سرزمین سئو مقالات سایت 14 نوع از انواع دیجیتال مارکتینگ

14 نوع از انواع دیجیتال مارکتینگ

14 نوع از انواع دیجیتال مارکتینگ post thumbnail image


در دهه های اخیر، دیجیتال مارکتینگ به یکی از مهمترین پایه های هر کسب و کاری تبدیل شده است. مهم نیست که تجارت شما از چه نوعی و در چه بازاری باشد، برای فروش باید به سراغ انواع دیجیتال مارکتینگ بروید تا بتوانید در بازار پر سرعت و بی رحم امروزی، زنده بمانید. این اتفاق البته در ذات خود چیز جدیدی نیست. در دنیای مدرن، همه کسب و کارها به مارکتینگ نیاز داشته اند؛ اما با فراگیری اینترنت و افزایش ضریب نفوذ پدیده هایی مثل شبکه های اجتماعی، فعالان بازار مارکتینگ، پتانسیل موجود را کشف کرده و به سراغ آن رفتند. بر همین اساس بود که در هزاره جدید، انواع دیجیتال مارکتینگ یکی یکی سر بر آوردند و آرام آرام از مارکتینگ سنتی سبقت گرفتند. در این مقاله می خواهیم به صورت مفصل این شاخه مهم تجاری را تعریف کرده، به جنبه های مختلف انواع دیجیتال مارکتینگ بپردازیم و ابزارهای کاربردی آن را مرور کنیم.

دیجیتال مارکتینگ، ترویج و بازاریابی کالاها و خدمات به مصرف کنندگان از طریق کانال های دیجیتال و تکنولوژی های الکترونیکی است. این کانال‌های دیجیتال می‌توانند شامل اینترنت، دستگاه‌های تلفن همراه، پلتفرم‌های شبکه های اجتماعی، وبینارها، موتورهای جستجو، جوامع مشتریان آنلاین و سایر پلت‌فرم‌های دیجیتالی باشند.

در حقیقت، دیجیتال مارکتینگ به هر استراتژی بازاریابی اطلاق می شود که از یک دستگاه الکترونیکی استفاده می کند که ممکن است به اینترنت متصل باشد یا نباشد. حتی تبلیغات رادیویی و تبلیغات تلویزیونی نیز در راستای  استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال هستند. بازاریابی دیجیتال زمانی مهم است که رقابتی و مرتبط با صنعت شما باشد. اگر کسب و کار شما هیچ حضور اینترنتی یا دیجیتالی ندارد، فرصت های بی شماری را برای دستیابی به مخاطبان هدف خود از دست می دهید.

دیجیتال مارکتینگ شامل طیف وسیعی از رویکردها و تاکتیک‌ها برای دستیابی و متقاعد کردن مخاطب هدف از طریق رسانه‌های دیجیتال نیز است؛ از جمله بازاریابی ایمیلی، بازاریابی رسانه‌های اجتماعی، بهینه‌سازی موتورهای جستجو (SEO)، بازاریابی محتوا و تبلیغات آنلاین.

هدف بازاریابی دیجیتال بهبود آگاهی از برند، تولید سرنخ، افزایش ترافیک وب سایت و در نهایت افزایش فروش و رشد کسب و کار است. این فرآیند می‌تواند شامل تاکتیک‌های بازاریابی دیجیتال مشابه بازاریابی سنتی باشد و به همین دلیل، سازمان ها می توانند هر دو تکنیک بازاریابی سنتی و دیجیتال را به عنوان یک استراتژی ترکیب کنند.

انواع دیجیتال مارکتینگ

انواع مختلفی از بازاریابی دیجیتال وجود دارد که می توانید از آنها برای افزایش دسترسی به مخاطبان خود استفاده کنید. استفاده همزمان از چندین کانال دیجیتال مارکتینگ نیز می تواند به شما کمک کند تا یک استراتژی جامع ایجاد کنید که بهترین نتایج را به همراه دارد. 

  1. سئو (بهینه سازی موتور جستجو)

  2. بازاریابی شبکه های اجتماعی (سوشال مدیا مارکتینگ)

  3. ایمیل مارکتینگ

  4. بازاریابی موتورهای جستجو

  5. افلیت مارکتینگ

  6. بازاریابی موبایلی

  7. بازاریابی ویدیویی

  8. اتوماسیون بازاریابی

  9. اینفلوئنسر مارکتینگ

  10. بازاریابی صوتی

  11. بازاریابی واقعیت مجازی

  12.  بازاریابی از طریق پیام رسان‌ها

     

     

انتخاب بهترین استراتژی از میان انواع دیجیتال مارکتینگ، به عوامل متنوعی بستگی دارد؛ از جمله این عوامل می توان به نوع محصول یا خدمات، مخاطب هدف، موقعیت شرکت در بازار و… اشاره کرد. هرکدام از این روش ها، به صورت تکی یا ترکیبی، مزایا و معایب خود را دارند که در ادامه، پس از ارائه تعریف آنها، به بررسی آنها نیز خواهیم پرداخت.

بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا یکی از انواع دیجیتال مارکتینگ بوده و به محتوای اطلاعاتی و ارزشمند مانند پست‌های وبلاگ، ویدیوهای آموزشی و سایر مطالب آموزشی اشاره دارد. این نوع بازاریابی به شما کمک می کند تا با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید و به سوالات آنها پاسخ دهید. 

انسان ها به دو دلیل عمده به سراغ اینترنت می روند. یک دلیل اصلی، سرگرمی است و دلیل مهم دیگر، یافتن پاسخ های سوالاتشان است. در حقیقت، کاربران در اینترنت تشنه کسب اطلاعات در مورد چگونگی حل مشکلات یا تحقق خواسته های خود هستند. اگر برند شما بتواند این نیازها را از طریق محتوای باکیفیت و مفید برطرف کند، به راحتی می تواند اعتماد کاربران را به سوی خود جلب کند. همین نکته، به این نتیجه ختم خواهد شد که کسب‌وکار شما در بازار جایگاه باثباتی را به دست می‌آورد و زمانی که وقت تصمیم گیری فرا برسد، برند شما انتخاب مشتری خواهد بود. بازاریابی محتوا، به عنوان یکی از انواع دیجیتال مارکتینگ، تمام آن چیزی است که می تواند این اتفاق را رقم بزند.

بازاریابی محتوا شامل ارائه پاسخ به سوالات مخاطبان با انتشار محتوای مفید است. این محتوا را می توان در وبلاگ ها، رسانه های اجتماعی، ایمیل ها یا کانال های دیگر ارائه داد و حتی فرمت های خاصی برای دستگاه های تلفن همراه، مانند برنامه ها و پوش نوتیفیکیشن ها وجود دارد. هرکدام از این کانال ها ممکن است برای یک نوع کسب و کار و برای هدف قرار دادن نوع خاصی از مخاطب مناسب باشد. هر کسب و کاری به مرور و با شناخت بیشتر از مخاطب خود، متوجه خواهد شد کدام کانال ارتباطی، بیشترین تاثیر را برای او خواهد داشت. نوع محتوا نیز می تواند برای هر کسب و کار هر کاربر هدفی متفاوت باشد. پست های وبلاگ، کتاب های الکترونیکی، اینفوگرافیک ها، ویدئوها، آزمون ها، قالب ها، برگه های داده و غیره، هرکدام تاثیر خاص خود را دارند و کسب و کارها بر اساس هدفی که دارند و کانالی که برای ارائه انتخاب کرده اند، می توانند نوع محتوای خود را انتخاب کنند. 

در حقیقت، بازاریابی محتوا توسط یک قیف بازاریابی جهت گیری می شود که بر نوع محتوای مورد استفاده نیز تاثیر می گذارد. برای مثال، در بالای قیف محتوا باید کلی تر باشد؛ برای مثال، راهنماهای کامل. در پایین قیف اما محتوای خاص تری مانند توصیفات و اثبات ها به کار می آیند. 

با در نظر گرفتن این پارامترها – کانال محتوا ، قالب و نوع محتوا – می توانید بهترین محتوا را انتخاب کنید تا شخصیت خریدار خود را به انجام آن کار متقاعد کنید (خرید، ثبت نام، ثبت سفارش یا…) که در حقیقت هدف اصلی شما بوده و برای آن، کمپین بازاریابی به راه انداخته اید. 

بازاریابی محتوا ممکن است با توجه به اهداف مختلف مورد استفاده قرار گیرد. اما این نوع از انواع دیجیتال مارکتینگ، رایج‌ترین روش تبدیل بازدیدکنندگان به مشتریان است. همچنین اگر از محتوای مرتبط با دیگر استراتژی‌ها، مانند بازاریابی ایمیلی استفاده کنید، تاثیر بسیار بیشتری خواهد گذاشت.

مزایا

از مزایای بازاریابی محتوا می توان به مواردی همچون رایگان بودن، متنوع بودن، قابلیت پوشش طیف وسیعی از طبقه بندی ها، از آموزش و سرگرمی گرفته تا الهام بخشیدن به مخاطبان و کاربرد داشتن در انواع شاخه های بازاریابی دیجیتال اشاره کرد.

معایب

معایب بازاریابی محتوا بیشتر از هر چیزی از جنس سختی است. چرا که رقابت در این نوع بازاریابی بسیار سخت بوده و همه گیر کردن محتوا امروز اینترنت که پر از رقابت بوده و محتواهای بسیار زیادی در آن یافت می شود، اصلا کار آسانی نیست. از دیگر معایب این نوع دیجیتال مارکتینگ، می توان به لزوم حفظ ثبات و کیفیت محتوا اشاره کرد. در این نوع دیجیتال مارکتینگ، شما باید همزمان که برندسازی انجام می دهید و کاری می کنید که مشتری از شما خرید کند، باید محتوای کاربردی نیز به مخاطب ارائه بدهید که حتی اگر از شما خرید هم نکرد، تجربه خوبی از محتوای شما به دست بیاورد.

 

بهینه سازی موتور جستجو (سئو)

وقتی تولید محتوا را به بخشی از کسب و کار خود تبدیل کرده و درباره حوزه کاری خود محتوا تولید کردید، حال وقت آن است که مردم از وجود چنین محتوای باکیفیتی خبردار شوند. سئو یا بهینه سازی موتور جستجو، به عنوان یکی از رایج ترین و مهمترین انواع دیجیتال مارکتینگ، این امکان را برای محتوای شما ایجاد می کند تا در رتبه های برتر موتورهای جستجو قرار گیرد. در حقیقت، سئو کاری می کند که کاربر اینترنت که فعالانه به دنبال کالا یا خدماتی است که شما ارائه می دهید، شما را یافته و با کسب و کار شما ارتباط برقرار کند.

برای اعمال سئو، باید ابتدا متوجه شوید که مشتری شما با کدام کلمات و عبارات کلیدی جستجوی خود را انجام می دهد؛ سپس، باید محتوای خود را بر اساس آن کلمات کلیدی توسعه داده و سوالات آنها را پاسخ بدهید. بنا بر تحقیقات انجام گرفته توسط ژورنال موتور جستجو، ۹۱.۵ درصد از ترافیک وب در جهان، بین سایت های فهرست شده در صفحه اول گوگل تقسیم می شود. اولین نتیجه از جستجوی ارگانیک گوگل، خود به تنهایی ۳۲.۵ درصد از ترافیک را در اختیار خود قرار می دهد. همچنین تحقیقات نشان می دهد که ۵۱ درصد از کل ترافیک وب سایت ها از جستجوی ارگانیک می آید. ترافیک ارگانیک از طریق محتوای با کیفیت بالا به دست می آید که توسط جستجو در گوگل یا بینگ یافت می شود.

ابزارهای سئو

دو ابزار مشهور و کاربردی در انواع دیجیتال مارکتینگ که به خصوص در سئو بسیار کارآمد هستند، Semrush و Ahrefs هستند. Semrush در حقیقت یک پلتفرم جامع دیجیتال مارکتینگ است که می توانید کمپین های سئو، تحلیل رقبا و کمپین های گوگل ادز را  از طریق آن مدیریت کنید. 

Ahrefs نیز یک ابزار جامع سئو است که از منابع مختلف می تواند ترافیک وبسایت شما را افزایش دهد. خدماتی همچون ردیابی رتبه و ایجاد بک لینک در سطح حرفه ای، از جمله خدماتی هستند که این ابزار را قدرتمند کرده اند. 

مزایا

سئو هم باعث افزایش دیده شدن برند می شود و نکته دیگر آنکه در مقایسه با PPC، مقرون به صرفه است.

معایب

سئو وابستگی کامل به محتوا و فناوری داشته، تغییرات احتمالی الگوریتم های گوگل ممکن است تلاش های شما را بیهوده کند و مهمترین نکته درباره سئو که باید حتما آن را در نظر بگیرید، این است که تاثیرگذاری سئو و جواب گرفتن از آن، به زمان نیاز دارد.

بازاریابی شبکه های اجتماعی 

SMM یا بازاریابی شبکه های اجتماعی، همانطور که از نام آن پیداست، روشی است که از رسانه های اجتماعی برای تبلیغ یک برند، محصول یا محتوا استفاده می کند. مانند بازاریابی موتور جستجو (SEM)، سوشال مدیا مارکتینگ را نیز می توان با پرداخت هزینه تبلیغات، یا به صورت ارگانیک و یا هر دو به طور همزمان انجام داد. شما می توانید محتوای خود را در رسانه های اجتماعی منتشر کنید یا به گونه ای محتوای خود را تبلیغ کنید که به دست یک مخاطب هدف خاص برسد و این، به تبلیغات و هزینه کردن نیاز دارد. در هر دو مورد، مهمترین چیز این است که شبکه اجتماعی مناسب تری را بر اساس پرسونا، برند، محصول/خدمت یا محتوای خود انتخاب کنید. 

مزایا

از بهترین مزایای بازاریابی شبکه های اجتماعی به عنوان یکی از انواع دیجیتال مارکتینگ، امکان نزدیک شدن به مخاطبان و پتانسیل تعامل با آنها است. از طریق SMM، هنگامی که مخاطبان، محتوای شما را به اشتراک می‌گذارند، به اعتبار برند شما افزوده می شود. همچنین می توانید از شبکه های اجتماعی خود به عنوان یک کانال ارتباطی مستقیم با مخاطبان خود استفاده کنید. به همین دلیل بسیار مهم است که آنها را همیشه به روز نگه داشته و عکس العمل های آنها را مورد بررسی قرار بدهید.

از دیگر مزایای بازاریابی شبکه های اجتماعی می توان به این موارد اشاره کرد:

– نرخ تبدیل بالایی دارد.

– وقتی مردم محتوای شما را دوست دارند، نظر می دهند و به اشتراک میگذارند و محتوای شما بیشتر دیده می شود

– تبلیغات فیس بوک/اینستاگرام به شما امکان می دهد بخش های خاصی از مشتریان را هدف قرار دهید و پیام خود را به افراد مناسب منتقل کنید.

معایب

در کنار مزایای این کانال، باید در نظر داشت که رسانه های اجتماعی چالش برانگیز است چرا که الگوریتم های آنها هر از چند گاهی تغییر می کند. در کنار آن، فرمت های محتوای جدید به طور مکرر معرفی می شوند. اگرچه پست گذاشتن در رسانه های اجتماعی ساده به نظر می رسد، اما برای انجام مداوم و کارآمد آن به برنامه ریزی استراتژیک و اختصاص زمان کافی نیاز دارید.

ایمیل مارکتینگ

در مورد ایمیل مارکتینگ نظرات ضد و نقیضی وجود دارد. برخی کاملا به آن امیدوار هستند و روزانه هزاران ایمیل مارکتینگی از سوی بسیاری از کسب و کارها ارسال می شود، برخی دیگر هم معتقد هستند که ایمیل مارکتینگ مرده است. اما می توان اینگونه گفت که ایمیل مارکتینگ، یکی از موثرترین انواع دیجیتال مارکتینگ است، در صورتی که به صورت استراتژیک و درست از آن استفاده کنید. ممکن است به نتایج قابل توجهی برسید. یکی از  بهترین استراتژی ها برای استفاده از ایمیل مارکتینگ، این است که مشتریان خود را با محتوای مفید و مرتبط به روز نگه دارید. 

در ایمیل مارکتینگ، تبلیغ محصولات و خدمات موثر است، البته تا زمانی که به حریم خصوصی مخاطبان احترام بگذارید و هرزنامه ارسال نکنید. در استراتژی «بازاریابی درونگرا یا inbound Marketing» ایمیل بخش مهمی از موفقیت استراتژی بازاریابی دیجیتال است. اگر فرآیند را خودکار کنید، می‌توانید مشتری خود را از طریق قیف بازاریابی هدایت کنید.

ابزارهای کاربردی

در ایمیل مارکتینگ، ابزارها می توانند بسیار کمک حال کسب و کارها باشند. خودکار کردن روند ارسال ایمیل، این کار پر تکرار را بسیار آسان کرده است. از جمله این ابزارها می توان به پلتفرم های ConvertKit ، GetResponse و  Mailchimp اشاره کرد.

مزایا

در میان انواع دیجیتال مارکتینگ، ایمیل مارکتینگ یکی از مستقل ترین نوع بازاریابی دیجیتال است چرا که دستخوش تغییر الگوریتم نیست. ایجاد ارتباط مستمر با لیست ایمیلتان به شما این امکان را می دهد تا روابط خود را تقویت کرده و احتمالا زمانی که قصد خرید دارند برند شما را بهترین گزینه  برای خرید قلمداد کنند

معایب

معمولا نرخ تبدیل در ایمیل مارکتینگ عدد پایینی است؛ چرا که اغلب مشتریان عادت ندارند به صورت مستمر ایمیل خود را چک کنند و نکته دیگر اینکه، بسیاری از کاربران، ایمیل های مارکتینگی را باز نمی کنند. در عین حال، یافتن راه هایی برای ایجاد ارزش افزوده برای مشتریان در ایمیل مارکتینگ کار آسانی نیست؛ ارزش افزوده ای که از لغو اشتراک جلوگیری کند.

 

بازاریابی موتورهای جستجو/ گوگل ادز

Google Ads نام پلتفرم تبلیغاتی گوگل است که به کسب و کارها این امکان را می دهد در بخش تبلیغات گوگل دیده شوند. متداول‌ترین نوع تبلیغات گوگل ادز،تبلیغات در نتایج جستجو است که در صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) برای جستجوهای مرتبط با محصولات و خدمات ظاهر می‌شود اما کسب‌وکارها همچنین از Google Ads برای اجرای تبلیغات نمایشی، تبلیغات خرید و تبلیغات یوتیوب استفاده می‌کنند. 

مزایا

مزایای متنوعی در استفاده از گوگل ادز دیده می شود؛ از جمله اینکه گوگل ادز می تواند نتایج فوری را به شما نشان بدهد که برای تصمیم گیری از ادامه استراتژی یا تغییر آن بسیار کمک می کند. مزیت دومی که می توان به آن اشاره کرد، در ادامه مزیت اول است. ادز این امکان را به شما می دهد که آزمایش کنید و ببینید چه چیزی در چند روز یا چند هفته نتیجه می دهد و چه چیزی نتیجه نمی دهد. 

معایب

یکی از مهمترین معایب گوگل ادز، رقابت بسیار بالا در گرفتن باکس تبلیغات گوگل است. بسیاری از شرکت ها حاضر هستند و این توانایی را دارند که هزینه بیشتری برای تبلیغات بدهند و اگر شما کسب و کاری هستید که به تازگی کار خود را آغاز کرده اید، یا بودجه محدودی برای تبلیغات دارید، این روش چندان کارایی ندارد. 

یکی دیگر از اشکالات تبلیغات در گوگل، احساسات انسانی است. بسیاری از صاحبان کسب و کار مطمئن نیستند که هزینه تبلیغات برای آنها مناسب است یا خیر و به محض اینکه هزینه انجام این کار را مشاهده می کنند، احساس خطر کرده و تبلیغات را متوقف می کنند. 

افلیت مارکتینگ یا همکاری در فروش 

افیلیت مارکتینگ نیز یکی دیگر از انواع دیجیتال مارکتینگ است که طی آن، تولیدکنندگان محتوا برای تبدیل شدن هر کاربر به مشتری (خرید) یک محصول یا خدمات، کمیسیون دریافت می کنند. در واقع، این تولیدکنندگان محتوا مانند یک تیم فروش برای کسب و کار شما کار می کنند. آنها محتوای مرتبط و اصلی خود را ایجاد می کنند و با استفاده از یک لینک، خدمات/محصول شما را معرفی کرده یا پیشنهاد می دهند. اگر مخاطبان آنها برای خرید کلیک کنند، شما برای هر فروش به آنها پول می دهید. بهترین مزیت افلیت این است که شما نیازی به داشتن مخاطبان زیادی ندارید زیرا به جامعه ای دسترسی پیدا خواهید کرد که توسط تولیدکنندگان محتوا ساخته شده است. درست مانند بازاریابی شبکه های اجتماعی، شما باید تولیدکنندگانی را انتخاب کنید که با خدمات و محصولات شما تناسب داشته باشند. اینفلوئنسرهای دنیای دیجیتال نمونه ای از تولیدکنندگان محتوا هستند که ممکن است در این نوع بازاریابی مورد استفاده قرار گیرند.

مزایا

یکی از مزایای اصلی افیلیت مارکتینگ، این است که می تواند درآمد غیرفعال برای وب سایت شما ایجاد کند. این به آن معنی است که شما نیاز ندارید که بر روی تبلیغات و خلاقیت های مورد نیاز در آن بخش تمرکز کنید. این، وظیفه افراد دیگر می شود که با فروش محصولات شما، از کسب و کارتان کمیسیون دریافت می کنند. از دیگر مزایای این نوع مارکتینگ، می توان به رقابت میان اینفلوئنسرها اشاره کرد. چرا که هرکدام از آنها هرچه بیشتر برای شما بفروشند، کمیسیون بیشتری دریافت می کنند و این رقابت، در نهایت به نفع فروش شماست. 

معایب

از آنجایی که تمرکز اصلی افلیت مارکتینگ بر روی همکاری با اینفلوئنسرها است، معایب اینفلوئنسر مارکتینگ نیز در این بخش دیده می شود که در ادامه به بررسی این نوع از انواع دیجیتال مارکتینگ می پردازیم.

اینفلوئنسر مارکتینگ

حالا که صحبت از اینفلوئنسرها شد، خوب است که به سراغ معرفی نوع دیگری از مارکتینگ برویم که دقیقا اینفلوئنسر مارکتینگ نام دارد. در این بخش، بررسی خواهیم کرد که اصلا اینفلوئنسرها چه کسانی هستند؟ اینفلوئنسر فردی است که در یک حوزه خاص تخصص داشته و مخاطبان زیادی در دنیای دیجیتال دارند که او را دنبال کرده و محتوای تولید شده از سوی او را مشاهده می کنند. این اینفلوئنسرهای در صورتی که در حوزه مشترک با شما فعال باشند، ممکن است درباره محصولات یا خدمات شما هم تولید محتوا کنند. 

آنها می توانند محصولات شما را آزمایش کرده و نتیجه را، بدون توجه به مثبت یا منفی بودن نتایج، در محتواهای خود ارائه بدهند. به همین دلیل، آنها قدرت تمجید یا تخریب برند شما را دارند. برندهای زیادی از اینفلوئنسر مارکتینگ در استراتژی های خود استفاده می کنند و به نتایج خوبی هم رسیده اند. یک اینفلوئنسر ممکن است صحبتی کند یا کاری انجام دهد که بر تصویر برند شما تاثیر منفی بگذارد و در عین حال، وفاداری دنبال کنندگان آنها ممکن است مشتریان جدید زیادی را به برند شما اضافه کند.

مزایا

شاید مهمترین مزیت این نوع تبلیغات، دسترسی مستقیم به مخاطبان هدف است. اگر اینفلوئنسر مناسب را انتخاب کنید و تبلیغات خوبی انجام شود، تقریبا مطمئن هستید که هر کاربری که از طریق آن اینفلوئنسر به سراغ شما آمده، کاملا یک مشتری کنجکاو است و به دنبال شما بوده است. در همین راستا، یکی دیگر از مزایای اینفلوئنسر مارکتینگ این است که به کاربران هدف به صورت یکجا دست پیدا کرده اید و نیاز ندارید برای دور هم جمع کردن این مخاطبان، هزینه و زمان صرف کنید.

معایب

مهمترین نکته منفی این نوع مارکتینگ، هزینه بسیار بالای آن است. به همین دلیل باید در کنار انتخاب اینفلوئنسر مناسب، مطمئن شوید که هزینه ای که پرداخت می کنید، بازگشت مادی یا معنوی قابل قبولی را دارد یا خیر. در کنار این، باید این نکته را در نظر داشت که بازار اینفلوئنسرها به دلایل مختلفی در حال تمایل به رکود است. پس با حساسیت های بالایی به سراغ این مدل از مارکتینگ بروید.

بازاریابی موبایلی

امروزه بازاریابی موبایل، در میان همه انواع دیجیتال مارکتینگ، تقریبا اجباری ترین روش دیجیتال مارکتینگ است. تحقیقات گوگل نشان می دهد که ۲۷ درصد از جمعیت جهان از جستجوی صوتی در تلفن همراه استفاده می کنند و همین ویژگی، سفر مصرف کننده را به طور فزاینده ای پیچیده می کند. این تحقیق همچنین نشان می دهد که بی واسطه بودن (عرضه مستقیم) به اندازه وفاداری بسیار مهم بوده و هیچ چیز فوری تر از حل یک مشکل با گوشی هوشمند در هر مکان و هر زمان نیست.

بازاریابی موبایلی فقط یک روند نیست و برای برندهایی که مایلند همیشه در کنار مشتریان خود باشند، یک اتفاق اجتناب ناپذیر است. برخی از روش های سرمایه گذاری در بازاریابی موبایلی عبارتند از:

  • ساخت اپلیکیشن: استفاده از ویژگی پوش نوتیفیکیشن در اپلیکیشن ها، یکی از بهترین روش های اطلاع رسانی به مشتریان است. 
  • اتخاذ بازاریابی پیام رسان فوری: مستقیما با مشتریان خود صحبت کنید.
  • محصولات یا خدمات را با استفاده از محلی سازی جغرافیایی ارائه دهید: و جایی باشید که مصرف کنندگان شما هستند.
  • پتانسیل پیامک را بررسی کنید: مخاطبان خود را در مورد علایق خود به روز کنید.
  • محتوای تلفن همراه ارائه دهید: توجه عمومی را به محتوای جذابی جلب کنید که می توانند در هر کجا از آن لذت ببرند؛ مانند فیلم و سریال ها.

مزایا

مهمترین مزیت، پیشی گرفتن گوشی های هوشمند از دستگاه های دسکتاپی/لپ تاپ است. چرا که مشتریان زمان بیشتری را صرف تلفن های همراه می کنند و بازاریابی موبایلی کاملا ترند روز است. می‌توان آن را با حصار جغرافیایی یا بخش‌های خاص مخاطب هدف‌گذاری کرد. در کنار این مزیت، می توان به قابلیت هدف گذاری کاربران بر اساس موقعیت جغرافیایی آنها اشاره کرد.

معایب

از معایب این نوع دیجیتال مارکتینگ، می توان به فضای آزاد کمتر گوشی های موبایل نسبت به سیستم دسکتاپ اشاره کرد. پایین بودن نرخ تبدیل موبایل مارکتینگ، مشکل دیگر این نوع مارکتینگ است. 

بازاریابی ویدیویی 

طبق تحقیقات وبلاگ Think With Google، در بازه ماهانه، ۲ میلیارد نفر در حال جستجو در یوتیوب هستند. سرگرمی، اخبار، نحوه انجام کاری، محتوای مطالعه، هر چه باشد، فرصتی بزرگ برای دستیابی به مشتریان جدید است. استراتژی‌های بازاریابی ویدیویی برای هدایت نتایج در سراسر فانل بازاریابی، مانند پست‌های وبلاگ و ایمیل‌ها، استفاده می‌شوند. مردم به چند دلیل، مانند دیدن نظرات معتبر درباره برخی محصولات یا خدمات، به دنبال ویدئو هستند. ۸۰ درصد از مردم به طور متناوب از موتورهای جستجو و ویدیوها استفاده می کنند و از آن برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد محصولات و دیدن اینکه دیگران چگونه از آن استفاده کرده اند استفاده می کنند. همچنین ۵۵ درصد از مصرف کنندگان قبل از خرید این کار را انجام می دهند. همانطور که می بینید، این فرصت خوبی برای آسان کردن فروش است.

مزایا

در مجموع، ویدیو قابلیت ارتباط احساسی بیشتری با عموم افراد دارد و میزان نفوذ بیشتری ایجاد می کند. در همین راستا، ویدیو بیشتر از متن در ذهن باقی می ماند. شبکه های اجتماعی نیز تمرکز بیشتری بر روی ویدیو دارند و در نتایج، بیشتر از گذشته ویدیو را به کاربر پیشنهاد می دهد. 

معایب

شاید مهمترین مشکل ویدیو مارکتینگ، هزینه بالای ساخت آن است. هرچند با کمک گوشی های هوشمند امروزی، برخی هزینه ها کاهش پیدا کنند، اما در مجموع، هزینه ساخت ویدیو در طولانی مدت، بالا است. همچنین، درگیر کردن مخاطبی که در حال دیدن ویدیوهای زیاد در شبکه های اجتماعی است، کار آسانی نیست و به کیفیت و خلاقیت بالایی نیاز دارد. 

 

تبلیغات کلیکی (Cost Per Click)

تبلیغات کلیکی یا هزینه به ازای کلیک (CPC) به این معنی است که شما برای هر کلیک روی تبلیغات خود هزینه پرداخت می کنید. برای کمپین‌های پیشنهادی CPC، حداکثر پیشنهاد قیمت به ازای هر کلیک را تعیین می‌کنید و این، بالاترین مبلغی است که می‌خواهید برای یک کلیک روی تبلیغ خود بپردازید. تبلیغ کنندگان معمولا از هزینه هر کلیک با بودجه روزانه تعیین شده برای یک کمپین استفاده می کنند. با رسیدن به بودجه تبلیغ کننده، تبلیغ به طور خودکار از وب سایت برای باقی مانده دوره حذف می شود. این نوع از انواع دیجیتال مارکتینگ، یک مدل درآمد تبلیغات آنلاین است که وب سایت ها بر اساس تعداد دفعاتی که بازدیدکنندگان روی یک آگهی کلیک می کنند، استفاده می کنند.

مزایا

این نوع تبلیغات که از قدیمی ترین انواع دیجیتال مارکتینگ است، ارزش بالایی داشته و ترافیک وب سایت را هدایت می کند.

معایب

از معایب تبلیغات کلیکی، می توان به گران تر بودن نسبت به CPM اشاره کرد. تنوع بسیار بالا در قیمت، از دیگر معایب آن است. اما اگر اولین هدف شما، آگاهی از برند و محصول است، چندان روش کارآمدی نیست. 

اتوماسیون بازاریابی (Marketing Automation)

اتوماسیون بازاریابی فناوری است که فرآیندهای بازاریابی و کمپین های چند منظوره را در چندین کانال به طور خودکار مدیریت می کند. با اتوماسیون بازاریابی، کسب و کارها می توانند مشتریان را با پیام های خودکار از طریق ایمیل، وب، شبکه های اجتماعی و متن مناسب هدف قرار دهند.

مزایا

یکی از مهمترین مزایای استفاده از ابزارهای اتوماسیون بازاریابی، افزایش کارایی در وظایف بازاریابی است. کمپین های بازاریابی خودکار می توانند فرآیندها را ساده کرده و در زمان و هزینه کسب و کار صرفه جویی کنند. با اتوماسیون بازاریابی، کسب‌وکارها می‌توانند کمپین‌های بازاریابی خود را خودکار کنند و کارکنان را آزاد کنند تا روی کارهای مهم‌تر تمرکز کنند. همچنین، ابزارهای اتوماسیون بازاریابی امکان ردیابی و تجزیه و تحلیل بهتری به کسب و کارها ارائه می دهد و آنها را قادر می سازد اثربخشی کمپین های خود را ردیابی کرده و آنها را برای نتایج بهتر بهینه کنند. این روش به کسب و کارها کمک می کند تا موفقیت تلاش های بازاریابی خود را بسنجند و کمپین های خود را بر اساس آن تنظیم کنند. برای مثال، کسب‌وکارها می‌توانند نرخ باز شدن ایمیل، نرخ کلیک و تبدیل‌ها را ردیابی کنند و به آن‌ها اجازه می‌دهند موثرترین کمپین‌ها را شناسایی کرده و کمپین‌های آینده را بهبود بخشند.

معایب

یکی از معایب اصلی اتوماسیون بازاریابی، عدم ارتباط شخصی است. درست است که اتوماسیون می تواند فرآیندها را ساده کرده و در زمان صرفه جویی کند، اما در عین حال می تواند منجر به عدم شخصی سازی شود. گاهی اوقات پیام‌های خودکار ممکن است عمومیت داشته باشند و کسب‌وکارها در خطر از دست دادن تماس شخصی و پیام‌های شخصی‌شده هستند.

بازاریابی صوتی

در عصر موبایل، بازاریابی صوتی مستحق این است که بیش از گذشته مورد توجه و کارکرد بازاریابان قرار بگیرد. هرچند صوت، پویایی مشابه ویدیوها را ندارند، اما فرمت هایی مانند پادکست به طور فزاینده ای در حال افزایش مخاطبان خود است. در واقع، پادکست‌ها پدیده‌ای قابل اتکا هستند و مخاطبان رادیو را به خود جذب می‌کنند؛ مخصوصا زمانی که مردم در حال انجام سفرهای درون و بیرون شهری هستند یا مشغول انجام کارهایی مانند تمیز کردن خانه و… هستند، به سراغ شنیدن پادکست می روند. اگر عادت های مخاطب هدفتان را می شناسید، می توانید به موضوعاتی برای پادکست فکر کنید که می تواند با کسب و کار و محصول یا خدماتی که ارائه می دهید هم مرتبط باشد و همزمان، مخاطب شما را هم سرگرم کند. به این ترتیب می‌توانید محصول یا خدمات خود را به صورت متنی وارد کرده و بازاریابی صوتی را به یک فرصت فروش بزرگ تبدیل کنید.

مزایا

در حال رشد بودن این بازار، یکی از مهمترین مزیت های بازاریابی صوتی است. بازار پادکست/رادیو هنوز پتانسیل رشد دارد و می تواند بیش از این هم بزرگ شود. هزینه ساخت محتوای صوتی، نسبت به محتوای ویدیویی بسیار پایین است از این لحاظ صرفه اقتصادی دارد.

معایب

رفتار کاربر در برخورد با شنیدن پادکست و رادیو، می تواند چالش بزرگی در این بازار باشد. کاربران معمولا عادت دارند یک محتوای صوتی را نیمه رها کنند یا در مقاطع مختلف آن را گوش کنند. برای همین ممکن است پیام تبلیغی نهان شما در محتوا را نشنوند.

بازاریابی با پیام رسان‌ها

بازاریابی با پیامرسان ها که به بازاریابی پیام فوری نیز شهرت دارد، به کسب و کارها این امکان را می دهد تا از طریق روش هایی مانند پیام کوتاه، واتساپ، پیام مستقیم اینستاگرام و مسنجر فیس بوک، با مشتریان فعلی یا بالقوه ارتباط برقرار کنند. این نوع مارکتینگ، مانند بازاریابی ایمیلی، همچنین می تواند به ایجاد لیست تماس مشتریان کمک کند. دو نوع نرم افزار پیام رسانی فوری وجود دارد پیام رسان های مبتنی بر اپلیکیشن و پیامرسان های مبتنی بر وب.

مزایا

پیام‌رسان باعث ایجاد ارتباط کارآمد می شود. فوری بودن و ارتباط سریع و مستقیم بین تیم‌ها و مشتریان را ممکن می‌سازد و کارایی را تقویت می‌کند. 

معایب

ارتباط برقرار کردن در پیامرسان می‌تواند باعث حواس‌پرتی کاربر شده و به طور بالقوه بر بهره‌وری تاثیر بگذارد. محدودیت های تکنولوژیک در طول پیام و تعداد کاراکتر هم و مقدار اطلاعات قابل انتقال در یک پیام، از دیگر معایب این نوع مارکتینگ است.

بازاریابی واقعیت مجازی

بازاریابی واقعیت مجازی، یکی از جدیدترین انواع دیجیتال مارکتینگ است. VR یا واقعیت مجازی در حال حاضر در زندگی ما وجود دارد و می تواند توسط بازاریابان برای دستیابی به مخاطبان یک برند مورد استفاده قرار گیرد. این تکنولوژی این توانایی را دارد تا تجربه ای همه جانبه با نام تجاری، محصول یا خدمات را به عموم مخاطبان خودتان ارائه دهید. تاثیر این نوع ارتباطات بر مردم تقریبا فراموش نشدنی است و برند شما را از سایر رقبایتان در همان بخش بازار جدا می کند. بازاریابی واقعیت مجازی، برند شما را با یک ایده مدرن مرتبط کرده و کسب و کار شما را در موقعیتی نوآورانه، جلوتر از زمان رقبای شما قرار می دهد.

چگونه بهترین تاکتیک دیجیتال مارکتینگ را برای کسب و کار خود انتخاب کنیم؟ 

با وجود انواع دیجیتال مارکتینگ و در اختیار داشتن رویکردها و استراتژی های مختلف بازاریابی، تعیین اینکه کدام یک برای کسب و کار خاص شما بهتر عمل می کند، می تواند دشوار باشد. اما چند فاکتور کلیدی وجود دارد که باید هنگام انتخاب بهترین تاکتیک دیجیتال مارکتینگ برای تجارت خود در نظر بگیرید. 

مخاطب هدف خود را درک کنید

استراتژی های مختلف بازاریابی برای کاربران مختلف جذاب بوده و دانستن ترجیحات، علایق و رفتار مخاطبان ضروری است. درک مخاطبان هدف به شما این امکان را می دهد که پیام های بازاریابی خود را تنظیم کرده و تاکتیک هایی را انتخاب کنید که با آنها طنین انداز شود.

بودجه خود را در نظر بگیرید

برخی از تاکتیک‌ها، مانند تبلیغات پرداخت به ازای کلیک یا اینفلوئنسر مارکتینگ می‌توانند پرهزینه باشند؛ در حالی که برخی دیگر مانند بازاریابی شبکه‌های اجتماعی یا بازاریابی ایمیلی مقرون به صرفه‌تر هستند. ضروری است که بودجه خود را با دقت در نظر بگیرید و تاکتیک هایی را انتخاب کنید که بهترین بازگشت سرمایه را برای کسب و کار شما به ارمغان می آورد.

منابع خود را ارزیابی کنید

به عنوان مثال، بازاریابی محتوا و سئو برای اجرای موثر نیاز به زمان و تلاش قابل توجهی دارند. اگر یک تیم کوچک یا منابع محدود دارید، اجرای موثر این استراتژی ها ممکن است چالش برانگیز باشد. در مقابل، تاکتیک هایی مانند بازاریابی شبکه های اجتماعی یا بازاریابی ایمیل ممکن است برای تیم های کوچکتر قابل کنترل تر باشد.

 

اهداف تجاری خود را در نظر بگیرید

تاکتیک های مختلف بازاریابی در دستیابی به اهداف مختلف تجاری موثرتر خواهند بود. اگر به دنبال نتایج سریع هستید، یک کمپین تبلیغاتی پولی ممکن است کارساز باشد. از سوی دیگر، رویکرد بازاریابی شبکه های اجتماعی گزینه بهتری برای ایجاد آگاهی از برند خواهد بود. 

آزمایش و تکرار

در نهایت، ضروری است که تاکتیک های بازاریابی دیجیتال خود را به طور مداوم مورد آزمایش قرار داده و آنها را تکرار کنید. هیچ رویکرد یکسانی برای بازاریابی دیجیتال وجود ندارد و آنچه امروز کار می کند ممکن است هفته آینده کارساز نباشد. با آزمایش و تکرار مداوم انواع دیجیتال مارکتینگ می توانید تشخیص دهید که چه چیزی موثر است و چه چیزی نیست و استراتژی خود را بر اساس آن تنظیم کنید.

مزایای استفاده از انواع روش های دیجیتال مارکتینگ

در دنیای کسب و کارهای امروزی، دیجیتال مارکتینگ یک اتفاق کاملا جا افتاده به حساب می آید و تقریبا مدیری وجود ندارد که لازم باشد درباره لزوم استفاده از انواع دیجیتال مارکتینگ او را متقاعد کرد. اما برای یادآوری، برخی از مزایای انواع روش های دیجیتال مارکتینگ را مرور می کنیم.

دسترسی جهانی

اولین مزیت بازاریابی دیجیتال، دسترسی جهانی است. بازاریابی سنتی به جغرافیا محدود شده است و ایجاد یک کمپین بازاریابی بین المللی می تواند سخت، پرهزینه و همچنین کار فشرده ای باشد. با این حال، بازاریابی دیجیتال در اینترنت اتفاق می افتد، به این معنی که دسترسی شما با آن بسیار زیاد و گسترده خواهد بود. حتی یک کسب و کار محلی بسیار کوچک نیز این توانایی را دارد که با یک فروشگاه آنلاین به مخاطبان بین المللی دسترسی پیدا کند. چنین موقعیتی هرگز با بازاریابی سنتی امکان پذیر نخواهد بود یا اگر هم ممکن باشد، با هزینه های سرسام آوری همراه خواهد بود. این دسترسی آنلاین فرصت‌های رشد بسیاری را برای کسب‌وکارها باز کرده است. ترکیبی از دسترسی جهانی و دید یک فرصت عالی برای هر کسب و کاری است.

دسترسی محلی

در حالی که دسترسی جهانی یک مزیت قابل توجه بازاریابی دیجیتال است، اما دید محلی را نیز بهبود می بخشد، که به ویژه در صورتی که کسب و کار شما به مشتریان نزدیک متکی باشد بسیار مهم است. سئوی محلی و تبلیغات هدفمند محلی می تواند برای شرکت هایی مفید باشد که تلاش می کنند مشتریان بیشتری را به درب خود بیاورند.

مقرون به صرفه

مزیت بعدی بازاریابی دیجیتال، مقرون به صرفه بودن است. چه بخواهید کسب و کار خود را در سطح محلی یا بین المللی تبلیغ کنید، دیجیتال مارکتینگ راه حل های مقرون به صرفه ای را در اختیار شما قرار می دهد. این امکانات، حتی به کوچکترین شرکت ها اجازه می دهد تا با استفاده از استراتژی های بسیار هدفمند با شرکت های بزرگتر رقابت کنند. بسیاری از این استراتژی ها حتی برای شروع هیچ هزینه ای ندارند (مانند سئو، شبکه های اجتماعی و بازاریابی محتوا). با این حال، هر شکلی از بازاریابی دیجیتال برای هر کسب و کاری مناسب نیست و حتی ممکن است برخی از آنها هزینه بیشتری نسبت به دیگران داشته باشند. یک کسب و کار می تواند راه حل های مناسب را بر اساس اهداف بازاریابی خود بیابد.

آگاهی از برند

دیجیتال مارکتینگ می تواند به کسب و کارها در ایجاد آگاهی و شناخت برند کمک کند. این نکته برای کسب و کارهایی که می خواهند مشتریان جدیدی جذب کنند و کسب و کار خود را توسعه دهند، مهم است.

نتیجه گیری

دنیای وب نه تنها به پایان نزدیک نیست، بلکه با پیشرفت هرچه بیشتر تکنولوژی، توسعه بیشتری نیز داشته و خواهد داشت. همین الان هم درصد بسیار بالایی از ساز و کارهای محلی و جهانی بر بستر اینترنت انجام می شوند و دیگر دنیای بدون اینترنت، دنیایی غیر قابل تصور است. پس به تبع آن، دیجیتال مارکتینگ نیز وجود دارد و توسعه پیدا می کند. کسب و کارها همواره تلاش می کنند بهترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ را در اختیار داشته باشند تا بتوانند در دنیای پر از رقابت امروز، سهم بازار بیشتری را به خود اختصاص دهند.

Leave a Reply

مطالب مرتبط

نیوکاسل یونایتد برای هواداران ناشنوای خود تی شرت های صوتی معرفی کرده استنیوکاسل یونایتد برای هواداران ناشنوای خود تی شرت های صوتی معرفی کرده است

باشگاه فوتبال باشگاه فوتبال نیوکاسل یونایتد انگلیس “پیراهن های پر سر و صدا” را معرفی کرده است که به هواداران ناشنوا اجازه می دهد تا جو ورزشگاه سنت جیمز پارک

نور ماه روی اکوسیستم‌ صخره‌های مرجانی تأثیر عجیبی می‌گذاردنور ماه روی اکوسیستم‌ صخره‌های مرجانی تأثیر عجیبی می‌گذارد

طبق یک مطالعه جدید، ماه بیش از آنچه تصور می‌شود، بر زندگی روی زمین تأثیر می‌گذارد. محققان دریافتند که نور ماه روی نحوه زندگی ماهی‌ها و دیگر موجودات در صخره‌های