سرزمین سئو دسته‌بندی نشده 13 تکنیک برای تضمین موفقیت در شبکه های اجتماعی

13 تکنیک برای تضمین موفقیت در شبکه های اجتماعی

13 تکنیک برای تضمین موفقیت در شبکه های اجتماعی post thumbnail image


تغییر سبک زندگی، پیشرفت سرسام‌آور تکنولوژی، رفع نیازهای مختلف مخاطبان و امکان تولید بی‌نهایت محتوای UCG و پارامترهای مختلف دیگر، عوامل اصلی رشد روزافزون کاربران شبکه های اجتماعی در یک دهه اخیر هستند. 

امروز، کاربران از فیسبوک و توئیتر گذر کرده‌ و وارد عصر پلتفرم‌های تصویری و ویدئویی با مخاطبان چندین میلیاردی شده‌اند. اما شاید مهم‌ترین کاربردهای این نوع رسانه‌ها، تعامل بین افراد، بیزینس‌ها، متخصصان و برندها با یکدیگر از سراسر جهان باشد. 

 با این حجم از دنبال‌کننده میلیاردی در شبکه های اجتماعی و اهمیت حضور موثر و مداوم در آن‌ها، ما هم در این بلاگ راتین سعی کرده‌ایم به بررسی تکنیک‌های موفقیت در شبکه های اجتماعی، به عنوان یکی از کانال‌های مهم دیجیتال مارکتینگ مدرن بپردازیم.

حضور در شبکه های اجتماعی به چه معناست؟

حضور مستمر و موثر در شبکه های اجتماعی به دیده‌شدن برند و ارتباط با جامعه‌ای از مخاطبان هدف که به این پلتفرم‌ها علاقه‌ دارند، کمک خواهد کرد. هرچه حضور قوی‌تری داشته باشید، می‌توانید از یک رابطه عمیق‌تر با مشتری، جذب مخاطبان بیشتر و در نهایت فروش بیشتر مطمئن شوید.

برای برندها، هیچ معیار واحد و ثابتی برای حضور در شبکه های اجتماعی وجود ندارد. اما تکنیک‌هایی هستند که موفقیت کسب‌وکار را تضمین کرده و به نرخ تعامل بالا، آگاهی از برند و درک بیشتر از آن کمک خواهند کرد. فراموش نکنید که دیده‌شدن و حضور قوی تنها عامل موفقیت در این رسانه‌ها نیست.

شما در کنار تمام برنامه‌های بازاریابی که دارید باید استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی را نیز برای خودتان تدوین کنید، یا از استراتژیست های محتوا و آژانس های دیجیتال مارکتینگ کمک بگیرید. 

آشنایی با تکنیک های تضمین موفقیت در شبکه های اجتماعی

بازاریابی در شبکه های اجتماعی نیز مانند دیگر روش‌های بازاریابی اهداف و برنامه‌های مشخصی را دنبال می‌کند. این هدف‌ها می‌تواند بسته به استراتژی کسب‌وکار شما متفاوت باشد. اما در نگاهی کلی می‌توان گفت که هدف اکثر کسب‌وکارها از حضور در Social Media، جذب مشتریان بیشتر و در نهایت‌ افزایش میزان فروش است.

برای همین در ادامه ۱۳ تکنیک برای تضمین موفقیت شما در شبکه های اجتماعی را آورده‌ایم. تا با هم سیزده قدم تا کسب نتیجه دلخواه برداشته‌باشیم.

۱: اهداف خود را تعیین کنید

همه کسب‌وکارها قطعا اهدافی دارند و می‌خواهند با استفاده از تکنیک‌ها و ابزارهای موجود به آن‌ها دست یابند. فعالیت‌ در شبکه های اجتماعی نیز باید منعکس‌کننده این اهداف باشد.

اما آگاهی از برند، داشتن پیجی با دنبال‌کننده‌های میلیونی و فروش در شبکه های اجتماعی یک شبه اتفاق نمی‌افتد. این کار از پایه‌گذاری یک هدف شروع می‌شود. بنابراین قبل از هر چیز، یک هدف هوشمند یا SMART و متناسب با داشته‌هایتان برای حضور در شبکه های اجتماعی تعیین کنید.

هدف هوشمند به این مفهوم که هر هدفی نمی‌تواند شما را نتیجه دلخواه برساند. هر هدف باید یک سری ویژگی‌ داشته باشد، که به عقیده کارشناسان و به صورت مخفف SMART نامیده می شود. این اهداف باید:

  •  مشخص (Specific)
  •  قابل اندازه‌گیری (Measurable)
  •  مشخص (Assignable)
  •  مناسب و مرتبط (Realistic)
  •  زمان‌دار (Time-Related)

 باشد. 

برخی از متداول‌ترین اهداف کسب‌وکارها در سراسر جهان از حضور در شبکه های اجتماعی به شرح زیر است:

  • ایجاد آگاهی از برند

  • جذب مخاطب جدید و افزایش تعامل

  • افزایش ترافیک سایت

۲: مخاطبان هدف خود را شناسایی کنید

با مشخص شدن اهداف کسب‌وکار از حضور در شبکه های اجتماعی، باید مخاطبان هدف شناسایی شوند. نکته حرفه‌ای در این مرحله از کار تنها یک جمله است: «همه مخاطب کسب‌وکار شما نیستند».

اگر قبلا برای کسب‌وکار خود پرسونا تعیین کرده‌اید، از آن استفاده کنید. اما بخاطر داشته باشید که مخاطبان پلتفرم‌های مختلف می‌توانند با یکدیگر متفاوت باشند. به‌عنوان مثال مخاطبانی که شبکه اجتماعی اینستاگرام را انتخاب می‌کنند، هدفی متفاوت با کسانی دارند که بیشتر وقت خود را در لینکدین می‌گذرانند.

مدتی را صرف تماشای رفتار مخاطبان رقبای خود کنید و با مخاطبان پیج خود گفتگو کنید تا چالش‌ها و مشکلات آن‌ها را بهتر درک کرده و با خواسته‌های آن‌ها آشنا شوید. به این ترتیب می‌توانید پرسونای دقیق‌تری از جامعه مخاطبان هدف خود بسازید.

اگر برای تعریف پرسونای مخاطب به راهنمایی نیاز دارید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله پرسونا چیست؟ را در بلاگ راتین مطالعه کنید. در این مقاله اطلاعاتی به‌دست می‌آورید که به شناخت بهتر مخاطب و در نتیجه تعریف یک پرسونای نزدیک به مشتریان واقعی کمک خواهد کرد.

۳: رقبا را زیر نظر بگیرید و رصد کنید.

رقبای شما، دست روی دست نگذاشته‌اند و ممکن است هر روز برنامه‌ای جدید برای شبکه های اجتماعی خود داشته باشند. از طرفی، دنبال‌کنندگان آن‌ها پتانسیل بالایی برای تبدیل شدن به مخاطبان کسب‌وکارشان خواهند داشت. بررسی و آنالیز فعالیت رقبا در شبکه های اجتماعی، می‌تواند به ایده‌های جدیدتری برای کمپین‌های بازاریابی در این پلتفرم‌ها ختم شده یا به بهبود استراتژی‌ بازاریابی در شبکه های اجتماعی کسب‌وکار شما کمک کند.

۴: یک استراتژی بازاریابی در شبکه های اجتماعی تدوین کنید

هر پلتفرمی نیازمند استراتژی مخصوص به خود است، به این مفهوم که نمی‌توان دقیقا از استراتژی حضور در اینستاگرام برای حضور در لینکدین هم استفاده کرد. این 2 پلتفرم ماهیتی کاملا متفاوت از یکدیگر دارند. درست است که در هر دو متن و تصویر و ویدیو به اشتراک گذاشته می‌شود، اما جامعه مخاطبانی که در اینستاگرام حضور دارند، تفاوت زیادی با مخاطبان لینکدین دارد.

با توجه به اهمیت شبکه اجتماعی برای کسب‌وکار شما و اینکه قرار است با چه جامعه‌ای در ارتباط باشید، می‌توانید محتوایی هدفمند تولید کرده و برای تعامل بهتر تلاش کنید. قبل از تدوین استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی به سوالات زیر پاسخ دهید.

  • چرا این شبکه‌ اجتماعی را انتخاب می‌کنم؟
  • مخاطبان هدف من چه کسانی هستند؟
  • می‌خواهم چه پیامی را منتقل کنم؟
  • هدف از حضور در شبکه های اجتماعی چیست؟
  • چه ابزارها و امکاناتی برای حضور موثر در شبکه های اجتماعی دارم؟
  • چه نوع محتوایی برای حوزه فعالیت کسب‌وکار من بهتر است؟
  • چطور می‌توانم محتوایی منحصربه‌فرد تولید کنم؟
  •  برای بازاریابی شبکه های اجتماعی چقدر باید بودجه در نظر بگیرم؟

برای درک بهتر این موضوع، کافیست چند دقیقه‌ای وقت بگذارید و مقاله‌ٔ استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی را مطالعه کنید.

۵: ثابت‌قدم و با نظم حرکت کنید

وقتی کاری را شروع می‌کنید، باید ثابت‌قدم باشید تا به نتیجه دلخواه‌تان برسید. این ثابت‌قدم بودن به مفهوم فعالیت مستمر و منظم در شبکه های اجتماعی است. تیم محتوا، مارکتینگ و سئو تمام تلاششان را می‌کنند تا به‌صورت منظم (هفته‌ای یکبار، دوبار یا حتی ماهی یکبار) حتما مقاله‌ای در بلاگ کسب‌وکار منتشر کنند. همین کار را باید برای شبکه های اجتماعی نیز انجام دهید.

برای داشتن نظم در انتشار محتوا باید یک تقویم محتوایی تنظیم کنید. در تقویم محتوا علاوه‌بر نوع محتوا، سبک آن و هدفی که از انتشار دارید و زمان انتشار نیز مشخص خواهد شد. اگر به این زمان‌بندی پایبند باشید، نتیجه در زمانی کوتاه خواهید دید.

صرف‌نظر از اندازه کسب‌وکار و پلتفرمی که از آن استفاده می‌کنید، مراقب حفظ جنبه‌های مثبت کسب‌وکار خود باشید. این جنبه‌ها شامل تصویر برند، پیام برند و هشتگ‌ها هستند. پس هرگز این جنبه‌ها را فدای جذب دنبال‌کننده بیشتر به هر قیمتی نکنید. 

اگر کسب‌وکار شما به تازگی فعالیت خود را در شبکه های اجتماعی شروع کرده است،حواستان باشد که گاهی کیفیت مهم‌تر از کمیت است. بنابراین بهتر است به جای فعالیت شلخته و نامنظم در 5 پلتفرم، 1 یا 2 پلتفرم را انتخاب کرده و محتوایی باکیفیت و منظم تولید کنید.

۶: محتوای جذاب و جالب تولید کنید

همه ما می‌دانیم که برندهای زیادی در شبکه های اجتماعی فعالیت دارند و به عبارتی دیگر، این پلتفرم‌ها از تبلیغات مختلف اشباع شده‌اند. نکته مهم اینجاست که چطور از دیگران متمایز شوید؟

یکی از موثرترین روش‌ها برای ایجاد تمایز میان برند با رقبا، تولید محتوایی منحصربه‌فرد و مفید است. محتوای خوب به ماهیت پلتفرم بستگی دارد، بنابراین نمی‌توان برای همه شبکه های اجتماعی یک نسخه پیچید.

چند راهنمایی برای داشتن محتوای خوب

خوب یک ماهیت نسبی دارد و ممکن است در نظر هر فردی با دیگری متفاوت باشد. بنابراین اجازه دهید در ادامه چند نکته ربا شما مطرح کنیم که در تولید یک محتوای خوب به شما کمک خواهند کرد:

  •  استفاده از اخبار روز: اخبار روز همیشه منبعی عالی برای سوار شدن روی موج ترندهاست. هر چیزی که ارزش خبری داشته باشد، ایده خوبی برای تولید محتوا نیز خواهد بود. اما فراموش نکنید که ارزش برند را فدای جذب مخاطب و لایک و کامنت نکنید. یعنی از هر خبری برای تولید محتوا استفاده نکنید. اگر در حوزه ساختمان فعالیت دارید، منطقی است که از هشتگ زلزله که ترند شده استفاده کنید. اما برای یک فروشگاه لباس این کار توصیه نمی‌شود.
  •  استفاده از فرمت‌های مختلف محتوا: با توجه به شبکۀ اجتماعی که انتخاب کرده‌اید، نوع محتوا شامل متن، تصویری و ویدیویی را نیز تعیین کنید. در حال حاضر ویدیو یکی از بهترین انواع محتوا برای جلب توجه مخاطبان و ایجاد یک تصویر جذاب از برند است. این روش، هزینه بیشتری در مقایسه با تصویر، اینفوگرافیک و متن داشته اما بازدهی بالایی دارد.
  •  استفاده از داستا‌ن‌سرایی: مردم برای گذران اوقات فراغت خود به شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام و فیس‌بوک و توییتر می‌آیند. آن‌ها می‌خواهند داستان‌هایی از افراد مشهور و برندهای مهم بشنوند. از این قابلیت برای جذب مخاطب و توسعه برند خود استفاده کنید. داستان‌سرایی روشی خلاقانه برای انتقال پیام است بدون اینکه مخاطب حس کند شما قصد فروش چیزی را دارید.

۷: انسان باقی بمانید، مثل ربات رفتار نکنید!

یکی از بدترین اشتباهاتی که می‌توان در شبکه های اجتماعی مرتکب شد، رفتار کردن به‌عنوان یک شرکت بدون چهره است. در عصر مدرن ارتباطات، مخاطبان و دنبال‌کنندگان می‌خواهند با شرکت‌ها در سطح شخصی‌تری صحبت کنند و تعامل داشته باشند. بنابراین بعد از تعیین شخصیت برند و لحن برند کسب‌وکار، مانند یک انسان معمولی با کاربران رفتار کنید. همان عکس‌العمل‌هایی را نشان دهید که در مواجهه با دوستان‌تان دارید منتها در چارچوب شخصیت برند و لحن برند.

«نشان دادن جنبه انسانی برند کمک می‌کند تا مخاطبان، با یک کسب‌وکار رابطه بهتری برقرار کرده و بتوانند تعامل سازنده‌ای با آن داشته باشند.»

۸: به دنبال روابط باشید، نه فقط دنبال‌کننده و فالوور

بسیاری از کسب‌وکارها تصور می‌کنند که فقط باید به دنبال کاربران بیشتر باشند. اما زمانی‌که برای همین کاربران فراوان، محتوایی ارزشمند تولید نکنید، آن‌ها به مرور شما را رها خواهند کرد. داشتن 100 دنبال‌کننده که پتانسیل تبدیل شدن به مشتری بالقوه را دارند، بسیار ارزشمند‌تر از 1000 دنبال‌کننده‌ای است که هیچ تعاملی با شبکه های اجتماعی کسب‌وکار ندارند و شما را نادیده می‌گیرند.

ساختن روابط و تعامل سازنده با دنبال‌کننده‌های یک کسب‌وکار کار ساده‌ای نیست. باید همواره آنلاین باشید و بتوانید به سوالات آن‌ها بهترین پاسخ را بدهید تا انتخاب مناسبی داشته باشند.

شاید گفتن این موضوع کلیشه‌ای باشد، اما نام شبکه های اجتماعی کاملا گویای این موضوع است که باید اجتماعی رفتار کرد. زیبایی این پلتفرم‌ها به این است که می‌توانید در یک لحظه با دنبال‌کننده‌هایی از هر کجای کشور یا جهان ارتباط بگیرید. کسانی که شاید در بسترهای دیگر امکان ارتباط با آن‌ها هرگز ایجاد نمی‌شد.

ایده‌هایی برای ساخت روابط در شبکه های اجتماعی

اگر مطمئن نیستید که برای ایجاد یک رابطه خوب و بلندمدت از کجا شروع کنید، در ادامه چند ایده سریع و آسانسوری آمده است.

  •  اگر به فردی در پست‌های شبکه های اجتماعی خود اشاره می‌کنید، همیشه از @ استفاده کنید و آن فرد را تگ یا منشن کنید.
  •  به سوالات مخاطبان و دنبال‌کنندگان خود در کامنت و دایرکت به‌ صورت کامل پاسخ دهید. هیچ سوالی را بدون پاسخ نگذارید. 
  • اگر فردی از نام برند شما با @ (at sign)، برای پرسیدن یک سوال یا ارائه بازخورد استفاده کرد، پاسخ دادن به او را در اولویت قرار دهید.
  • در پست دیگران، تنها به کسانی پاسخ دهید که نام برند شما را برده‌اند یا اینکه محتوای تولید شده توسط تیم شما را به اشتراک گذاشته‌اند.
  • فقط مطالب دیگران را منتشر و لایک نکنید، چرا شما شروع‌کننده‌ی یک مکالمه نباشید؟

۹: روی کمک به فروش تمرکز کنید

مگر غیر از این است که تمام تلاش‌های شبانه‌روز تیم‌های مختلف مانند بازاریابی و تولید محتوا برای حضور در شبکه های اجتماعی، فروش است؟ اگر چه که ساخت روابط و جذب مشتریان بیشتر در در بین استراتژی‌های بازاریابی کسب‌وکارها قرار دارد و بدون جذب مخاطب جدید فروش بیشتر مفهومی ندارد، اما لازم است پیشنهادات جذاب‌تری به مخاطبان خود ارائه کنید.

از طرفی باید پست‌های منتشر شده در شبکه های اجتماعی را به روشی به سایت مرتبط کنید تا در نهایت کاربر وارد سایت شده و خود را در بستری ببیند که محصول و خدمات آماده ارائه هستند تا مشکلات او را برطرف، نیازهایش را رفع و آرزوهایش را برآورده کنند.

۱۰: در شبکه های اجتماعی تبلیغات انجام دهید

شاید از نظر برخی از افراد، همین حضور در شبکه های اجتماعی خودش نوعی تبلیغ برای کسب‌وکار باشد، اما این دیدگاه درستی نیست. یکی از روش‌هایی که می‌تواند به بزرگ‌تر شدن جامعهٔ دنبال‌کنندگان یک کسب‌وکار کمک کند، انجام تبلیغات در شبکه های اجتماعی است.

متداول‌ترین روشی که در حال حاضر برای انجام تبلیغات در شبکه های اجتماعی از آن استفاده می‌شود، تبلیغ یک محصول یا خدمت و معرفی یک برند توسط اینفلوئنسرهاست. که به آن اینفلوئنسر مارکتینگ هم ‌گفته‌می‌شود.

 نکته مهمی که اینجا باید در نظر گرفت، انتخاب یک اینفلوئنسر مناسب است. برای این کار باید جامعه مخاطبان فرد مورد نظر را به خوبی بررسی کنید و تنها در شرایطی برای تبلیغات همکاری کنید که دنبال‌کنندگان اینفلوئنسر شما با پرسونای مخاطب کسب‌وکار همخوانی داشته‌باشد.

۱۱: درک کنید که حضور در شبکه های اجتماعی یک بازی طولانی‌مدت است

کمی قبل‌تر به این موضوع اشاره کردیم که باید ثابت‌قدم باشید. اما حالا لازم است صبور هم باشید. یکی از بزرگ‌ترین اشتباهاتی که برندها در رسانه‌های اجتماعی مرتکب می‌شوند، تمایل به رشد سریع و یک شبه است. این طمع باعث می‌شود بی‌حوصله شده و دست به کارهایی بزنید که نتیجه سریع اما ناکارآمد در پی دارند.

با پرداخت هزینه برای دریافت بازدیدها و دنبال‌کننده‌ها، راه آسان را انتخاب نکنید. چرا که در نهایت آن‌ها را به زودی از دست خواهید داد. دنبال‌کننده‌هایی که هدفی برای دنبال کردن کسب‌وکار شما نداشته باشند، هیچ تعاملی با پست‌ها و فعالیت‌های شما نخواهند داشت. با تولید محتوای کاربردی و منظم شاید جذب مخاطب بیشتر زمان ببرد، اما مطمئن باشید که جامعه باکیفیت‌تر و یکدست‌تری از دنبال‌کنندگان را خواهید داشت.

۱۲: به هویت برند کسب‌وکار پایبند باشید

ثابت‌قدم بودن تنها به مفهوم زمان‌بندی پست‌ها و انتشار منظم محتوا نیست، بلکه باید برند را نیز به‌عنوان یک کل در بگیرید. هویت برند یک کسب‌وکار باید در تمامی شبکه های اجتماعی و دیگر کانال‌های بازاریابی (آنلاین و آفلاین) یکسان باشد. اگر پیام و هویت یک برند مدام در حال تغییر باشد، مصرف‌کننده سردرگم خواهد شد. بنابراین استراتژی برند خود را طراحی و به هویت برند کسب‌وکار پایبند باشید.

۱۳: از همه ابزارهای لازم استفاده کنید

یکی از مزایای فراگیر شدن یک روش ارتباطی میان افراد مانند پلتفرم‌های شبکه های اجتماعی، طراحی ابزارهایی است که به فعالیت در این شبکه‌ها کمک می‌کنند. این ابزارها را می‌توان به دسته‌های طراحی و تولید محتوا، انتشار محتوا و آنالیز تقسیم کرد. در کل فراموش نکنید، توانایی استفاده از ابزارهای بازاریابی کمک بسیاری در موفقیت شما در شبکه‌های اجتماعی و بازاریابی آنلاین خواهد کرد.

ابزارهای تولید و انتشار محتوا

یکی از ابزارهای متداولی که برای راحتی کار با شبکه های اجتماعی طراحی شده، ابزار انتشار و مدیریت محتواست. در حال حاضر ابزارهای آنلاین داخلی و خارجی زیادی وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

با استفاده از این ابزارهای مدیریت و انتشار محتوا، مطمئن خواهید بود که پست‌های شما در شبکه های اجتماعی طبق زمان‌بندی منتشر خواهند شد. بنابراین دیگر نگران دسترسی ادمین‌ها در لحظه انتشار به اینترنت نخواهید بود.

حالا که هوش مصنوعی پا را فراتر گذاشته و کم‌کم به ابزاری تبدیل می‌شود که می‌تواند جای بسیاری از افراد را در شغل‌های مختلف بگیرد، چرا از همین الان برای استفاده از آن در تولید محتوای شبکه های اجتماعی کسب‌وکار خود استفاده نکنید.؟

ابزارهای آنالیز محتوا

شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام، فیس‌بوک و لینکدین به صورت اختصاصی بخشی به نام Insight دارند که آنالیز ساده‌ای را از فعالیت‌ پیج نشان می‌دهند. در صورتی که نیاز به اطلاعات کامل‌تری دارید، باید از ابزارهای دیگری استفاده کنید که با هدف آنالیز و بررسی شبکه های اجتماعی طراحی شده‌اند. از جمله برترین ابزارهای تحلیل رسانه‌های اجتماعی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • Buffer
  • Sprout Social
  • Hootsuite
  •  RivallQ
  • Brandwatch
  • Talkwaker

سخن پایانی

تعداد بالای کاربران شبکه های اجتماعی همه را به داشتن یک پیج با دنبال‌کننده‌های فراوان، ترغیب می‌کند. اما حضور در شبکه های اجتماعی نیز مانند دیگر روش‌های بازاریابی آنلاین، نیازمند برنامه و استراتژی است. اگر برنامه مشخصی برای فعالیت در این پلتفرم‌ها نداشته باشید، تولید محتوا برای آن‌ها هیچ ثمری نخواهد داشت.

اما نوشتن استراتژی و داشتن برنامه پایان کار نیست، برای موفقیت در شبکه های اجتماعی باید تکنیک‌هایی را دنبال کنید که در این مقاله به آن‌ها پرداخته شد. فراموش نکنید که اصلی‌ترین کلید موفقیت در هر روشی از بازاریابی، ابتدا تولید محتوای کارآمد و استمرار است. به قول بیل گیتس: Content is the KING.

Leave a Reply

مطالب مرتبط

منابع آزمون pmp – راهنمای کامل شرکت در آزمون pmpمنابع آزمون pmp – راهنمای کامل شرکت در آزمون pmp

اگر جایی با کتاب‌ها یا دوره‌هایی تحت عنوان منابع آزمون pmp مواجه شدید و خواستید دربارهٔ‌ آن بیشتر بدانید این مقاله برای شماست. حتما خبر دارید که شرکت‌ها و سازمان‌ها