سرزمین سئو دسته‌بندی نشده کسب درآمد از تبلیغات درون برنامه ای و تبلیغات در اپلیکیشن

کسب درآمد از تبلیغات درون برنامه ای و تبلیغات در اپلیکیشن

کسب درآمد از تبلیغات درون برنامه ای و تبلیغات در اپلیکیشن post thumbnail image


در دهه اخیر و با رشد و توسعه انواع گوشی‌های هوشند تحت سیستم عامل اندروید و IOS، تقریبا بیشتر افراد تمام کارهای زندگی خود را در برنامه‌های موبایلی و اپلیکیشن ها مدیریت می‌کنند.

اگر نیاز به رزرو تاکسی یا خرید لوازم آرایشی، گپ زدن با دوستان، پخش پادکست، بازی، بررسی موجودی حساب‌های بانکی یا صدها فعالیت روزانه دیگر داشته باشید، به احتمال زیاد این کار را در یک برنامه موبایلی انجام خواهید داد.

به همین دلیل است که تبلیغات درون برنامه ای به کانالی محبوب برای تبلیغ کنندگان و تبلیغ‌دهندگان تبدیل شده است و یکی از بهترین راه‌ها برای کسب درآمد و سود بیشتر برای تجارت و کسب و کار شما است.

 در این مطلب، هر آنچه باید در مورد تبلیغات درون برنامه ای بدانید را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

تبلیغات درون برنامه ای چیست؟

تبلیغات درون برنامه ای، در اصل نمایش تبلیغات پولی در یک اپلیکیشن موبایلی است. این نوع تبلیغات به صاحبان اپلیکیشن‌ها اجازه می‌دهد تا فضایی از برنامه خود را به تبلیغ کنندگان بفروشند و در طرف دیگر، تبلیغ کنندگان نیز از نمایش تبلیغات خود به مخاطبان، سود ببرند.

با این حال، با وجود برنامه‌های زیادی که به نمایش تبلیغات می‌پردازند؛ چگونه می‌توان از این ترفند بازاریابی استفاده کرد؟ نمایش تبلیغاتِ بیشتر ممکن است ایده خوبی نباشد؛ زیرا در معرض دید بیشتر قرار گرفتن می‌تواند آسیب بیشتری نسبت به افزایش سود داشته باشد.

نکته کلیدی این است که باید کاربر را درگیر کنید و تجربه او را با ارائه تبلیغ مناسب، به روش درست و در زمان مناسب افزایش دهید.

آشنایی با انواع تبلیغات درون برنامه ای

طیف گسترده‌ای از قالب‌های تبلیغاتی وجود دارد که بسته به اهداف خود می‌توانید از بین آن‌ها انتخاب کنید. هر کدام از آن‌ها اگر درست انتخاب شوند؛ می‌توانند اولین قدم برای رسیدن به افزایش درآمد و بازگشت مشتریان بالقوه برای تبدیل به مشتری وفادار شما است.

در ادامه کوتاه و خلاصه به برخی از آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

تبلیغات بنری

برای افزایش آگاهی از برند و آزمایش خلاقیت‌های شما در جذب کاربر، عالی است. این نوع تبلیغات احتمالا برای کاربران آشناتر از دیگر مدل‌ها باشد.

تبلیغ بنری در بالا یا پایین صفحه نمایش، در کنار محتوای اصلی برنامه ظاهر می‌شود و معمولا شامل یکی از عناصر تصویری، متنی و دکمه CTA است.

تبلیغات ویدئویی

برای داستان‌سرایی و ایجاد تعامل یک انتخاب عالی است. این نوع تبلیغات معمولا کلیپ‌های ویدئویی کوتاهی هستند که قبل، در حین یا بعد از ویدئوی دیگری ظاهر می‌شوند؛ به‌عنوان مثال، تبلیغات قبل از شروع ویدئو در یوتیوب. تبلیغات ویدئویی بسیار جذاب هستند و نرخ کلیک بالایی نیز دارند.

تبلیغات ویدئویی جایزه‌دار

این نوع تبلیغات معمولا در بازی‌های موبایلی استفاده می‌‌شوند و تبادل ارزش واضحی دارند؛ یعنی شما تبلیغی را مشاهده می‌کنید و پس از آن، جایزه‌ای به شما داده می‌شود.

تبلیغات ویدئویی جایزه‌دار می‌توانند برای جذب کاربر مفید و خوب باشند؛ به ویژه اگر در روزهای متوالی آن‌ها را تماشا کنید، پاداش شما افزایش پیدا می‌کند. و این یعنی درگیر شدن بیشتر مخاطب.

تبلیغات بینابینی یا Interstitial ads

تبلیغات بینابینی (معروف به تبلیغات تمام صفحه) معمولا در حین انتقال درون برنامه ظاهر می‌شود؛ به‌عنوان مثال، در بین مرحله‌های یک بازی و یا وقتی صفحه جدیدی از یک اپلیکیشن باز می‌کنید. این نوع تبلیغات، محتوای کامل و تمام صفحه دارند و می‌توانند تبلیغات ثابت تصویر و متن یا ویدئویی باشند.

تبلیغات همسان یا Native ads

یک تبلیغ همسان طوری طراحی شده که به‌طور یکپارچه با سبک و محتوای برنامه ترکیب شود و تجربه تبلیغاتی برای مخاطب ایجاد کند که کمتر مزاحم او باشد. ناشران با تبلیغات همسان این آزادی عمل را دارند که تبلیغاتی برای مطابق با ظاهر، احساس و تجربه کاربری (UX) برنامه خود طراحی كنند. البته شاید بتوان تبلیغات همسان را نیز جزوی از تبلیغات بنری دانست.

تبلیغات قابل بازی

تبلیغات قابل بازی نوعی تبلیغات نصب اپلیکیشن هستند که به کاربران این فرصت را می‌دهند تا با اجرای نسخه آزمایشی و دمو قبل از تصمیم به نصب، آن بازی را امتحان كنند.

این نوع تبلیغات بیشتر سرگرم‌کننده و تعاملی هستند؛ به همین دلیل است که برخی از بالاترین نرخ‌های CPM متعلق به همین بازی‌های موبایلی است.

تبلیغات آفروال یا Offerwall ads

تبلیغ آفروال شبیه ویدئوی جایزه‌دار، معمولا صفحه‌ای با فهرستی از جایزه‌ها است. کاربر می‌تواند فهرستی از موارد پیشنهادی مانند جان اضافه یا سکه‌های درون‌برنامه‌ای را انتخاب کند. این نوع از آگهی‌ها از نرخ تعامل بالایی برخوردار هستند؛ زیرا کاربران آن‌ها را انتخاب می‌کنند و می‌توانند به افزایش زمان سشن (Session) کمک كنند.

مزایای تبلیغات درون برنامه ای

تحقیقات سال ۲۰۲۲ نشان داد که کاربران تلفن همراه تقریبا روزی ۴ تا ۵ ساعت از زمان خود را در اپلیکیشن‌ها سپری می‌کنند. چنین زمانی، فرصتی بزرگ برای تبلیغ کنندگان است تا به اهداف بازاریابی خود دست یابند. در ادامه عمیق‌تر و بیشتر با مزایای گوناگون تبلیغات درون برنامه ای آشنا می‌شویم.

هدف‌گیری بهتر و دقیق‌تر

مقررات حفظ حریم خصوصی اطلاعات، شناسایی و ردیابی مشتریان بالقوه آنلاین را برای تبلیغ کنندگان سخت‌تر می‌کند. با این حال، تبلیغات درون برنامه ای مزیت قابل توجهی در این زمینه دارد.

هنگامی که کاربر یک برنامه را دانلود می‌کند، یک شناسه کاربری منحصربه‌فرد به او داده می‌شود. این شناسه‌ها به تبلیغ کنندگان اجازه می‌دهند تا در برنامه‌ها، هدف‌گذاری دقیق‌تری نسبت به فضای وب داشته باشند؛ زیرا تبلیغات در اینجا هدفمند و مبتنی بر داده‌های شخص ثالث است.

البته، با سیاست جدید ATT (شفافیت ردیابی برنامه یا App Tracking Transparency) اپل که کاربران برنامه‌ها را ملزم به اشتراک‌گذاری شناسه کاربری خودشان می‌کند؛ داستان پیچیده‌تر خواهد شد. با این وجود، پتانسیل هدف‌گیری در برنامه‌ها همچنان جزئی‌تر و دقیق‌تر از وب است.

تعامل و قصد بالای کاربر

کاربران برنامه‌ها نسبت به زمانی که در حال وبگردی در اینترنت هستند، سطح توجه و قصد بالاتری دارند؛ یعنی آن‌ها برای رسیدن به هدفی خاص، با یک برنامه تعامل دارند. به‌عنوان مثال، زمانی که شخصی از یک اپلیکیشن بازی استفاده می‌کند، قصد انجام بازی و برنده شدن را دارد.

تبلیغات درون برنامه ای در مقایسه با سایر اشکال تبلیغات دیجیتال، سطح تعامل بالاتری از تعامل کاربران را دارند که در نتیجه، منجر به نرخ تبدیل بالاتر خواهد شد. 

CTR تبلیغات درون برنامه ای تقریبا ۲ برابر (۰.۵۶ درصد در مقابل ۰.۲۳ درصد) تبلیغات وب تلفن همراه است و محیط داخل برنامه سه برابر بیشتر از وب تلفن همراه نرخ تبدیل دارد.

ریتارگتینگ قوی

ریتارگتینگ کاربران (ًRetargeting) در اپلیکیشن‌هایی که از تبلیغات درون برنامه ای استفاده می‌کنند، درآمد بسیار بالاتری به ارمغان می‌آورد. داده‌ها نشان می‌دهند که ۶۵ درصد از تبدیل‌ها در برنامه‌های خرید آنلاین از ریتارگتینگ حاصل می‌شود.

این مسئله را می‌توان به انگیزه استفاده و تعامل بالای کاربران برنامه و به قابلیت‌های هدف‌گیری قوی که توسط تبلیغات درون برنامه ای ارائه می‌شود، نسبت داد که به تبلیغ کنندگان اجازه می‌دهد تا با توجه شناسه‌های برنامه، به مشتریان دسترسی بهتری داشته باشند.
اما برای اینکه بدانید ریتارگتینگ چیست؟ و چرا اهمیت دارد، بد نیست نگاهی به تعریف ریتارگتینگ بیاندازیم.

قوت و قدرت این مدل بازاریابی، یکی از مهم‌ترین مزیت های تبلیغات درون برنامه ای برای موفقیت در افزایش درآمد و کسب نتیجه دلخواه است.

یک گریز آموزشی به تعریف ریتارگتینگ

Retargeting یا ترجمه فارسی آن هدف گذاری مجدد، که اغلب به عنوان بازاریابی مجدد نامیده می شود، یک استراتژی تبلیغات آنلاین است که هدف آن هدف قرار دادن کاربرانی است که قبلاً از یک وب سایت بازدید کرده اند اما بلافاصله به مشتری شما تبدیل نشده اند.

با توجه به اینکه تنها حدود 2 درصد از بازدیدکنندگانی که برای اولین بار از یک وب‌سایت بازدید می‌کنند، تبدیل به مشتری می‌شوند، ریتارگتینگ تلاش می‌کند تا 98 درصد باقی‌مانده را درگیر کند.

قدرت ریتارگتینگ در توانایی آن برای متمرکز کردن هزینه‌های تبلیغاتی بر روی مخاطبانی است که از پیش با یک نام تجاری آشنا هستند و این امر منجر به افزایش نرخ بازگشت سرمایه (ROI) می‌شود.

با این حال، پتانسیل واقعی کمپین‌های ریتارگتینگ زمانی محقق می‌شود که در یک استراتژی دیجیتالی گسترده‌تر ادغام شود و سایر روش‌های محرک ترافیک مانند بازاریابی محتوا و گوگل ادز را تکمیل کند، در حالی که بر بهینه‌سازی نرخ تبدیل تمرکز می‌کند.

بهبود تجربه کاربری و عملکرد برنامه

تبلیغات درون برنامه ای می‌تواند به بهبود تجربه کاربری و افزایش عملکرد برنامه هم کمک کند؛ زیرا درآمد تبلیغات به سمت توسعه قابلیت‌ها و عملکردهای جدیدتر هدایت می‌شود. علاوه بر این، تبلیغات تعاملی در برنامه‌ها بسیار متقاعدکننده هستند و در نتیجه، کاربران را تشویق به تعامل کرده و تجربه کار با برنامه را برای کاربر بهبود می‌بخشند.

دوری از مسدودکننده‌های تبلیغات

مسدودکننده‌های تبلیغات در فضای وب بسیار زیاد شده‌اند. طبق آخرین تخمین‌ها، احتمال می‌رود که حدود ۴۰ درصد از کاربران وب از یک مسدودکننده تبلیغات روی دستگاه خود استفاده می‌کنند. 

بسیاری از تبلیغات در فضای وب مسدود شده‌اند و حتی در گوشی‌های همراه نیز دیده نمی‌شوند؛ اما این موضوع برای تبلیغات درون برنامه ای صادق نیست.

مسدودکننده‌های تبلیغات در اپلیکیشن های موبایلی و برنامه‌ها کمتر رایج هستند؛ بنابراین، تبلیغات درون برنامه ای راهی موثر برای دور زدن معضلی به نام مسدود کردن تبلیغات هستند.

5 نکته مهم در اجرای کمپین های تبلیغات درون برنامه ای

در ادامه مهمترین نکاتی که باید هنگام اجرای کمپین تبلیغات درون برنامه ای مد نظر قرار دهید و در تیرش نظارت شما باشند با هم مرور خواهیم کرد. پنج قدم برای اینکه یک کمپین موفق درون برنامه ای را اجرا کنید.

۱. به‌طور مداوم اقدامات خود را بهینه کنید

بسیار مهم است که با تبلیغات جذاب، به مخاطبان هدف دست پیدا کنید تا توجه آن‌ها جلب شود؛ بنابراین، برای کمپین‌های تبلیغات درون برنامه ای، مطمئن شوید که دائما داده‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهید تا بهترین روش‌ها را آزمایش کنید و بفهمید که چه چیزی عملکرد بهتری دارد.

به‌عنوان مثال، تصاویر مختلف، انواع تبلیغات، متن‌های آگهی متفاوت، هدلاین‌ها تبلیغاتی، دکمه‌های CTA و غیره را به‌طور مداوم تغییر دهید و امتحان کنید و بر اساس نتایج تصمیمات جدیدتری اتخاذ کنید.

۲. ویژگی چند لمسی (Multi-touch attribution)

وقتی کاربر به‌دنبال نیاز خود می‌گردد، بین شبکه‌های اجتماعی گرفته تا سایت و فروشگاه اپلیکیشن جابجا می‌شود و این مسئله اطلاعات ارزشمندی به شما می‌دهد که باید آن‌ها را هنگام بهینه‌سازی کمپین‌های خود در نظر بگیرید. این کار به شما کمک می‌کند تا نحوه تخصیص هزینه‌های خود در آینده را بهتر مشخص کنید.

ویژگی چند لمسی هر نقطه تماس را در فرایند تبدیل مشتری ارزیابی می‌کند. به این ترتیب، می‌توانید ارزش یک نقطه تماس خاص را در کمپین و سفر مشتری مشخص کنید.

۳. تبلیغات تعاملی

با توجه به محیط دیجیتالی جدید که در آن کاربر& روزانه در معرض هزاران تبلیغات مختلف قرار می‌گیرد و به‌منظور جلوگیری از خستگی تبلیغات (Ad Fatigue)، تولید «rich media ads» بسیار مهم شده‌است.

با این حال، چه چیزی یک «rich media ads» در نظر گرفته می‌شود؟

پاسخ واضح است:  تبلیغی که با ویدئو، صدا یا هر عنصر دیگری کاربر را متقاعد می‌کند تا با خود تبلیغ و در نتیجه، با برند شما تعامل داشته باشد.

۴. هدف قرار دادن کاربر مشابه

اگر می‌خواهید پایگاه کاربران خود را افزایش دهید، گزینه‌های بخش‌بندی (سگمنتیشن) یکی از مهم‌ترین موارد در کمپین‌های شما خواهند بود. مخاطبان سفارشی (Custom Audiences) و مخاطبان مشابه (Lookalike Audiences) پتانسیل بسیار بالایی دارند؛ اما در اغلب موارد، آنطور که باید به آن‌ها توجه نمی‌شود.

۵. مراقب CPI خود باشید

پارامتر هزینه به ازای هر نصب (CPI) مختص اپلیکیشن‌های موبایل است. فقط زمانی که برنامه توسط کاربر نصب شده باشد، از شرکت شما نرخی ثابت یا نرخ پیشنهادی دریافت می‌شود. بسیار مهم است که همیشه CPI کمپین خود را بدون کاهش حجم، در سطح مناسبی نگه دارید.

5 نکته موثر در بهینه‌سازی تبلیغات درون برنامه ای

برای بهبود تبلیغات درون برنامه ای و بهبود نتایج آن، چند المان زیر را همیشه در نظر دشاته باشید. چون برای موفقیت به آن‌ها نیاز دارید:

  •   ایجاد تجربه‌ای یکپارچه: از اولین قدم نمایش تبلیغات از داشتن تجربه‌ای روان، بدون تاخیر و مشکل برای کاربران به‌منظور افزایش تعامل و تبدیل، اطمینان حاصل کنید.
  •   تنوع فرمت تبلیغات: از قالب‌های تبلیغاتی مختلف برای جذب کاربران متنوع و حفظ علاقه آن‌ها استفاده کنید. همیشه به یک شکل و در یک فرمت تبلیغ نکنید.
  •   بهینه‌سازی خلاقانه: خلاقیت‌های تبلیغاتی تیم خود را برای محیط درون اپلیکیشن با در نظر گرفتن تصاویر، متن و محل قرار گرفتن آن‌ها و بررسی همه جوانب از دیدگاه یک مشتری  مخاطب نشان دهید.
  •   طراحی اپلیکیشن کاربرپسند: برنامه‌ای را برای تبلیغات انتخاب کنید که اصطلاحا کاربرپسند است و کاربران را تشویق می‌کند تا هم با محتوای اپلیکیشن و هم تبلیغات شما تعامل داشته باشد. یک برنامه محبوب با تعداد نصب بالا، قطعا نتیجه بهتری برای شما به ارمغان خواهد آورد.
  •   ارتباط محتوایی درست: برای تعامل بهتر و نرخ تبدیل بالاتر، اطمینان حاصل کنید که محتوای برنامه با مخاطبانی که برای آن‌ها تبلیغ ارائه می‌دهید، هماهنگ است. در یک برنامه کودکان تبلیغ کردن برند لوازم آشپزخانه فقط هدر رفت بودجه و زمان است.

راه‌های افزایش کسب درآمد از تبلیغات درون برنامه ای و تبلیغات در اپلیکیشن

کسب درآمد از تبلیغات درون برنامه ای نیازمند چندین رویکرد مختلف است. باید نکات مختلفی را در نظر گرفت و تارگتینگ درستی داشت تا به درآمد و افزایش سود رسید. یعنی در حوزه نوع تبلیغ، شبکه تبلیغاتی مورد استفاده و انتخاب درست پایگاه مشتریان باید قدم درست برداشت.

  •   انواع تبلیغات: انواع تبلیغاتی که در بخش‌های قبلی به آن‌ها اشاره شد، درآمدهای متفاوتی را به همراه دارند. اما طبق آمار، تبلیغات بینابینی معمولا درآمد بیشتری را برای شما به ارمغان می‌آورند.
  •   تعامل کاربر: افزایش تعامل کاربر سبب افزایش نمایش تبلیغات و بهبود درآمد می‌شود. محتوای جذاب و استفاده مکرر از برنامه، اهمیت بسیار بالایی در این امر دارد. سعی کنید تبلیغ شما تعامل کاربر را به بهترین شکل افزایش دهد.
  •   شبکه‌های تبلیغاتی: برای دسترسی به طیف گسترده‌ای از تبلیغ کنندگان، با شبکه‌های قابل اعتماد خارجی مانند Google AdMob و نمونه‌های داخلی پرطرفدار همکاری داشته باشید. سراغ هر تبلیغ‌ کننده‌ای نروید و هرجایی پولتان را خرج نکنید.
  •   پایگاه کاربر: پایگاه کاربر بزرگ‌تر، تبلیغ کنندگان بیشتری را جذب می‌کند و رقابت و قیمت تبلیغات شما را نیز افزایش می‌دهد. برای این کار، بر بازاریابی اپلیکیشن و حفظ کاربران تمرکز کنید.

به یاد داشته باشید که کسب درآمد بالا از تبلیغات درون برنامه ای نیازمند ترکیبی از تبلیغات موثر، استراتژی‌های کاربر محور و مشارکت با شبکه‌های تبلیغاتی معتبر است.

سخن پایانی

هر آنچه باید در مورد تبلیغات درون برنامه ای بدانید، مختصر و مفید همراه هم بررسی کردیم. چه یک تبلیغ‌کننده باشید و چه شرکتی که قصد دارد از طریق نشان دادن تبلیغات در اپلیکیشن خود کسب درآمد کند، این راهنما می‌تواند چراغ راهی برای شما در این مسیر باشد. راهی از درک درست تبلیغات درون برنامه ای تا رسیدن به افزایش کاربر و توسعه فروش.

Leave a Reply

مطالب مرتبط