سرزمین سئو دسته‌بندی نشده ۴ قدم برای موفقیت در کمپین سال نو، با چک لیست ایمیل مارکتینگ

۴ قدم برای موفقیت در کمپین سال نو، با چک لیست ایمیل مارکتینگ

۴ قدم برای موفقیت در کمپین سال نو، با چک لیست ایمیل مارکتینگ post thumbnail image


همین یکی دوماه قبل و در پایان سال ۲۰۲۳ میلادی و در زمستان ۱۴۰۲ خورشیدی چندین اتفاق و رخداد مهم برای فروش و مارکتینگ داشتیم.
از فروش ویژه شب یلدا در همین ایران خودمان بگیر تا بلک فرایدی (BlackFriday) و سایبر ماندی (Cyber Monday) در سطح جهان و کشورهای مبتنی بر اقتصاد آزاد.

هرچند یکی بیشتر در حوزه آنلاین و اولین دوشنبه بعد از تعطیلات عید شکرگزاری در ایالات متحده مطرح است و دیگری برای کسب‌وکارهای آفلاین و مال‌ها موثر است، اما هر دو برای مارکتینگ و بازاریابی روزهای مهم و حیاتی هستند.

از همین امروزه که حساب کنیم زیر 70 روز به پایان سال خورشیدی و رسیدن نوروز باقی‌مانده است و از الان باید به فکر کمپین‌ها و تبلیغات فروش آخر سال برای کسب‌وکارها بود.
یکی از مهم‌ترین ابزارها به خصوص برای کسب‌وکارهای آنلاین و کسب‌وکارهای B2B ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیل است.
( برای اینکه ایمیل مارکتینگ را کامل بشناسید، یک ربعی وقت بگذارید و به این مقاله راتین یک سر بزنید!)

اما شما برای کمپین‌های پیش از تعطیلات نوروز و ارسال ایمیل‌های بازاریابانه آماده هستید؟

اگر هم هنوز آماده نشده‌اید یا تازه می‌خواهید فکری به حال چک لیست ایمیل مارکتینگ سال نو خودتان بکنید، ما در تیم محتوای راتین یک چک لیست ایمیل مارکتینگ برای شما آماده کرده‌ایم.
کافیست چند دقیقه وقت بگذارید و این نوشته را بخوانید تا با چشم و گوش باز وارد این دو ماه باقی مانده تا پایان سال و روزهای شلوغ اسفندماه شوید.

 

یک چک لیست ایمیل مارکتینگ به روز

 با اینکه که به‌طور یقین فعالیت‌های خرید در طول آغاز «رسمی» مناسبت‌ها یا تعطیلات نوروز، اعیاد مذهبی یا بلک فرایدی و دوشنبه سایبری افزایش می‌یابد، اما شرکت‌هایی که سود کلان می‌برند آن‌هایی هستند که از همین امروز آماده می‌شوند.

اجرای یک کمپین مناسبتی و ویژه تعطیلات موفق نیاز به توجه دقیق به همه جزییات دارد؛ مانند داشتن یک استراتژی بازاریابی برای اجرای آن در پلتفرم‌های مختلف.

اگر همین الان هم شروع کرده‌اید یا هنوز در فکر و برنامه ریزی کمپین هستید، ادامه این متن را بخوانید تا با چند مرحله مهم برای به حداکثر رساندن دیده شدن و نرخ تعامل برند و محصولاتتان در آینده آشنا شوید.

مرحله اول: آماده‌شدن و برنامه‌ریزی

برنامه‌ریزی درست و صحیح، از یک نتیجه و عملکرد ضعیف جلوگیری میکند؛ درست است؟ اگر قبلاً این کار را انجام نداده‌اید، مطمئن شوید که ابتدا همه این مراحل اولیه را انجام داده‌اید:

  •       ارتباط برقرار کنید: با تمام همراهان و همکاران حوزه تکنولوژی که در اجرای کمپین حیاتی هستند تماس بگیرید؛ تا مطمئن شوید تمام صورت‌حساب‌ها در بازه زمانی تعطیلات پرداخت می‌شوند و حجم مورد انتظار، میزان و افزایش مصرف خودتان را با آن‌ها در میان بگذارید تا در زمان مورد نظر آماده باشند و از شما پشتیبانی کنند.
    مثلا اگر از یک سرویس ارسال ایمیل ایرانی استفاده می‌کنید، مطمئن شوید در تایم تعطیلات یا در روزهای پایان سال خدمات رسانی و شارژ و پشتیبانی شما را به خوبی انجام می دهند.
  • سازماندهی کنید: فهرست مشترکین خودتان را پاکسازی کنید تا نرخ تحویل کمپین ایمیل را بهبود ببخشید و مطمئن شوید که مشتریان مناسب پیام شما را خواهند دید.

حتی دقیق‌ترین کمپین‌های بازاریابی ایمیلی نیز می‌توانند به‌دلیل مشکلات تحویل و دلیوری پیام با مشکل مواجه شوند؛ بنابراین، مطمئن شوید که مخاطبینی که انگیج نشده‌اند یا کسانی که امتیاز تماس با کیفیت پایینی دارند؛ کنار بگذارید.

  • از اهمیت  تعامل غافل نشوید: به مشتریان دلیلی برای تعامل با برند خودتان و تبادل ارزش بدهید تا به داده‌های دست اول و زیرو پارتی – ZeroParty (داده‌هایی که مشتری عمداً و به‌طور فعالانه با شما به اشتراک می‌گذارد) دست پیدا‌کنید.

از کمپین‌های بازاریابی با پرسشنامه‌ها، نظرسنجی‌ها، آزمون‌ها، مسابقات و شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید. داستان‌هایی که مکانیکِ پاداش را در خود جای داده‌اند، در جمع‌آوری اطلاعات دست اول، موفق عمل می‌کنند.

  • جلب توجه مجدد مشتریان: همیشه به یاد داشته باشید که حفظ یا جلب توجه مجدد مشتریان فعلی هزینه بسیار کمتری نسبت به جذب مشتریان جدید دارد؛ بنابراین تلاش کنید تا با سؤالات، معاملات و پیشنهادات شخصی شده، مشتریانی که کمتر انگیج هستند را دوباره جذب و وارد چرخه مخاطبین کنید.
  • بررسی و  مرور کمپین‌های گذشته: به عملکرد تعطیلات سال گذشته خودتان نگاهی بیندازید تا کمپین‌های پارسال را تحلیل کنید و کشف کنید چه چیزی موثر بوده و چه چیزی موثر نبوده تا نقاط قوت و مواردی که نیاز به بهبود دارند را پیدا کنید.

 

 

مرحله دوم: ترسیم نقشه راه کمپین

هر کمپینی که بیشتر از ارسال یک پیام واحد به کل پایگاه داده شما را شامل می‌شود، قطعن به برنامه‌ای نیاز دارد که یک واقعیت را نشان دهد:

این‌ که مشتریان همیشه در حال تکامل هستند. یادگیری در مورد آن‌ها و حفظ روابط بین شما و مشتری، عملکرد اصلیِ یک کمپین بازاریابی موفق مبتنی بر ارتباط است.

  • بررسی دیتا و داده: داده‌های حیاتی مورد نیاز کمپین‌ها، مانند ظرفیت محصولتان یا موجودی انبار، چگونگی و میزان شمارش معکوس پیشنهادات، تاریخ انقضای کمپین و هر اطلاعات لازم دیگری را شناسایی کنید و مطمئن شوید که تمام سیستم و دیتاسنتر شما با آن اطلاعات یکپارچه شده است تا در زمان واقعی و استارت کمپین به‌روز باشد.
  • برای هر مشتری پروفایل تشکیل دهید: از داده‌های زیرو پارتی که جمع‌آوری کرده‌اید برای ایجاد پروفایل‌های ویژه مشتریان خود استفاده کنید که در آن علایق، ترجیحات، انگیزه‌ها و خواسته‌های آن‌ها را در نظر گرفته‌باشید و اماده بخش بندی پیام و متن ایمیل ارسالی و حتی چگونگی پیشنهادات برای هر سگمنت مشتری باشید.
  •  تخفیف فراموش نشود: مشتریان همیشه به خصوص در دوران تعطیلات و نزدیک به سال نو انتظار تخفیف دارند؛ پس مطمئن شوید که به آن‌ها تخفیف می‌دهید.

فقط این کار را به صورت درست و استراتژیک انجام دهید؛ یعنی تخفیف‌های بیشتر را برای مشتریانی که کمتر انگیج هستند نگه دارید و و به مشتریانی که برای خرید نیازی به صرفه‌جویی هنگفت ندارند، بیش از حد تخفیف ندهید. به هرکس اندازه نیازش برای ایجاد ارتباط و انگیزه خرید تخفیف دهید.

دسترسی زودهنگام یا انحصاری به یک محصول، خدمت یا پشتیبانی، دادن جوایز، پروموشن وفاداری و محتوای شما همگی محرک‌های مناسبی برای تبادل ارزش با مشتری هستند.

  •  آماده‌سازی: قبل از افزایش ظرفیت ورودی سایت و  اجرای کمپین، ISP خود را برای افزایش ظرفیت ایمیل با دسته‌های کوچکتر آماده کنید. ISPها از شما انتظار ثبات دارند؛ بنابراین افزایش ناگهانی میزان ایمیل ارسالی یا ورودی سایت و رشد انفجاری کاربران، ممکن است به کرش و ارور سایت یا اسپم شدن ایمیل های ارسالی شود.
  •  بهینه‌سازی سایت: مطمئن شوید که سایت شما برای افزایش حجم ترافیک ورودی آماده است. برای موبایل نیز به همین صورت است. خیلی از مشتریان و مخاطبان شما با موبایل ایمیل چک می‌کنند و وارد سایت خواهند شد، پس حواستان به کیفیت و درستی وضعیت ریسپانسیو سایت باشد.

از همین حالا تمپلیت‌های ایمیل و قسمت سابجکت ایمیل را برای افزایش تعامل و نرخ بازکردن بالاتر تست و بهینه کنید.

مرحله سوم: اجرا و پیاده‌سازی

رویداد‌هایی که اول نوشته گفتیم، چه در ایران و چه در کشورهای دیگر معمولا بزرگ‌ترین رویدادهای ایمیلی و پیامکی در سال هستند که منجر به افزایش ناگهانی تعداد و حجم تراکنش‌ها می‌شوند؛ اما به یک شرط: فقط زمانی که به درستی انجام شوند.

پس باید از داده‌های شخص اول و زیرو پارتی که به سختی به‌دست آورده‌اید، بهترین استفاده ممکن را ببرید.

  • تعیین  زمان‌بندی: بهترین زمان‌ها را برای ارسال کمپین‌های خود تعیین کنید و به یاد داشته باشید که یک چهارم مصرف‌کنندگان وقتی برندها در زمان نامناسبی از روز با آن‌ها ارتباط می‌گیرند، کلافه می‌شوند و شاید حتی واکنش نشان دهند.
  • شخصی‌سازی ایمیل‌ها: از خطاب نام‌های کوچک در متن و موضوع فراتر بروید و از داده‌های غیرحضوری که جمع‌آوری کرده‌اید برای ارائه محصولاتی استفاده کنید که مشتریان هدف به آن علاقه نشان داده‌اند و متناسب با بودجه اعلام شده آن‌ها باشد.

همچنین، از کلمات کلیدی درست و مناسب هر بخش مخاطبین استفاده کنید تا مطمئن باشید که پاسخ مناسبی را در پی خواهند داشت.
بد نیست با مفهوم و مزایای داشتن پرسونای مشتری و چگونگی تحقیق کلمات کلیدی آشنا شوید!

  • موبایل ها را فراموش نکنید: این دنیا بیش از یک دهه است که دیگر دنیای موبایل های هوشمند است.

 بنابراین از پیام‌رسانی درون‌برنامه‌ای و تبلیغات اپلیکیشن مثل گوگل ادز و ارسال پیام متنی و پیامک به‌عنوان کانال‌های مجزا غافل نشوید و فقط به انتشار محتوایی مشابه ایمیل‌های خود اکتفا نکنید. مواردی مثل ارسال یادآورهای زمانبندی شده و تخفیف‌های بخش‌بندی شده.

  • تعامل را بیشتر کنید: با تبلیغات درست و مناسب که خرید اولیه ویژه تعطیلات، پیشنهادات و تخفیف‌های منحصربه‌فرد را تشویق می‌کند، تعامل بیشتری با مشتری ایجاد کنید. مطمئن شوید که مشتریان با پشتیبانی پیشرفته و حرفه‌ای مراقبت می‌شوند.

 

 

مرحله چهارم و پایانی:‌ نتایج را ارزیابی کنید و پاسخ دهید

هیچ چیز هنوز تمام نشده است.

با پایان یافتن سال، هنوز کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارد تا اطمینان حاصل کنید مشتریانی که در طول تعطیلات به‌دست می‌آورید یا به آن‌ها خدمتی ارائه می‌کنید،  در سال جدید هم وفادار و راضی باقی می‌مانند. تازه باید روی خریداران لحظه آخری هم سرمایه‌گذاری کنید؛ پس چند کار دیگر باقی مانده!

  • به مشتریان کمک کنید: مطمئن شوید که مشتریان از آخرین فرصت فروش یا تاریخ ارسال خرید خودشان یا راه‌اندازی محصول مطلع هستند و آماده باشید تا با گزینه‌های اضافی برای خرید یا ارسال به آن‌ها کمک کنید و حس خوب منتقل کنید.
  • تجزیه‌وتحلیل داده‌ها: تاکتیک‌هایی که در بلک فرایدی یا کمپین نوروزی موثر بودند را ارزیابی، تکرار و تقویت کنید!

از همان تاکتیک‌ها و نتایج به دست‌امده برای بهسازی کمپین ویژه سرمایه‌گذاری روی افرادی که دیرتر خرید می‌کنند، بهره ببرید.

  • الهام‌بخش باشید: مشتریان خودتان را تشویق کنید تا با پیشنهادات هیجان‌انگیز و احساس فوریت، مثل فروش‌های شمارش معکوس یا تخفیفات با تعداد  مشخص، خریدهای لحظه آخری و بیشتری انجام دهند.
  • قدردانی از مشتری: به خاطر داشته باشید که از مشتریان خودتان برای خرید و همراهی با محصولات شما تشکر کنید. ایمیل‌هایی که در بخش موضوع خودشان، عبارت‌های قدردانی یا تشکر و سپاسگزاری دارند، به نسبت معیارهای صنعتی، نرخ باز شدن و CTR بالاتری دارند.

 

سخن پایانی

شاید به نظر می‌رسد هر سال، فصل تبلیغاتِ در تعطیلات نسبت به سال گذشته زودتر شروع می‌شود؛ اما برای شروع کردن به برنامه ریزی و فکر کردن یا توسعه استراتژی‌ها، تکنیک‌ها و استفاده از فناوری‌های نوین بازاریابی که باعث ایجاد درآمد و جذب بیشتر مشتری در یکی شلوغ ترین دوره سال می شوند؛ باید همیشه آماده بود. برای آماده شدن هرگز زود نیست.
به زودی با آموزش راه‌اندازی، بخش‌بندی و هدفمندسازی کمپین‌های ایمیل مارکتینگ با ابزارهای موجود ایرانی و خارجی سراغ‌تان خواهیم آمد! 🙂

مطالب مرتبط

نشانه هایی که نشان می دهد رزومه با کمک هوش مصنوعی ساخته شده استنشانه هایی که نشان می دهد رزومه با کمک هوش مصنوعی ساخته شده است

استخدام کنندگان و کارفرمایان همیشه از روش های مختلفی برای ارزیابی رزومه های متقاضیان کار استفاده می کنند و معمولاً تشخیص این روش ها برای متقاضیان کار دشوار است. حتی