سرور اختصاصی تهیه کنم؟

همیشه سعی کنید که از شرکت های معتبر با پشتیبانی مناسب سرویس های خود را تهیه کنید. برای مثال یکی از بهترین شرکت ها پارس پک می باشد. هیچگاه به خاطر ارزانی به هر جایی اعتماد نکنید و برای اطلاعات و اعتبار خود ارزش قائل باشید. اطلاعات شما دارایی اصلی شما هستند.



مطالب مرتبط