سرزمین سئو مقالات سایت بازاریابی مستقیم چیست؟ مزایای و کاربردهای بازاریابی مستقیم

بازاریابی مستقیم چیست؟ مزایای و کاربردهای بازاریابی مستقیم

بازاریابی مستقیم چیست؟ مزایای و کاربردهای بازاریابی مستقیم post thumbnail image


یکی از رویکردهایی که به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا به‌طور موثر با مخاطبان هدف خود ارتباط برقرار کنند، بازاریابی مستقیم یا Direct Marketing است. هدف این نوع بازاریابی، شخصی‌سازی پیام برای گیرنده هدف است. این رویکرد امکان سنجش و بررسی اثربخشی بازاریابی را در مقایسه با انواع دیگر آن راحت‌تر فراهم می‌کند. در این نوشته شما را با بازاریابی مستقیم آشنا کرده و انواع، مزایا، معایب و اهداف اصلی آن را مورد بررسی قرار دهیم.
شاید شما هم پس از مطالعه این مقاله، درست به هدف زدید!

 

بازاریابی مستقیم چیست؟

بازاریابی مستقیم (Direct Marketing) نوعی تبلیغات است که در آن کسب‌وکارها از طریق رسانه‌های مختلف از جمله ایمیل، پست، رسانه‌های اجتماعی، بازاریابی تلفنی و تبلیغات آنلاین هدفمند، به‌طور مستقیم با مشتریان ارتباط برقرار می‌کنند. هدف از این نوع بازاریابی، تبلیغ محصولات یا خدمات به یک مخاطب خاص و تشویق او به پاسخ مستقیم، مانند خرید، ثبت نام در خبرنامه، یا بازدید از یک وب‌سایت است.

این رویکرد به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد تا پیام‌های بازاریابی خود را برای مصرف‌کنندگان فردی یا گروه‌های خاص، با هدف ایجاد تعامل شخصی‌تر و هدفمندتر تنظیم کنند. دایرکت مارکتینگ اغلب برای ایجاد آگاهی از برند، تولید سرنخ فروش و ایجاد وفاداری مشتری از طریق تعاملات مستقیم و قابل اندازه‌گیری استفاده می‌شود.

بازاریابی مستقیم چگونه انجام می‌شود؟

اکنون که متوجه شدید، بازاریابی مستقیم چیست، در این قسمت با نحوه انجام آن آشنا خواهید شد. دایرکت مارکتینگ با هدف قراردادن افراد یا گروه‌های خاص به‌وسیله پیام‌ها یا پیشنهادات تبلیغاتی شخصی‌سازی‌شده و با هدف ایجاد پاسخ مستقیم انجام می‌شود. در ادامه نحوه عملکرد آن را بررسی می‌کنیم.

  •       شناسایی مخاطبان هدف: ابتدا کسب‌وکارها داده‌های مشتری و جمعیت‌شناسی آن‌ها را تجزیه‌وتحلیل می‌کنند تا گروه‌ها یا افراد خاصی را شناسایی کنند که به محصولات یا خدمات آن‌ها علاقه دارند. شاید بتوان گفت اثرش را در طراحی پرسونای برند نشان می‌دهد.
  •       ایجاد پیام‌های شخصی‌‌سازی‌شده: پیام‌های بازاریابی، متناسب با مخاطبان شناسایی‌شده ایجاد می‌شوند و نیازها، اولویت‌ها و Pain Point آن‌ها را در نظر می‌گیرند.
  •       انتخاب کانال‌های ارتباطی: بازاریابان مستقیم، مناسب‌ترین کانال‌ها را برای دستیابی به مخاطبان هدف خود انتخاب می‌کنند؛ مانند ایمیل، پست مستقیم، رسانه‌های اجتماعی یا بازاریابی تلفنی.
  •       تحویل پیام: پیام‌های شخصی‌سازی‌شده به‌طور مستقیم از طریق کانال‌های ارتباطی انتخاب‌شده به گیرندگان مورد نظر تحویل داده می‌شوند.
  •   موفقیت در  call to action : پیام‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که یک پاسخ مستقیم مانند خرید یا ثبت‌نام در یک سرویس را ارائه دهند.
  •       ردیابی و سنجش اثربخشی: بازاریابان، اثربخشی کمپین‌های بازاریابی خود را با نظارت بر نرخ پاسخ، نرخ تبدیل و سایر معیارهای مرتبط، ردیابی و اندازه‌گیری می‌کنند.
  •       تنظیم و بهینه‌سازی: یادگیری از اقدامات انجام شده گام بسیار مهمی در بازاریابی است. بازاریابان براساس داده‌های عملکرد کمپین‌های پیشین رفتار مخاطب را می‌سنجند و بر اساس اطلاعات به دست آمده تنظیمات و بهینه‌سازی‌هایی را برای بهبود کمپین‌های آینده و به‌حداکثر رساندن تاثیر آن‌ها انجام می‌دهند.

 

دایرکت مارکتینگ با هدف قرار دادن مخاطبان خاص با پیام‌های شخصی‌‌سازی‌شده و اندازه‌گیری پاسخ‌های مستقیم، به کسب‌وکارها امکان می‌دهد تا آگاهی از برند را ایجاد، افراد را به‌سمت فروش هدایت کنند و وفاداری مشتری را به روشی قابل اندازه‌گیری و هدفمند پرورش دهند.

 

انواع بازاریابی مستقیم

برای اینکه این مدل بازاریابی را بهتر درک کنید، شناخت انواع بازاریابی مستقیم می‌تواند مفید باشد. در ادامه شما را با انواع آن آشنا خواهیم کرد.

اینترنت مارکتینگ

در عصر استفاده گسترده از اینترنت در سراسر جهان، بازاریابی اینترنتی یکی از رایج‌ترین انواع بازاریابی دیجیتال است که شامل استفاده از موتورهای جستجو برای هدایت ترافیک وب به سایت یک کسب‌وکار می‌شود. از محبوب‌ترین انواع اینترنت مارکتینگ، می‌توان به SEO (بهینه سازی موتور جستجو) اشاره کرد. همچنین تبلیغات نمایشی و SEM (بازاریابی موتورهای جستجو) نیز جزو این تبلیغات محسوب می‌شوند.

بازاریابی محتوایی

بازاریابی محتوا نوعی بازاریابی مستقیم است که شامل ارائه ارزش به مصرف‌کنندگان از طریق محتوا می‌شود. محتوا اشکال مختلفی دارد؛ مانند بلاگ‌ها، مقالات، محتواهای تعاملی، بیانیه‌های مطبوعاتی، داستان‌ها، مطالعات موردی، کتاب‌های الکترونیکی و غیره. بسته به علاقه مخاطبان هدف یک کسب‌وکار، می‌توان محتوای آموزشی، انگیزشی، اطلاعاتی، الهام‌بخش یا سرگرم‌کننده تولید کرد.

بازاریابی کاتالوگی

کاتالوگ‌ها، مجلات یا کتابچه‌های کوچکی هستند که پیشنهادات و ویژگی‌های یک برند را نمایش می‌دهند و تبلیغ می‌کنند. این امر به کسب‌وکارها امکان می‌دهد تا حجم عظیمی از اطلاعات محصول را به شیوه‌ای قابل مصرف برای مخاطبان ارسال کنند. سایت‌های تجارت الکترونیک، فروشگاه‌های دپارتمانی، فروشگاه‌های لباس و غیره، معمولاً از بازاریابی کاتالوگی برای نمایش مجموعه محصولات خود استفاده می‌کنند.

بازاریابی بروشوری

بروشورها، اسناد کاغذی آموزنده‌ای هستند که محصولات و خدمات یک کسب‌وکار را تبلیغ می‌کنند. آن‌ها برای جلب توجه گیرنده، با رنگ‌های جذاب و تصاویر زیبا طراحی می‌شوند. بروشورها به‌عنوان نوعی بازاریابی بصری عمل می‌کنند که حاوی اطلاعاتی در مورد یک برند، ارزش‌ها، تاریخچه، اهداف و غیره هستند. بازاریابی بروشوری، یافتن مشتریان جدید را تسهیل می‌کند.

تبلیغات نمایشی

این نوع تبلیغات که به‌عنوان تبلیغات بنری نیز شناخته می‌شوند، نوعی دایرکت مارکتینگ هستند که از تصاویر، ویدیوها یا رسانه‌های تعاملی برای انتقال پیام تبلیغاتی استفاده می‌کنند. این نوع تبلیغات در وب‌سایت‌ها، اپلیکیشن‌ها یا پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی نمایش داده می‌شوند و به گونه‌ای طراحی می‌شوند که توجه مخاطبان هدف را به خود جلب و آن‌ها را تشویق کنند تا برای ورود به وبسایت یا صفحه فرود تبلیغ‌کننده، کلیک کنند.

تبلیغات نمایشی می‌توانند در اندازه‌ها و فرمت‌های مختلفی باشند. این شکل از تبلیغات معمولاً برای افزایش آگاهی از برند، هدایت ترافیک سایت و تبلیغ محصولات یا خدمات به مخاطبان آنلاین گسترده استفاده می‌شوند.

فروش مستقیم

در این نوع بازاریابی مستقیم، محصولات یا خدمات به‌طور مستقیم به مشتریان خارج از یک فروشگاه سنتی خرده‌فروشی عرضه می‌شود و به فروش می‌رسد. فروش مستقیم اغلب توسط نمایندگان فروش یا توزیع‌کنندگان مستقل انجام می‌شود که از طریق کمیسیون یا پاداش براساس فروش، تشویق می‌شوند. این رویکرد به کسب‌ و کارها اجازه می‌دهد تا به‌صورت مستقیم با مصرف‌کنندگان ارتباط برقرار کنند، روابط شخصی ایجاد کنند و سطح بالایی از خدمات مشتری را ارائه دهند. همچنین کسب‌وکارهای تازه‌ کار با فروش مستقیم می‌توانند با سرمایه‌گذاری کم، فعالیت خود را شروع کنند.

 

بازاریابی تجربی

این بازاریابی که به‌عنوان بازاریابی تعاملی نیز شناخته می‌شود، یک استراتژی است که بر درگیر کردن مشتریان و ایجاد تجربیات به‌یادماندنی برای ایجاد آگاهی از برند و تقویت وفاداری مشتری تمرکز دارد. به‌جای تبلیغ ساده یک محصول یا خدمات، هدف بازاریابی تجربی، درگیرکردن مصرف‌کنندگان در یک تجربه فراموش‌نشدنی و معنادار است که به‌طور مستقیم با برند مرتبط است.

بازاریابی تجربی را می‌توان از طریق رویدادهای تعاملی، نمایش محصول، فروشگاه‌های پاپ‌آپ یا سایر تجربیات زنده که به افراد اجازه می‌دهد با برند به‌شیوه‌ای ملموس تعامل داشته باشند، اجرا کرد. هدف این بازاریابی، ایجاد یک وابستگی عاطفی قوی بین مصرف‌کننده و برند است که منجر به افزایش ماندگاری برند، تبلیغات دهان‌به‌دهان مثبت و در نهایت وفاداری و حمایت مشتری می‌شود. بازاریابی چریکی را می‌توان به‌نوعی زیرمجموعه این نوع بازاریابی در نظر گرفت.

بازاریابی متنی

بازاریابی متنی یا پیامکی، نوعی بازاریابی است که در آن برندها از طریق پیامک با مشتریان در ارتباط هستند. علاوه‌براین، استفاده از اختصارات متنی می‌تواند راهی موثر برای انتقال پیام‌های مختصر و جذاب در محدوده حروف پیامک باشد. این روش بسیار کارآمد است؛ زیرا جمعیت زیادی از تلفن همراه استفاده می‌کنند. همچنین از آنجا که اپراتورهای تلفن همراه بسته‌هایی را ارائه می‌دهند که ارسال پیامک انبوه را با قیمت مناسب امکان‌پذیر می‌کند، مقرون‌به‌صرفه است. (نوشتن متن پیام با توجه به پروتکل‌های برند و شخصیت آن می‌تواند اثر بخشی را افزایش در دهد در غیر اینصورت می تواند باعث سردرگمی مخاطبان شود )

 

ایمیل مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی، احتمالا قدیمی‌ترین روش بازاریابی دیجیتال است. برندها و کسب‌وکارها می‌توانند با ارسال ایمیل‌های انبوه به مخاطبان خود، به مشتریان هدفشان دسترسی پیدا کنند. برای به‌دست‌آوردن حداکثر نتایج از این نوع رویکرد، تجزیه‌ و‌ تحلیل منظم بسیار مهم است. استفاده از ابزارهای تجزیه‌وتحلیل ایمیل مارکتینگ می‌تواند به کسب‌وکارها در این زمینه کمک کند؛ زیرا این ابزارها بینش‌های ارزشمندی در مورد کمپین‌های ایمیلی ارائه می‌دهند.

بازاریابی QR کد

این بازاریابی نوعی از بازاریابی دیجیتال است که از کدهای پاسخ سریع (QR) استفاده می‌کند تا به مشتریان امکان دسترسی سریع به سایت، کوپن یا سایر محتواهای دیجیتال را بدهد. مشتریان کد را با گوشی‌های هوشمند خود اسکن می‌کنند و برای دسترسی به تخفیف‌ها، کوپن‌ها، اطلاعات محصول یا سایر محتوای تبلیغاتی، به وبسایت خاصی منتقل می‌شوند. این نوع بازاریابی در سال‌های اخیر با رایج‌تر‌شدن تلفن‌های هوشمند و گسترده‌ترشدن اپلیکیشن‌های اسکن QR کد، به‌طور فزاینده‌ای محبوب شده است.

 

بازاریابی تلفنی

این بازاریابی شامل تبلیغ محصولات یا خدمات به مشتریان بالقوه از طریق تلفن است. بازاریاب‌های تلفنی معمولاً با هدف فروش، جمع‌آوری اطلاعات، انجام نظرسنجی یا تنظیم قرار ملاقات، با افراد یا شرکت‌ها تماس‌ برقرار می‌کنند. همچنین بازاریابی تلفنی ممکن است شامل دریافت تماس از سمت مشتریانی باشد که به تلاش‌های بازاریابی قبلی پاسخ داده‌اند. این نوع بازاریابی می‌تواند یک راه موثر برای دستیابی به مخاطبان گسترده و ارائه یک طرح فروش شخصی‌‌سازی‌شده باشد. البته برای انجام این بازاریابی مستقیم، رعایت الزامات قانونی برای اطمینان از ارتباط اخلاقی و محترمانه با مشتریان بالقوه ضروری است.

 

بازاریابی رسانه‌های اجتماعی

این بازاریابی از پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی برای ارتباط با مخاطبان هدف برای ایجاد یک برند، افزایش فروش و افزایش ترافیک سایت استفاده می‌کند. بازاریابی رسانه‌های اجتماعی ، شامل ایجاد و به‌اشتراک‌گذاری محتوا در شبکه‌های رسانه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک، اینستاگرام، توییتر، لینکدین و غیره برای دستیابی به اهداف بازاریابی و برندسازی است. هدف این بازاریابی ایجاد و به‌اشتراک‌گذاری محتوایی است که کاربران آن را ارزشمند بدانند و با شبکه‌های اجتماعی خود به اشتراک بگذارند که در نهایت منجر به افزایش دید برند و جذب مشتری می‌شود.

 

۷ مزیت بازاریابی مستقیم

استفاده از این نوع بازاریابی، مزایای مختلفی را برای کسب‌وکارها به همراه دارد که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

 

  •       ارتباطات هدفمند: بازاریابی مستقیم به کسب‌وکارها امکان می‌دهد تا پیام‌های خود را برای افراد یا گروه‌های خاص تنظیم کنند و ارتباط و اثربخشی تلاش‌های بازاریابی‌شان را افزایش دهند.
  •   امکان شخصی‌سازی: این بازاریابی با استفاده از داده‌های مشتری و تقسیم‌بندی، ارتباطات شخصی‌سازی‌شده را امکان‌پذیر می‌کند که می‌تواند میزان تعامل و پاسخ مشتری را ارتقا دهد.
  •       نتایج قابل اندازه‌گیری: کمپین‌های این مدل بازاریابی را می‌توان به‌راحتی ردیابی و اندازه‌گیری کرد و بینش‌های ارزشمندی را در مورد اثربخشی تلاش‌های بازاریابی و بازگشت سرمایه به دست آورد.
  •     هزینه مقرون‌به‌صرفه: در مقایسه با تبلیغات انبوه سنتی، دایرکت مارکتینگ می‌تواند مقرون‌به‌صرفه‌تر باشد، به‌خصوص زمانی‌که می‌توان بخش‌های خاصی از مشتریان را با پیام‌های شخصی هدف قرار داد.
  •       ‌ایجاد رابطه و وفاداری: این بازاریابی به ایجاد و تقویت روابط با مشتریان از طریق تعاملات شخصی کمک می‌کند و منجر به افزایش وفاداری و حفظ مشتری می‌شود.
  •       نتیجه‌گیری فوری: این بازاریابی اغلب پاسخ‌های فوری را به‌دنبال دارد و به کسب‌وکارها امکان می‌دهد تا سرنخ ایجاد کنند، فروش را هدایت کنند و مشتریان بالقوه را به انجام اقدامات خاصی وادار کنند.
  •     انعطاف‌پذیری: این نوع بازاریابی از نظر کانال‌ها و روش‌های مورد استفاده، انعطاف‌پذیری بالایی دارد و به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا استراتژی‌های خود را براساس ترجیحات مشتری و روند بازار تطبیق دهند.

 

معایب بازاریابی مستقیم

علی‌رغم مزایای قابل توجه دایرکت مارکتینگ، مثل هر روش و مدل دیگر بازاریابی معایب خودش را نیز دارد. که ۴ مورد از مهم‌ترین آن‌ها را به طور مختصر باریتان توضیح می‌دهیم.

  • ایجاد مزاحمت: این نوع بازاریابی مانند بازاریابی تلفنی یا ایمیل مارکتینگ، می‌تواند توسط برخی از افراد به‌عنوان نوعی مزاحمت تلقی شود که ذهنیتی منفی در مورد برند ایجاد می‌کند.
  • نگرانی‌های مربوط به حفظ حریم خصوصی داده‌ها: این بازاریابی به داده‌های مشتری متکی است و اگر با دقت از آن‌ها محافظت نشود، ممکن است نگرانی‌های مربوط به حریم خصوصی را افزایش دهد.
  • تغییر نرخ پاسخ‌دهی : کمپین‌های این مدل بازاریابی ممکن است نرخ‌های پاسخ متفاوتی را ارائه دهند. برای همین پیش‌بینی و کنترل سطح تعامل و تبدیل مشتری، می‌تواند چالش‌برانگیز باشد.
  • درخواست‌های انصراف و لغو اشتراک: این نوع بازاریابی ممکن است به درخواست‌های انصراف یا لغو اشتراک منجر شود، اندازه پایگاه داده بازاریابی را کاهش دهد و فرصت‌های دسترسی آتی را محدود کند.

بنابراین کسب‌وکارها باید پیش از اجرای یکردن و پیاده سازی انواع بازاریابی مستقیم، به این معایب آن هرچند اندک و محدود توجه داشته باشند و با تمرکز بر ارتباط، احترام به حریم خصوصی و ترجیحات مشتری، تلاش‌های بازاریابی خود را انجام دهند.

۶ هدف اصلی در بازاریابی مستقیم

این نوع بازاریابی اهدافی را دنبال می‌کند که در این قسمت به مهم‌ترین آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

هدایت فروش

یکی از اهداف بازاریابی مستقیم، هدایت فروش فوری و مستقیم محصولات یا خدمات به مشتریان بالقوه از طریق ارتباطات هدفمند و شخصی‌سازی‌شده است.

ایجاد آگاهی از برند

این نوع بازاریابی را می‌توان برای افزایش شناخت و دیده‌شدن برند در میان بخش‌های خاص مشتری مورد استفاده قرار داد که منجر به افزایش یادآوری و توجه به برند می‌شود.

جذب مشتری از اهداف بازاریابی مستقیم

تلاش‌های این مدل بازاریابی معمولاً بر روی دستیابی به مشتریان جدید از طریق ارتباط با افراد یا گروه‌هایی که پتانسیل تبدیل‌شدن به حامیان وفادار کسب‌وکار را دارند، متمرکز است.

حفظ مشتری

این مدل بازاریابی می‌تواند برای تعامل با مشتریان فعلی، تشویق به تکرار خرید و تقویت وفاداری و حفظ مشتریان بلندمدت استفاده شود.

پیشنهاد می کنیم، مقاله بازاریابی مشتری را مطالعه کنید.

تولید سرنخ

این بازاریابی به‌دنبال ایجاد سرنخ‌ها و کوئری‌هایی از مشتریان بالقوه است که به محصولات یا خدمات ارائه‌شده توسط کسب‌وکار ابراز علاقه کرده‌اند.

ایجاد ارتباط

هدف بازاریابی مستقیم، ایجاد و تقویت روابط با مشتریان از طریق تعاملات شخصی‌سازی‌شده است که در نهایت منجر به ایجاد یک پایگاه مشتری وفادار می‌شود.

 

۹ گام بلند برای موفقیت در بازاریابی مستقیم

برای اینکه بتوانید در این بازاریابی موفق شوید، لازم است که به یکسری نکات مهم توجه کنید. نمی شود همین‌جور دل به دریا زد و کمپین های بازاریابی مستقیم را اجرایی کرد.
این نکات که بر اساس منابع معتبر بازاریابی بین المللی و تجربیات تیم راتین به دست آمده‌است عبارت‌اند از:

  •       مخاطبان هدف خود را تعریف کنید: گروه خاصی از افراد را که به محصول یا خدمات شما علاقه‌مند هستند، شناسایی کنید.
  •       محصول خود و ارزش پیشنهادی آن را درک کنید: توضیح دهید که چگونه محصول شما زندگی افراد را بهبود می‌بخشد و مشکلات آن‌ها را بهتر از پیشنهادات رقبا برطرف می‌کند.
  •       به محصول خود ایمان داشته باشید: نشان‌دادن اشتیاق واقعی به محصول می‌تواند به شما کمک کند تا به‌طور موثر مزایای آن را به مشتریان هدف خود منتقل کنید.
  •       اعتبار و تخصص خود را نشان دهید: با نشان‌دادن دانش و تجربه خود در صنعتی که در آن فعالیت می‌کنید، اعتماد مخاطبان‌تان را جلب کنید.
  •       از داده‌ها برای بهبود رویکرد خود استفاده کنید: داده‌های مشتری را برای شناسایی گرایش‌ها و سلیقه آن‌ها تجزیه‌وتحلیل و استراتژی بازاریابی خود را براساس آن تنظیم کنید.
  •       ارتباط خود را با مشتریان حفظ کنید: تمرکز بر ایجاد و حفظ روابط با مشتریان، منجر به افزایش رضایت مشتریان و وفاداری طولانی‌مدت آن‌ها می‌شود.
  •       شفاف و روراست باشید: پیام بازاریابی و ارزش پیشنهادی خود را به وضوح به مشتریان بالقوه منتقل کنید.
  •       از کانال‌های مختلف بازاریابی مستقیم استفاده کنید: از روش‌های مختلفی مانند ایمیل مارکتینگ، بازاریابی تلفنی، رسانه‌های اجتماعی و پست مستقیم برای دستیابی به مخاطبان هدف خود استفاده کنید.
  •       اهداف واقع‌بینانه تعیین کنید: اهداف واضح و قابل دستیابی برای کمپین‌های بازاریابی خود داشته باشید.

با اجرای این استراتژی‌ها، می‌توانید یک کمپین بازاریابی موثر ایجاد کنید که به شما کمک می‌کند تا به مخاطبان هدف خود برسید، روابط ایجاد کنید و اهداف کسب‌وکارتان را برآورده سازید.

 

سخن پایانی

بازاریابی مستقیم به‌عنوان یک ابزار قدرتمند برای کسب‌و‌کارها عمل می‌کند تا از طریق آن با مخاطبان هدف خود درگیر شوند، فروش را افزایش دهند و روابط پایدار با مشتریان ایجاد کنند. با استفاده از ارتباطات شخصی، پیام‌های هدفمند و نتایج قابل اندازه‌گیری، کسب‌وکارها می‌توانند به طیف وسیعی از اهداف تجاری خود دست یابند. درحالی‌که این بازاریابی مزایای متعددی را ارائه می‌دهد؛ اما کسب‌وکارها باید چالش‌های آن را نیز در نظر بگیرند و با تمرکز بر احترام به ترجیحات مشتری، برنامه‌های بازاریابی خود را طراحی و پیاده‌سازی کنند.

با استراتژی‌های مناسب و رویکرد مشتری محور، دایرکت مارکتینگ می‌تواند یک دارایی ارزشمند در مجموعه ابزار بازاریابی باشد و به کسب‌وکارها کمک کند تا با مخاطبان خود به شیوه‌ای معنادار و تاثیرگذار ارتباط برقرار کنند.

منابع : سایت podium، سایت theintactone،سایت invitereferrals

Leave a Reply

مطالب مرتبط