سرزمین سئو مقالات سایت علت نمایش داده نشدن فاو آیکن (favicon) در نتایج جستجوی گوگل

علت نمایش داده نشدن فاو آیکن (favicon) در نتایج جستجوی گوگل

علت نمایش داده نشدن فاو آیکن (favicon) در نتایج جستجوی گوگل post thumbnail image


فاو آیکن (favicon) یکی از اجزای مهم هر سایت هست که باعث میشه کاربران بتونن با این جزء مهم، سایت رو بشناسن و برندش رو به خاطر بسپارن. فاوآیکن همیشه در نتایج جستجوی گوگل و در حالت موبایل مشاهده میشه و در صورتی که از دسکتاپ عملیات سرچ رو انجام بدید ممکنه این آیکن ها رو نبینید که کاملا طبیعی هست. البته اخیراً در بیشتر مواقع این آیکن ها نمایش داده میشن. اما زمانیکه آیکن ها نمایش داده میشه، گاها به جای فاو آیکن شما، یک آیکن خالی (پیشفرض) جایگزین میشه که به این معناست اصلاً آیکنی وجود نداره. در این مطلب قصد داریم علت نمایش داده نشدن فاو آیکن (favicon) در نتایج جستجوی گوگل رو باهم بررسی کنیم و برای حل این مشکل راهکار تجربی ارائه بدیم.

فاو آیکن (favicon) نشونت

قرار دادن لوگوی فاو آیکن برای سایت

از اونجاییکه فاو آیکن مهم هست، حتماً برای قرار دادن این جزء مهم اقدامات لازم رو انجام بدید. برای اینکه فاو آیکن رو قرار بدید باید به صورت زیر تعریفش کنید:

<link rel="shortcut icon" href="/path/to/favicon.ico">

البته شما میتونید اتریبیوت rel رو در کد بالا به یکی از اشکال زیر هم تعریف کنید:

  • shortcut icon
  • icon
  • apple-touch-icon
  • apple-touch-icon-precomposed

برای href باید آدرس فاو آیکن رو قرار بدید. این URL می تونه یک مسیر relative (مثلا smile.ico) یا یک مسیر مطلق یا absolute (مثلا باشه. فراموش نکنید که این فایل که فرمت ico داره باید در همون روت یا ریشه دامنه یا به عبارتی در صفحه اصلی باشه.

هر بار که Google صفحه اصلی شما رو کراول می کنه، فاو آیکن شما رو جستجو کرده و به روز می کنه. اگر مایلید تغییراتی در نمایه و فاو آیکن خودتون ایجاد کنید و گوگل رو از تغییرات مطلع کنید، می تونید بعد از تغییر آیکن، از قابلیت requset indexing سرچ کنسول گوگل استفاده کنید تا گوگل آیکن جدید شما رو سریع تر بشناسه. برای اینکار می تونید برای صفحه اصلی سایتتون ریکوئست ایندکس بزنید. تغییر آیکن در نتایج گوگل ممکنه چند روز یا بیشتر هم طول بکشه تا نتایج جستجو به روز بشن.

گاهاً پیش اومده که بیش از یک ماه منتظر تغییر آیکن ها بودیم و آیکن تغییر نکرد. در واقع این گوگل هست که این موارد رو مدیریت می کنه و ما چندان اختیاری در مدیریتش نداریم. اما لازمه موارد حداقلی رو رعایت کنیم تا این تغییر سریع تر انجام بشه.

علت نمایش داده نشدن یا تغییر نکردن فاو آیکن سایت

وقتی برای اولین بار در سایت یک فاو آیکن قرار می دید یا اینکه favicon رو بروزرسانی می کنید، ممکنه تغییرات اعمال نشه. برای اینکار راهکار های زیر رو حتما امتحان کنید تا مشکلتون برطرف بشه. فراموش نکنید که برای تغییر فاو آیکن ممکنه نیاز به صبر هم داشته باشید. پس اگر همه راهکارهارو اجرا کردید، کمی شکیبا باشید و منتظر اعمال تغییرات بمونید.

فاو آیکن مستقل برای سابدامنه ها

اگر سایتی در سابدامنه ایجاد کردید باید بدونید که یک سابدامنه، سایتی مستقل محسوب میشه و فاو آیکن متفاوت و متعلق به خودش رو داره. مثلا این دو سایت با هم متفاوت هستند و هرکدوم یک سایت مستقل محسوب میشن.

بنابراین مطمئن بشید که برای هر سایت، فاوآیکن متعلق به خودشون رو به طور صحیح تعریف کردید.

سایت قابل ایندکس و خزش

زمانیکه فایو آیکن قرار میدید، برای اینکه گوگل بتونه فایل های شما رو ببینه و تغییرات رو اعمال کنه، حتما باید سایت شما قابل ایندکس و خزش توسط خزنده های گوگل باشه. در غیر اینصورت گوگل قادر نیست فایل های شما رو بررسی کنه و در نتیجه فاو آیکن شما شناسایی نمیشه یا تغییراتی که میدید اعمال نمیشه.

یوزر ایجنت Google Favicon وظیفه خزش سایت شما رو برای شناسایی فاو آیکن ها داره. در واقع هر زمانی سایت شما خزش می شه، این یوزر ایجنت آیکن های شما رو شناسایی و برای نمایش در مکان های مختلف به هوش مصنوعی گوگل اعلام می کنه.

ابعاد مناسب برای فاو آیکن

در حین طراحی فاو آیکن ها حتما ابعادش رو 48x48px یا 96x96px یا 144x144px و به همین صورت ضریبی از 48 نگه دارید. ابعاد دیگه ممکنه توسط گوگل پذیرش نشه. از اونجاییکه گوگل ابعاد 16x16px رو برای نتایج گوگل اعمال میکنه، سعی کنید رزولوشن آیکن های طراحی شده رو در حد قابل قبولی نگه دارید تا در نتایج جستجو دچار افت کیفیت نشه.

فرمت صحیح برای favicon

فاو آیکن ها باید فرمت خاصی داشته باشند. هر فرمتی برای این آیکن ها مناسب نیست. مثلا فرمت svg فرمت مناسبی برای این فایل ها نیست.

فرمت های مناسب برای favicon

پیشنهاد ما فرمت ico یا png هست که از بین این دو، ما ico رو ترجیح می دیم. استفاده از فرمت های دیگه می تونه مشکلاتی نظیر شناسایی نشدن توسط بعضی از مرورگرها و همینطور دیده نشدن در نتایج گوگل رو به وجود بیاره.

عدم تغییر آدرس فاو آیکن

وقتی یک favicon تعریف می کنید، مدام آدرس و جایگاهش رو در سایت تغییر ندید. این موضوع می تونه یکی از دلایلی باشه که مشکل عدم شناسایی فاو آیکن رو ایجاد می کنه. سعی کنید فاو آیکن رو با نام favicon ذخیره کنید و در روت سایت قرار بدید و جایگاهش رو همیشه حفظ کنید.

عدم نمایش آیکن های نامناسب

گوگل آیکن هایی که نامناسب باشن نمایش نمیده و به جای این آیکن ها، آیکن پیشفرض رو جایگزین می کنه. به عنوان مثال اگر در آیکن از محتوای مستهجن استفاده کنید یا مواردی رو به کار ببرید که جنبه نامناسبی داشته باشه، این مورد توسط گوگل جلوگیری می شه و باعث میشه شما قادر به نمایش آیکن در نتایج جستجو نباشید.

بررسی دسترسی در فایل robots.txt

اگر دسترسی به مکانی که فایل favicon قرار گرفته توسط فایل robots.txt مسدود شده باشه، گوگل قادر نیست این فایل رو بخونه و طبیعتا نمایش هم نمیده. بنابراین مطمئن بشید که دسترسی های غیرمعقولی در این فایل ایجاد نکرده باشید.

مسدود شدن فاو آیکن توسط robots.txt

چند فاو آیکن یا favicon تکراری

اگر چندین فاو آیکن یا یک فاو آیکن رو چندین بار تعریف کنید، باعث می شه که هیچ کدوم نمایش داده نشن. بنابراین اط طریق سورس سایتتون مطمئن بشید که تنها یک فاو آیکن برای سایت تنظیم کردید.

قرار دادن چند فاو آیکن در سایت

تعریف نشدن فاو آیکن با وجود rel مرتبط

گاهی به دلایل مختلف، شما یک فاو آیکن رو به کمک اتریبیوت مرتبط تعریف می کنید اما هیچ آدرسی در بخش href مشخص نمی کنید. واضحه که گوگل نمی تونه تشخیص بده که منظور شما چه فایلی هست و در نتیجه چیزی رو شناسایی نمی کنه.

تعریف نادرست favicon

وجود کش و شناسایی فاو آیکن قبلی

کش ها همونقدر که کمک کننده هستند، ممکنه باعث مشکلاتی هم بشن. اگر از پلاگین یا دستوراتی برای کش کردن سایتتون استفاده می کنید، مطمئن باشید که این کش به صورت دوره ای پاکسازی می شه و محتوای بروزرسانی شده به صورت صحیح در سایتتون نمایش داده میشه.

چون گاهی گمان میکنیم کش رو پاک کردیم اما پاکسازی به طور کامل یا اصلا انجام نشده و باعث میشه محتواهای قدیمی همچنان خونده بشه. در چنین مواقعی گوگل گمان می کنه که تغییری در فایل فاو آیکن شما داده نشده. بنابراین تغییری هم در نتایج اعمال نمی کنه.

بررسی نهایی مشکل

در صورتی که تمامی راه حل های اعلام شده رو تست کردید و بعد از گذشت بیش از 30 روز، همچنان با مشکل عدم نمایش favicon رو به رو هستید، می تونید از بخش دیدگاه های همین صفحه مشکلتون رو اعلام کنید تا تیم نشونت راهنمایی های لازم رو خدمتتون ارائه بدن.

ممکنه این سرویس‌ها برای شما مفید باشه

  • لینک سازی جامع (پکیج الماس)

    ۸,۹۰۰,۰۰۰ تومان

    • 50 رپورتاژ خبری (مجله ای) اختصاصی
    • 150 رپورتاژ وبلاگی ایرانی
    • 70 بک لینک پروفایلی قوی لایه اصلی
    • سوشیال بوکمارک و بلاگ پست خارجی
    • تقویتی کامنتی، پروفایلی و ویکی
    • ایجاد محتوای رایگان با ابزارهای پیشرفته
    • زمان اجرا / 70 تا 90 روز (قابل تغییر)
    • انتشار با نام نویسنده اختصاصی
    • گزارش بصورت لحظه‌ای و آنلاین

    ثبت سفارش

  • کیوورد ریسرچ (سرویس نقره ای)

    ۲,۹۰۰,۰۰۰ تومان

    • مشاوره پیش از کیورد ریسرچ
    • بررسی موضوعی سایت شما
    • شامل 4 تا 6 کلمه کلیدی اصلی
    • کشف کلمات کلیدی حوزه
    • ارائه 1500 کلمه کلیدی
    • تفکیک کلمات کلیدی
    • بررسی رقبای شما
    • دسته بندی کلمات کلیدی
    • ارائه استراتژی تولید محتوا

    ثبت سفارش

  • بلاگ پست خارجی تقویتی فالو

    ۱۴۵,۰۰۰ تومان

    • +400 بک لینک بلاگ پست اصلی
    • صدها لینک تقویت کننده لایه ای
    • تقویت کننده بک لینک و رپورتاژ
    • افزایش دهنده سرعت ایندکس
    • مناسب تقویت لایه های لینک سازی
    • اجرا روی کلمات کلیدی مشترک
    • اجرا در امن ترین حالت ممکن
    • ارائه گزارش کامل لینک سازی
    • 10 تا 50 درصد تخفیف در تعداد بالا

    ثبت سفارش

  • بک لینک پروفایلی

    ۱۴۵,۰۰۰ تومان۱,۲۹۰,۰۰۰ تومان

    • بک لینک پروفایلی دستی یا تقویتی
    • ایجاد در سایت های با آتوریتی بالا
    • ایجاد دستی پروفایل بک لینک اصلی
    • ایجاد خودکار پروفایل بک لینک تقویتی
    • افزایش دهنده سرعت ایندکس
    • اجرا روی کلمات کلیدی مشترک
    • لینک سازی در سایت های قوی
    • ارائه گزارش کامل لینک سازی
    • 5 تا 25 درصد تخفیف در تعداد بالا

    ثبت سفارش

  • بک لینک مجله ای اختصاصی

    ۱۸۰,۰۰۰ تومان

    • بک لینک رپورتاژی مجله ای اختصاصی
    • دائمی با تضمین ماندگاری یکساله
    • قابلیت سفارش حداکثر 50 رپورتاژ
    • قابلیت انتشار تدریجی رپورتاژها
    • انتشار در دسته بندی اختصاصی
    • بدون برچسب‌های تبلیغاتی
    • قابلیت درج ۱ تصویر (حداکثر 100kb)
    • انتشار با نام نویسنده اختصاصی
    • 5 تا 25 درصد تخفیف در تعداد بالا

    ثبت سفارش

  • لینک سازی جامع (پکیج نقره ای)

    ۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان

    • 15 رپورتاژ خبری (مجله ای) اختصاصی
    • 50 رپورتاژ وبلاگی ایرانی
    • 45 بک لینک پروفایلی قوی لایه اصلی
    • سوشیال بوکمارک و بلاگ پست خارجی
    • تقویتی کامنتی، پروفایلی و ویکی
    • ایجاد محتوای رایگان با ابزارهای پیشرفته
    • زمان اجرا / 20 تا 25 روز (قابل تغییر)
    • انتشار با نام نویسنده اختصاصی
    • گزارش بصورت لحظه‌ای و آنلاین

    ثبت سفارش

Leave a Reply

مطالب مرتبط

انویدیا اکنون هر سال تراشه های هوش مصنوعی جدیدی تولید خواهد کردانویدیا اکنون هر سال تراشه های هوش مصنوعی جدیدی تولید خواهد کرد

تراشه با هوش مصنوعی اینها برای انویدیا بسیار مهم هستند، به لطف آنها غول فناوری توانست تنها در یک چهارم به آن دست یابد 14 میلیارد دلار اکنون “جنسن هوانگ”،