سرزمین سئو دسته‌بندی نشده سی تی آر ( CTR ) چیست؟ چه عواملی بر آن تاثیر گذار است؟

سی تی آر ( CTR ) چیست؟ چه عواملی بر آن تاثیر گذار است؟

سی تی آر ( CTR ) چیست؟ چه عواملی بر آن تاثیر گذار است؟ post thumbnail image


سی تی آر مخفف‌شده عبارت انگلیسی Click Through Rate به معنای نرخ کلیک است. CTR نسبت تعداد کلیک به تعداد دفعات نمایش سایت در کمپین‌های تبلیغاتی را نشان می‌دهد و به عنوان یک شاخص تبلیغاتی برای سنجش میزان موفقیت کمپین شناخته می‌شود.

محاسبه نرخ CTR به این صورت است که با در نظر گرفتن تعداد کلیک‌های کمپین تبلیغاتی روی لینک صفحات خاص و تقسیم آن بر بازدید کلی صورت می‌گیرد و به صورت یک عدد درصدی بیان می‌شود. به عنوان مثال اگر یک کمپین تبلیغاتی ایجاد شود که 10000 بازدید سایت و 500 کلیک به صفحه هدف را داشته باشد، CTR آن 5% درصد است.

نرخ کلیک به عوامل زیادی بستگی دارد و افزایش آن به عنوان یکی از هدف‌های اصلی برای تبلیغات در نظر گرفته می‌شود. هر چقدر که کمپین تبلیغاتی جذابیت بیشتری ایجاد کند، محتوا با اهداف جستجوی مخاطب یا intent مخاطب همسو باشد و بازدیدکنندگان را به سمت لینک یا صفحه مقصد هدایت کند، نرخ کلیک بالاتر می‌رود.

در واقع CTR مفهومی جدای از بازدید است و آمار بازدیدهای موثر را نشان می‌دهد. بنابراین این شاخص معیار دقیق‌تری برای موفقیت کمپین‌های تبلیغاتی در نظر گرفته می‌شود.

دلایل اهمیت CTR و نرخ کلیک

CTR برای تبلیغات موبایلی بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد و با توجه کاربردهای روز افزون موبایل‌ها،‌ روشی فوق العاده برای درک بهتر عملکرد کمپین‌های تبلیغاتی است.

CTR می‌تواند نشانگر خلاقیت تبلیغاتی کمپین‌ها باشد و به ایجاد راهکارهایی که تعاملات با مشتریان را افزایش می‌دهند کمک کند. توجه داشته باشید که نرخ کلیک برای مقایسه کانال‌های تبلیغاتی مختلف به کار می‌رود و انواع صفحات در شبکه مجازی، بنرها،‌ تبلیغات بصری و سایر انواع کمپین‌ها می‌توانند از CTR بهره ببرند.

در صورتی که عملکرد کمپین را به رفتار درون برنامه‌ای و میزان فروش گره بزنید می‌توانید کشف کنید که آیا افزایش CTR باعث افزایش ارزش کاربر نیز می‌شود یا خیر. همچنین در صورتی که کمپین‌های تبلیغاتی ترافیک بالایی را جذب کرده‌اند این شاخص نشانگر کارایی این ترافیک است. چرا که داشتن بازدید بالا اما مشارکت و کلیک کم نمی‌تواند به افزایش فروش کسب و کارها کمک کند.

میزان سی تی آر مناسب چقدر است؟

یکی از پر تکرارترین سوالاتی که در مورد سی تی آر مطرح می‌شود این است که میزان مناسب آن چقدر است؟

CTR مناسب با توجه به پارامترهای مختلف متفاوت است و بیشتر به کمپین تبلیغاتی که در حال اجرای آن هستید بستگی دارد. حتی کلمه کلیدی انتخابی،‌ کانال‌های انتشار کمپین تبلیغاتی شما و هدف از تبلیغ نیز بر میزان مناسب آن تاثیرگذارند.

اگرچه همه افراد می‌خواهند نرخ کلیک بالایی مثل 20 یا حتی 30 درصد داشته باشند اما چنین اعدادی بیشتر مواقع در دنیای واقعی وجود ندارد!

معمولا نرخ کلیک در کمپین‌های تبلیغاتی که طرفداران و مخاطب بیشتری جذب می‌کند، بیشتر است. به عنوان مثال نرخ کلیک میانگین برای وکلا و شرکت‌های حقوقی حدود چهار درصد است؛ بنابراین CTR مناسب برای این حوزه حدود 5 تا 6 درصد است.

برای کمپین‌های هنری و سرگرمی نرخ کلیک میانگین با توجه به همه‌گیرتر بودن آن، حدود 11 درصد است و CTR مطلوب بین 12 تا 13 درصد قرار می‌گیرد. بنابراین نرخ کلیک کمی بالاتر از میانگین برای شما مطلوب و البته نشانه موفقیت کمپین است.

راهکارهای افزایش نرخ کلیک -CTR

همان‌طور که گفتیم نرخ کلیک یا CTR تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد و ویژگی‌های مختلف کمپین تبلیغاتی بر افزایش آن تاثیرگذارند.

در ادامه به بررسی چند راهکار  که به افزایش CTR کمک می‌کنند می‌پردازیم.

زمانی که از گوگل ادز برای تبلیغات صفحه خود استفاده می‌کنید، گوگل جایگاه بالاتر را به صفحاتی می‌دهد که هزینه کلیک بیشتری پرداخت می‌کنند.

بنابراین در صورتی که رقبایتان نیز در گوگل ادز تبلیغات دارند، بهتر است هزینه کلیک بالاتری پرداخت کنید تا در صدر صفحه جستجو قرار بگیرید.

  •  متن و کپی تبلیغ

در صورتی که از عناوین و توضیحات مناسب در متن تبلیغ استفاده کنید،‌ احتمال کلیک کاربران افزایش یافته و نرخ کلیک نیز به همین دلیل بیشتر می‌شود.

علاوه بر اینکه می‌بایست در عناوین و توضیحات از اصول نگارشی به درستی استفاده کنید، باید متن‌های جذاب و تاثیرگذار را انتخاب کنید. بهتر است به جای آزمون و خطا از متخصصان این امر برای انتخاب متن مناسب کمک بگیرید.

  • عنوان و تایتل سئو

عنوان سئو همان عنوان صفحه شما است که با تگ تایتل در هدر صفحه نشان داده می‌شود. انتخاب عنوان جذاب و مناسب اولین چیزی است که بر نتیجه سرچ گوگل تاثیر می‌گذارد و به صورت مستقیم در افزایش نرخ کلیک تاثیر گذار است.

هر چقدر عنوان سئو بهتر مخاطب را تحت هدف قرار بگیرد و با سئوی محتوا تناسب بیشتری داشته باشد،‌ احتمال کلیک روی صفحه بیشتر است.

  • بهینه سازی توضیحات متا

توضیحات متا چکیده‌ای از محتوای شماست و به صورت مستقیم باعث جذب مخاطبان به سمت سایت شما می‌شود. در صورتی که سئو متا و تاثیرگذاری آن را مد نظر قرار دهید،‌ احتمال کلیک کاربران روی آن افزایش یافته و نرخ کلیک بیشتر می‌شود.

محدودیت 168 کاراکتر برای توضیحات متا وجود دارد و شما باید در این فاصله مخاطب را متقاعد کنید روی لینک صفحه شما کلیک کند.

  •   URL‌های معنادار

یکی از مواردی که باعث جلب اعتماد کاربران به سایت می‌شود،‌ URL معنادار، کوتاه و مفهومی است که باعث می‌شود مخاطبان به صفحه سرازیر شوند.

علاوه بر این الگوریتم‌های گوگل به شدت URLهای معنادار را می‌پسندند و بهتر است برای ساختن صفحه خود حتما به این موضوع اهمیت بدهید.

آیا CTR در نتایج جستجو گوگل تاثیرگذار است؟

تا کنون پلتفرم گوگل به صورت رسمی در مورد تاثیر CTR روی نتایج جستجو اظهار نظر نکرده است. اما بر اساس شواهد نرخ کلیک بر تحلیل الگوریتم‌ها و رتبه بندی صفحات تاثیرگذار است.

هر چقدر که نرخ کلیک یک صفحه بالاتر باشد، گوگل آن را جذاب‌تر می‌داند و رتبه آن را افزایش می‌دهد.

می‌توان گفت که سئو سایت و CTR بر یکدیگر تاثیر متقابل دارند و هر دو باعث افزایش یکدیگر می‌شوند. پس نتیجه می گیریم که این فاکتور بر بهبود جایگاه صفحات و بالا رفتن رتبه آنها در جستجو گوگل تاثیرگذار است.

البته باید توجه داشته باشید که نباید انتظار تاثیر سریع و ناگهانی نرخ کلیک بر نتایج گوگل را داشته باشید و این تاثیرات خود را در طول زمان نشان می‌دهند.

آیا CTR بر بیزینس‌ها تاثیرگذار است؟

از آنجایی که یکی از کاربرد‌های اصلی CTR در تبلیغات گوگل ادز است و کاربر به ازای هر کلیک هزینه‌ای را پرداخت می‌کند، کسب و کارها تمایل دارند بدانند این معیار چقدر بر بیزینس و کسب‌وکارها تاثیرگذار است.

هر چقدر که CTR افزایش پیدا کند احتمال تبدیل مشتریان بالقوه به مشتریان بالفعل بیشتر می‌شود. اگرچه عواملی نیز وجود دارند که بر نرخ تبدیل کاربر به مشتری تاثیرگذارند ولی طبق یک قاعده کلی با افزایش نرخ کلیک، فروش نیز افزایش  می‌یابد.

بنابراین اگر بتوانید با راهکارهایی نرخ کلیک را افزایش دهید به افزایش فروش و سوددهی بیزنس خود کمک کرده‌اید.

سخن پایانی

شما هم اگر قصد دارید کسب و کار تاثیرگذاری داشته باشید و بتوانید از کاربرانی که در فضای آنلاین به دنبال محصول و خدمات هستند به درست‌ترین روش بهره ببرید، لازم است کمپین تبلیغاتی حرفه ای و با نتایج مناسبی داشته باشید.

به کارگیری تکنیک‌های سئو، دیجیتال مارکتینگ و مفاهیمی مثل CTR باعث می‌شود پیشرفت کسب و کار خود را قابل اندازه گیری کنید و بتوانید مشکلات و نقص‌های کار را درک کنید.

استفاده از این تکنیک‌ها در آژانس‌های تبلیغاتی و مشاوره‌های کسب و کار کاملا ضروری و حتی نیازمند خلاقیت بیشتر است. شما عزیزان می‌توانید برای دریافت مشاوره و راهنمایی بیشتر با تیم تبلیغات آنلاین راتین هم ارتباط برقرار کنید.

 

Leave a Reply

مطالب مرتبط

سئو سایت اپن کارت، تکنیک‌ها و استراتژی‌های کلیدیسئو سایت اپن کارت، تکنیک‌ها و استراتژی‌های کلیدی

زمان مطالعه: 5 دقیقه 25 آذر 1402 اپن کارت یک سرویس مدیریت محتوا و طراحی سایت فروشگاه اینترنتی است تا کسب‌وکارهایی که در زمینه فروش انواع محصولات فعالیت می‌کنند، فرصت‌های