سرزمین سئو مقالات سایت آشنایی با انواع کمپین گوگل ادز و ساخت پرطرفدارترین کمپین ادز

آشنایی با انواع کمپین گوگل ادز و ساخت پرطرفدارترین کمپین ادز

آشنایی با انواع کمپین گوگل ادز و ساخت پرطرفدارترین کمپین ادز post thumbnail image


گوگل ادز یکی از ابزارهای پولی است که اجازه می‌دهد وب‌سایت و تبلیغات شما برای مدتی مشخص در صفحۀ نتایج جستجوی گوگل برای گروهی خاص از کاربران نمایش داده شود که همان مخاطبان هدف هستند و احتمالا شما هم در هنگام جستجو در گوگل و خواندن مطالب مختلف با تبلیغات برخورد کرده‌اید.

انواع کمپین های گوگل ادز بخش مهمی از تبلیغات در بستر گوگل هستند. کسب و کارهای آنلاین این روزها معمولا با تبلیغ در موقعیت‌های مختلف مشتریان خود را افزایش می‌دهند.

روش‌های مختلفی برای تبلیغ در گوگل وجود دارد. یکی از این روش‌ها استفاده از کمپین ‌های مختلف است. اگر شما هم صاحب یک کسب و کار آنلاین و یا غیرآنلاین هستید که به تبلیغات نیاز دارد می‌توانید گوگل ادز را در نظر بگیرید.

اما ساخت این کمپین‌ها نیازمند آموزش و تجربه است تا بتوانید بهترین بهره را از بودجۀ تزریق شده به گوگل‌ادز داشته باشید. به‌دلیل اهمیت و ضرورت حضور کسب‌وکارها و برای رقابت با رقبایی که قبلا در این مسیر قدم گذاشته‌اند، در این مقاله از بلاگ راتین به آموزش ساخت کمپین گوگل ادز می‌پردازیم.

کمپین گوگل ادز چیست؟

کمپین گوگل ادز (Google AdWords) یک کمپین تبلیغاتی در حساب Google Ads است. یک کمپین تبلیغاتی گوگل معمولا از چند گروه تبلیغاتی تشکیل شده است. به مجموعه‌ای از گروه تبلیغاتی یا Add Group (اد گروپ) که دارای تنظیمات یکسان هستند، کمپین گفته می‌شود. این گروه‌های تبلیغاتی متن‌های تبلیغاتی متفاوتی را بر اساس نوع کلمۀ کلیدی که کاربر ممکن است در موتور جستجوی گوگل تایپ کند، ارائه می‌دهند.

 

هر کمپین تبلیغاتی در گوگل ادز با هدف مشخصی ساخته می‌شود. کمپین‌های مختلف در گوگل ادز می‌توانند شامل Search Network Ads (تبلیغات در شبکۀ جستجوی گوگل)، Display Ads (تبلیغات نمایشی)، Video Ads (تبلیغات ویدیویی) یا غیره باشند.

همان‌طور که اشاره شد هر کمپینی، هدفی دارد. به‌عنوان‌ مثال وقتی کمپین Display راه‌اندازی می‌کنید نمی‌توانید انتظار افزایش فروش از آن را داشته باشید چون هدف این کمپین، آگاهی است.

یک کمپین تبلیغاتی گوگل ادز چیزی فراتر از این است که پس از راه‌اندازی آن یک‌جا بنشینید و منتظر باشید تا کاربران روی تبلیغات شما کلیک کنند. باید مطمئن شوید کمپینی که ایجاد کرده‌اید به افراد مناسبی نمایش داده شده و برای کلمات کلیدی که بازدهی بالا و سودمندی دارند بهینه شده است. به‌این‌ترتیب بودجه کمپین شما به بهترین شکل ممکن صرف رسیدن به هدف خواهد شد. اکنون که می‌دانید کمپین گوگل ادز چیست اجازه دهید شما را با انواع کمپین‌های تبلیغاتی در گوگل ادز نیز آشنا کنیم.

انواع کمپین گوگل ادز

9 نوع مختلف تبلیغات در گوگل وجود دارد که می‌توانید برای طراحی کمپین‌های تبلیغاتی یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. انواع تبلیغات گوگل ادز را می‌توانید در تصویر زیر ببینید.

 

Search Ads Campaign

Search Ads Campaign یا تبلیغات جستجو در گوگل مبتنی بر متن و شبیه به لینک‌های استاندارد در SERP هستند که با عناصر مختلفی مانند نام وب‌سایت، عنوان صفحه و توضیحات متا تکمیل می‌شوند.

مکان نمایش: در سراسر صفحۀ نتایج جستجوی گوگل (SERP)

بهترین انتخاب برای: ترویج صفحات وب مرتبط با کلمات کلیدی هدفمند

ویژگی‌های کلیدی: صرفه‌جویی در هزینه، مبتنی بر متن و بسیار هدفمند

Display Ads Campaign

آیا احساس می‌کنید که کسی شما را تماشا کرده و مرتبا تبلیغاتی را مطابق با آنچه دیروز جستجو کرده‌اید به شما نمایش می‌دهد؟ بله، این Display Ads Campaign یا تبلیغات نمایشی گوگل است. تبلیغات بصری در چندین دستگاه و مکان برای کاربران نمایش داده می‌شود. تبلیغات نمایشی در شبکۀ نمایش بزرگ‌تر اجرا می‌شوند که ده‌ها میلیون برنامه و وب‌سایت و دارایی‌های گوگل مانند Gmail و YouTube را پوشش‌ می‌دهد.

مکان نمایش: در میلیون‌ها صفحۀ وب و برنامه در شبکۀ نمایش گوگل

بهترین انتخاب برای: ایجاد آگاهی از برند برای بازارهای جدید در قالب‌های محتوا

ویژگی‌های کلیدی: بصری‌گرا، دنبال کردن کاربران در سطوح تبلیغاتی بر اساس رفتار و پوشش بیش از 35 میلیون برنامه و وب‌سایت

Shopping Ads Campaign

Shopping Ads Campaign یا کمپین تبلیغات خرید که در آن آگهی‌های خرید از فیلدهای محصول در Google Merchant Center استخراج می‌شود. فروشندگانی که محصولی فیزیکی دارند می‌توانند از این کمپین برای نمایش محصولات و تبلیغ آن‌ها استفاده کنند.

مکان نمایش: در سراسر Google Shopping، SERP، تصاویر، نقشه و دیگر شرکای گوگل

بهترین انتخاب برای: فروش محصولات فیزیکی در Google Merchant Center

ویژگی‌های کلیدی: شامل تصاویر محصول، با استفاده از داده‌های Merchant Center به‌صورت خودکار و ظاهر شدن در نتایج جستجوی شرکای گوگل

Video Ads Campaign

Video Ads یا تبلیغات ویدیویی همان‌طور که ممکن است حدس زده باشید، توسط یوتیوب میزبانی می‌شوند. تبلیغات ویدیویی یوتیوب انواع مختلفی دارند که می‌توانید با‌توجه‌به هدف خود یکی را انتخاب کنید.

یکی از انواع این تبلیغ‎ها، تبلیغ Bumper یوتیوب است که با نشان دادن یک ویدیو شش ثانیه ای مخاطب را به کلیک کردن بر روی لینک کسب و کار شما تشویق میکند.

مکان نمایش: قبل، حین و بعد از ویدیوها در یوتیوب، در فیلدهای جستجوی یوتیوب، در فیلد اصلی گوگل و در سراسر شبکه‌شرکای ویدیویی گوگل

بهترین انتخاب برای: تبلیغ محتوای ویدیویی یا دستیابی به کاربران بسیار درگیر با تبلیغات ویدیویی پویا

ویژگی‌های کلیدی: استفاده برای تبلیغات محصولات از طریق ویدیو، نمایش در قبل، حین و بعد از ویدیوهای یوتیوب و نمایش در برنامه‌ها، بازی‌ها و وب‌سایت‌ها

App Ads Campaign

App Ads یا تبلیغات اپلیکیشن همان‌طور که از نامش پیداست یک برنامۀ موبایلی را تبلیغ کرده یا می‌فروشد. این تبلیغات اساسا مانند تبلیغات خرید کار می‌کنند. تبلیغات می‌توانند با هدف نصب اپلیکیشن، تعامل با اپلیکیشن یا پیش‌ثبت‌نام اپلیکیشن باشند.
اگر شما هم اپلیکیشنی دارید که کاربران کمی دارد، با مشاهده این لینک می‌توانید نسبت به تبلیغ اپلیکیشن خود اقدام کنید.

 

اگر شما هم اپلیکیشنی دارید که کاربران کمی دارد، با مشاهده مقاله راهنمای سریع کمپین Universal App در گوگل ادز می‌توانید نسبت به تبلیغ اپلیکیشن خود اقدام کنید.

مکان نمایش: نتایج جستجوی Play Store، پیشنهادات Play Store، SERP، فیدهای یوتیوب، گوگل دیسکاور و در سراسر شبکه‌های شرکای گوگل

بهترین انتخاب برای: ترویج یک برنامه موبایلی یا یک برنامه در آینده

ویژگی‌های کلیدی: هدف قرار دادن کاربران جدید و کاربران فعلی، نمایش تبلیغات در طیف وسیعی از سطوح تبلیغاتی و افزایش مشارکت و ثبت‌نام

Discovery Ads Campaign

Discovery Ads از ماشین‌لرنینگ مقیاس‌پذیر و هدفمند برای نمایش تبلیغات استفاده می‌کند. گوگل با استفاده از سیگنال‌های هدف مشتری و اهداف از پیش ‌تعیین ‌شده، تبلیغات را به کاربران نشان خواهد داد.
این نوع کمپین بیشتر در YouTube، Google Discover، Gmail و… دیده می‌شود و کاربرد زیادی در جذب مخاطب دارد. تبلیغات در جیمیل با کمپین دیسکاوری بازخورد واقعا بالایی دارد. از این لینک می‌توانید درمورد تبلیغ‌های جیمیلی بیشتر بیاموزید.

مکان نمایش: فید Google Discover، صفحۀ اصلی یوتیوب، تبلیغات جی‌میل و تب‌های سوشال

بهترین انتخاب برای: هدف قرار دادن کاربران آماده خرید با تبلیغات بصری خودکار

ویژگی‌های کلیدی: ظاهر شدن در یوتیوب، گوگل دیسکاور و جی‌میل، شامل چندین تصویر و استفاده از هوش مصنوعی و ماشین لرنینگ برای تنظیم خودکار تبلیغات

Local Service Ads Campaign

Local Service Ads یا تبلیغات خدمات محلی از نظر فنی بخشی از مرکز اصلی Google Ads نیست اما با این وجود یک نوع تبلیغات گوگل است که در آن تبلیغ‌کننده محصولات و خدمات خود را بومی‌سازی کرده است.

مکان: SERP و Google Maps

بهترین انتخاب برای: تبلیغ محصولات با خدمات در یک موقعیت جغرافیایی خاص بر اساس سرنخ‌های محلی

ویژگی‌های کلیدی: برقراری ارتباط مستقیما از طریق مرکز تبلیغات با مشتریان، ظاهر شدن در جستجوهای محلی و بسیار هدفمند

Performance Max Ads Campaign

Performance Max Ads یا تبلیغات حداکثر عملکرد در اواخر سال 2021 راه‌اندازی شد. از آن‌جایی که گوگل کمپین Performance Max را به‌عنوان آیندۀ تبلیغات خود می‌بیند کمپین‌های تبلیغاتی آن نیز در تمامی سطوح و کانال‌های تبلیغاتی گوگل نمایش داده می‌شود. بنابراین بهترین بازخورد را خواهید گرفت.

مکان نمایش: همۀ کانال‌های تبلیغاتی گوگل

بهترین انتخاب برای: ایجاد تبلیغات کانالی بهینه شده به‌صورت خودکار برای مخاطبان در تمام سطوح تبلیغاتی گوگل

ویژگی‌های کلیدی: استفاده از ماشین‌لرنینگ و هوش مصنوعی برای بهینه‌سازی خودکار تبلیغات، نمایش خودکار تبلیغات در تمام کانال‌های تبلیغاتی گوگل و شناسایی بخش‌های جدید بازار بر اساس اهداف و رفتار واقعی کاربر

Smart Ads Campaign

Smart Ads یا تبلیغات هوشمند مشابه تبلیغات Performance Max اما کمی محدودتر است. تبلیغات هوشمند به‌جای جمع‌آوری تمام اجزای منحصربه‌فرد یک کمپین تبلیغاتی و سپس ایجاد یک کمپین چندمنظوره از شما می‌خواهد کمی بیشتر به اهداف توجه کنید.

مکان نمایش: SERP، Maps، YouTube، Gmail و سایت‌های شرکای جستجوی گوگل

بهترین انتخاب برای: اجرای کمپین‌های هدف‌محور اولویت‌بندی شده بر اساس نتایج

ویژگی‌های کلیدی: مرکز متمرکز برای تبلیغات بین‌کانالی، اولویت قرار گرفتن اهداف کل کمپین بر تبلیغات خاص کانال و هدف قرار دادن مضامین کلمات کلیدی به‌جای کلمات کلیدی خاص

مقایسه کمپین های گوگل ادز

کمپین های گوگل ادز همگی بسیار خوب هستند، اما برای اهداف گوناگون ایجاد شده اند. شما باید ابتدا هدفتان از تبلیغ را مشخص کنید تا بتوانید یکی از کمپین ها را برای تبلیغ کسب و کار خود برگزینید. در جدول زیر این کمپین ها را از چند نظر با هم مقایسه می‌کنیم:

نوع کمپین مکان مورد استفاده مناسب برای
کمپین سرچ در سراسر فضای سرچ گوگل تبلیغات در فضاهایی که رقابت بر سر کلمات کلیدی است
کمپین دیسپلی در صفحات وب، برنامه‌ها، Google properties و  شبکه Display ایجاد آگاهی نسبت به محصولات و خدمات جدید با ارائه محتوا
کمپین شاپینگ در سراسر فضای سرچ گوگل، گوگل شاپینگ

(Google shopping)

گوگل ایمیجز (Google images) و گوگل مپ (Google maps)

فروش محصولات فیزیکی موجود در Google Merchant Center
کمپین ویدئویی در سراسر یوتیوب تبلیغ محتوای ویدیویی یا دسترسی به مخاطبان یوتیوب
کمپین اپلیکیشن در تمام فروشگاه‌های اپلیکیشن مثل گوگل پلی، سراسر فضای سرچ گوگل، فیدهای یوتیوب و گوگل دیسکاور تبلیغ اپلیکیشن موجود (اندروید و iOS) یا در دست ساخت (فقط اندروید)
کمپین دیسکاوری فید Google Discover، صفحه اصلی یوتیوب و جیمیل هدف قرار دادن کاربرانی که به کالای شما نیاز دارند
کمپین پرفورمنس مکس تمام کانال‌های تبلیغاتی گوگل تبلیغات گسترده که تقریبا همه روش‌های تبلیغاتی را پوشش می‌دهند
کمپین اسمارت سراسر فضای سرچ گوگل، گوگل مپ، یوتیوب و جیمیل تبلیغات هدف محور

 

آموزش ساخت کمپین سرچ گوگل ادز

برای ساخت کمپین سرچ گوگل ادز یا دیگر انواع کمپین‌هایی که در بخش قبلی بررسی شدند باید ابتدا یک اکانت ایجاد کنید. برای این‌کار باید وارد سایت ads.google.com شده و روی گزینۀ Start Now کلیک کنید. توجه کنید که به‌دلیل تحریم‌ها نمی‌توانید با IP ایران وارد این سایت شوید بنابراین لازم است IP خود را با برخی از ابزارها تغییر دهید.

با اطلاعات جی‌میلی که در این مرحله اضافه می‌کنید می‌توانید حداقل 20 اکانت مختلف در گوگل ادز بسازید. برای هر اکانتی که ساخته می‌شود، یک شمارۀ 10 رقمی منحصربه‌فرد در نظر گرفته می‌شود که به آن شناسۀ گوگل ادز می‌گویند.

پس از انتخاب گزینۀ Start Now گوگل ادز به‌صورت کاملا پیش‌فرض شما را به صفحۀ ساخت کمپین‌های هوشمند یا Smart منتقل خواهد کرد. بنابراین لازم است از گزینۀ Switch to Expert Mode استفاده کنید تا کنترل تنظیمات کمپین تبلیغاتی در دستان شما قرار بگیرد.

مشخص کردن هدف کمپین

یکی از مهم‌ترین بخش‌های ساخت کمپین سرچ گوگل ادز یا دیگر کمپین‌ها، تعیین هدف است. پس از اینکه گزینۀ Switch to Expert Mode را انتخاب کردید وارد صفحۀ جدیدی می‌شوید که عنوان آن Choose Your Objective است. در این بخش 6 انتخاب پیش‌روی شماست که شامل موارد زیر است.

-Sales

-Leads

-Website Traffic

-Product and Brand

-Brand Awareness and Reach

-App Promotion

-Local Store Visits and Promotions

-Create a Campaign Without a Goal’s Guidance

بسته به هدفی که برای تبلیغات در گوگل تعیین کرده‌اید یکی از 6 مورد فوق را انتخاب و سپس گزینه Continue را بزنید. تا وارد بخش تنظیمات عمومی کمپین شوید.

تنظیمات عمومی کمپین

در صفحۀ Select a Campaign Type باید نوع کمپین خود را مشخص کنید. نوع کمپین نشان‌دهندۀ این است که تبلیغات شما کجا نمایش داده می‌شود. در این بخش، 6 گزینه پیش‌روی شماست که به شرح زیر هستند.

-Search

-Performance Max

-Display

-Discovery

-Shopping

-Video

اگر می‌خواهید تبلیغات شما در صفحۀ نتایج گوگل نمایش داده شود می‌توانید گزینۀ Search و اگر می‌خواهید تبلیغات ویدیویی شما در یوتیوب و دیگر شرکای تبلیغاتی گوگل نمایش داده شود باید گزینۀ Video را انتخاب و سپس گزینۀ Continue را بزنید.

حال که هدف و نوع کمپین مشخص شده باید برای آن نامی مشخص کنید تا در لیست کمپین‌های تبلیغاتی شما در گوگل ادز قابل شناسایی باشد. در این قسمت علاوه‌بر تعیین نام کمپین باید در بخش Network تیک گزینه‌های Include Google Search Partners و Include Google Display Network را نیز بزنید.

مشخص کردن تاریخ و زمان نمایش تبلیغات

باید به‌ گوگل بگویید که چه زمانی تبلیغات شما را به کاربران نشان دهد تا در بهترین زمان ممکن بودجۀ خود را خرج کنید. برای مثال می‌توانید از نمایش تبلیغات در ساعات اولیۀ صبح که کاربران یا مخاطبان هدف شما علاقه‌ای به دیدن تبلیغات ندارد، اجتناب کنید. اینکه چه زمانی را برای نمایش تبلیغات انتخاب می‌کنید به مخاطبان هدف یا پرسونای شما بستگی دارد.

توجه کنید که زمان‌بندی پیش‌فرض در این بخش در واقع زمان‌بندی متناسب با منطقۀ زمانی است که حساب کاربری شما در آن تنظیم شده است. بنابراین اگر از یک IP خاص استفاده می‌کنید که اختلاف ساعت با ایران دارد آن را به‌درستی تنظیم کنید. اگر برای مخاطبانی در موقعیت‌های مکانی مختلف با ساعات مختلف تبلیغ می‌کنید باید اندکی محاسبات ریاضی انجام دهید تا بهترین تاریخ و زمان را انتخاب کنید.

مشخص کردن مخاطبین هدف

بخش بعدی، مشخص کردن مخاطبین هدف است. اینکه می‌خواهید چه کسانی در این کمپین تبلیغاتی، تبلیغ شما را ببینند. برای این کار باید موقعیت مکانی و زبان را انتخاب کنید. قرار نیست تبلیغات شما برای همۀ افراد نمایش داده شود، باید چند گروه منتخب داشته باشید که همان مخاطبان هدف یا پرسونای کمپین تبلیغاتی شما هستند.

شما که نمی‌خواهید تبلیغات گوگل ادز خود را به تمام دنیا نشان دهید؟ پس با مشخص کردن مخاطبان هدف می‌توانید گسترۀ کسانی که تبلیغات شما در گوگل می‌بینند را محدودتر کنید تا کیفیت ورودی افزایش پیدا کنید. به‌این‌ترتیب هر مبلغی که برای هر کلیک و ورود به سایت یا دیدن تبلیغ هزینه کرده باشید، منجر به جمع‌آوری یک لید یا حتی فروش خواهد شد.

انتخاب لوکیشن و زبان در کمپین تبلیغاتی گوگل ادز

به‌دلیل تحریم‌ها برای تبلیغات ایران در گوگل ادز، امکان انتخاب موقعیت مکانی ایران وجود ندارد. بنابراین باید در بخش Location گزینۀ All Countries and Territories و در بخش Language نیز گزینۀ All Language را انتخاب کنید. امکان انتخاب زبان انگلیسی و حتی فارسی نیز وجود دارد اما چون ممکن است کاربران با IP‌های مختلفی که به‌وسیلۀ وی‌پی‌ان‌ها ساخته می‌شود وارد صفحۀ نتایج جستجوی گوگل شوند، زبان مرورگر آن‌ها تغییر پیدا کرده و در نتیجه نتایج بر اساس IP کشوری که با آن وارد گوگل شده‌اند نمایش داده شود. این موضوع منجر به عدم نمایش تبلیغ شما برای طیف وسیعی از کاربران خواهد شد.

تنظیمات قیمت گذاری کمپین

تنظیمات قیمت‌گذاری کمپین یا همان تعیین بودجه روزانه یکی دیگر از بخش‌های مهم ساخت کمپین گوگل ادز است. برای این کار به دانش نیاز دارید چون تعیین بودجه بیش‌ازحد می‌تواند سرمایه شما را هدر دهد اما در مقابل تعیین بودجه کم نیز می‌تواند مانع نمایش کافی تبلیغات شما در گوگل شود. بنابراین این بخش را باید به یک متخصص بسپارید، کسی که بعد از اجرای چندین کمپین اکنون می‌داند هر کمپین تبلیغاتی به‌ چقدر بودجه روزانه نیاز دارد.

تنظیمات بودجه بسیار مهم است اگر خیلی کم خرج کنید هرگز از محدودۀ امن خود خارج نخواهید شد و اگر بیش‌ازحد خرج کنید بودجۀ یک ماه تبلیغات شما در یک هفته تمام خواهد شد. برای محاسبه درست بودجۀ تبلیغات در گوگل ادز باید ابتدا هزینه‌های ماهانه خود را جمع‌آوری کنید. با تحقیق کلمات کلیدی شروع کنید و به معیارهای گوگل ادز در صنعت خود توجه کنید. هر کلمۀ کلیدی که انتخاب می‌کنید هزینه‌ای در گوگل ادز دارد که می‌تواند به تعیین بودجه مورد نیاز برای کمپین‌های تبلیغاتی کمک کند.

تعیین بودجه روزانه، بید استراتژی و بید

وقتی موقعیت مکانی و زبان را انتخاب کردید، وارد باید در بخش بعدی (Budget and Bidding) بودجۀ کمپین خود را مشخص کنید. لازم است میانگین مبلغی که هر روز می‌خواهید صرف تبلیغات شود را مشخص کنید. باید آنچه که تبلیغات روی آن تمرکز دارد را نیز مشخص کنید که می‌تواند کلیک یا دیگر موارد باشد.

در مرحلۀ بعد باید بید استراتژی (Bid Strategy) را تعیین کنید. انواع مختلفی از بید استراتژی وجود دارد. این گزینه‌ها براساس آنچه که در بخش What Do You Want to Focus on انتخاب کرده‌اید نمایش داده می‌شوند. در نهایت نیز باید روی گزینۀ Save and Continue کلیک کنید.

نکاتی برای تعیین بودجه کمپین تبلیغات در گوگل

-با نحوۀ عملکرد بودجۀ روزانه گوگل آشنا شوید. برای مثال اگر بودجۀ روزانه خود را 8 دلار تعیین کرده باشید، اگر به‌مفهوم کلیک و تبدیل بیشتر باشد، ممکن است گوگل در یک روز 12 دلار خرج کند و در روز دیگر تنها 6 دلار خرج کند تا هزینه‌های ماهانه شما کاهش پیدا کند. همان‌طور که در نمودار زیر می‌بینید، خرج بودجه توسط گوگل نه یک نمودار ثابت افقی و نه یک نمودار صعودی است، بلکه نموداری سینوسی است که تعادل را ایجاد کرده است.

 

-نباید انتظار داشته باشید که بودجۀ کمپین تبلیغاتی شما برای همیشه ثابت بماند. در PPC کمی انعطاف‌پذیری نیاز دارید. دلیلی وجود ندارد که سرمایۀ خود را صرف کمپینی غیرقابل اجرا کنید و انتظار داشته باشید که نتیجه بگیرید.

-گاهی لازم است بودجۀ خود را تغییر دهید. همۀ تبلیغ‌دهندگان می‌خواهید تبلیغات در گوگل برای آن‌ها مقرون‌به‌صرفه باشد. بودجۀ کم شما را محدود خواهد کرد، لازم است با این واقعیت روبرو شوید که برای کسب درآمد از گوگل باید پول خرج کنید.

ساخت ادگروپ یا گروه تبلیغات

تا به اینجا یک کمپین تبلیغاتی ساخته‌اید و اکنون زمان آن فرا رسیده تا ادگروپ را بسازید. در بخش Set Up Ad Groups باید یک نام برای ادگروپ انتخاب کرده و سپس در Default Bid قیمتی پیش‌فرض را برای ادگروپ مشخص کنید. شما باید قسمت بید را تکمیل کنید تا در شرایطی که قیمتی به کلمات کلیدی اختصاص پیدا نکرد، این مبلغ برای آن‌ها در نظر گرفته شود.

ادگروپ به‌معنای واقعی کلمه تنها مانند سلول‌هایی عمل می‌کند که از تبلیغات و کلمات کلیدی شما نگهداری کرده و آن‌ها را سازماندهی می‌کند. اگر از یک مناقصۀ دستی استفاده می‌کنید باید حداکثر پیشنهاد CPC خود را به‌صورت جداگانه تنظیم کنید و کلمات کلیدی را به گروه‌های تبلیغاتی اضافه کنید.

کلمات کلیدی و کلمات منفی

در مرحلۀ بعد باید کلمات کلیدی کمپین تبلیغاتی خود را مشخص کنید این مهم‌ترین مرحله است. هرکلمۀ کلیدی را باید در یک سطر وارد کنید. هر کلمۀ کلیدی هزینۀ مخصوص به‌خود را دارد چون عوامل زیادی روی تعیین قیمت کلمات تاثیر دارند. با ساخت کمپین سرچ گوگل ادز برای کلمات کلیدی که می‌خواهید تبلیغات شما برای آن‌ها نمایش داده شود، باید پیشنهاد قیمت دهید.

همین‌جا می‌توانید یک ادگروپ دیگر نیز ایجاد کرده و سپس در نهایت نیز باید گزینۀ Save and Continue را انتخاب کنید.

توجه کنید که بودجۀ روزانه شما می‌تواند روی انتخاب کلمات کلیدی تاثیر بگذارد. بنابراین اگر بودجۀ کمی برای تبلیغات دارید، کلمات کلیدی را انتخاب کنید که نیازمند بودجۀ کمتری برای تبلیغات در گوگل هستند. به‌این‌ترتیب تبلیغ شما در گوگل بیشتر نمایش داده می‌شود.

Keyword Planner ابزاری فوق‌العاده برای تحقیق کلمات کلیدی است. این ابزار رایگان است و می‌تواند کلمات کلیدی خوبی به شما پیشنهاد دهد. کلمات باید هدف مشخصی داشته باشند که آن‌هم درگیر کردن کاربر و ترغیب آن برای کلیک روی تبلیغات است. بنابراین باید با دقت انتخاب شوند تا بودجه کمپین‌های تبلیغاتی شما بهینه خرج شود. هنگام تنظیم کلمات کلیدی، پیشنهاد قیمت را فراموش نکنید. حتی اگر نمی‌خواهید برای هر کلمۀ کلیدی یک پیشنهاد قیمت داشته باشید یک پیشنهاد حداکثری برای CPC تعیین کنید.

 

متن ادز یا متن کپی تبلیغات گوگل ادز

کپی تبلیغ یا متن ادز می‌تواند تفاوت بین کلیک روی تبلیغ شما یا کلیک روی تبلیغ رقیب باشد. به‌این‌مفهوم که متن ادز یا کپی تبلیغ می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای در میزان مشاهدۀ تبلیغ و کلیک روی لینک داشته باشد. بنابراین بسیار مهم است که نسخۀ تبلیغاتی کمپین شما با اهداف کمپین مطابقت داشته و در آن از کلمات کلیدی استفاده شود که کاربر آن‌ها را در SERP جستجو می‌کند تا به مقصود خود برسد. لازم است متن ادز با کلمات کلیدی هدفی که انتخاب کرده‌اید هم‌سو باشد و بتواند به‌خوبی دست روی نقاط درد پرسونا یا مخاطبان هدف شما بگذارد.

اسست و افزونه های تبلیغات

اگر از گوگل ادز استفاده می‌کنید بنابراین باید به 2 دلیل زیر از افزونه‌های تبلیغاتی نیز استفاده کنید.

-افزونه‌های تبلیغات رایگان هستند.

-افزونه‌های تبلیغات اطلاعات اضافی را به کاربران می‌دهد که دلیل دیگری برای تعامل بیشتر با تبلیغ شما خواهد بود.

افزونه‌های تبلیغات گوگل ادز در یک از 5 دستۀ زیر قرار می‌گیرند.

Sitelink Extensions

این افزونه، تبلیغ شما را گسترش خواهد داد و کمک می‌کند تا متمایز شوید. این افزونه پیوندهای اضافی به سایت اضافه می‌کند که دلایل جذاب‌تری برای کلیک کردن به کاربران خواهد داد.

Call Extensions

افزونۀ تماس به شما اجازه می‌دهد که شمارۀ تماس خود را در آگهی بگنجانید، بنابراین کاربران یک راه اضافی برای ارتباط با شما خواهند داشت. اگر تیم خدمات مشتری دارید که آمادۀ تعامل و ارتباط با مخاطبان و کاربران است، حتما از این افزونه استفاده کرده و شمارۀ تماس کسب‌وکار را در آگهی درج کنید.

Local Extensions

افزونۀ مکان شامل موقعیت مکانی کسب‌وکار خواهد شد که به گوگل اجازه می‌دهد تا نقشه‌ای را به کاربران و مخاطبان هدف ارائه دهد تا راحت‌تر شما را پیدا کنند. این افزونۀ تبلیغات گوگل ادز برای کسب‌وکارهایی مناسب است که دارای ویترین فروشگاهی عالی هستند و عبارت جستجوی Near Me به‌خوبی برای آن‌ها کار می‌کند.

Offer Extensions

یکی از افزونه‌های تبلیغات در گوگل ادز که بسیار کاربردی است، افزونه تخفیف است. اگر گزینه‌های تبلیغاتی شما در مقایسه با رقبا تخفیف داشته باشد، قطعا کاربران برای کلیک روی تبلیغات ترغیب خواهند شد.

App Extensions

افزونۀ تبلیغات برای App یا همان اپلیکیشن‌ها، پیوندی برای دانلود برنامه موبایلی که کسب‌وکار شما راه‌اندازی کرده را ارائه می‌کند. این‌کار باعث افزایش احتمال جستجوی جدید برای یافتن یک برنامه در App Store نیز خواهد شد.

 

دلایل استفاده از تبلیغات گوگل

دلایل زیادی وجود دارد که ثابت می‌کنند باید از گوگل ادز برای تبلیغات و ایجاد کمپین‌ها استفاده کنید.

-دید کلی و جامع

-انعطاف‌پذیری

-هدف‌گیری دقیق

-بازاریابی مجدد

-مقرون‌به‌صرفه

-نتایج قابل اندازه‌گیری

 

آموزش ساخت کمپین گوگل ادز مانند یک حرفه‌ای تمام‌عیار

بر اساس برآوردهای گزارش تاثیر اقتصادی گوگل، به ازای هر 1 دلاری که یک کسب‌وکار برای تبلیغات در گوگل خرج می‌کند، 8 دلار از طریق جستجوی گوگل سود دریافت خواهد کرد.

گوگل و شرکای تجاری آن روزانه به بیش از میلیاردها جستجو دسترسی دارند که بخش قابل توجهی از آن می‌تواند از طریق کمپین‌های تبلیغاتی گوگل به وب‌سایت شما هدایت شود. شبکۀ نمایش گوگل به بیش‌از 90% از کاربران اینترنت در سراسر جهان دسترسی دارد و این درصد نشان می‌دهد که با چه اقیانوس بزرگی روبرو هستید.

همانطور که در مقاله به آن اشاره کردیم؛ کمپین ‌های گوگل ادز مجموعه‌ای از گروه‌های تبلیغاتی هستند که شامل تبلیغات، کلمات کلیدی، مناقصه‌ها، تخفیفات و… می‌شوند. این کمپین ‌ها اطلاعات مربوط به کسب و کار شما را به اشتراک می‌گذارند تا کاربران را به سمت شما جذب کنند. کمپین ‌ها در واقع محصولات یا خدمات شما را سازماندهی می‌کنند.

شما می‌توانید در حساب گوگل ادز خودتان یک یا چند کمپین تبلیغاتی داشته باشید. محدودیتی در مورد کمپین ‌ها وجود ندارد، اما تعداد آنها نباید خیلی زیاد باشد. شما همچنین می‌توانید برای اینکه خیالتان از شارژ، مدیرین و نتیجه گرفتن تبلیغات در گوگل راحت باشد؛ صفر تا صد تبلیغات کسب و کار خود را به  آژانس تبلیغاتی راتین بسپارید.

 

مطالب مرتبط

پرتاب فضانورد ایتالیایی به ایستگاه فضایی بین المللیپرتاب فضانورد ایتالیایی به ایستگاه فضایی بین المللی

در 25 آوریل 2002، یک فضانورد ایتالیایی از آژانس فضایی اروپا زمانی که فضاپیمای مارکوپولو و ماژول مسافری سه صندلی آن در ساعت 12:26 به وقت محلی از بایکونور قزاقستان

بررسی گرایش ذاتی پلتفرم به بردگی اکثریت به نفع اقلیت از کتاب سرمایه داری پلتفرمیبررسی گرایش ذاتی پلتفرم به بردگی اکثریت به نفع اقلیت از کتاب سرمایه داری پلتفرمی

آقای نیک سرنیچک (Nick Srnicek) نویسندۀ کتاب سرمایه داری پلتفرمی (Platform Capitalism) پلتفرم رو «در عام‌ترین سطح، ساختارهایی (می‌دونه) که امکان تعامل دو یا چند گروه رو فراهم می‌کنن. (می‌گه)