سرزمین سئو مقالات سایت آموزش کیورد پلنر (Keyword Planner)، ساده، سریع و تصویری 2024

آموزش کیورد پلنر (Keyword Planner)، ساده، سریع و تصویری 2024

آموزش کیورد پلنر (Keyword Planner)، ساده، سریع و تصویری 2024 post thumbnail image


بدون اتکا به داده های قابل اعتماد، هرگونه فعالیت کسب و کارهایی که وابسته به کلمات کلیدی هستند، صرفا تیری در تاریکی است. اما پشت گرمی ما در این راه چه خواهد بود؟ خوشبختانه گوگل ابزاری قدرتمند را برای این کار طراحی کرده است تا در این راه همیار ما باشد. کیورد پلنر گوگل !

شما می توانید با استفاده از کیورد پلنر(Keyword Planner) کلمات کلیدی مناسب کسب و کار خود را پیدا کنید. از میزان رقابت آن کلمات کلیدی آگاه شوید. روند و تعداد جستجوی آن در ماه و سال را بدانید. در مجموع با کیورد پلنر، کلمات کلیدی مناسب برای سئو و بهینه سازی سایت و همچنین ساخت کمپین گوگل ادز تبلیغات در گوگل قابل دستیابی است. مقاله اصول سئو داخلی و ۹ فاکتور کلیدی می تواند به شما برای بهینه سازی صفحات کمک کند.

همه اینها به کمک این ابزار قابل انجام است و البته این ابزار در واقع یک قابلیت از برنامه بزرگتری به نام گوگل ادز است و در راستای انجام قابلیت های مربوط به آن است. در این مقاله ابتدا خواهیم گفت که کیورد پلنر چیست، کاربردهای آن را مرور می‌کنیم و در نهایت آموزش استفاده از کیورد پلنر گوگل را به شما خواهیم گفت.

 

کیورد پلنر چیست؟

قبل از شروع آموزش استفاده از کیورد پلنر گوگل بهتر است کمی با این ابزار آشنا شویم. گوگل کیورد پلنر یک ابزار ارزشمند در مجموعه گوگل ادز است که در درجه اول به تبلیغ‌کنندگان برای تحقیقات جامع کلمات کلیدی کمک می‌کند. در ادامه کاربردهای این ابزار آمده است:

  •   تحقیق کلمات کلیدی: این ابزار به کاربران اجازه می‌دهد تا کلمات کلیدی مرتبط با کسب‌وکار یا نیچ (جاویژه) خود را بررسی و تجزیه‌و‌تحلیل کنند. این بینش به انتخاب بهترین و موثرترین کلمات کلیدی برای کمپین‌های تبلیغاتی کمک می‌کند و از همسویی کسب‌وکار با مخاطبان هدف اطمینان می‌دهد.
  •       میزان جستجوی کلمات کلیدی: کیورد پلنر گوگل با ارائه داده‌هایی درباره تعداد دفعات جستجوی افراد برای عبارات خاص، به تبلیغ‌کنندگان این امکان را می‌دهد تا محبوبیت و دسترسی کلمات کلیدی انتخابی را بسنجند. این اطلاعات برای بهینه‌سازی استراتژی‌های تبلیغاتی بسیار مهم است.
  •   روندهای جستجوی تاریخی: کاربران می‌توانند تغییرات رفتار جستجو را در طول زمان پیگیری کنند. این داده‌های تاریخی برای تطبیق رویکردهای بازاریابی برای همسویی با علایق و گرایش‌های کاربر ارزشمند هستند.
  •   تخمین هزینه تبلیغات: گوگل کیورد پلنر برآوردهایی در مورد هزینه کلمات کلیدی انتخاب شده در کمپین‌های گوگل ادز ارائه می‌دهد. این قابلیت به تبلیغ‌کنندگان در برنامه‌ریزی بودجه و بهینه‌سازی هزینه تبلیغاتشان کمک خواهد کرد.
  •   تطبیق پذیری برای سئو: با این که کیورد پلنر گوگل برای تبلیغ‌کنندگان طراحی شده است؛ اما متخصصان سئو نیز می‌توانند از آن برای شناسایی کلمات کلیدی مرتبط جهت بهینه‌سازی محتوای سایت و بهبود رتبه‌بندی جستجوی ارگانیک استفاده کنند.

 

در حقیقت، گوگل کیورد پلنر به عنوان یک ابزار چند وجهی عمل می‌کند و به کسب‌و‌کارها قدرت می‌دهد تا حضور آنلاین خود را از طریق انتخاب کلیدواژه استراتژیک و تصمیم‌گیری مبتنی بر داده، بهینه كنند.

کاربردهای کیورد پلنر گوگل در دنیای دیجیتال مارکتینگ

کیورد پلنر گوگل برای موارد زیر کاربرد دارد:

 

کشف کلمات کلیدی جدید

وقتی شروع به تحقیق کلمات کلیدی احتمالی برای استفاده در کمپین‌های خود می کنید، کیورد پلنر. می‌تواند پیشنهاداتی را برای کلمات کلیدی مرتبط ارائه دهد.

برای مثال، می‌توانید با تایپ کردن عبارات جستجوی گسترده‌تر یا long tail keyword مانند «تیشرت مردانه» یا «تیشرت مردانه آبی» شروع کنید.

گوگل کیورد پلنر اطلاعاتی درباره آن کلمات کلیدی و همچنین فهرستی از کلمات کلیدی مرتبط را به شما نشان می‌دهد.

هرچه کلمات کلیدی اولیه شما گسترده‌تر باشد، پیشنهادات بیشتری خواهید دید؛ اما توصیه نمی‌شود که خیلی خاص یا خیلی کلی باشد.  به‌عنوان مثال، به جای شروع با “تیشرت مردانه”، می‌توانید با سبک تیشرتی که به‌دنبال فروش آن هستید، مانند «تیشرت‌های یقه گرد مردانه» شروع کنید.

مشاهده میانگین جستجوی ماهانه

یکی دیگر از مزایای استفاده از کیورد پلنر  این است که می‌توانید تخمینی از جستجوهای ماهانه برای کلمات کلیدی را مشاهده کنید. دانستن تعداد دفعات جستجوی کلمات کلیدی در صنعت شما برای کمپین‌های تبلیغاتی بسیار مهم است.

شما نباید کلمات کلیدی را هدف قرار دهید که هیچ کس از آن‌ها استفاده نمی‌کند. همچنین نباید کلمات کلیدی را هدف قرار دهید که حجم جستجوی به شدت بالایی دارند؛ زیرا رقابت در این کلمات به شدت بالاست.

علاوه بر این، کیورد پلنر به شما کمک می‌کند بفهمید که افراد از چه کلمات یا عباراتی برای کشف محصولات یا اطلاعات خاص استفاده می‌کنند. درک کاربر و نحوه جستجوی آن‌ها برای محصولاتتان، به‌ویژه برای کمپین و استراتژی‌هایی که دارید، مهم است.

به طور معمول، هرچه یک کلمه کلیدی گسترده‌تر باشد، جستجوهای ماهانه بیشتری دارد.  هرچه خاص‌تر باشد، جستجوهای ماهانه کمتری دارد. بسته به استراتژی خود، ممکن است تمرکز بیشتری روی جستجوهای خاص‌تر داشته باشید تا به شما کمک کند به افرادی که آماده خرید هستند، دسترسی پیدا کنید.

شناخت هزینه کلمات کلیدی

هزینه کلمات کلیدی که می‌خواهید هدف قرار دهید، بخش مهم دیگری است که باید برای کمپین خود در نظر بگیرید. خوشبختانه، کیورد پلنر گوگل میانگین هزینه نمایش آگهی شما در جستجوی یک کلمه کلیدی را نشان می‌دهد؛ بنابراین یافتن و انتخاب کلمات کلیدی برای استراتژی و بودجه شما آسان‌تر است.

جایی که هزینه کلمات کلیدی در کیورد پلنر نشان داده می‌شود:

به‌طور معمول، اگر میانگین جستجوی ماهانه بالاتر باشد، هزینه‌ها نیز معمولاً بالاتر است؛ زیرا رقابت زیادی برای آن کلمات کلیدی وجود دارد. اگر میانگین جستجوی ماهانه کمتر باشد، نتیجه معمولاً برعکس است؛ اما بسته به صنعتی که در آن هستید استثناهایی وجود دارد.

البته به یاد داشته باشید که هزینه تبلیغات شما با طیفی از عوامل از جمله کلمات کلیدی، تنظیمات بودجه و امتیاز کیفیت (Quality Score) شما تعیین می‌شود.

 

ایجاد و بهینه سازی کمپین های جدید در گوگل ادز

از آنجایی که کیورد پلنر برای استفاده با گوگل ادز طراحی شده است، به شما اجازه می‌دهد تا به راحتی کمپین‌های جدیدی را بر‌اساس تحقیق کلمات کلیدی خود ایجاد کنید.

ایجاد یک کمپین به شما امکان می‌دهد بودجه پیشنهادی را انتخاب کنید یا بودجه روزانه سفارشی را براساس نیاز خود وارد کنید.

هنگامی که کمپین شما پیاده‌سازی شد، می‌توانید از زیر آیکون “Tools & Settings” در کیورد پلنر گوگل به آن دسترسی داشته باشید و به راحتی می‌توانید کمپین خود را از ابتدا تا انتها در یک جا مشاهده کنید.

همانطور که گفتیم، با اینکه کیورد پلنر در اصل برای استفاده با گوگل ادز طراحی شده است، اما هنوز ابزاری ارزشمند برای تحقیق و برنامه‌ریزی کلمات کلیدی است.

بسیاری از دیجیتال مارکترها با استفاده از این ابزار سعی می‌کنند مطمئن شوند که کمپین تبلیغاتی پولی و کمپین سئوی آن‌ها در یک راستا قرار دارند تا بتوانند ترافیک را برای بهترین کلمات کلیدی خود در هر دو استراتژی بازاریابی بهینه کنند.

 

 

برای استفاده از کیورد پلنر ابتدا باید یک حساب گوگل ادز داشته باشید و فرآیند راه‌اندازی کمپین‌های تبلیغاتی، گروه‌های تبلیغاتی و خودِ تبلیغات را آغاز کرده باشید.

در مرحله بعد می‌توانید با تایپ مستقیم آن‌ها در کیورد پلنر یا افزودن یک URL به دنبال ایده‌های کلمه کلیدی بگردید.

هنگامی که کلمات کلیدی مورد نظر خود را پیدا کردید، می‌توانید با کلیک روی علامت «+» در کنار کلمات کلیدی آن‌ها را در گروه‌های تبلیغاتی خود تبلیغ کنید.

در ادامه این مراحل را توضیح خواهیم داد.

 

آموزش کیورد پلنر گوگل (Goole Keyword Planner)

گام اول: دسترسی به ابزار کیورد پلنر

در ابتدا لازم است یک اکانت گوگل ادوردز داشته باشید. برای این کار ابتدا باید با اکانت جیمیل خود وارد سایت گوگل ادوردز شوید. سپس در مرحله بعد، همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید، روی گزینه Skip the guided setup کلیک کنید.

 

برای استفاده از گوگل پلنر لازم نیست حتما یک کمپین فعال داشته باشید؛ اما در صورتی که کمپین فعال داشته باشد و مقداری شارژ در اکانت شما مصرف شده باشد می توانید آمار دقیقتری دریافت کنید.

پس از آنکه وارد حساب ادوردز خود شدید، از منوی بالا، روی گزینه ابزارها (Tools) کلیک کنید و سپس گزینه کیورد پلنر را بزنید.

 

 

بعد از آن ۲ گزینه در مقابل شما ظاهر خواهد شد:

  •   جستجوی کلمات کلیدی جدید با استفاده از عبارت‌ها
  •   دریافت ترندها و داده های مربوط به جستجو

 

خب حالا چگونه کلمات کلیدی مناسب را پیدا کنیم؟ و چگونه گزینه‌های بالا در این راه به ما کمک می‌کنند؟

گام دوم: از ابزار مناسب در Keyword Planner استفاده کنید

گوگل کیورد پلنر مانند یک چاقوی سوئیسی است که ابزارهای بسیاری برای کلمات کلیدی دارد، ابزارهایی بسیار مفید که هر یک نحوه عمل متفاوتی دارند.

در اینجا ما به ارائه توضیحاتی در خصوص سه گزینه مذکور برای شما خواهیم پرداخت.

در مورد گزینه اول باید گفت که گزینه خوبی برای پیدا کردن کلمات کلیدی جدید است. معمولا کلمات کلیدی پیشنهادی براساس کلمات کلیدی مبنایی که وارد کرده‌اید، برای شما جستجو می‌شوند. در واقع این خروجی‌ها بر مبنای ورودی که داده‌اید، به‌وجود می‌آیند.

وقتی از گزینه سمت چپ استفاده کنید، ابزار از شما کلمه، عبارت یا لینکی مرتبط با کسب‌وکار شما را می‌خواهد.

عبارت را وارد کنید و روی Get Results کلیک کنید و نتایج را ببینید.

 

 

شاید این مرحله مهم‌ترین بخش این برنامه باشد. در واقع تمامی عملکردهای بعدی گوگل پلنر به کلماتی که در این بخش برنامه وارد می‌کنید، ارتباط دارد.


هدف گیری و تارگتینگ (Targeting)

بعد از آن که عبارات را وارد کردید و به مرحله بعد رفتید، باید مشخص کنید که مخاطبان هدف شما به چه شکل، در کدام منطقه و با چه زبانی در دسترس قرار بگیرند. به دلیل این که ایران از طرف گوگل تحریم است، لوکیشن را باید روی All Location از طریق حذف کردن تمام مناطقی که انتخاب شده است، تنظیم کنید.

 

 

مرحله بعدی تنظیم زبان است. در اینجا Persian را انتخاب کنید.

 

 

 

سفارشی سازی جستجوها در کیورد پلنر

بعد از اقدامات بالا، نوبت به آن می‌رسد که با اعمال تنظیماتی جستجوی خود را دقیق‌تر و بهتر کنید:

در قسمت Related Ideas دو گزینه وجود دارد، اولین گزینه دقیقا همان broad است که تمامی کلمات از قبیل مشابه، مترادف و شامل یکی از کلمات را به شما نشان می‌دهد؛ اما Closely Related Ideas تمامی کلماتی را نشان می‌دهد که به کلماتی که وارد کرده‌اید، شباهت دارند.

مقاله انواع کلمات کلیدی به شما در شناخت Keyword Match Types کمک خواهد کرد.

در قسمت Add Filter نیز می‌توانید فیلتری که در نظر دارید، از قبیل کلماتی که مثلا بیشتر از ۵۰ نمایش در ماه دارند و غیره را فیلتر کنید.

 

با زدن چک باکس در سمت چپ کلمات یک نوار آبی رنگ برای شما ظاهر میشود، شما با استفاده از این نوار آبی رنگ میتوانید کلمات را به کمپینی که در حال حاضر دارید اضافه کنید یا یک پلن جدید بسازید؛

دقت کنید که پیش فرض کلمات به صورت Broad است و شما با زدن دراپ باکس روی کلمه Broad، می‌توانید match type آن را به حالت های دیگر تغییر دهید. در نهایت با زدن دکمه Add Keywords کلمات به پلن جدید شما اضافه میگردند.

 

 

پیش بینی گوگل از کمپین شما

بعد از انجام تغییرات مورد نظر، به شما یک پیش بینی برای یک ماه آینده خواهد داد که همانند شکل زیر می باشد، در نظر داشته باشید که این پیش بینی بر اساس یک سال گذشته است و امکان دارد این آمار در یک ماه آینده با آمار واقعی متفاوت باشد، چون هر روز بر تعداد گوشی های هوشمند و دسترسی مردم به اینترنت افزوده می شود.

 

یادتان نرود که شما میتوانید با اضافه کردن کلمات کلیدی منفی در قسمت Negative Keywords آمار دقیق تری از نتایج نیز بدست بیاورید.

 

همانطور که در شکل می‌بینید، می‌توانید با افزودن Conversion metrics، چه به صورت هزینه به ازای هر Conversion یا درصد Conversion مورد نظرتان، آمار متفاوتی بگیرید.

 

پس از انجام این کارها، می‌توانید براساس این کلمات یک کمپین در اکانت خود توسط دکمه Create Campaign بسازید یا اینکه تاریخچه و همچنین پیش‌بینی ماه آینده را از طریق گزینه دانلود به‌دست بیاورید و از اطلاعات دانلود شده بنا به نیاز خود استفاده کنید.

پیشنهاد می‌کنیم برای درک بهتر اهمیت کلمات کلیدی و چگونگی تحقیق کلمات کلیدی به این مقاله راتین سر بزنید.

 

مطالب مرتبط