سرزمین سئو مقالات سایت آموزش تحقیق کلمات کلیدی برای سئو، گوگل ادز و تولید محتوا

آموزش تحقیق کلمات کلیدی برای سئو، گوگل ادز و تولید محتوا

آموزش تحقیق کلمات کلیدی برای سئو، گوگل ادز و تولید محتوا post thumbnail image


سئو (SEO) فرآیند بهبود سایت برای افزایش دیده‌شدن در نتایج موتورهای جستجو است. هدف از سئو این است که برای کلمات کلیدی مرتبط، رتبه بالاتری کسب کنید تا مشتریان بیشتری بتوانند کسب‌وکار شما را از طریق موتورهای جستجو پیدا کنند. به‌همین دلیل، تحقیق در مورد کلیدواژه‌ها (keywords)، مهم‌ترین گام در هر استراتژی سئو است.

با شناسایی کلمات و عبارات کلیدی و با استفاده از تکنیک‌های سئو، می‌توانید وبسایت و محتوای خود را بهینه کنید و نرخ تبدیل بهبود ببخشید. اگر به‌دنبال کسب اطلاعات بیشتر درباره تحقیق کلمات کلیدی (Keyword Research) هستید، تا انتها همراه ما باشید.

تحقیق کلمات کلیدی (Keyword Research) چیست؟

بد نیست همین ابتدا، تعریف خیلی آکادمیک و تخصصی آن را باهم بخوانیم: به فرآیند شناسایی و تجزیه‌وتحلیل کلمات و عبارات خاصی که افراد هنگام جستجوی اطلاعات، محصولات یا خدمات در موتورهای جستجو استفاده می‌کنند، تحقیق کلمات کلیدی یا  Keyword Research گفته می‌شود. این تحقیق، شامل درک زبان و رفتار جستجوی مخاطبان هدف برای کشف مرتبط‌ترین و ارزشمندترین کلیدواژه‌هاست.

هدف از این کار، کسب بینش در مورد تقاضای جستجو برای موضوعات خاص و مشخص‌شدن این است که کدام کلمات و عبارات، پتانسیل هدایت ترافیک ارگانیک به وبسایت را دارند. با انجام این تحقیقات، می‌توانید محبوبیت و رقابت کلمات و عبارات مختلف را کشف و محتوای خود را بر اساس آن اولویت‌بندی و بهینه‌سازی کنید.

چرا تحقیق کلمات کلیدی مهم است؟

کیورد ریسرچ برای درک مخاطبان، بهینه‌سازی موتورهای جستجو، هدف قراردادن کاربران ایده‌آل و ایجاد محتوای ارزشمند اهمیت دارد. در ادامه هریک از این موارد را توضیح می‌دهیم.

درک مخاطبان

با انجام این تحقیقات، متوجه خواهید شد که افراد به‌دنبال چه‌چیزی هستند. با آنالیز عبارات و روندهای جستجو، بینش‌های مفیدی را در مورد سوالات و مشکلات افراد مرتبط با کسب‌وکار یا صنعت خود به دست می‌آورید. بدین ترتیب می‌توانید محتوای بهتری ایجاد کنید که نیاز مخاطبان را به‌درستی برطرف می‌کند.

کمک به سئوی سایت

موتورهای جستجو مانند گوگل از کلمات کلیدی برای درک موضوع صفحات وب استفاده می‌کنند. انتخاب کلمات و عبارات کلیدی مناسب، لینک داخلی و لینک‌سازی اصولی و بهینه‌سازی محتوا پیرامون این کلمات، می‌تواند به بهبود رتبه جستجوی صفحات سایت شما کمک کند. 

بهینه‌سازی هزینه تبلیغات

اگر قصد تبلیغ پولی در گوگل یا بینگ را دارید، باید کلیدواژه‌های مناسبی انتخاب کنید تا تبلیغات شما برای جستجوهای مرتبط نمایش داده شود. تحقیق کلمات کلیدی مشخص می‌کند که کدام عبارات دارای حجم جستجوی خوب اما کم‌رقابت و کم‌هزینه به‌ازای هر کلیک هستند. بنابراین می‌توانید از طریق تبلیغات پولی در موتورهای جستجو، به مشتریان بیشتری دسترسی پیدا کنید.

افزایش کیفیت محتوا

درک جستجوها و سوالات متداول افراد در صنعت یا حوزه کاری خود، به شما کمک می‌کند تا محتوای جدیدی ایجاد کنید که برای کاربران ارزش خلق کند. این امر منجر به محتوای جذاب‌تر می‌شود و ترافیک ارگانیک را برای سایت شما جذب می‌کند.

چه زمانی به تحقیق کلمات کلیدی نیاز داریم؟

تحقیق درباره کلمات و عبارات کلیدی مناسب، یک گام اساسی در فعالیت‌های مختلف بازاریابی دیجیتالی است. اگر می‌خواهید سئو سایت خود را بهینه کنید، این تحقیق به شناسایی کلمات و عباراتی که افراد هنگام جستجوی اطلاعات مربوط به سایت یا کسب‌و‌کار شما استفاده می‌کنند، کمک می‌کند. همچنین، تحقیق کلمه کلیدی موجب می‌شود تا موضوعات و کلمات محبوب در بین مخاطبان هدف خود را درک کنید و با گنجاندن این کلمات و عبارات در محتوای سایت، شانس کشف صفحات وب خود را توسط موتورهای جستجو و جذب ترافیک ارگانیک، افزایش دهید.

اگر می‌خواهید در مورد رفتار مصرف‌کننده و روندهای بازار، بینش عمیق‌تری کسب کنید، نیاز به انجام این تحقیق خواهید داشت. با آنالیز حجم جستجوی کلمات مرتبط، می‌توانید درک بهتری از آن‌چه مخاطبان هدف شما به آن علاقه دارند، داشته باشید و استراتژی‌های بازاریابی خود را بر اساس آن تنظیم کنید.

از طرف دیگر کیورد ریسرچ به شما امکان می‌دهد تا کلیدواژه‌های مورد نظر رقبا را تجزیه‌وتحلیل کنید، اطلاعات ارزشمندی را در مورد استراتژی‌های SEO و PPC آن‌ها به دست آورید و فرصت‌های جدیدی را برای کمپین‌های خود کشف کنید.

ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی

این ابزارها، نرم‌افزارهایی هستند که به شما کمک می‌کنند تا بهترین کلمات کلیدی را برای وبسایت، وبلاگ یا کمپین بازاریابی آنلاین خود بیابید و حجم جستجو، رقابت و ارتباط این کلمات را آنالیز کنید. همچنین امکاناتی به شما ارائه می‌دهند تا محتوای خود را برای موتورهای جستجو بهینه‌سازی کنید و ترافیک ارگانیک بیشتری به دست آورید.

ابزارهای مختلفی برای یافتن کلیدواژه‌های مناسب و مرتبط طراحی و در دسترس قرار گرفته‌اند که در میان آن‌ها می‌توان به SEMrush، Ahrefs، Moz Keyword Explorer و Long Tail Pro اشاره کرد. البته این ابزارها رایگان نیستند و باید هزینه اشتراک آن‌ها را پرداخت کنید. 

اما در این میان ابزارهای رایگانی نیز در دسترس قرار دارند که امکانات پیشرفته‌ای برای تحقیق در مورد کلیدواژه‌ها در اختیار شما قرار می‌دهند. محبوب‌ترین این ابزارها KWFinder، Keyword Planner Tool و Google Trends است. با استفاده از آن‌ها، به‌راحتی می‌توانید کلیدواژه‌های مناسب و مرتبط را برای صفحات سایت خود پیدا کنید و سئوی آن را ارتقا دهید. در ادامه شما را با این ابزارهای رایگان آشنا خواهیم کرد.

یافتن کلمات و عبارت‌های مرتبط با کمک گوگل

گوگل، ابزارها و امکانات مختلفی را برای پیداکردن کلمات و عبارات کلیدی در اختیار شما قرار می‌دهد. گوگل ترندز، یکی از این ابزارهاست که به شما کمک می‌کند تا میزان محبوبیت کلمات کلیدی خاص را در طول زمان کشف کنید. این ابزار داده‌هایی را در مورد موضوعات پرطرفدار، کوئری‌های مرتبط، جستجوهای منقطه‌ای و غیره ارائه می‌کند.  

سرچ‌کنسول گوگل نیز اطلاعات مفیدی در مورد کلیدواژه‌هایی که باعث هدایت ترافیک به وبسایت شما می‌شود، ارائه می‌دهد. این اطلاعات شامل کلمات و عبارت‌های جستجوشده، به‌همراه داده‌های مربوط به ایمپرشن، تعداد کلیک و میانگین موقعیت در نتایج جستجوی گوگل است. 

اما یکی از راه‌های آسان برای یافتن کلمات و عبارت مرتبط، استفاده از نوار جستجوی گوگل است. وقتی در این نوار، شروع به تایپ کردن یک کوئری می‌کنید، گوگل عبارات جستجوی محبوب مرتبط با ورودی شما را به‌صورت یک پنجره آبشاری پیشنهاد می‌دهد و ایده‌های مفیدی برای کلمات کلیدی مرتبط ارائه می‌کند. 

با استفاده از ابزارهای گوگل، می‌توانید اطلاعات ارزشمندی به دست آورید و کلمات کلیدی مرتبط را برای محتوا یا کمپین‌های تبلیغاتی خود کشف کنید.

تحقیق کلمات کلیدی با ابزار کیورد پلنر (Keyword Planner)

کیورد پلنر گوگل یک ابزار رایگان ارائه‌شده توسط گوگل ادز است که به تبلیغ‌کنندگان و صاحبان وبسایت کمک می‌کند تا تحقیق کلمات کلیدی را به‌راحتی برای کمپین‌های تبلیغاتی آنلاین خود انجام دهند.

کیورد پلنر این امکان را برای کاربران فراهم می‌کند تا حجم جستجو، سطح رقابت و قیمت تقریبی CPC را تعیین کنند. با وارد کردن کلیدواژه‌ها یا عبارات خاص در این ابزار، کاربران می‌توانند بینش عمیق‌تری در مورد میانگین حجم جستجوی ماهانه، روندهای گذشته و کلمات کلیدی مرتبط به دست آورند و از آن برای بهینه‌سازی محتوای وبسایت، برنامه‌ریزی کمپین‌های تبلیغاتی و هدف قراردادن مخاطبان خاص استفاده کنند. 

برای کار با Google Adwords Keyword Planner Tool ابتدا باید یک حساب کاربری یا اکانت گوگل‌ادز داشته باشید.

  • با واردشدن به حساب کاربری خود، از قسمت Tools، گزینه keyword planner را انتخاب کنید.
  • در صفحه‌ای که به شما نشان داده می‌شود، روی عبارت Discover new keywords کلیک کنید 
  • سپس کلمات مرتبط یعنی کلماتی را که فکر می‌کنید، کاربران با استفاده از آن‌ها محصولات، خدمات یا کسب‌وکار شما را جستجو می‌کنند، در قسمت مشخص‌شده وارد کنید.

البته برای حدس‌زدن این کلمات بهتر است از چند نفر دیگر کمک بگیرید و یک طوفان فکری برگزار کنید، زیرا همه کاربران مثل هم فکر نمی‌کنند و ممکن است از عبارات مختلفی برای جستجو یک محصول یا خدمت استفاده کنند. 

  • پس از واردکردن کلمات مرتبط و با اطمینان از اینکه location شما روی persian قرار دارد، روی گزینه Get Result کلیک کنید تا بتوانید تعداد دفعات جستجوی هر یک از عبارت‌ها را در یک ماه ببینید. 

نتیجه‌ای که کیورد پلنر به شما نشان می‌دهد، چیزی بیشتری از کلمات و عبارات مرتبطی است که خودتان وارد کردید. این ابزار معمولا کلمات کلیدی مرتبط دیگری را نیز در نتیجه خود ارائه می‌کند. بدین ترتیب گزینه‌های بیشتری برای انتخاب داشته باشید.

اکنون کلمات و عباراتی را که به نظرتان مرتبط هستند، از طریق مربع کنار آن‌ها تیک بزنید و به‌وسیله گزینه Add keywords to create plan که در بالای صفحه دیده می‌شود، آن‌ها را برای پلن مورد نظر خود استفاده کنید.

تحقیق کلمات کلیدی با ابزار KWFinder 

KWFinder یک ابزار محبوب برای تحقیق کلمات کلیدی است که توسط بازاریابان دیجیتال، متخصصان سئو و صاحبان وبسایت استفاده می‌شود. این ابزار به کاربران کمک می‌کند تا کلیدواژه‌های مرتبط را بیابند و وبسایت خود را برای رتبه‌بندی بهتر در موتورهای جستجو بهینه کنند.

KWFinder معیارهای مختلفی مانند حجم جستجو، دشواری کلمات کلیدی و روندها را در شناسایی کلمه‌های کلیدی ارزشمند و کم‌رقابت ارائه می‌دهد.  همچنین این ابزار از ویژگی‌هایی مانند تجزیه‌وتحلیل SERP، پیشنهادات کلمه کلیدی و تحقیقات رقبا برخوردار است. 

برای استفاده از KWFinder، باید :

  • ابتدا یک حساب کاربری ایجاد کنید.
  • پس از ایجاد حساب کاربری و ورود به سیستم، در نوار جستجوی آن، یک کلمه کلیدی یا عبارت مربوط به موضوع مورد نظر خود را وارد کنید. این کلمه یا عبارت می‌تواند کوتاه یا بلند باشد.
  • در مرحله بعد، مکان و زبان را مشخص کنید. این اقدام به KWFinder کمک می‌کند تا حجم جستجو و پیشنهادات کلمه کلیدی دقیق‌تری را ارائه دهد.

همان‌طور که اشاره کردیم، این ابزار معیارهای مختلفی در رابطه با کلمه کلیدی مورد نظر، در اختیار شما قرار می‌دهد. این معیارها شامل حجم جستجو، سختی کلمه کلیدی، هزینه به ازای هر کلیک (CPC) و موارد دیگر است. از آن‌ها برای ارزیابی پتانسیل کلمه کلیدی استفاده کنید.

همچنین KWFinder فهرستی از کلمات کلیدی و معیارهای آن‌ها را ارائه می‌دهد. این یک فرصت استثنایی برای شماست تا کلمه‌های کلیدی دیگر را کشف کنید و تحقیقات خود را گسترش دهید.

شما می‌توانید از فیلترها و تنظیمات مختلف در این ابزار برای اصلاح نتایج جستجو بهره ببرید.

به‌عنوان مثال، این امکان را دارید که کلیدواژه را بر اساس حجم جستجو و دشواری آن فیلتر یا عبارت‌های خاصی را اضافه یا حذف کنید. همچنین کلمات کلیدی مرتبط با پروژه خود را در یک لیست ذخیره یا آن‌ها را برای آنالیز بیشتر یا ادغام در ابزارهای دیگر اکسپرت کنید.

KWFinder ویژگی آنالیز SERP را نیز در اختیار شما قرار می‌دهد. بنابراین این امکان را خواهید داشت که صفحات با رتبه برتر را برای یک کلمه کلیدی خاص ببینید و بک‌لینک‌ها، سیگنال‌های اجتماعی و سایر عوامل را تجزیه‌و‌تحلیل کنید.

چگونه ارزش یک کلمه کلیدی را بسنجیم؟ 

محاسبه ارزش کلمات کلیدی، شامل در نظر گرفتن عوامل مختلفی است که می‌تواند بر اثربخشی آن‌ها در هدایت ترافیک جستجوی ارگانیک تاثیر بگذارد. با دنبال‌کردن مراحل زیر می‌توانید از ارزش یک کلمه کلیدی آگاه شوید.

حجم جستجو

میانگین حجم جستجوی ماهانه برای کلمه کلیدی مورد نظر خود را تعیین کنید. این داده‌ها را می‌توان از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی یا با استفاده از Google Trends به دست آورد.

آنالیز سطح رقابت

سطح رقابت را برای کلمه ارزیابی کنید. به تعداد وبسایت‌هایی که آن را هدف قرار می‌دهند و کیفیت محتوای آن‌ها نگاه کنید. ابزارهایی مانند KWFinder یا keyword planner می‌توانند اطلاعات مفیدی را در مورد دشواری و سطح رقابت آن ارائه دهند.

نرخ کلیک (CTR)

نرخ کلیک مورد انتظار برای کلمه را در نظر بگیرید. اگر کلمه مورد نظر رتبه بالایی داشته باشد، نرخ کلیک آن نیز بیشتر است. می‌توانید CTR را بر اساس داده‌های گذشته یا معیارهای صنعت تخمین بزنید.

پتانسیل و نرخ تبدیل

پتانسیل تبدیل کلمه را با آنالیز ارتباط آن با مخاطب هدف، ارزیابی کنید. کلمه‌ای که با محصولات، خدمات یا محتوای شما همخوانی بیشتری دارد، به‌احتمال زیاد باعث ایجاد تبدیل می‌شود.

هزینه به ازای کلیک

اگر قصد دارید کمپین‌های تبلیغاتی پولی را اجرا کنید، CPC را برای کلمه کلیدی در نظر بگیرید. CPCهای بالاتر می‌تواند نشان‌دهنده هدف تجاری و ارزش بالاتر باشد.

ارزش بلندمدت کلمه کلیدی

ارزش کلمه را با درنظرگرفتن ارتباط و ثبات آن در طول زمان ارزیابی کنید. برخی از کلمات ممکن است دارای نوسانات فصلی باشند، در حالی‌که برخی دیگر حجم جستجوی ثابتی در طول سال دارند.

به یاد داشته باشید، محاسبه ارزش کلمات کلیدی، یک علم دقیق نیست و نیاز به نظارت مداوم و تنظیمات مناسب بر اساس عملکرد وبسایت شما و تغییر رویکرد جستجو داشته باشد.

آیا استفاده از کلمات کلیدی طولانی هم لازم است؟

پاسخ این سوال، قطعا مثبت است. کلمات کلیدی طولانی (Long Tail Keywords)، در استراتژی‌های سئو مهم هستند.

درست است که کلمه‌های کلیدی کوتاه و عمومی ممکن است حجم جستجوی بالایی داشته باشند، اما رقابت بالایی نیز دارند که رسیدن به رتبه‌بندی ایده‌آل در نتایج موتورهای جستجو را دشوار می‌کند. اما کلمات کلیدی طولانی، خاص‌تر و کمتر رقابتی هستند و این فرصت را به شما می‌دهند تا مخاطبان خاص را هدف قرار دهید و ترافیک بیشتری جذب کنید.

علاوه‌براین، کلیدواژه‌های طولانی، می‌توانند نرخ تبدیل بالاتری داشته باشند، زیرا هدف خاص کاربر را منعکس می‌کنند. بنابراین، گنجاندن کلمه‌های کلیدی طولانی در استراتژی سئو به بهبود دید سایت شما، جذب ترافیک مرتبط و افزایش احتمال تبدیل کمک می‌کند.

سخن پایانی

با انجام تحقیق کلمات کلیدی، می‌توانید هدف جستجوی کاربران را درک کنید، محتوای سایت خود را بر این اساس بهبود بخشید و جایگاه بهتری در نتایج جستجو به دست آورید. این تحقیق، برای کسب‌وکارهایی که به‌دنبال ایجاد حضور آنلاین قوی، افزایش ترافیک ارگانیک و دستیابی موثر به مخاطبان هدف خود هستند، حیاتی است. با پیاده‌سازی استراتژی‌های موثر سئو و انجام تحقیقات دقیق برای این کلمات، می‌توانید به نتایج دلخواه خود برسید و در نهایت نرخ تبدیل و درآمد خود را بهبود ببخشید.

 

منابع:
کنداکتور، سئوپی تایمر، هاب‌ اسپات، ای اچ رفس، ساپورت گوگل، نووموتوس، زست دیجیتال، برایت اج و تیم سئوی راتین!

Leave a Reply

مطالب مرتبط

ستاره‌شناسان کوچک‌ترین و کم‌نورترین کهکشان احتمالی تاریخ را کشف کردندستاره‌شناسان کوچک‌ترین و کم‌نورترین کهکشان احتمالی تاریخ را کشف کردند

ستاره‌شناسان دانشگاه ویکتوریا کانادا و دانشگاه ییل آمریکا احتمالاً کوچک‌ترین کهکشان تاریخ را کشف کرده‌اند. این کهکشان با نام UMa3/U1 در فاصله تقریباً 30 هزار سال نوری از منظومه شمسی