سرزمین سئو مقالات سایت میکرو اینفلوئنسر کیست؟ ویژگی ها و مزایای استفاده از آن ها

میکرو اینفلوئنسر کیست؟ ویژگی ها و مزایای استفاده از آن ها

میکرو اینفلوئنسر کیست؟ ویژگی ها و مزایای استفاده از آن ها post thumbnail image


با اینکه سلبریتی‌ها و اینفلوئنسرهای بزرگ هنوز هم بر شبکه های اجتماعی تسلط زیادی دارند، اما نسل جدیدی از افراد بانفوذ ظاهر شده‌اند که به‌عنوان میکرو اینفلوئنسر (Micro influencer) شناخته می‌شوند و نوع دیگری از اثرگذاری را هدف گرفته‌اند.

اینفلوئنسرها بیش از یک دهه است که در دنیای دیجیتال مارکتینگ به نیرویی قدرتمند در هدایتِ آگاهی از برند و ارتباط بین مردم با برندها تبدیل شده‌اند؛ و امروزه اینفلوئنسر مارکتینگ به عنوان یکی از مدل های موفق بازاریابی کاملا پذیرفته شده‌است.

حالا میکرو اینفلوئنسرها وارد میدان شده‌اند؛ کسانی که شاید بتوان آن‌ها را اینفلوئنسرهای متخصص نامید. 

در ادامه این مطلب به یک سوال مهم پاسخ خواهیم داد : میکرو اینفلوئنسر کیست؟ و هرچه آنچه در مورد میکرو اینفلوئنسرها باید بدانید؛ همراه هم بررسی خواهیم کرد.

معرفی میکرو اینفلوئنسرها 

در سال‌های اخیر، رسانه‌های اجتماعی دسته‌ٔ جدیدی از اینفلوئنسرها را به مخاطبان معرفی کرده‌اند که به‌عنوان میکرو اینفلوئنسر شناخته می‌شوند. میکرو اینفلوئنسرها برخلاف همتایان معروفِ خود، دنبال‌کنندگان کمتری دارند؛ اما مخاطبانِ خاصِ خودشان را دارند. اندازه‌ٔ کمتر مخاطبان به آن‌ها اجازه می‌دهد تا روابطی قوی با دنبال‌کنندگان خود ایجاد كنند و این مخاطبان نیز اعتمادِ خوبی به میکرو اینفلوئنسر مذکور دارند. 

میکرو اینفلوئنسرها را می‌ توان افرادی دانست که در یک حوزه یا صنعت خاص، دنبال‌کننده‌های اختصاصی و متعهد و وفادار در رسانه‌های اجتماعی دارند.

آن‌ها معمولا تعدادِ فالوورهایی از چند ده نفر تا ۱۰۰ هزار نفر دارند. میکرو اینفلوئنسرها معمولا به‌عنوان شخصیتی قابل‌اعتماد در بین طرفدارانشان شناخته می‌شوند و توصیه‌ها و نظرات آن‌ها در میان پیروانشان اهمیت زیادی دارد. شاید بتوان کارشناسان متخصص و مطرح هر حوزه در شبکه های اجتماعی را جزو میکرو اینفلوئنسر ها دانست.

ویژگی‌های یک میکرو اینفلوئنسر

میکرو اینفلوئنسرها چند ویژگی کلیدی و مهم دارند که آن‌ها را از دیگر اینفلوئنسرها متمایز می‌کنند:

  • تمرکز روی جاویژه یا NICHE: میکرو اینفلوئنسرها تمایل دارند در زمینه‌های خاصی مانند تناسب اندام، مد، زیبایی یا مسافرت تخصص داشته باشند. تخصص داشتن به آن‌ها اجازه می‌دهد تا خود را به‌عنوان متخصص در آن زمینه معرفی كنند و مخاطبان وفاداری داشته باشند.
  • اعتبار یا  Credit: میکرو اینفلوئنسرها به دلیل اعتبار، اصالت و ارتباط واقعی که با دنبال‌کنندگان خود دارند؛ شناخته می‌شوند. محتوای تولیدی یک میکرو اینفلوئنسر اغلب تجربیات شخصی او را منعکس می‌کند و همین امر، او را قابل‌اعتمادتر و قابل درک‌تر می‌کند.
  • تعاملِ بالا یا High engagement: میکرو اینفلوئنسرها به‌دلیل تعداد مخاطبان محدود‌تر، می‌توانند سطح بالاتری از تعامل را با دنبال‌کنندگان خود داشته باشند. آن‌ها به نظرات و پیام‌ها پاسخ می‌دهند و با مخاطبان خود ارتباط برقرار می‌کنند.

مزایای میکرو اینفلوئنسر مارکتینگ

میکرو اینفلوئنسر مارکتینگ (Micro influencer marketing) چندین مزیت برای برندهایی دارد که به‌دنبال دستیابی اثربخش و هدفمند به مخاطبان خود هستند:

افزایش تعامل

این نوع اینفلوئنسرها مخاطبان بسیار فعالی دارند که توصیه‌های آن‌ها اعتماد دارند. هنگامی که یک میکرو اینفلوئنسر محصول یا خدماتی را تبلیغ می‌کند،‌ احتمال تعاملِ با مخاطبانش بسیار بالاست و همین امر منجر به افزایش آگاهی از برند و بالا رفتن نرخ تبدیل می‌شود.

اعتماد و اعتبار

میکرو اینفلوئنسرها به‌دلیل اعتباری که دنبال‌کنندگان به آن‌ها دارند، می‌توانند اعتماد مخاطبان را به‌خوبی جلب كنند. این اعتماد منجر به بالا رفتن اعتبارِ برندهای مرتبط با آن‌ها می‌شود وفاداریِ درازمدتِ مشتری را تضمین می‌کند.

تخصص در جاویژه

تخصص میکرو اینفلوئنسرها در جاویژه‌ها به برندها اجازه می‌دهد تا اقدامات بازاریابی خود با دقتِ بیشتری هدف‌گذاری كنند. کسب‌وکارها می‌توانند با مشارکت با میکور اینفلوئنسرهای صنعت خود، به مخاطبان هدفمند و علاقه‌مند به محصولات و خدمات خود دست پیدا كنند.

کمپین‌های مقرون‌به‌صرفه

در اغلب اوقات، کار با این نوع اینفلوئنسرها به‌دلیل هزینهٔ همکاری کمتر، بازگشت سرمایه (ROI) بالاتری به‌همراه دارد. کسب‌وکارها می‌توانند چندین میکرو اینفلوئنسر مارکتینگ را به‌طور همزمان اجرا كنند و با بودجه‌ای محدود، به مخاطبانِ هدفِ خود برسند.

چگونه یک میکرو اینفلوئنسر مناسب پیدا کنیم؟

یافتن میکرو اینفلوئنسر مناسب برای کسب‌وکار و تبلیغات تخصصی نیازمند رویکردی استراتژیک و گذشتن از چند مرحله مهم است؛ که در ادامه مختصر و مفید به آن‌ها خواهیم پرداخت:

  • مخاطب هدف خود را مشخص کنید: ویژگی‌های جمعیت‌شناختی، علایق و ترجیحات مخاطبان هدفِ خود را شناسایی کنید. این اطلاعات به شما کمک می‌کند تا به‌دنبال میکرو اینفلوئنسرهایی بگردید که با ارزش‌های برند شما همسو هستند و مشتریانِ مناسب برند شما را جذب می‌کنند.
  • در پلتفرم‌های مرتبط تحقیق کنید: پلتفرم‌های سوشال مانند اینستاگرام، یوتیوب، تیک‌تاک یا وبلاگ‌هایی که در صنعت شما محبوب هستند را مورد کاوش قرار دهید. به‌دنبال میکرو اینفلوئنسرهایی باشید که در این پلتفرم‌های حضوری قوی دارند و به‌طورِ منظم محتوای با کیفیت تولید می‌کنند.
  • از ابزارهای یافتن اینفلوئنسر استفاده کنید: از ابزارهای یافتن اینفلوئنسر مانند BuzzSumo ،Upfluence یا SocialBakers تا جستجوی اینفلوئنسر مورد نظرتان ساده‌تر شود. این ابزارها اطلاعاتی در مورد ریچ (تعداد افرادی که محتوای فرد را می‌بینند)، تعامل یا انگیجمنت و اطلاعات جمعیت‌شناختی مخاطبان ارائه می‌دهند و به شما در تصمیم‌گیری درست کمک می‌کنند.
  • سوشال لیسنینگ (Social Listening) داشته باشید: مکالمات و ترندهای صنعت خود را زیر نظر بگیرید تا میکرو اینفلوئنسرها را شناسایی کنید. به محتوا، سطح انگیجمنت و درگیری کاربران با محتوا و تمایلات آن‌ها توجه کنید تا تاثیر اصلی آن‌ها را بشناسید.
  • ارتباط برقرار کنید و رابطه بسازید: هنگامی که میکرو اینفلوئنسرهای مورد نظر را پیدا کردید، با پیام‌های شخصی با آن‌ها ارتباط برقرار کنید. به محتوای آن‌ها علاقه‌ٔ واقعی نشان دهید، ایده‌هایی برای همکاری ارائه کنید و رابطه‌ٔ سودمند و دوطرفه‌ بسازید.

چگونه با میکرو اینفلوئنسرها ارتباط قوی بسازیم؟

ایجاد روابط قوی با میکرو اینفلوئنسرها برای همکاری‌های موفق در بازاریابی دیجیتال بسیار ضروری است. در ادامه چند استراتژی برای تقویت‌ِ ارتباطات اثربخش آورده شده است:

پیشنهادهای شخصی‌شده، ویژه خودشان ارائه کنید

پیشنهادهای خود را برای هر میکرو اینفلوئنسر مشخص کنید و نشان دهید که چگونه تخصص آن‌ها می‌تواند برای کسب‌وکار شما مفید باشد. با ارجاع به جنبه‌های خاصی از محتوای آن‌ها، نشان دهید که برای خلاقیت آن‌ها ارزش قائل هستید.

به آن‌ها آزادی عمل و خلاقیت بدهید

به میکرو اینفلوئنسرها اعتماد کنید تا محتوایی مناسب مخاطبان‌شان تولید کنند که در عین حال، با ارزش‌های کسب‌وکار شما نیز همسو است.

به دیدِ خلاقانه‌ٔ آن‌ها احترام بگذارید؛ چون این کار منجر به تولید محتوای بهتر و جذاب‌تر می‌شود. از تحمیلِ دستورات سختگیرانه که خلاقیت و صدای آن‌ها خفه می‌کند، خودداری کنید.

پیشنهادات انگیزه‌بخش و جذاب مطرح کنید

میکرو اینفلوئنسرهای مورد نظر خود را با ارائه‌ٔ پیشنهادات انگیزه‌بخشی که با علائق آن‌ها هماهنگ است و برای دنبال‌کنندگانشان ایجاد ارزش می‌کند، تشویق کنید تا بتوانند کسب‌وکار شما را تبلیغ كنند.

این پیشنهادات می‌توانند شامل تخفیفات انحصاری، دسترسی زود هنگام به محصولات، دعوت‌نامه‌ٔ رویدادهای ویژه یا حتی پیشنهادات افیلیت مارکتینگ باشند. مشخص کنید که پیشنهادات چگونه برای هر دو طرف مفید خواهد بود.

همکاری‌های بلندمدت ایجاد کنید

با میکرو اینفلوئنسرها روابط بلندمدت ایجاد کنید بتوانید وفاداری دنبال‌کنندگان آن‌ها را تقویت کنید و همکاری‌های مداوم داشته باشید.

فراتر از همکاری‌های کمپین، با این افراد تعاملاتی مانند لایک کردن، کامنت گذاشتن در پست، اشتراک‌گذاری محتوای آن‌ها و ذکر نام آن‌ها در حساب‌های رسانه‌های اجتماعی داشته باشید. همکاری با آن‌ها را به رسمیت بشناسید و از حمایتِ آن‌ها قدردانی کنید.

محتوای مشارکتی ایجاد کنید

میکرو اینفلوئنسرها را در فرایندِ تولید محتوا مشارکت دهید تا از تخصص و نظرات آن‌ها استفاده کنید. نظرات آن‌ها را در مورد ایده‌های کمپین، توسعه‌ٔ محصول یا استراتژی محتوا جویا شوید.

شما با احترام به نظرات آن‌ها مشارکت دادن‌شان در تصمیم‌گیری، پیوندتان را با یکدیگر تقویت می‌کند و حس مالکیت و مشارکت با آن‌ها می سازید.

ارتباط و همراهی دوستانه و مداوم داشته باشید

خطوطِ ارتباطی باز میکرو اینفلوئنسرها را در طولِ همکاری حفظ کنید. به‌سرعت به پیام‌های آن‌ها پاسخ دهید، هرگونه سوال یا نگرانی آن‌ها را جواب دهید و بازخورد به‌موقع در محتوای آن‌ها ارائه کنید. ارتباطِ شفاف و واضح باعثِ ایجاد حسِ اعتماد و تضمین همکاری بلندمدت می‌شود.

محتوای تولید شده توسط میکرو اینفلوئنسرها را به اشتراک بگذارید

محتوای میکرو اینفلوئنسرها را در پلتفرم‌های رسانه اجتماعی یا سایت کسب‌وکار خود به نمایش بگذارید. این کار نه‌تنها آن‌ها را تبلیغ می‌کند، بلکه قدردانی و حمایت شما را نیز نشان می‌دهد.

همچنین این کار میکرو اینفلوئنسرها را تشویق می‌کند تا به تولید محتوای با کیفیت برای کسب‌وکار شما ادامه دهند.

در رویدادهای تخصصی که حضور دارند؛ شرکت کنید

در صورت امکان، در رویدادهای تخصصی، کنفرانس‌ها یا جلسات حاضر شوید و با میکرو اینفلوئنسرها ملاقات کنید.

برقرار ارتباط چهره‌به‌چهره به تحکیم روابط و ایجاد ارتباطات قوی‌تری فراتر از حوزه دیجیتال، کمک خواهد کرد.

با اجرای این فرایندها می‌توانید روابط معتبر و دوجانبه‌ٔ سودمندی با میکرو اینفلوئنسرها ایجاد کنید. ایجاد ارتباطات قوی منجر به همکاری‌های تاثیرگذارتر می‌شود و به موفقیت کسب‌وکار شما کمک می‌کند.

اندازه‌گیری موفقیت در کمپین‌های میکرو اینفلوئنسر مارکتینگ

اندازه‌گیری این نوع کمپین نیازمند معیارها و ابزارهای مناسب است. شما باید بتوانید تمام داده‌های این کمپین‌ها را تحلیل و آنالیز کنید.  اما چه پارامترهایی دارای اهمیت و نیازمند بررسی هستند.

معیار انگیجمنت (Engagement)

معیارهایی مانند تعداد لایک‌ها، نظرات، اشتراک‌گذاری‌ها و ذخیره‌های پست در پلتفرم‌های رسانه اجتماعی را برای سنجش میزان انگیجمنت مخاطب با محتوا بررسی کنید.

reach و ایمپرشن (impression)

میزان ریچ (reach) و ایمپرشن پست‌های میکرو اینفلوئنسر را مورد بررسی قرار دهید تا از میزان قرارگیری محتوای آن‌ها در دیدِ مخاطب مطلع باشید.

ترافیک سایت و نرخ تبدیل‌ها (CTR)

ترافیک و نرخ تبدیل‌های ایجاد شده از طریق کمپین‌ های میکرو اینفلوئنسر مارکتینگ را با استفاده از ابزارهایی مانند گوگل آنالیتیکس یا پارامترهایی مانند UTM ردیابی کنید.

برند منشن‌ها و احساسات

برای ارزیابی کلی کمپین مورد نظر به برند منشن‌ها، احساسات (Sentiment) کسب‌وکار خود را پلتفرم‌های رسانه اجتماعی زیر نظر بگیرید.

چالش‌های کار با میکرو اینفلوئنسرها

با اینکه کار با این نوع اینفلوئنسرها قطعا مزایای زیادی دارد؛ اما در کنا تمام نکات مثبتش، چالش‌هایی دارد که باید آن‌ها را از ابتدا مد نظر قرار دهید:

  • دسترسی محدود به کاربران : میکرو اینفلوئنسرها در مقایسه با اینفلوئنسرهای بزرگ مخاطب کمتری دارند. اگر هدف‌تان دستیابی به مخاطبان بیشتر است، شاید ترکیبی از اینفلوئنسرهای بزرگ و کوچک برای شما بهتر باشد.
  • مشکل برای تولید محتوای منظم: گاهی ممکن است میکرو اینفلوئنسرها برای تولید مداومِ محتوای با کیفیت یا حفظ برنامه‌ٔ منظمِ پست‌گذاری مشکل داشته باشند. تعیین انتظارات و ایجاد دستورالعمل برای تولید محتوا بسیار مهم است.
  • یافتن میکرو اینفلوئنسر مناسب: شناسایی میکرو اینفلوئنسرهایی که واقعا با ارزش‌های برند و مخاطبان هدف شما همخوانی دارند، می‌تواند زمان بر باشد و فرصت مناسب اجرای کمپین را از دست بدهید. 

سخن آخر

میکرو اینفلوئنسرها به‌عنوان چهره‌هایی تاثیرگذار در جاویژه‌ٔ خود شناخته می‌شوند و به کسب‌وکارها فرصتی برای تعاملِ هدفمند با مخاطبان می‌دهند. اعتبار، تخصص جاویژه و مقرون‌به‌صرفه بودن، باعث می‌شود تا آن‌ها به شرکایی ارزشمند برای کمپین‌های بازاریابی موفق تبدیل شوند.

شما با یافتن میکرو انفلوئنسرهای مناسب، ایجاد روابط قوی و اندازه‌گیری موثرِ عملکرد کمپین، می‌توانید از قدرت بازاریابی میکرو اینفلوئنسر برای دستیابی به اهدافِ بازاریابی خود استفاده کنید.

Leave a Reply

مطالب مرتبط

آموزش سئو سایت فروشگاهی + جامع، رایگان و به صورت گام به گامآموزش سئو سایت فروشگاهی + جامع، رایگان و به صورت گام به گام

بهینه‌سازی سئو سایت‌های فروشگاهی باارزش‌ترین اقدام است زیر سئو سایت‌های فروشگاهی یکی از بالاترین نرخ‌های بازگشت سرمایه را در بین کمپین‌های دیجیتال مارکتینگ دارند. اما متاسفانه بسیاری از کارفرمایان و

طرح ترافیک تهران از سه‌شنبه چهاردهم فروردین بازمی‌گرددطرح ترافیک تهران از سه‌شنبه چهاردهم فروردین بازمی‌گردد

سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهر تهران اعلام کرد که طرح ترافیک تهران از روز سه‌شنبه چهاردهم فروردین اجرایی خواهد شد. به گفته «شهریار افندی زاده» مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل و ترافیک