سرزمین سئو مقالات سایت کال تو اکشن چیست؟ انتخاب CTA مناسب برای کسب و کارها و سایت

کال تو اکشن چیست؟ انتخاب CTA مناسب برای کسب و کارها و سایت

کال تو اکشن چیست؟ انتخاب CTA مناسب برای کسب و کارها و سایت post thumbnail image


هیچ کس در هیچ‌کجای دنیا، محض رضای خدا کسب و کار راه نمی‌اندازد. این را از من باور کنید؛ وگرنه می‌رفت خیریه میزد و بدون دغدغه مشتری و فروش و بازاریابی و حقوق و دستمزد آخر سال، خیلی هم با خودش کیف می‌کرد.
هدف همه کسب و کارها و صاحبانشان از طراحی سایت، تبلیغات، مارکتینگ، تحقیقات بازار و … این است که کاربران و مخاطبان خودشان را به سمت خرید محصولات یا سرویس‌هایی که ارائه می‌دهند، هدایت کنند. بنابراین داشتن یک سایت جذاب و در کنارش ارائه محتوای متقاعد کننده و مخاطب‌پسند، به یک فراخوان مناسب برای جذب مشتریان بالقوه و ترغیب آن‌ها به انجام یک اقدام نیاز دارد.

کال تو اکشن – Call to action یا اقدام به عمل همان فراخوان و دعوت از مشتریان برای اقدام است؛ که کاربر را به سمت هدف نهایی شما هدایت می‌کند.

اما برای اینکه یک کال تو اکشن خوب داشته باشید یا بهتر و بیشتر مخاطب خودتان را به آن نقطه مطلوب کسب و کار برسانید؛ توصیه می‌کنیم تا انتهای این نوشته با ما همراه شوید.

اهمیت و کاربرد CTA یا  Call to action چیست؟

کال تو اکشن (CTA) با نام‌های دیگری هم در اکوسیستم ایرانی استفاده می شود. مثل اقدام به عمل،‌ فراخوانی به عمل یا درخواست بازخورد.

در حقیقت همه این واژه‌ها و ترکیباتشان به بخشی از یک صفحه سایت گفته می‌شود که مخاطب را به انجام یک کار خاص و هدفمند تشویق می‌کند.

CTA اما مخفف کلمه Call To Action است و می‌تواند به اشکال و فرمت‌های مختلفی مخاطب را به سمت اهداف شما هدایت کند.

این فراخوان می‌تواند یک پیام متنی، یک تصویر، یک دکمه سایت،‌ آی‌دی شبکه اجتماعی یا هر چیز دیگری باشد. در پایان اما مخاطب با کلیک روی کال تو اکشن شما وارد یک لینک خاص می‌شود و فرایند خرید، دانلود یا هر چیزی که شما در نظر گرفته‌اید را طی می‌کند.

به خصوص در ایران، اغلب سایت‌ها کال تو اکشن را در انتهای صفحه قرار می‌دهند اما این دکمه می‌تواند در هر جایی از صفحه و بر اساس هدف شما و نیاز طراحی شما قرار بگیرد.

حتی اقدام به عمل ممکن است در صفحه تبلیغاتی یا حتی یک وبلاگ معمولی و میان یک مقاله هم قرار بگیرد.

کال تو اکشن مزیت‌های بسیاری دارد که فقط یکی از آن‌ها، بهبود سئو سایت و رسیدن به معیارهای مورد نظر گوگل آنالیتیکس است. شاید بتوان گفت که CTA خوب در عین سادگی، بهترین روش برای افزایش نرخ تبدیل لندینگ پیچ‌ها محسوب می‌شود.

هدف از طراحی CTA چیست؟

Call to action خوب یک عنصر مهم در دیجیتال مارکتینگ است و بدون آن هرگز نمی‌توان به اهدافی که از تبلیغات یا انتشار محتواهای متنوع داریم؛ دست پیدا کنیم.

CTA به صفحه شما معنا و هدف بازاریابانه می‌بخشد و می‌تواند نقص‌های احتمالی که در کل صفحه وجود دارد را پوشش دهد.

در بسیاری از موارد صرفا با یک کال تو اکشن خوب، می‌توان نرخ تبدیل و میزان فروش را به طور قابل توجهی افزایش داد.

با استفاده از یک دکمه در جای درستش، کاربران متوجه می‌شوند که در مرحله بعد باید چه کاری انجام دهند و اگر به راهنمایی نیاز داشته باشند آن را دریافت کنند.

بدون داشتن یک کال تو اکشن مناسب اهداف زیر هرگز در فضای آنلاین کسب و کار شما محقق نمی‌شود:

  • کاربر برای همکاری تجاری با شما تماس نمی‌گیرد
  • فرم عضویت یا ثبت نام در سایت شما را پر نمی‌کند
  • محصولات شما را خریداری نمی‌کند
  • وارد صفحه بعد یا صفحات مرتبط نمی‌شود
  • اپلیکیشن مورد نظر شما را دانلود نمی‌کند
  • صفحات اجتماعی شما را در سایر پلتفرم‌ها دنبال نمی‌کند
  • صفحه شما را به اشتراک نمی‌گذارد
  • وارد فروشگاه سایت نمی‌شود

از آنجایی که اقدام به عمل، مهم‌ترین نقطه در قیف فروش محسوب می‌شود، بدون استفاده از آن هیچ یک از اهداف راه اندازی سایت، بازاریابی دیجیتال، انتشار محتوا و تبلیغات شما دست یافتنی نخواهدبود.

البته که یک CTA خوب باید جذابیت کافی نوشتاری و گرافیکی را داشته باشد و کاربر را مجاب کند که روی لینک هدف کلیک کند.

پس برای فهمیدن مهم‌ترین نکات داشتن یک CTA‌ خوب و انواع مختلف آن، با ما همراه باشید.

 

انواع CTA و کال تو اکشن در فضای آنلاین

کال تو اکشن فقط در دکمه‌های گرافیکی، لینک ورود و متن های انتهای مطلب خلاصه نمی‌شود و می‌تواند انواع مختلفی داشته باشد. این‌جا با ۷ مدل اصلی و مرسوم آن آشنا می‌شویم.

دکمه کال تو اکشن

متداول‌ترین نوع کال تو اکشن، دکمه است که در تبلیغات گرافیکی بسیار پرکاربرد است.

دکمه اقدام به عمل معمولا در قسمتی از محتوا قرار می‌گیرد که برجسته و متمایز باشد تا بهتر دیده شود. همچنین در تبلیغات و تصاویر تبلیغاتی نیز از این دکمه استفاده می‌شود تا کاربر به سادگی وارد لینک مورد نظر انتشاردهنده شود.

پر کردن فرم (ثبت نام، عضویت یا خبرنامه)

گاهی ممکن است در قسمتی از سایت یا صفحه، از کاربر بخواهید یک فرم مشخص را پر کند. در چنین شرایطی کال تو اکشن، شامل دو قسمت است:

  • ترغیب به پر کردن فرم
  • کلیک روی دکمه ارسال

خیلی وقت‌ها برای پر کردن فرم بهتر است یک جایزه کوچک مثل کتاب الکترونیکی یا دریافت کد تخفیف ویژه قرار دهید تا کاربران  بیشتر برای تکمیل فرم ترغیب شوند.

معمولا در این فرم‌ها از اطلاعات تماس یا ایمیل فرد استفاده می‌شود تا بتوانید مجددا با او ارتباط برقرار کنید و وارد چرخه ریمارکتینگ شما شود.

پیشنهاد می کنیم مقاله اهمیت فرم ثبت نام در جذب کاربر را مطالعه کنید.

کال تو اکشن تبلیغاتی

گاهی یک کال تو اکشن تبلیغاتی می‌تواند درصد بالایی از بازدیدکنندگان را به خریدار واقعی تبدیل کند. در این نوع از CTA شما کاربرانی را که برای استفاده از محتوا به سایت شما ورود پیدا کرده‌اند را هدف قرار می‌دهید او را به خدمات و محصولات مشابه مورد نیازش بر اساس محتوایی که تمایل به آن نشان داده؛ هدایت می‌کنید.

دکمه‌هایی مثل 30 درصد تخفیف ویژه برای شما، برای دریافت جایزه کلیک کنید،‌ چرا محصول فلان مناسب شماست و … می‌تواند کاربر را ترغیب کند تا از محصول مورد نظر دیدن کند.

بیشتر بخوانید ( بیشتر بدانید)

یکی دیگر از CTA های متداول که حتی در تبلیغات انگلیسی زبان نیز بسیار پرکاربرد است، دکمه بیشتر بخوانید، مطالعه بیشتر، See more و … است.

شما قبل از قرار دادن این دکمه باید کاربر را کنجکاو کنید تا او برای پیگیری بیشتر وارد لینک مد نظر شما و مطالعه ادامه مطلب شود.

این نوع از CTA هم در محتوای متنی و هم محتوای گرافیکی جواب می‌دهد. اما طبق نتایج، در سایت‌های محتوا محور تاثیرگذاری بیشتری دارد.

درخواست خرید یا افزودن به سبد خرید

یکی از مهم‌ترین دکمه‌های دعوت به اقدام در کسب‌وکارهای آنلاین، دکمه خرید یا افزودن به سبد خرید است. معمولا این دکمه در یک صفحه محصول قرار دارد و کاربر را به صفحه پرداخت و نهایی سازی سفارش هدایت می‌کند.

داشتن یک لندینگ پیج و صفحه محصول جذاب و کال تو اکشن ساده، خیلی سریع می‌تواند به افزایش فروش کمک کند. از آنجایی که ممکن است کاربر محصول دیگری را بخواهد،‌ بهتر است دکمه خرید او را به یک دسته خاص از محصولات مشابه هدایت کند تا او بتواند از میان محصولات،  محصولی را که بیشتر به آن علاقمند است؛ به سبد خریدش اضافه کند و خرید انجام دهد.

چت آنلاین یا تماس با ما

در اغلب موارد کاربران زیادی به خصوص افراد مسن‌تر نسل X و حتی نسل میلینیوم یا Y،  قبل از خرید به مشاوره احتیاج دارند و شما باید به سوالات آنها پاسخ بدهید.

این کار منجر به جلب اعتماد و رضایت مخاطبان شما می‌شود. یک کال تو اکشن اختصاصی برای چت آنلاین یا تماس به کارشناسان می‌تواند به شما کمک کند درصد بیشتری از کاربران را توسط تیم خودتان به خریدار تبدیل کنید و نرخ تبدیل را افزایش دهید.

اشتراک گذاری مطالب

اشتراک گذاری مطالب ( در پلتفرم‌های مختلف مثل اینستاگرام، تلگرام، لینکدین، ایمیل یا واتساپ) نوع دیگری از کال تو اکشن است که بیشتر آنها را در صفحات بلاگ‌ها و شبکه‌های اجتماعی می‌بینیم.

معمولا به اشتراک گذاشتن محتوا توسط کاربر باعث بازدید بیشتر شده و می‌تواند مخاطبان بیشتری را برای شما به همراه داشته باشد. به خصوص که اشتراک گذاری در اغلب پلتفرم‌ها و حتی موتورهای جستجو دارای اهمیت بالایی است.

این نوع از CTA تاثیر قابل توجهی در سئو سایت و افزایش نرخ کلیک شما دارد. کاربردی بودن محتوا و اشتراک گذاری راحت و جذاب می‌تواند کاربر را برای فشار دادن دکمه مورد نظر ترغیب کند.

راهنمای نوشتن و طراحی دکمه CTA تاثیرگذار

هدف از طراحی کال تو اکشن چیست؟

تعامل بیشتری با مخاطبان سایت و در نهایت ترغیب آنها به انجام اقدام مورد نظر ما.

خُب برای اینکه بتوانید کال تو اکشن جذاب و موفقی طراحی کنید چه چیزی لازم است؟

باید یک سری نکات حرفه‌ای و گاهی ساده را در این مورد رعایت کنید.:

رنگ جذاب و برجسته: 

بهتر است رنگ بندی کال تو اکشن نسبت به سایر محتوای صفحه رنگ متمایزی داشته باشد تا هم بیشتر مورد توجه قرار بگیرد و هم جذابیت بیشتری داشته باشد. رنگ‌های آبی،‌ سبز و قرمز در ترکیب با رنگ فونت مشکی می‌تواند مناسب باشد.

 فرم و شکل مناسب: 

معمولا کال تو اکشن فرم چهار گوش دارد و ممکن است شبیه به یک تصویر با بک گراند خاص باشد. شما در فرم CTA آزادی عمل زیادی دارید و می‌توانید با هر شکلی آن را طراحی کنید؛ اما باید به خلاقیت و جذابیت بصری آن و تطابق با هویت بصری برند خودتان هم توجه کنید.

 داشتن چند دکمه CTA: 

بهتر است در چند قسمت از محتوای خود از دعوت به اقدام مناسب استفاده کنید تا کاربر حتی اگر یک قسمت را مطالعه نکرد، اهمیت آن را متوجه شده و با سایت تعامل پیدا کند.

برجسته کردن CTA:

بهتر است دور Call to action را به گونه‌ای خلوت کنید که آن را متمایز و برجسته نشان دهید. این کار باعث می‌شود بتوانید از المان‌های بیشتری برای جذابیت گرافیکی این قسمت استفاده کنید.

قبلا در بلاگ فضای منفی یا فضای سفید در طراحی سایت به اهمیت موارد اشاره کردیم.

متن و یوایکس رایتینگ خلاقانه:

کال تو اکشن باید به صورت واضح کاربر را به سمت یک سرویس خاص هدایت کند؛ اما لازم است جملات متنی که می‌نویسید خلاقانه باشد و کلیشه‌ای نباشد.

بهتر است پیام شما حالت خودمانی‌تری و صمیمی‌تری داشته باشد و به گونه‌ای نوشته شود که مخاطب احساس کند اختصاصا برای او نوشته شده است. این دیگر هنر یک یوایکس رایتر حرفه‌ای و کاربلد است.

ایجاد آمادگی ذهنی در مخاطب:

بهتر است قبل از آوردن کال تو اکشن، در محتوای متن اصلی ذهن کاربر را آماده کنید و نیاز او به دکمه کال تو اکشن را برای ذهن او شفاف و واضح کنید.

در طول محتوا شما باید به کاربر بفهمانید که چرا باید روی دکمه CTA کلیک کند یا چرا به این مورد نیاز دارد و چه نیازی از او برطرف می‌شود.

گذاشتن پاداش و جایزه:

برای ترغیب بیشتر کاربران می‌توانید یک کد تخفیف، فایل پی دی اف تخصصی یا کاربردی یا نمونه و دموی یک محصول را به او هدیه بدهید.

مطالعه مقالات طراحی سایت در بلاگ راتین می تواند به شما در طراحی لندینگ مناسب کمک کنید.

مزایای داشتن کال تو اکشن حرفه‌ای

کال تو اکشن علاوه بر جنبه تبلیغاتی که دارد، برای بهره مندی از نتایج دیجیتال مارکتینگ یک عنصر ضروری و لازم است.

در واقع تمام کارهایی که شما برای دیجیتال مارکتینگ انجام می‌دهید، به یک کال تو اکشن ختم می‌شود و کاربر را از انتهای قیف فروش عبور می‌دهد.

از دیگر مزایای یک CTA موفق و حرفه‌ای می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  کاربران را به ادامه مسیر تشویق می‌کند
  • نرخ تبدیل را افزایش می‌دهد
  • با ترغیب مشتریان بالقوه به خرید،‌ میزان فروش را افزایش می دهد
  • شما را به اهدافتان از انتشار محتوا می‌رساند
  • روند برندینگ و آگاهی از برند را برای شما راحت‌تر و سریع‌تر می‌کند
  • اطلاعات مورد نیاز شما را در مورد کاربران جمع آوری می‌کند
  • منجر به افزایش مخاطبان شما می‌شود

 

 

آشنایی با چند نمونه متن CTA پرطرفدار در وب

به نظرم بد نیست در ادامه چند نمونه از متداول‌ترین کال تو اکشن‌های پر کاربرد و پر استفاده را مرور کنیم:

  • برای دانلود رایگان کلیک کنید
  •  همین حالا بخرید
  • با دوستان خود به اشتراک بگذارید
  • برای استفاده از تخفیف 30 درصدی کلیک کنید
  • برای عضویت در خبرنامه کلیک کنید
  •  برای دریافت آخرین خبرها کلیک کنید
  •  فایل راهنمای PDF رایگان خود را دریافت کنید
  • فقط امروز برای تخفیف 50 درصدی فرصت دارید

البته شما می‌توانید دکمه اقدام به عمل را هر طور که می‌خواهید طراحی کنید؛ اما باید توجه داشته باشید که طراحی دکمه باید متناسب با نوع صفحه،‌محصول و نیاز کاربران شما باشد.

راهکار موفقیت بیشتر: تست A/B کال تو اکشن

منظور از تست A/B  مقایسه دو ورژن از یک صفحه وب سایت است که المان‌های مختلفی را مورد هدف قرار می‌دهد. این تست برای مقایسه انواع کال تو اکشن مناسب است و به شما کمک می‌کند بفهمید کدام CTA بازدهی بیشتری برای شما خواهد داشت.

این کار با نمایش هر یک از ورژن‌های کال تو اکشن به نیمی از کاربران انجام می‌شود و در نهایت نتیجه آن می‌تواند نوع مناسب CTA را برای شما مشخص کند.
اگر می‌خواهید نتیجه بهتری بگیرید و در آینده نرخ تبدیل شما افزایش تصاعدی داشته‌باشد؛ باید از نتایج تست   a/b ‌استفاده کنید.

مناسب‌ترین محل برای گذاشتن CTA در وبسایت

بسیاری از افراد در این‌که کال تو اکشن را در چه قسمتی از صفحه وبسایت خودشان قرار دهند به مشکل می‌خورند. اما مارکترهای حرفه‌ای توصیه می‌کنند این دکمه در جایی قرار بگیرد که دسترسی به آن ساده باشد و بهتر و سریعتر توسط کاربر دیده شود.

معمولا با آزمون و خطا و خصوصا تست A/B که در بالا گفتیم، مشخص می‌شود که Call to action در چه جایی با بازخورد بهتری مواجه می‌شود.

اما متدوال‌ترین مکان‌ها و بهترین جا برای قرارگیری یک دکمه اقدام به عمل در سایت شما کجاست؟

  • انتهای صفحه یا پست بلاگ
  • سایدبار سایت
  • به صورت پیام پاپ آپ
  • در بنر تبلیغاتی
  • در سکشن اسلایدها
  • ابتدا و انتهای لندینگ پیچ

حرف آخر

همان طور که می‌دانستید و این‌جا تاکید کردیم، کال تو اکشن یکی از ضروری‌ترین و مهم‌ترین اجزای دیجیتال مارکتینگ در انتهای فرایند قیف فروش است و بدون آن نمی‌توان به هدف نهایی رسید.

یک کال تو اکشن خوب علاوه بر متن جذاب و استاندارد، گرافیک ترغیب کننده و ظاهر متمایزی هم دارد. از آنجایی که قوانین ثابتی برای طراحی CTA وجود ندارد، ( هرچند استانداردهای خودش را دارد) لازم است با آزمون و خطا بهترین CTA را برای صفحه خود ایجاد کنید.

ما در راتین توصیه می‌کنیم برای بهره مندی از مزایای یک کال تو اکشن جذاب، جلوگیری از آزمون و خطای اضافی و البته جلب مشارکت بالای مخاطبان با یک تیم مارکتینگ حرفه‌ای و باتجربه همکاری کنید.

در فراخوانی مخاطبان و مشتریانتان خودتان به عمل موفق باشید! 🙂

مطالب مرتبط

گزینه‌های رنگی آیفون 16 پرو فاش شد؛ جایگزینی رُز با آبیگزینه‌های رنگی آیفون 16 پرو فاش شد؛ جایگزینی رُز با آبی

گوشی‌های سری آیفون 16 پاییز امسال معرفی خواهند شد و حالا پست جدیدی در شبکه‌های اجتماعی منتشرشده که رنگ‌های آیفون 16 پرو را فاش می‌کند. براساس این پست، اپل احتمالاً