سرزمین سئو مقالات سایت میزان موفقیت در پروژه های سئو چگونه تعیین می شود؟

میزان موفقیت در پروژه های سئو چگونه تعیین می شود؟

میزان موفقیت در پروژه های سئو چگونه تعیین می شود؟ post thumbnail image


سئو قدرتمندترین و کاربردی‌ترین ابزار برای بازاریابی و برندینگ یک کسب و کار محسوب می‌شود. حتی اگر سئو سایت را به بهترین متخصصان و در این زمینه نیز بسپارید لازم است که بتوانید میزان موفقیت پروژه های سئو را اندازه گیری کنید. اما چگونه می‌توان متوجه شد که بهینه سازی وب سایت تا کنون چقدر پیشرفت داشته و اهداف خود نزدیک شده است. ابزارها و فاکتورهایی برای سنجش میزان موفقیت در پروژه های سئو وجود دارد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

هدف از سئو سایت چیست؟

برای اینکه میزان موفقیت در پروژه های سئو را بسنجیم باید ابتدا بدانیم که هدف از سئو سایت چیست. هدف بسیاری از افراد از این گونه پروژه‌ها برای کسب رتبه بهتر در نتایج گوگل بهره می‌برند. برخی نیز با این هدف سایت را بهینه سازی می‌کنند که ترافیک بیشتری برای سایت به دست بیاورند و از این راه بتوانند مشتریان بیشتری برای محصولات و خدمات خود به دست بیاورند.  درست است که کسب رتبه بهتر در گوگل می‌تواند باعث افزایش ترافیک سایت شود اما الزاما اینطور نیست.

بنابراین میزان موفقیت در پروژه های سئو متناسب با اهداف شما از این کار تعیین می‌شود. موفقیت در سئو برای تمام افراد یکسان نیست و ممکن است معیارهای متفاوتی داشته باشد. بنابراین توصیه می‌شود برای موفقیت در این زمینه نکات مهم سئو را یاد بگیرید و معیارهای خودتان را داشته باشید.

بهترین ابزارهای سنجش موفقیت سئو

 برای اینکه بتوانیم موفقیت در پروژه های سئو سایت را بسنجیم می‌بایست پارامترهای آن را بررسی کنیم. برای بررسی این پارامترها قطعا به ابزارهایی احتیاج داریم که امکان آنالیز اعداد و ارقام سئو را برای ما فراهم کنند. ابزارهایی مثل گوگل سرچ کنسول و  گوگل آنالیتیکس است  از بهترین ابزارهایی هستند که برای سنجش موفقیت سئو طراحی شده اند. البته این دو ابزار تنها ابراز های موجود برای سنجش موفقیت سئو نیستند و می‌توان از برنامه‌ها و حتی وب سایت‌های مختلف به این منظور کمک گرفت.

برای یادگیری بیشتر سرچ کنسول می توانید مقاله آموزش گام به گام سرچ کنسول گوگل را که در سه بخش تهیه شده است مطالعه کنید.

مهم‌ترین معیارهای سنجش موفقیت در پروژه های سئو

فاکتورهایی که برای سنجش موفقیت در پروژه های سئو باید به کار ببرید، به شاخص‌های کلیدی عملکرد یا KPI معروف هستند. این شاخص‌ها معیارهای عینی، قابل لمس و قابل اندازه گیری هستند که با اعداد و ارقام یا وضعیت کیفی درصد موفقیت شما در کمپین‌های سئو سایت را به طور شفاف نشان می‌دهند. در ادامه به مهم‌ترین شاخص‌های کلیدی عملکرد خواهیم پرداخت.

بهبود رتبه کلمات کلیدی مهم (Keyword Ranking)

یکی از اولین شاخص‌هایی که در مورد موفقیت در پروژه های سئو سایت بررسی می‌شود، بهبود رتبه سایت در کلمات کلیدی مهم است. در واقع هر چقدر رتبه سایت در کلمات کلیدی مهم موتور جستجو گوگل بهتر باشد، طبیعتا وضعیت بهتری خواهد داشت. برای بررسی رتبه سایت روی کلمات کلیدی می‌توان از ابزارهایی مثل Google Search Console استفاده کرد که بررسی دقیقی دارند. توجه داشته باشید که رتبه بالا در کلمات کلیدی مهم صرفا باعث موفقیت در پروژه های سئو نمی‌شود و باید شاخص‌های دیگر را نیز همزمان مد نظر قرار داد.

برای بهبود رتبه سایت ابتدا می‌بایست در کلمات کلیدی مثل نام برند و عبارات کلیدی طولانی و خاص رتبه بهتری کسب کنید. سپس باید با استراتژی‌ طولانی مدت رتبه سایت در کلمات کلیدی کوتاه و اصلی را افزایش دهید. همچنین افت رتبه سایت در کلمات کلیدی ممکن است به عنوان یک علامت مهم در مورد نامناسب بودن وضعیت سایت محسوب شود.

افزایش بازدید ارگانیک سایت (Organic Sessions)

این شاخص افزایش بازدید از وب سایت شما از طریق موتورهای جستجو مثل گوگل و بینگ را بررسی می‌کند. بازدید ارگانیک به معنای اسکرول کردن، کامنت گذاری یا لایک صفحه وب سایت توسط کاربر است. در صورتی که کاربرد وارد سایت شود اما فعالیتی نداشته باشد، بعد از سی ثانیه بازدید ارگانیک از بین می‌رود.

این فاکتور یکی از مهم‌ترین شاخص‌های موفقیت در پروژه های سئو سایت است که نشان می‌دهد به چه میزان کاربران در سایت شما فعالیت داشته و تعداد بازدیدهای واقعی سایت شما چقدر است. گوگل آنالیتیکس این بازدیدها یا سشن‌های ارگانیک کاربران را جمع آوری کرده و نشان می‌دهد.

نرخ پرش (Bounce Rate)

نرخ پرش سایت زمانی که کاربر وارد سایت شما می‌شود و به سرعت از سایت خارج می‌شود افزایش می‌یابد؛ بنابراین هر چقدر نرخ پرش سایت کمتر باشد وضعیت بهینه سازی وب سایت شما بهتر است. در مقابل هر چقدر نرخ پرش بیشتر باشد نشان می‌دهد که وضعیت سایت مناسب نیست. این اتفاق زمانی می‌افتد که محتوای سایت شما به هر دلیل برای کاربر جذاب نیست یا اینکه با کلمه کلیدی سرچ شده ارتباطی ندارد. بنابراین کاربرد نتوانسته آن چیزی را که دنبال آن است پیدا کند.

نرخ پرش نشان می‌دهد که شاخص‌هایی مثل رتبه در سرچ گوگل و حتی ترافیک سایت می‌تواند نشانه موفقیت سایت نباشد. برای کاهش نرخ پرش لازم است محتوای سایت شما آپدیت شده و مرتبط با کلمه کلیدی باشد که روی آن کار کرده‌اید.

افزایش نرخ تبدیل کاربر به مشتری (Conversion Rate Optimization)

همانطور که گفتیم موفقیت در SEO به اهداف شما از این کار بستگی دارد. یک سایت فروشگاهی یا ارائه محصول،‌ به این منظور پروژه های سئو را تعریف می‌کند که افزایش تبدیل کاربران به مشتری بالفعل را تجربه کند. کاربری که به مشتری تبدیل شده است احتمالا یکی از فعالیت‌های درون سایتی را انجام می‌دهد؛ فعالیت‌هایی مثل ثبت نام در سایت، پر کردن فرم ارتباط با سایت،‌ برقراری تماس تلفنی، خرید محصول به صورت آنلاین و … از این مواردند.

خوشبختانه ابزار گوگل آنالیتیکس می‌تواند طبق اهداف شما نرخ تبدیل به مشتری را نیز بررسی کند. مواردی مثل رضایت از محتوا، نرخ تبدیل در موبایل و دسکتاپ، شرکت در مسیرهای سایت و … توسط این ابزار نشان داده می‌شوند. می‌توان گفت که کاربردی ترین معیار برای میزان موفقیت در پروژه های سئو همین افزایش نرخ تبدیل کاربر به مشتری است که رضایت کسب و کار را در پی دارد. البته باید گفت که بهبود سایت در این زمینه، به بهبود در سایر شاخص‌های عملکرد SEO بستگی دارد.

افزایش سرعت سایت

سرعت سایت اگرچه به طور مستقیم نشان دهنده موفقیت شما در سئو سایت نیست، اما تاثیر زیادی بر آن دارد. سرعت سایت معیاری است که علاوه بر تاثیر در بهینه سازی وب سایت شما،‌ در افزایش یا کاهش نرخ پرش هم موثر است. در صورتی که سرعت بارگیری سایت شما کم باشد کاربر سریع خسته شده و به سراغ سایت دیگری می‌رود. حتی ممکن است کاربر دفعات بعدی نیز وارد سایت شما نشود و به همین دلیل گوگل سایت را به عنوان یک وب سایت ضعیف شناسایی می‌کند.

بنابراین اگر می‌خواهید رتبه خوبی در صفحه سرچ گوگل پیدا کنید، نرخ پرش کمتری داشته باشید، ترافیک ارگانیک بیشتری داشته باشید و در نتیجه افزایش فروش را تجربه کنید، حتما روی سرعت سایت و سئوی تکنیکال سایت تاکید داشته باشید.

تعداد صفحات مشاهده شده در هر بازدید

هر کاربر با ورود به سایت شما ممکن است از چند صفحه بازدید کند که علامت خوبی در سئو محسوب می‌شود. این شاخص به طور میانگین به شما نشان می‌دهد که هر کاربر با ورود به وب سایت از چند صفحه بازدید می‌کند. البته در صورت مراجعه مجدد کاربر نیز این معیار افزایش می‌یابد. در صورتی که ساختار سایت شما به گونه‌ای باشد که کاربر را به سمت بازدید از صفحات دیگر جذب کند،‌ این معیار افزایش می‌یابد.

وب سایت‌هایی که محتواها یا محصولات متعددی ارائه می‌کنند حتما باید به این معیار توجه داشته باشند. علاوه بر این گوگل سایت‌هایی که از این نظر بهبود پیدا می‌کنند را شناسایی کرده و رتبه آنها را افزایش می‌دهد. هر چقدر تعداد صفحات مشاهده شده در هر بازدید بیشتر شود،‌کاربران ارزشمندتری وارد سایت شما شده و احتمال خرید آنها بالاتر است.رعایت نکات مهم سئو مثل لینک سازی داخلی در این زمینه از اهمیت بالایی برخوردار است.

متوسط زمان حضور کاربران در سایت

متوسط زمان حضور کاربران در سایت یکی دیگر از شاخصه‌های اصلی موفقیت در سئو وب سایت شماست. هر چقدر که محتوای سایت شما جذابیت بیشتر و ساختار سایت عمق بیشتری داشته باشد کاربران زمان بیشتری را در آن می‌گذارند. گذراندن زمان بیشتر وب سایت شما به معنای رضایت کاربر از کیفیت محتوا و خدمات سایت شماست. بنابراین با افزایش رضایت کاربران، مشارکت فعالانه افزایش یافته و احتمال کلیک روی لینک‌های داخلی یا حتی خرید محصول افزایش می‌یابد.

لینک سازی داخلی مناسب و بهبود عملکرد دکمه‌های فراخوان از بهترین روش‌های افزایش میانگین زمان حضور کاربران در سایت است. همچنین استفاده از ویدئوها،‌ محتوای ارزشمند و کاربردی، فعال سازی بخش نظرات و … می‌تواند به افزایش زمان حضور کاربران کمک کند. افزایش زمان حضور کاربران در سایت نشانه خوبی از پیشرفت SEO وب سایت شماست.

صفحات خروج از سایت مناسب

منظور از صفحه خروج،‌ آخرین صفحه‌ای است که کاربر قبل از خروج از سایت شما در آن حضور داشته است. در صورتی که کاربران بیشتر از صفحاتی خارج شده‌اند که انتظار آن را نداشته‌اید می‌تواند علامتی برای نامناسب بودن سئو وب سایت شما باشد.
به عنوان مثال اگر مهم‌ترین صفحات خروج شما صفحات تشکر از خرید باشد مشکلی وجود ندارد؛ اما اگر مهم‌ترین صفحه خروج کاربران صفحه خرید، دسته بندی یا محتوا باشد علامت خوبی نیست.

برای موفقیت در پروژه های سئو چکار کنیم؟

رعایت نکات مهم سئو می‌تواند ارزش زیادی در سایت شما ایجاد کرده و رتبه شما در گوگل را افزایش دهد. اما برای اینکه از نظر بهینه سازی سایت همواره پیشرو باشید لازم است به صورت مداوم سایت را آنالیز کنید. همچنین لازم است اطلاعات لازم در مورد سایتتان را با قبل مقایسه کنید تا متوجه تاثیرگذاری اقدامات خود باشید. برای سنجش موفقیت سئو سایت تنها رتبه در کلمه کلیدی مهم نیست و بازخوردی که از سایت دریافت می‌کنید از اهمیت بالایی برخوردار است. توجه به معیارهایی که به آن اشاره کردیم می‌تواند اطلاعات خوبی در مورد وضعیت SEO وب سایت به شما ارائه کند.

Leave a Reply

مطالب مرتبط

استفاده از ChatGPT در وردپرس؛ راهکارهای مختلفاستفاده از ChatGPT در وردپرس؛ راهکارهای مختلف

امروزه به لطف پیشرفت تکنولوژی امکان استفاده از ChatGPT در وردپرس و تمام سیستم‌های مدیریت محتوا وجود دارد. ابزارهای موجود در حال حاضر بهترین روش برای مدیریت سئو و بهینه‌سازی

برد DM، dmboard رسانه بازاریابی تخصصی Apple iPhone 15 Pro در dmboard فیلم مانگا زنده تبلیغ می شودبرد DM، dmboard رسانه بازاریابی تخصصی Apple iPhone 15 Pro در dmboard فیلم مانگا زنده تبلیغ می شود

زمان مطالعه: 2 دقایق آخرین اطلاعات درباره کمپین «شات در آیفون» نشان می دهد که اپل در حال تبلیغ آیفون 15 پرو است. این تبلیغ به عنوان یک سکانس اکشن