سرزمین سئو مقالات سایت موفق ترین نمونه‌ کمپین های دیجیتال مارکتینگ در دنیا

موفق ترین نمونه‌ کمپین های دیجیتال مارکتینگ در دنیا

موفق ترین نمونه‌ کمپین های دیجیتال مارکتینگ در دنیا post thumbnail image


در چشم‌انداز دیجیتال امروز، کسب‌وکارها به‌دنبال راه‌های نوآورانه برای ارتباط با مخاطبان هدف خود و ایجاد تعامل معنادار با آن‌ها هستند. کمپین های دیجیتال مارکتینگ به‌عنوان یک ابزار قدرتمند به کسب‌وکارها کمک می‌کنند تا به مخاطبان هدف خود دست یابند، آگاهی از برند را بین مخاطبان خود ایجاد کنند و بازدهی قابل توجهی از سرمایه‌گذاری روی بازاریابی و تبلیغات به‌دست آورند.

در حالی‌که نمونه‌های بی‌شماری از کمپین های بازاریابی دیجیتال موفق در دنیا و حتی ایران وجود دارد، اما تعداد معدودی از آن‌ها واقعا صنعت را متحول و استانداردهای جدیدی را برای خلاقیت، اثربخشی و تأثیرگذاری به اکوسیستم معرفی کرده‌اند.

در این مقاله، قصد داریم انواع کمپین دیجیتال مارکتینگ را به‌همراه چند نمونه موفق آن در سطح بین‌المللی با هم بررسی کنیم. اگر شما هم به این موضوع علاقه دارید تا انتهای این نوشته همراه ما باشید.

کمپین دیجیتال مارکتینگ چیست؟

به تلاش‌های استراتژیک و هماهنگ کسب‌وکارها یا سازمان‌ها برای تبلیغ محصولات، خدمات یا نام تجاری خود با استفاده از کانال‌ها و پلتفرم‌های دیجیتال مختلف، کمپین دیجیتال مارکتینگ می‌گویند. 

این کمپین‌ها از فناوری‌های دیجیتال مانند اینترنت، رسانه‌های اجتماعی، موتورهای جستجو، بازاریابی ایمیلی، اپلیکیشن‌های موبایل و سایر رسانه‌های دیجیتال برای دستیابی و تعامل با مخاطبان هدف استفاده می‌کنند.

هدف اصلی کمپین های دیجیتال مارکتینگ، هدایت اقدامات یا نتایج خاص، مانند افزایش آگاهی از برند، ایجاد سرنخ، هدایت ترافیک وبسایت، افزایش فروش یا تقویت وفاداری مشتری است. این کمپین‌ها معمولا شامل ترکیبی از تاکتیک‌های مختلف بازاریابی دیجیتال، مانند بازاریابی محتوا، بازاریابی رسانه‌های اجتماعی، بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO)، تبلیغات پرداخت به ازای کلیک (PPC)، بازاریابی ایمیلی، بازاریابی اینفلوئنسری و مدل‌های دیگر هستند.

انواع کمپین دیجیتال مارکتینگ

انواع مختلفی از کمپین‌ها در دیجیتال مارکتینگ وجود دارد که کسب‌وکارها می‌توانند برای دستیابی به اهداف بازاریابی خود از آن‌ها استفاده کنند. این کمپین‌ها که توسط آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ طراحی و اجرا می‌شوند، استراتژی‌ها، کانال‌ها و رویکردهای خلاقانه متنوعی را در بر می‌گیرند و به کسب‌وکارها کمک می‌کنند تا با مخاطبان هدف خود به روش‌های منحصربه‌فرد ارتباط برقرار کنند. 

در ابتدای این نوشته، خیلی کوتاه و مختصر انواع کمپین های بازاریابی دیجیتال را معرفی خواهیم کرد.

کمپین بازاریابی محتوا

این نوع کمپین‌ها، تلاش‌های استراتژیک بازاریابی هستند که بر ایجاد و اشتراک‌گذاری محتوای ارزشمند، مرتبط و ثابت برای جذب و حفظ مخاطبان مشخص متمرکز شده‌اند. هدف بازاریابی محتوا، هدایت اقدام سودآور مشتری از طریق ارائه محتوای مفید و آموزنده است که باعث ایجاد اعتماد می‌شود و با مخاطب ارتباط برقرار می‌کند.

یک کمپین بازاریابی محتوا، معمولا شامل ایجاد انواع مختلف محتوا، مانند پست‌های وبلاگ، پست‌های رسانه‌های اجتماعی، ویدئوها، اینفوگرافیک‌ها، کتاب‌های الکترونیکی و غیره است.

محتوا برای اطلاع‌رسانی، آموزش، سرگرمی یا الهام‌بخشیدن به مخاطب، طراحی و از طریق کانال‌های مختلف مانند ایمیل، رسانه‌های اجتماعی، موتورهای جستجو و دیگر پلتفرم‌های دیجیتال توزیع می‌شود. کمپین های بازاریابی محتوا برای تعامل و ایجاد رابطه با مخاطب هدف در طول زمان و برای ایجاد مشتریان وفادار و تعامل با مشتریان، ایده‌آل هستند.

کمپین دیجیتال مارکتینگ رسانه‌های اجتماعی

کمپین بازاریابی شبکه های اجتماعی یک فعالیت استراتژیک بازاریابی است که شامل ایجاد، انتشار و به‌اشتراک‌گذاری محتوا در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی برای تبلیغ یک برند، محصول یا خدمات است. 

هدف اصلی این نوع کمپین دیجیتال مارکتینگ، افزایش آگاهی از برند، تعامل و درنهایت افزایش ترافیک و فروش است.

این کار را می‌توان با توسعه محتوای باکیفیت و جذاب و به‌اشتراک‌گذاری آن در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک، ایکس، اینستاگرام و تردز، لینکدین و غیره، با استفاده از کلمات کلیدی و هشتگ‌های مرتبط انجام داد. 

حسن بزرگ این کمپین‌ها این است که آن را می‌توان با استفاده از ابزارها و تحلیل‌های رسانه‌های اجتماعی مختلف برنامه‌ریزی یا منتشر و عملکرد آن را به‌طور مداوم رصد و بهینه کرد.

کمپین بازاریابی PPC یا پرداخت به‌ازای کلیک 

تبلیغات کلیکی یا پرداخت به‌ازای کلیک (PPC)، یک فرآیند بازاریابی آنلاین است که در آن تبلیغ‌کنندگان تنها زمانی هزینه پرداخت می‌کنند که روی تبلیغ آن‌ها کلیک شود. 

کمپین بازاریابی PPC شامل ایجاد و اجرای تبلیغات در موتورهای جستجو، پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی یا سایر وب‌سایت‌هاست، جایی‌که تبلیغ‌کنندگان فقط برای کلیک‌هایی که تبلیغات دریافت می‌کنند، پرداخت انجام می‌دهند.

این نوع کمپین را می‌توان به‌سرعت راه‌اندازی کرد و به کسب‌وکارها کمک کرد تا کلمات کلیدی، جمعیت‌شناسی و مکان‌های خاصی را هدف قرار دهند تا به‌طور موثر به مخاطبان هدف خود دست یابند و تبدیل ایجاد کنند. کمپین بازاریابی پرداخت به‌ازای کلیک، یک استراتژی بازاریابی بسیار موثر و هدفمند برای کسب‌وکارهاست، اما نیاز به برنامه‌ریزی و مدیریت دقیق دارد تا اطمینان حاصل شود که هزینه تبلیغات به‌صورت بهینه استفاده می‌شود و نتایج مطلوب را ایجاد می‌کند.

کمپین ویدیو مارکتینگ

این مدل کمپین نیز یک راهکار راهبردی در بازاریابی است که از محتوای ویدیویی برای تبلیغ یک محصول، خدمات یا نام تجاری استفاده می‌کند. کمپین ویدیو مارکتینگ معمولا شامل ایجاد و به‌اشتراک‌گذاری ویدیوها در پلتفرم‌های مختلف مانند رسانه‌های اجتماعی، یوتیوب و وبسایت‌های کسب‌وکار، برای دستیابی و جذب مخاطبان هدف است.

این نوع کمپین دیجیتال مارکتینگ، اشکال مختلفی دارد، از جمله نمایش محصولات، آموزش نحوه انجام، توصیفات مشتری، داستان‌های برند و ویدیوهای تبلیغاتی. کمپین بازاریابی ویدیویی، در سال‌های اخیر به یک استراتژی بازاریابی محبوب برای کسب‌وکارها تبدیل شده است؛ زیرا در بین مخاطبین نیز بازخورد خیلی بیشتر و بهتری دارد.

کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ

اینفلوئنسر مارکتینگ شکلی از تاکتیک‌های بازاریابی است که در آن یک برند با افرادی شریک می‌شود که فالوورهای زیادی در شبکه‌های اجتماعی دارند و بر مخاطبان خود تاثیر می‌گذارند. این افراد که به‌عنوان «اینفلوئنسر» شناخته می‌شوند، ممکن است وبلاگ‌نویس، یوتیوبر، اینستاگرامر یا دیگر شخصیت‌های رسانه‌های اجتماعی باشند ( میکرو اینفلوئنسر) که دنبال‌کنندگان قابل‌توجهی در یک حوزه یا صنعت خاص دارند.

کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ معمولا از طریق پست‌ها و استوری‌های سوشال یا همکاری‌های حمایت‌شده انجام می‌شود، جایی‌که اینفلوئنسر، محتوایی را با محصول یا خدمات ایجاد می‌کند و آن را با مخاطبان خود به اشتراک می‌گذارد. 

این نوع کمپین می‌تواند در کوتاه مدت بسیار موثر باشد، زیرا برای برندها این فرصت را فراهم می‌کند تا به مخاطبان هدفمند دست پیدا کنند و از اعتماد و اعتباری که اینفلوئنسر با فالوورهای خود ایجاد کرده است، برای خودشان بهره ببرند.

پیشنهاد می کنیم مقاله میکرو اینفلوئنسر کیست؟ را مطالعه کنید.

کمپین موبایل مارکتینگ

هدف‌قراردادن مصرف‌کنندگان با استفاده از دستگاه‌هایی مانند تلفن‌ هوشمند و تبلت‌، به‌عنوان موبایل مارکتینگ شناخته می‌شود. این نوع کمپین بازاریابی دیجیتال که امروزنه به دلیل همه‌ گیری استفاده از اسمارت فون‌ها اثرات بی ‌نظیری دارد؛ می‌تواند اشکال مختلفی داشته باشد؛ از جمله وبسایت‌های موبایل فرندلی، اپلیکیشن‌های موبایل، بازاریابی پیامکی و تبلیغات موبایلی.

کمپین های موبایل مارکتینگ برای دستیابی به مشتریانی طراحی شده‌اند که احتمال زیادی دارد که از طریق دستگاه‌های همراه خود، با برندها و محصولات درگیر شوند. با ایجاد محتوای مخصوص موبایل و بهینه‌سازی کمپین‌ها برای این دستگاه‌های سیار، کسب‌وکارها می‌توانند به‌طور موثری با مخاطبان هدف خود تعامل داشته باشند و باعث جذب بیشتر آن‌ها شوند.

کمپین ایمیل مارکتینگ

بازاریابی ایمیلی نوعی از رویکرد بازاریابی دیجیتال است که یک برند برای ارسال پیام‌های تبلیغاتی یا اطلاعات به مخاطبان خاص استفاده می‌کند. این نوع کمپین دیجیتال مارکتینگ توسط کسب‌وکارهای مختلف برای ایجاد ارتباط با مشتریان، ترویج محصولات یا خدمات و افزایش نرخ تبدیل استفاده می‌شود.

در ایمیل مارکتینگ، ممکن است ایمیل‌ها شامل پیشنهادات تبلیغاتی، خبرنامه‌ها، محتوای آموزشی یا انواع دیگری از محتوایی باشند که برای جلب مشارکت گیرنده و تشویق او به اقدام طراحی شده‌اند. آن‌ها بسیار مؤثر هستند، زیرا به کسب‌و‌کارها یک کانال ارتباطی مستقیم و مقرون‌به‌صرفه با مخاطبان هدف خود ارائه می‌‌دهند.

معرفی بهترین نمونه‌های کمپین دیجیتال مارکتینگ در جهان

دهه‌هاست که با رونق صنعت تبلیغات و سپس ظهور بازاریابی مدرن، بسیاری از بزرگ‌ترین برندهای جهان، بخش قابل توجهی از منابع خود را در کمپین های دیجیتال مارکتینگ سرمایه‌گذاری می‌کنند تا با اهداف بازاریابی خود دست یابند.

در ادامه این نوشته ۱۰ نمونه از کمپین های بازاریابی دیجیتال موفق را معرفی می‌کنیم که می‌تواند برای شما جالب، آموزنده و الهام‌بخش باشد.

کمپین “Made Possible By Hosts” برند Airbnb

این کمپین از محتوای تولیدشده توسط کاربر در ویدیوی خود با نام “Forever Young” استفاده کرد. این ویدئو به سبک اسلایدشو (Slideshow)، اجاره‌کنندگانی را به نمایش می‌گذاشت که با هم در Airbnb اوقات خوشی را سپری می‌کنند و عکس‌های سفرشان را به نمایش می‌گذارند.

ویدیوی “Forever Young”، نه‌تنها خصوصیات و فعالیت‌های شگفت‌انگیز را با اشاره‌ای ظریف به تجربه Airbnb نشان می‌داد، بلکه بر احساسی که اجاره‌کنندگان هنگام رزرو سفرهای آخر هفته با Airbnb دارند، متمرکز بود. این ویدیو بدون هیچ کلمه‌ای، اجاره‌کنندگان را تشویق ld کرد که اقامتگاه‌های Airbnb را رزرو کنند. 

کمپین “Made Possible By Hosts” در سطح جهانی، ۱۷ میلیون بازدید را در تمام پلتفرم‌های Airbnb به ارمغان آورد. این کمپین موفق رسانه‌های اجتماعی، هم میزبانان و هم اجاره‌کنندگان را هدف قرار داد و به Airbnb اجازه داد تا ابتکاری ایجاد کند که رزرو اقامتگاه‌های آن را افزایش دهد.

کمپین دیجیتال مارکتینگ “Uncover” برند UNIQLO

UNIQLO یک برند خرده‌فروشی ژاپنی است که لباس‌های راحتی می‌فروشد. این شرکت می‌خواست روشی نوآورانه برای تبلیغ لباس‌های HEATTECH خود در بازار استرالیا ایجاد کند. UNIQLO یک تجربه omnichannel ایجاد کرد که هم خریداران فروشگاه‌های فیزیکی و هم خریداران آنلاین را به شرکت در کمپین تشویق می‌کرد.

برای اجرای این کمپین دیجیتال مارکتینگ، برند یونیکلو بیلبوردهای دیجیتالی را در ۱۰۰ مکان در سراسر استرالیا نصب کرد و ویدیوهای مشابهی را در صفحات یوتیوب و فیس‌بوک خود ارائه داد. 

این بیلبوردها و ویدیوها مردم را تشویق می‌کردند تا از یک کد رشته منحصربه‌فرد که در حال تغییر سریع بود؛ عکس بگیرند و آن را در صفحه کمپین UNIQLO آپلود کنند.
با وارد کردن کد و آپلود تصاویر در صفحه کمپین توسط مردم، فرایند مشخصی که توسط تیم بازاریابی Uncover برنامه ریزی شده‌بود؛ پیش می‌رفت.

این کمپین بازاریابی دیجیتال با تشویق افراد به ثبت‌نام در خبرنامه بازاریابی UNIQLO، سرنخ‌ها را پرورش و در مسیر سفر مشتری گسترش می‌داد. همچنین نتایج به دست‌آمده در رسانه‌های اجتماعی قابل‌اشتراک‌گذاری بود تا شرکت‌کنندگان بتوانند دوستان خود را تشویق کنند که در این سرگرمی شرکت کنند.

کمپین “Uncover” حدود ۱.۳ میلیون بازدید ویدیو، ۲۵ هزار مشترک خبرنامه و ۳۵ هزار مشتری جدید برای این برند ایجاد کرد.

کمپین دیجیتال مارکتینگ “Stratos” برند RedBull

ردبول یک برند مطرح نوشیدنی انرژی‌زا و شاید معروف‌ترین و محبوب ترین برند آن است؛ که به‌دلیل بازاریابی خود از طریق ماجراجویی و حمایت از ورزش‌های پرمخاطره، مشهور است. در سال ۲۰۱۲، این برند یک کمپین دیجیتال مارکتینگ به‌نام Stratos راه‌اندازی کرد که بسیار موردتوجه قرار گرفت.

ردبول ویدئویی را به‌صورت زنده پخش کرد که در آن مردی با پرش از فضا، برای چتربازی سقوط آزاد، رکورد گینس را می‌شکند. این کمپین در مورد فراتر رفتن از محدودیت‌های انسانی بود، اما از انتظارات خود برند هم فراتر رفت. کمپین Stratos حدود ۶.۸ میلیون بازدید در یوتیوب و درصد زیادی اورنس ایجاد کرد.

کمپین “ShowUs” برند Dove

برند آرایشی و مراقبت از پوست Dove، قصد داشت یک کمپین دیجیتال مارکتینگ اجرا کند که زنان معمولی و عادی جامعه را به نمایش بگذارد. ازآنجاکه ۷۰ درصد از زنان در تبلیغات رایج دیده نمی‌شوند، داو این کمپین را در سال ۲۰۱۹ برای کمک به دیدن‌شدن بیشتر این زنان به عنوان قشر قالب اجتماعی راه‌اندازی کرد.

پروژه “ShowUs”، یک پروژه جمع‌آوری تصاویر بود که تصاویر متنوعی را خلق کرد. امروزه، این کمپین بزرگترین کتابخانه عکس استوک جهان است که توسط زنان ایجاد شده است.

بیش از ۱۰ هزار عکس در Getty Images وجود دارد که ٪۱۰ از درآمد آن برای ادامه تامین مالی پروژه ShowUs سرمایه‌گذاری می‌شود. این کمپین احساسات ۱۰۰٪ مثبتی را برای Dove به‌همراه داشت و یک برد قابل‌توجه برای برند بود.

کمپین “OPEN Forum” برند American Express

American Express یک شرکت کارت اعتباری بزرگ و معتبر است؛ که در زمینه کارت‌های اعتباری برای کسب‌وکارها شهره است. در سال ۲۰۰۷، این شرکت تصمیم گرفت خود را به‌عنوان یک مرجع میان کسب‌وکارها معرفی کرده و تصمیم به بهبود سئو و جذب صاحبان کسب‌وکار از طریق ویژگی‌ها و فیچرهای وب سایت خود، گرفت. American Express در راستای این هدف، کمپین OPEN Forum را اجرایی کرد؛ که از کارشناسان صنایع مختلف برای ایجاد و طراحی پست بلاگ‌ توسط مهمانان دعوت می‌کرد.

این کمپین دیجیتال مارکتینگ بر پایه همکاری با افراد دیگر برنامه‌ریزی شده بود و این امر به American Express کمک زیادی کرد تا به‌سرعت محتوای باکیفیت و تخصصی در زمینه بازاریابی، فروش، کارآفرینی، امور مالی، بهره‌وری و موارد دیگر تولید و منتشر کند. از آنجاکه محتوا کاملا برون‌سپاری شده بود، این برند هم نیازی به سرمایه‌گذاری در تولید محتوای داخلی نداشت. یعنی هم کسب نتیجه از خود کمپین و هم صرفه جویی در هزینه تولید محتوا.

همکاران مهمان، محتوا را در شبکه‌های خود تبلیغ می‌کردند و باعث می‌شدند که American Express دسترسی خود به بازار را افزایش دهد. کمپین OPEN Forum یکی از موثرترین کمپین های بازاریابی محتوا در تمام دوران است. این برند امروز هم به کمپین OPEN Forum ادامه می‌دهد، البته با یک نام دیگر: Trends and Insights. 

کمپین “The Wall of Love” برند Slack

Slack یک برنامه پیام‌رسانی فوری و چت محبوب بین کسب‌وکارهای مختلف است. این برند از شروع فعالیت خود، بازخورد مشتری و تجربه کاربر را برای ایجاد یک پلتفرم همکاری موثر در اولویت قرار داده است. Slack تصمیم گرفته‌است؛ تلاش‌های خود را برای ترویج بر بازاریابی دهان‌به‌دهان متمرکز کند.

این پیام‌رسان، کمپین بازاریابی دیجیتال “The Wall of Love” را برای برجسته کردن اظهارنظرهای شاخص در مورد Slack ایجاد کرد. The Wall of Love یک حساب توییتری یا ایکس فعلی (@SlackLoveTweets) است که کاربرانی را که تجربیات مثبت خود را با Slack به اشتراک می‌گذارند، ریتوییت می‌کند.

اگرچه The Wall of Love تنها موفقیت این پیام‌سان در بازاریابی دیجیتالی نبود، اما نشان داد که جمع‌آوری تایید اجتماعی ( Social Proof) چقدر قدرتمند و البته آسان است. این کمپین به رشد بیش از ۸ میلیون کاربر فعال روزانه در Slack کمک کرد.

سخن پایانی

بهترین کمپین های دیجیتال مارکتینگ با بهره‌گیری از قدرت فناوری، بینش‌های مبتنی بر داده‌ها و درک عمیق مخاطبان هدف خود، با موفقیت ارتباطی ماندگار با مصرف‌کنندگان برقرار می‌کنند. تاثیری طولانی و حس خوب بر جای می‌گذارند و نتایج ملموسی را به‌دنبال دارند.

آنها اهمیت داستان‌سرایی، اعتبار و مشارکت در ایجاد ارتباطات قوی با برند در عصر دیجیتال را به‌خوبی درک می‌کنند.

بهترین کمپین دیجیتال مارکتینگ، کمپینی است که به‌عنوان منبع الهام و راهنمایی عمل کند.

این کمپین، پتانسیل استفاده از کانال‌ها، پلتفرم‌ها و تاکتیک‌های مختلف دیجیتال را برای دستیابی به مخاطبان و تعامل با آن‌ها به روش‌های معنادار نشان می‌دهد. با مطالعه و یادگیری از این کمپین های موفق در طول تاریخ بازاریابی دیجیتال، می‌توانید فرصت‌های جدیدی را خلق کنید، رشد کنید و توسعه پیدا کنید و در دنیای پویای بازاریابی دیجیتال، پیشروتر از رقبا باشید.

 

Leave a Reply

مطالب مرتبط