سرزمین سئو مقالات سایت چگونه یک استراتژی رسانه اجتماعی بسازیم؟ + الگو

چگونه یک استراتژی رسانه اجتماعی بسازیم؟ + الگو

چگونه یک استراتژی رسانه اجتماعی بسازیم؟  + الگو post thumbnail image


به این پست مقاله امتیاز دهید

آیا می خواهید استراتژی رسانه های اجتماعی خود را اصلاح کنید؟ آیا با مراحل تدوین استراتژی رسانه های اجتماعی آشنا هستید؟

استراتژی رسانه های اجتماعی خلاصه ای از تمام کارهایی است که برای رشد و توسعه شبکه اجتماعی خود باید انجام دهید تا بتوانید به هدف اصلی خود برسید. بوم استراتژی اقدامات شما را هدایت می کند و موفقیت آنها را می سنجد. هرچه برنامه ریزی دقیق تری داشته باشید، نتیجه موثرتر خواهد بود. همچنین، بسیار بهتر است که آن را مختصر برنامه ریزی کنید. هرچه یک استراتژی پیچیده تر باشد، دستیابی به اهداف دشوارتر است.

با نیاز روزافزون کسب‌وکارها به استفاده از شبکه‌های اجتماعی و ارائه محتوا در این پلتفرم‌ها، یک استراتژی دقیق برای دستیابی به اهداف بسیار مفید است. به همین دلیل سعی می کنیم با معرفی پلتفرم استراتژی شبکه های اجتماعی به شما در رسیدن به اهدافتان کمک کنیم. این راهنما می تواند هم برای مبتدیان و هم برای متخصصان بازاریابی رسانه های اجتماعی مفید باشد.

استراتژی رسانه های اجتماعی چیست؟

قبل از اینکه بتوانیم در مورد استراتژی رسانه های اجتماعی صحبت کنیم، باید بازاریابی رسانه های اجتماعی را درک کنیم. بازاریابی رسانه های اجتماعی شامل روش هایی برای استفاده از این پلتفرم های رسانه ای برای افزایش فروش یا ترویج محصولات و خدمات یک برند است. به طور کلی بازاریابی شبکه های اجتماعی به کسب و کارهای مختلف کمک می کند تا آگاهی از برند را افزایش دهند، ارتباط موثر با مخاطبان، افزایش فروش، سنجش اعتماد برند در بین مخاطبان، معرفی و ارائه خدمات و تعریف استراتژی های برند را داشته باشند.

استراتژی رسانه اجتماعی در واقع اهداف برند، نحوه دستیابی به آن اهداف و معیارهای سنجش پیشرفت را تعریف می کند. استراتژی بازاریابی رسانه های اجتماعی شما باید شامل حساب های رسانه های اجتماعی و برنامه های شما برای آنها باشد. این استراتژی ها باید با اهداف مورد انتظار برند شما و همچنین استراتژی های کلی بازاریابی دیجیتال شما هماهنگ باشد.

در نهایت، یک بوم استراتژی موثر رسانه های اجتماعی باید نقش ها و مسئولیت ها را در تیم شما تعریف کند و عملکردهای مختلف را ارزیابی کند.

مراحل تدوین استراتژی برای شبکه های اجتماعی

برای داشتن یک استراتژی موثر رسانه های اجتماعی، باید بتوانید مراحل را به دقت دنبال کنید. در زیر مراحل تدوین استراتژی رسانه های اجتماعی را توضیح می دهیم.

1. تعیین هدف

مهمترین مرحله در تدوین استراتژی، تعیین هدف است. در واقع، قبل از هر چیز باید بتوانید به این سوال پاسخ دهید که دقیقاً از استراتژی رسانه های اجتماعی خود چه می خواهید؟

برنامه ریزی استراتژی رسانه های اجتماعی با تعیین اهداف شما شروع می شود. به طور کلی، اهداف اصلی این استراتژی شامل افزایش آگاهی از برند و افزایش جذب مخاطب است. چه بخواهید مخاطبان خود را افزایش دهید یا با آنها ارتباط قوی تری برقرار کنید، توسعه یک استراتژی رسانه های اجتماعی به شما کمک خواهد کرد. البته، بسیار مهم است که اهداف خود را به مراحل کوچکتر تقسیم کنید تا رسیدن به آنها آسان و کم هزینه باشد.

در زیر چند نمونه از اهداف استراتژی بازاریابی رسانه های اجتماعی که کسب و کارهای کوچک و بزرگ در تلاش برای دستیابی به آن هستند، آورده شده است.

شناخت برند را افزایش دهید

به طور خلاصه، این هدف شامل هر نوع فعالیت در رسانه های اجتماعی است که نام شما را در ذهن مخاطبان شما ثبت کند. برای افزایش آگاهی از برند، تبلیغات به تنهایی کافی نیست. بلکه بهتر است روی محتوای ارزشمند و استثنایی خود تمرکز کنید.

ایجاد سرنخ و فروش

هنگام فروش آنلاین حضوری یا در حساب های رسانه های اجتماعی، مخاطبان به طور تصادفی از شما خرید نمی کنند. یکی از اهداف استراتژی شبکه های اجتماعی شما می تواند تولید با ارائه کاتالوگ محصول، اعلام فرصت برای خرید محصولات جدید، پیشنهادات ویژه و … باشد.

مخاطبان برند را افزایش دهید

جذب مخاطبان و مشتریان جدید به برند یکی دیگر از اهداف استراتژی رسانه های اجتماعی است. با پیگیری این هدف می توانید مشتریان جدیدی را جذب کنید که قبلاً نام تجاری شما را نشنیده اند.

تقویت تعامل با مخاطب

داده های جمع آوری شده نشان می دهد که 46 درصد از افراد فعال در شبکه های اجتماعی بر این باورند که برندهایی که بیشتر با مخاطبان خود تعامل دارند، اعتماد بیشتری دارند. چیزهای ساده ای مانند پرسیدن سوالات مخاطبان خود در شبکه های اجتماعی می تواند تعامل شما را با مخاطبان افزایش دهد.

جذب ترافیک به سایت

یکی از اهداف استراتژی رسانه های اجتماعی برند شما ممکن است هدایت ترافیک به وب سایت شما باشد. شما به راحتی می توانید ترافیک وب سایت خود را از طریق پست های تبلیغاتی یا هر روش دیگر در رسانه های اجتماعی افزایش دهید.

2. تعیین چهره مخاطب

آمار نشان می دهد که تنها حدود 55 درصد از بازاریابان از شبکه های اجتماعی برای شناخت بهتر مخاطبان خود استفاده می کنند. این بدان معنی است که شما می توانید از این خلا تا حد امکان برای تعریف شخصیت مخاطب برند خود استفاده کنید. در شبکه های اجتماعی می توانید اطلاعات زیادی را به دست آورید که برای تأثیرگذاری بر مخاطبین لازم است. بنابراین این مرحله یکی از مراحل اصلی در تدوین استراتژی شبکه اجتماعی است.

توجه به این نکته ضروری است که پلتفرم های مختلف برای مخاطبان مختلف جذابیت دارند. برای انتخاب یک پلتفرم مناسب، باید مخاطبان هدف خود را بشناسید و ببینید در کدام شبکه های اجتماعی بیشتر حضور دارند. به همین دلیل، بسیاری از برندها از شبکه های اجتماعی به عنوان ابزار اصلی برای شناسایی و تعریف شخصیت مخاطبان هدف خود استفاده می کنند.

3. رقبای خود را بشناسید

اگر به عملکرد رقبای خود نگاه کنید، خواهید دید که آنها نیز به اندازه شما از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند. یکی دیگر از کارهایی که هنگام تعیین استراتژی رسانه های اجتماعی خود باید انجام دهید، توجه دقیق به فعالیت های رقبای خود در این پلتفرم ها است. شما می توانید با شناخت رقبای خود و تجزیه و تحلیل فعالیت های آنها اطلاعات زیادی به دست آورید.

با تجزیه و تحلیل عملکرد رقابتی می توان رقبا را شناخت. به این ترتیب متوجه خواهید شد که رقیب شما کیست و چگونه به اهداف خود رسیده است. همچنین بهترین درک را از آینده کسب و کار خود خواهید داشت و با توجه به این مشکل، تدوین استراتژی شبکه اجتماعی به بهترین شکل انجام می شود.

4. انواع محتوا را تعریف کنید

هنگامی که مراحل قبلی را کامل کردید، باید انواع محتوایی را که باید در استراتژی رسانه های اجتماعی خود به اشتراک بگذارید، تعیین کنید. می توانید از انواع مختلف محتوا استفاده کنید که در ادامه به برخی از آنها اشاره می کنیم. اما مهمترین چیز این است که بتوانید محتوای خود را با شبکه های اجتماعی که در آن به اشتراک گذاشته می شود هماهنگ کنید. نوع ایده‌آل محتوا، محتوایی است که بتواند با پلتفرمی که برای اشتراک‌گذاری انتخاب کرده‌اید هماهنگ باشد و در عین حال با استراتژی رسانه‌های اجتماعی شما همخوانی داشته باشد.

چند نمونه از انواع محتوا برای استفاده در استراتژی رسانه های اجتماعی عبارتند از:

  • محتوای داستان را بنویسید و آن را در زمان های از پیش تعیین شده به اشتراک بگذارید
  • مسابقه و جایزه
  • یک کمپین ایجاد کنید
  • به اشتراک گذاری مطالب مفید و آموزشی برای مخاطبان
  • تکمیل چالش های جذاب
  • جشن گرفتن یک مناسبت خاص
  • به مطالب مختلف رای دهید

در نهایت، این شما هستید که نوع محتوا را تعیین می کنید، اما اگر تازه شروع کرده اید، بهترین پیشنهاد این است که از قانون 80-20 پیروی کنید. بنابراین 80 درصد از کل مطالب منتشر شده شما آموزشی است و اطلاعاتی را در اختیار مخاطب قرار می دهد. 20% باقیمانده حاوی پیام های تبلیغاتی برای برند شما خواهد بود.

5. انتخاب کانال های توزیع

هنگامی که محتوایی را که می خواهید در استراتژی رسانه های اجتماعی خود به اشتراک بگذارید مشخص کردید، زمان انتخاب کانال های توزیع فرا رسیده است. در این مرحله شما مخاطبین هدف خود را شناسایی کرده و نوع محتوا را مشخص کرده اید، بنابراین باید بتوانید شبکه اجتماعی مورد نظر را نیز پیدا کنید. انتخاب یک پلتفرم اجتماعی که با نوع کسب و کار شما سازگار باشد و طیف وسیع تری از مخاطبان هدف را شامل شود، یکی از مراحل مهم در تدوین استراتژی رسانه های اجتماعی است.

6. تن را تنظیم کنید

تنظیم لحن ارتباط با مخاطب کاملا به شناخت شخصیت مخاطب و نوع کسب و کار شما بستگی دارد. طبیعتاً همه مشاغل نمی توانند از لحن صدای یکسانی برای برقراری ارتباط با مخاطبان خود استفاده کنند. البته در شبکه های اجتماعی بیشتر افراد و سازمان ها لحن دوستانه و مردمی دارند. اما بسته به نوع کسب و کاری که انجام می دهید و همچنین نوع پیامی که قرار است به مخاطبان خود منتقل کنید، این لحن می تواند تغییر کند.

علاوه بر همه اینها داشتن لحن خاص می تواند به انتقال تصویر ذهنی استثنایی به مخاطب کمک کند. به عنوان یک استراتژیست رسانه های اجتماعی، می توانید لحن استثنایی برای کسب و کار خود در ذهن مخاطبان خود ایجاد کنید و آن را در سراسر محتوای خود حفظ کنید.

7. زمان بندی ارسال محتوا

تلاش برای ایجاد و به اشتراک گذاری محتوای عالی ضروری است، اما برنامه ریزی نحوه انتشار آن به همان اندازه مهم است. بسیار مهم است که یک برنامه منظم برای اشتراک گذاری محتوا داشته باشید تا بیشترین تاثیر را بر روی مخاطبان شما داشته باشد. بهتر است یک تقویم محتوا در استراتژی شبکه های اجتماعی خود داشته باشید. این تقویم علاوه بر تعیین زمان انتشار محتوا، زمان صرف شده برای تعامل با مخاطب را نیز تعیین می کند.

زمان‌بندی انتشار محتوا شامل زمان‌بندی تصاویر، اشتراک‌گذاری لینک‌ها، محتوای تولید شده توسط مخاطب، ویدیوها و موارد دیگر است. هر یک از این محتواها بسته به پیامی که به مخاطبان شما منتقل می کند، می تواند روزانه، هفتگی یا ماهانه منتشر شود. این لحظه نیز تاثیر محتوا را به شدت افزایش می دهد. زیرا اگر مطالب را به صورت مکرر ارسال کنید، به زودی مخاطبان خود را خسته خواهید کرد. اگر محتوا نیز در فواصل زمانی بسیار طولانی منتشر شود، ارتباط و تعامل مخاطب بسیار کاهش می یابد.

8. تولید و انتشار محتوا

در مرحله آخر می توانید محتوا ایجاد و منتشر کنید. هدف از محتوای شما چیست، مخاطبان چه کسانی هستند، چه نوع و چه زمانی باید منتشر شوند، باید در مراحل بالا مشخص شود. همه این مراحل برای توسعه یک استراتژی رسانه اجتماعی بیشتر به نوع کسب و کار شما بستگی دارد.

استراتژی رسانه های اجتماعی چیست؟

Social Media Strategy Canvas یک برنامه یک صفحه ای برای استفاده از رسانه های اجتماعی است. این بوم روشی آسان برای برنامه ریزی استراتژی رسانه های اجتماعی خود در اختیار کسب و کارها قرار می دهد. نکته مهم در مورد Strategy Boom این است که به کمترین میزان مشاوره بازاریابی و دانش رسانه های اجتماعی نیاز دارد.

در شرکت‌های بزرگ‌تر، بوم استراتژی رسانه‌های اجتماعی به اطلاع‌رسانی مکالمه پیرامون بازاریابی رسانه‌های اجتماعی کمک می‌کند و به عنوان یک سند راهنما برای چارچوب آن مکالمه عمل می‌کند.

از آنجایی که فعالیت رسانه های اجتماعی یک اکوسیستم پیچیده است. برنامه ریزی دقیق به ساده نگه داشتن آن کمک می کند. استفاده از یک برنامه جامع، مختصر و مکتوب به بازاریابان کمک می کند تا بهترین رشد را داشته باشند و با مخاطبان خود تعامل داشته باشند. داشتن یک بوم استراتژیک یکپارچگی و همسویی ایجاد می کند و مقیاس پذیری را امکان پذیر می کند. علاوه بر این، با برنامه ریزی دقیق می توانید محتوای هدفمند ایجاد کنید و از انتشار مطالب بی فایده جلوگیری کنید.

چرا از یک بوم استراتژیک استفاده کنیم؟

بوم استراتژی رسانه های اجتماعی تعادل بین پیچیدگی و سادگی را نشان می دهد. ایجاد یک بوم ممکن است تنها 20٪ از کل زمان شما را بگیرد، اما در نهایت بیش از 80٪ از نتیجه استراتژی شما به آن بستگی دارد. اگرچه پلت فرم استراتژی رسانه های اجتماعی برای برخی مشاغل خاص طراحی شده است، تجربه نشان می دهد که برای سازمان های بزرگتر نیز مفید است. با طراحی یک بوم استراتژی رسانه های اجتماعی، تمام جنبه های اصلی بازاریابی بر روی آن بوم تعریف شده و بر اساس آن پیش می رود.

در این مقاله به اهمیت استراتژی شبکه های اجتماعی پرداخته ایم. امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد. شما همچنین می توانید تجربه استراتژی رسانه های اجتماعی خود را با ما به اشتراک بگذارید.



Leave a Reply

مطالب مرتبط

لینکدین به قابلیت های هوش مصنوعی برای یافتن شغل مجهز شدلینکدین به قابلیت های هوش مصنوعی برای یافتن شغل مجهز شد

لینکدین ویژگی های جدید بر اساس هوش مصنوعی به پلتفرم خود اضافه شده است که به کاربران کمک می کند کار کردن جدید برای پیدا کردن رزومه تنظیم و حتی

راه حل های سریع برای سفرهای خنک در روزهای گرم تابستانراه حل های سریع برای سفرهای خنک در روزهای گرم تابستان

در روزهای گرم سال یکی از دغدغه های کاربران تاکسی اینترنتی تهویه مناسب خودرو و استفاده از کولر در سفر است. تهویه کافی در سواری Snappy لازم است. برای این