سرزمین سئو دسته‌بندی نشده SERP یا صفحات نتایج موتور جستجو چیست؟

SERP یا صفحات نتایج موتور جستجو چیست؟

SERP یا صفحات نتایج موتور جستجو چیست؟ post thumbnail image


هنگامی که یک عبارت را وارد می کنید تا اطلاعات بیشتری در مورد آن عبارت در موتورهای جستجو پیدا کنید، صفحه ای از نتایج نزدیک به جستجوی شما نمایش داده می شود.
این نتایج عنوان شده است داس یا صفحات نتیجه موتور جستجو شناخته شده است، که در واقع پاسخ دستگاه به درخواست جستجوی شما خواهد بود.
با این حال، این نتایج همیشه از نتایج جستجوی ارگانیک به دست نمی‌آیند و گاهی اوقات نتایج، اینفوگرافیک‌ها، عکس‌ها و ویدیوهای تبلیغاتی گوگل وجود دارد.

از این رو SERP این چیزی نیست جز ارسال یک سوال و گرفتن پاسخ از موتور جستجویی مانند گوگل!
نتایج ارگانیک آن معمولاً صفحاتی هستند که توسط الگوریتم های گوگل انتخاب و رتبه بندی می شوند.
علاوه بر این، نتایج پولی از تبلیغ کنندگانی که صفحه خود را به عنوان تبلیغ برای یک کلمه کلیدی خاص از طریق ابزارهایی مانند GOOGLE ADS منتشر کرده اند، وجود دارد.
با این حال، آنچه مهم است قرار دادن صفحات وب سایت شما در بین رتبه های برتر آن صفحات نتایج موتورهای جستجو است.

تصور کنید صفحه ای دارید با موضوع ” آموزش سئو” منتشر شد و شما تمام تلاش خود را برای بهینه سازی صفحه سئو انجام داده اید.
اما اگر آن صفحه به هر دلیلی غیر از نتایج از کار بیفتد SERP با گرفتن فضا، عملاً حجم زیادی از ترافیک وب سایت خود را از دست خواهید داد.
این فرآیند برای رتبه های اول و دوم در GOOGLE نیز اعمال می شود.
یعنی اکثراً نتایجی که در رتبه اول و دوم در نتیجه قرار می‌گیرند نسبت به صفحات رتبه سوم تا دهم کلیک بیشتری می‌کنند.
بنابراین، دانستن عملکرد صفحات نتایج جستجو بسیار مهم است که تصمیم گرفتیم در این مقاله از وب جوان به این موضوع بپردازیم.

صفحات نتایج موتور جستجو چگونه کار می کنند؟

همانطور که اشاره شد SERP نتایجی هستند که هنگام جستجوی آنلاین با استفاده از موتورهای جستجو مانند گوگل به کاربران ارائه می شوند.
به این ترتیب کاربر کوئری جستجوی خود را وارد کرده و بر اساس آن صفحاتی از نتایج موتورهای جستجو نمایش داده می شود.
اما به خاطر داشته باشید که این نتایج همیشه منحصر به فرد هستند!
یعنی حتی با جستجوهای کاملا مشابه در موتور جستجو با عبارات و کلمات یکسان، نتایج متفاوتی نمایش داده می شود.

در واقع، موتورهای جستجو هوشمندتر از آن چیزی هستند که فکر می کنید.
هنگام بررسی جستجوی کاربر، عواملی مانند مکان فیزیکی برنامه، سابقه مرورگر، تنظیمات اجتماعی، تجربه و غیره وجود دارد. یک نتیجه کاملا سفارشی ارائه خواهد کرد.
بنابراین شاید در نگاه اول دو نتیجه حاصل شود SERP آنها یکسان به نظر می رسند و حاوی بسیاری از نتایج یکسان هستند، اما اغلب تفاوت های ظریفی دارند.

به طور کلی، صفحات نتایج موتورهای جستجو به دلیل آزمایش های گوگل، بینگ و سایر ارائه دهندگان موتورهای جستجو به طور مداوم در حال تغییر هستند تا تجربه بهتر و پاسخگو را به کاربران خود ارائه دهند.
از سوی دیگر، آنها باید همراه با فناوری های نوظهور و سریع در فضای جستجو حرکت کنند.
به عنوان مثال، موتور جستجوی محبوب GOOGLE از الگوریتم های پیچیده ای استفاده می کند که بیش از 200 سیگنال رتبه بندی برای ارائه نتایج ارگانیک خود دارد.

با اينكه الگوریتم های گوگل این کاملاً محرمانه است، اما آنها چندین فاکتور اصلی رتبه بندی را به طور عمومی تأیید کرده اند، از جمله:

  • سیگنال های سئوی خارج از صفحه
  • سیگنال های سئو روی صفحه
  • سرعت بارگذاری سایت
  • بازخورد و سیگنال های اعتماد دریافت کنید

بنابراین می توانیم این اجرا را به نتیجه برسیم SERP امروزی ها از نظر ظاهری و تکنولوژی بسیار متفاوت از عملکرد پیشینیان قدیمی خود هستند.

نتایج موتورهای جستجوی ارگانیک

صفحات نتایج موتورهای جستجو آنها معمولاً دو نوع محتوا را نمایش می دهند: نتایج ارگانیک و نتایج پولی.
نتایج ارگانیک SERP لیستی از صفحات از متخصصان سئو بهینه شده برای دریافت نتایج برتر موتورهای جستجو.
یکی دیگر از ویژگی های جستجو که توسط گوگل در سال 2012 معرفی شد، نمودار دانش است.
این نمودار به عنوان یک کادر در سمت راست صفحات نتایج موتور جستجو ظاهر می شود که طیف گسترده ای از اطلاعات را در منطقه موضوع جستجو نمایش می دهد.

برای کسب اطلاعات بیشتر کافی است دکتر حسابی را در گوگل جستجو کنید تا این کادر پر از اطلاعات مربوط به او مانند تاریخ و محل تولد، قد، محل تحصیل، کتاب و نام فرزندانش را ببینید.
هر یک حتی به صفحه نتایج مربوطه پیوند داده شده است.
چون برخی SERP ) به طور قابل توجهی نتایج ارگانیک بیشتری را نسبت به سایرین نشان می دهد، مانند مثال بالا.
در نتیجه، با نمودار دانش، احتمال بیشتری وجود دارد که پاسخ خود را سریعتر پیدا کنید یا به صفحات دسته بندی شده هدایت شوید.
بنابراین با توجه به نوع جستجوی کاربران می توان آنها را برای جستجو در اینترنت در سه دسته قرار داد:

اطلاعاتی

هنگام جستجوی اطلاعات، کاربران امیدوارند که اطلاعاتی در مورد یک موضوع خاص مانند دکتر حسابی پیدا کنند.
اما قرار دادن تبلیغات یا انواع دیگر پولی منجر به SERP چنین موضوعاتی منطقی نیستند زیرا به احتمال زیاد هدف تجاری بسیار کمی دارند.
اکثر جستجوگرانی که از این عبارت جستجو استفاده می کنند
من نمی خواهم چیزی بخرم و بنابراین فقط نتایج اطلاعاتی است SERP نشان داده شده است.

همچنین بخوانید: انواع تبلیغات در سال 2022

ناوبری

همانطور که از نام آن پیداست، جستجوی ناوبری برای یافتن یک آدرس یا وب سایت خاص توسط کاربران است.
به عنوان مثال ممکن است نام دقیق وب سایت وب جوان را فراموش کرده باشید، اما می دانید که این سایت در زمینه بازاریابی دیجیتال است.
بنابراین با جستجوی حاوی کلمات آموزش بازاریابی دیجیتال به دنبال صفحات نتایج موتورهای جستجو، از جمله وب سایت جوان باشید، نه فقط به دست آوردن اطلاعات.
بنابراین نوع جستجوی ناوبری فقط یک وب سایت خاص یا چنین اهدافی را جستجو می کند.

همچنین بخوانید : دیجیتال مارکتینگ چیست و چه ابزارهایی وجود دارد؟

معامله ای

در نهایت، ما جستجوهای تراکنشی را داریم که احتمالاً علاوه بر نتایج ارگانیک، نتایج پولی نیز خواهند داشت SERP نشان داده شده است.
جستجوهای تراکنشی دارای اهداف تجاری و جست و جوی بالایی هستند که منجر به صفحات نتیجه موتور جستجوی تراکنش می شود.
این می تواند شامل کلمات کلیدی مانند “خرید” و عبارات دیگری باشد که نشان دهنده تمایل شدید به خرید است.

همچنین بخوانید: کلمات کلیدی چیست و چگونه می توان تحقیق در مورد کلمات کلیدی انجام داد

نتایج موتور جستجوی پولی

در مقایسه با نتایج ارگانیک، نتایج پولی آنهایی هستند که برای نمایش در موتور جستجو پول پرداخت شده اند.
در گذشته، نتایج پولی محدود به تبلیغات متنی کوچکی بود که معمولاً در بالا و سمت راست نتایج ارگانیک ظاهر می‌شدند.
با این حال، امروزه، نتایج پولی می‌توانند انواع مختلفی داشته باشند و ده‌ها فرمت تبلیغاتی برای مطابقت با نیازهای تبلیغ‌کنندگان وجود دارد.

برای مثال می توانید کلمات کلیدی محبوب و تجاری را در گوگل جستجو کنید.
نتایج در SERP نمایش‌ها معمولاً ترکیبی از نتایج ارگانیک به همراه نتایج پولی خواهند بود.
بله، این ویژگی ارائه شده در پلتفرم Google Ads است که به خرده فروشان تجارت الکترونیک اطلاعات محصول را در میان نتایج دیگر در SERP نمایش داده شود.
به همین دلیل، تبلیغات خرید می تواند شامل طیف گسترده ای از اطلاعات، مانند در دسترس بودن محصول، نظرات کاربران، پیشنهادات ویژه و موارد دیگر باشد.

البته به خاطر داشته باشید که نقشه و فهرست کسب و کار فقط لیستی از صفحات هستند نتایج موتورهای جستجو نتایج پولی مشخص نیست
از آنجا که این نقشه ها بر اساس مکان جستجوگر و لیست های ویژه ای است که مشاغل محلی،
در بخش رایگان «Google برای کسب‌وکار من» که راه‌اندازی کرده‌اند نشان داده می‌شود.
در واقع، «Google برای کسب‌وکار من» فهرستی رایگان از شرکت‌هایی است که می‌تواند به کسب‌وکارهای محلی کوچک‌تر کمک کند تا ترافیک خود را از جستجوگران بر اساس موقعیت جغرافیایی خود افزایش دهند.

چه چیزی در صفحات نتایج موتورهای جستجو دیده می شود؟

هنگامی که یک عبارت خاص را در موتور جستجوی گوگل تایپ می کنید، لیستی از وب سایت های مختلف مرتبط با عنوان ظاهر می شود. SERP نمایش داده خواهد شد.
هر وب سایت دارای بخش مخصوص به خود است که شامل عنوان صفحه (برچسب عنوان)، URL صفحه و توضیحات متا می باشد.
بله اینجا جایی است که می توانید تأثیر بگذارید توضیحات متا در بازاریابی و ترغیب کاربران به کلیک مشاهده می شود.
این سه تب قطعا برای هر نتیجه ای در دسترس هستند، و اگر توضیح متا را مشخص نکنید،
ربات های گوگل به طور خودکار بخشی از متن صفحه را به عنوان توضیحات متا انتخاب می کنند.

اما این تمام ماجرا نیست!
گاهی اوقات گوگل علاوه بر نتایج ارگانیک، ویژگی های اضافی دیگری را به کاربران نشان می دهد.
برای مثال، اگر تاریخ انتشار یک صفحه مهم را بدانند، آن تاریخ را در کنار توضیحات متا با رنگ دیگری خواهید دید.
یا جستجو برای یک نتیجه خاص مانند نام دقیق a وب سایت فروشگاههمچنین ممکن است برخی از صفحات دیگر این وب سایت مانند درباره ما، تماس با ما، دسته بندی ها و غیره را نمایش دهد.

از طرف دیگر، اگر Schema در یک صفحه استفاده شود، گوگل گاهی اوقات ستاره های ناوبری را اضافه می کند.
تصاویر و اطلاعات رویداد را اضافه می کند که یک نتیجه معمولی را به یک “Extended Snippet” تبدیل می کند.
همچنین، اگر در SERP نتایج جستجوی پولی در صورت وجود، با یک نماد کوچک “تبلیغات” در گوشه سمت چپ بالای برگه آنها علامت گذاری می شود.
قبلاً ذکر شد که در صورت انجام برخی جستجوهای خاص مانند نام دکتر حسابی، کادر عنوان نمودار دانش نیز ممکن است نمایش داده شود.

در نتیجه، برای بهینه سازی صفحات خود برای صفحات نتایج موتورهای جستجو، باید در هر یک از موارد فوق نهایت تلاش خود را انجام دهید.

سیگنال های رتبه بندی و الگوریتم های جستجو

نتایج ارگانیک SERP اینها لیست هایی هستند که توسط موتور جستجو بر اساس تعدادی از عوامل نمایه می شوند.
در مجموع، این عوامل به عنوان سیگنال های رتبه بندی نیز شناخته می شوند که معیاری برای ارزش صفحات وب سایت شما هستند.
به عنوان مثال، الگوریتم جستجوی مورد استفاده توسط گوگل صدها فاکتور رتبه بندی دارد، اما هیچ کس خارج از گوگل دقیقاً نمی داند که آنها چه هستند یا چقدر بر رتبه بندی تأثیر می گذارند.
در گذشته، تعداد پیوندهای خارجی که به یک وب سایت یا صفحه وب خاص اشاره می کردند، یک سیگنال رتبه بندی مهم بود.
هنوز هم تا حدودی همینطور است!

با این حال، فناوری جستجو با چنان سرعتی در حال پیشرفت است که لازم است سیگنال های رتبه بندی در طول زمان تغییر کنند.
بنابراین شاید معیارهای الگوریتم جستجو که 10 سال پیش حیاتی بودند امروزه اهمیت کمتری دارند.
در نتیجه، لیست دقیقی از سیگنال ها و الگوریتم های رتبه بندی گوگل هرگز نمی تواند اعلام شود.

انجام شد سئو داخلیخارجی و فنی به روش های سئو کلاه سفید می تواند به عنوان قابل اعتمادترین راه برای کشف صفحات وب سایت شما در موتورهای جستجو ارائه شود.
اگرچه نتایج جستجوی پولی ممکن است در بالا و پایین صفحه شما ظاهر شوند،
اما برای عبارات جستجوی واقعا رقابتی و ارزشمند، گوگل تبلیغات را در پایان قرار می دهد SERP نیز قرار می دهد

Leave a Reply

مطالب مرتبط

یک سال مهر با دیجی‌کالا |هفته‌نامه شنبهیک سال مهر با دیجی‌کالا |هفته‌نامه شنبه

بررسی گزارش عملکرد سال گذشته دیجی‌کالا نشان از پیشرو بودن این مجموعه در حوزه مسئولیت اجتماعی دارد شرکت‌ها در برابر جامعه‌‌ای که در آن فعالیت می‌کنند، مسئول‌اند. در جهانی زندگی