سرزمین سئو مقالات سایت 10 تفاوت بین بازاریابی b2b و b2c را مرور کنید

10 تفاوت بین بازاریابی b2b و b2c را مرور کنید

10 تفاوت بین بازاریابی b2b و b2c را مرور کنید post thumbnail image


بازاریابی B2B و B2C دو مدل متفاوت از بازاریابی هستند بازار یابی به دو نوع بازار هدف مربوط می شوند. بازار تجارت به تجارت و بازار تجارت به مصرف کننده.

با وجود اینکه شباهت های زیادی بین این دو نوع بازاریابی وجود دارد، اما در هر یک از این مدل ها نحوه ارتباط و تعامل با مخاطب کاملا متفاوت است.

این مقاله در مورد تفاوت بین بازاریابی b2b و b2c من صحبت می کنم؛ بنابراین، اگر فکر می کنید تفاوت زیادی بین این دو نوع بازاریابی وجود ندارد، پیشنهاد می کنم این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

تفاوت بین بازاریابی B2B و B2C

اولین و مهمترین تفاوت بین بازاریابی B2B و B2C در نوع حضار و روش ارتباطی با آنهاست.

در بازاریابی B2C روی راه حل ها تمرکز کنید سریع و دوستانه درحالیکه در بازاریابی B2B مهم ترین چیز اثبات بازگشت سرمایه برای مشتری هدف. در زیر با تفاوت های اساسی و مهم این دو نوع بازاریابی بیشتر آشنا خواهیم شد.

مدل مشتری؛ مردم عادی، مشاغل

مشتریان نهایی در بازاریابی B2C افراد عادی و مصرف کنندگانی هستند که برای نیازها یا برای سرگرمی خرید می کنند، در حالی که در بازاریابی B2B مشتریان اصلی مشاغل، سازمان ها و شرکت ها هستند. بنابراین، اولین قدم شناسایی مشتری هدف و بازار بر اساس آن است.

تصمیم گیری؛ افراد واقعی، افراد قانونی

تصمیم گیرندگان اصلی در بازاریابی B2C افراد واقعی هستند و تصمیمات اغلب بر اساس عوامل عاطفی و احساسی است، در حالی که در بازاریابی B2B اشخاص حقوقی تصمیم گیرنده هستند و این افراد بر اساس منطق و بازار اقتصادی تصمیم می گیرند.

طول چرخه خرید؛ کوتاه بلند

مدت و طول چرخه خرید در بازاریابی B2C کوتاه است و اگر فرد وسواس نداشته باشد، معمولاً تصمیمات سریعتر گرفته می شود. اما در بازاریابی B2B طول چرخه خرید بیشتر است و تصمیمات در یک چرخه پیچیده و طولانی قرار می گیرند.

تعداد مشتری ها؛ درصد بالا، درصد پایین

اگر به گزینه یک برویم متوجه می شویم که مخاطبان بازاریابی B2C مردم عادی هستند و بنابراین تعداد مشتریان بسیار زیاد است و بازار بزرگ تری را برای خود اختصاص می دهد. اما در بازاریابی B2B که مشتری صاحب کسب و کار است، تعداد کمتر و بازار محدودتر است.

اتصالات؛ عمومی خصوصی

ارتباطات در بازاریابی B2C بر اساس ارتباطات جمعی و تبلیغات عمومی مانند تبلیغات تلویزیونی است. اما در بازاریابی B2B بیشتر ارتباطات در قالب جلسات حضوری، شبکه سازی و … صورت می گیرد.

تصمیم گیری؛ از نظر فنی، ساده

از آنجایی که خرید در بازاریابی B2B ممکن است شامل خدمات پیچیده یا تجهیزات فنی باشد، تصمیمات پیچیده و فنی تری گرفته می شود، در حالی که در بازاریابی B2C تصمیمات معمولاً ساده و سرراست هستند.

روابط؛ بلند مدت، کوتاه مدت

ارتباط و ایجاد اعتماد بین طرفین در بازاریابی B2B ارزش زیادی دارد. بازاریاب B2B سعی می کند روابط مستمری برقرار کند تا نظر و رضایت مشتریان خود را جلب کند و خدمات پس از فروش را در برنامه بازاریابی خود قرار دهد، در حالی که در بازاریابی B2C، روابط کوتاه مدت اغلب کوتاه مدت است و روابط بلند مدت کمتر است. .

شیوه گفتار؛ منطقی، احساسی

در بازاریابی B2B، اکثر تصمیمات بر اساس ارزش، مزیت تجاری و بودجه گرفته می شود و یک روند منطقی در آینده وجود دارد. در این نوع بازاریابی، بازاریاب مجبور نیست احساسات مشتری را از طریق کلمات مؤثر درگیر کند. از سوی دیگر، در بازاریابی B2C، احساسات حرف اول را می زند زیرا مقدار قابل توجهی از احساسات در تصمیم گیری افراد دخیل است. حتی اگر از نظر خودشان یک تصمیم کاملا منطقی گرفته باشند.

روش قیمت گذاری

روش قیمت گذاری در بازاریابی B2B پیچیده است و عواملی مانند مزیت رقابتی، درجه کارایی، هزینه های تولید و … در قیمت گذاری کارآمد هستند؛ اما در بازاریابی B2C، قیمت ها معمولا بر اساس عرضه و تقاضا، ارزش محصول و رقبا متفاوت است.

سبک نوشتن؛ کوتاه، مفصل

در بازاریابی B2C، مشتری به دنبال محتوایی است که سرگرم کننده باشد و به سرعت پذیرفته و هضم شود. بنابراین مشتری این نوع بازاریابی به محتوای طولانی با جزئیات زیاد واکنش مثبتی نشان نمی دهد و به سرعت از آن می گذرد. این در حالی است که در بازاریابی B2B مشتری سعی می کند تا توضیحات دقیقی از خدمات و محصولات به دست آورد، بنابراین در این نوع بازاریابی مهم است که افراد شرح کاملی از مشخصات و ویژگی های محصولات را در آن لحاظ کنند. لینک بازاریابی

علیرغم این تفاوت ها، این دو نوع بازاریابی وجه اشتراک دارند. به عنوان مثال، استفاده از محتوای با کیفیت و ارتباطات مشتری محور در بازاریابی B2B نیز می تواند در بازاریابی B2C موثر باشد و به جذب مشتریان بالقوه یا مشتریان کمک کند. از طرفی استفاده از رسانه های اجتماعی در بازاریابی B2C نیز می تواند در تبلیغات B2B موثر و مفید باشد.

نتیجه

به طور خلاصه باید بگویم که بازاریابی B2B و B2C شباهت ها و تفاوت هایی دارند. در بازاریابی B2B راه حل های متعدد، تاکید بر ارائه راه حل برای حل مشکلات، روابط بلند مدت و … لازم به ذکر است که برای هر بازار هدف، از استراتژی و تکنیک های بازاریابی محصول خود استفاده کنید. زیرا در این صورت می توانید به عملکرد بهتر و موفقیت های بیشتری دست پیدا کنید.

Leave a Reply

مطالب مرتبط

با فسقلی سنتر، هوشمندانه و آنلاین خرید کنید |هفته‌نامه شنبهبا فسقلی سنتر، هوشمندانه و آنلاین خرید کنید |هفته‌نامه شنبه

«فسقلی سنتر»، از سال ۱۳۹۹ به‌عنوان یک فروشگاه آنلاین معتبر در حوزه کودک که نه تنها محصولات باکیفیت و مناسبی ارائه می‌دهد، بلکه به‌عنوان مرجعی ارزشمند و همراه برای والدینی

تفاوت هاست محبوب و هاست اختصاصی (+ 5 تفاوت اصلی و مهم)تفاوت هاست محبوب و هاست اختصاصی (+ 5 تفاوت اصلی و مهم)

تفاوت هاست محبوب و هاست اختصاصی مانند تفاوت بین خودروهای اسپرت و هیوندای است. هر دو می توانند شما را از جاده های پرترافیک به طور موثر عبور دهند، اما