سرزمین سئو دسته‌بندی نشده توریک دستیار سفر ایرانیان |هفته‌نامه شنبه

توریک دستیار سفر ایرانیان |هفته‌نامه شنبه

توریک دستیار سفر ایرانیان |هفته‌نامه شنبه post thumbnail image


با معرفی خودتان شروع کنیم
رضا: رضا ذوالفقاری هستم. تقریبا سال است که در حوزه گردشگری کار می‌کنم. در هفت سال اول فعالیت علی بابا در آن مجموعه مسئولیت بخش تور را بر عهده داشتم. حدود یا ماه بعد از ترک همکاری با این شرکت به این فکر افتادم که کسب و کار خودم را راه بیندازم.

عباس: عباس جعفری هستم. من هم حرفه گردشگری را با علی بابا شروع کردم و همانجا با رضا آشنا شدم. آن زمان خیلی به حوزه تِک و پروداکت علاقمند بودم برای همین هم به سراغ دیزاین رفتم و خودم را با کار در شرکت‌های مختلف از استارتاپ‌های خیلی کوچک گرفته تا شرکت‎های خیلی بزرگ که به بلوغ رسیده بودند؛ به چالش کشیدم. یک سال و نیم قبل هم به پیشنهاد رضا به توریک آمدم.
ایده توریک از کجا شکل گرفت؟
رضا: من از روز اول همراه علی بابا بودم و در سال از آن جدا شدم. در آن زمان می‌دانستم که علی بابا روی پلتفرم تور خود کار می‌کند. با آنها صحبت کردم و دیدم که فرصت خوبی است چیزهایی که قبلا یاد گرفتم را در اینجا پیاده کنم. توریک در این لحظه شکل گرفت و ما به اولین تامین‌کننده تورهای پلتفرم علی بابا تبدیل شدیم.

در ابتدا کار را با سه نفر شروع کردیم. حدود – ماه کار کردیم و از آنجایی که رقیب دیگری روی پلتفرم نداشتیم وضعیت ما خوب بود. برای همین هم در عرض ماه اعضای شرکت به نفر رسیده بود و داشتیم برای های سیزن عید نوروز و یک فروش فوق‌العاده آماده می‌شدیم که کرونا آمد و به ناچار شرکت را تقریبا متوقف کردیم.

تا دوباره صنعت گردشگری پا بگیرد حدود ماه گذشت و سال بعد دوباره با – نفر پرسنل شروع کردیم. دوباره یک سال روی پلتفرم علی بابا کار تور انجام می‎دادیم و آژانس‌های دیگری هم آمده بودند و شرکت هم دوباره بزرگ شد و به – نفر رسید. چون چندین سال در این حوزه فعالیت داشتیم و با دغدغه‌ها و مشکلاتی که وجود داشت تقریبا آشنا شده بودیم؛ احساس کردیم باید در این صنعت نقش متفاوتی ایفا کنیم.

با عباس بررسی کردیم که بهترین نقطه ورود به بازار گردشگری کجاست. فهمیدیم که مشکل و دغدغه اصلی مردم ویزاست؛ وگرنه کارگزار پرواز و هتل همه جا هست. در آن زمان سایت‌هایی بودند که اطلاعاتی درباره ویزا ارائه می‌دادند که برخی آپدیت بودند و برخی خیر. ولی هیچکدام از کسب و کارها به صورت آنلاین خدمات گرفتن ویزا را ارائه نمی‌دادند. درحال حاضر دوستانی در این حوزه ورود کرده‌اند اما با تعداد کشورهای محدود.
توریک چه روندی را برای توسعه گذراند؟ الان چه خدماتی ارائه می‌دهید؟
رضا: توریک به‌عنوان ارائه‌دهنده خدمات آنلاین ویزا از ابتدای سال شروع به کار کرد و حدود ماه طول کشید که تا کدنویسی و زیرساخت‌ها را آماده کردیم و تقریبا از آذر توریک لانچ شد. پس از آن تیم‌های پشتیبانی و مارکتینگ را تشکیل دادیم و اکنون کشور را در قالب سرویس که شامل وقت سفارت پیکاپ و ویزاست ارائه می‌دهیم.
خدمات شما از چه جنبه‌ای با دیگران متفاوت است؟
رضا: تفاوت ما در نوآوری است. قبلا خدمات مختلفی در صنعت گردشگری ارائه می‌شد اما اینکه فروش ویزا آنلاین باشد و همه اطلاعات آن تر و تمیز و جامع و به‌روز باشد وجود نداشت. به همین دلیل ما این ادعا را داریم که اولین و جامع‌ترین مرجع تخصصی ویزا هستیم.

عباس: نکته اینجاست که گرفتن ویزا برای ما ایرانی‌ها کار آسانی نیست چون اعتبار پاسپورت ایرانیان پایین است و همه نمی‌توانید به‌راحتی پرداخت‌های ارزی را انجام دهند. همچنین مشکل عدم وجود اطلاعات دقیق و آپدیت شده هم در این حوزه وجود دارد. قبل از توریک سایت‌هایی بودند اما هیچکدام اطلاعات کاملی نداشتند. تمامی اطلاعات آنها صرفا به این صورت بود که انگار برای گوگل نوشته‌اند تا کاربر.

پیش از کار روی محصول ما سرچ عمیقی انجام دادیم و به این نتیجه رسیدیم که افراد به دنبال خواندن متن‌های خیلی طولانی نیستند. آدم‌ها همیشه چند سوال در ذهن خود دارند: ویزای من چند روزه آماده می‌شود چقدر اعتبار دارد چند روز می‌توانم اقامت داشته باشم  قیمت آن چقدر است‌ و چه مدارکی نیاز است. ما در توریک اول این سوال‌ها را پاسخ دادیم بعد به ارائه اطلاعات دیگر پرداختیم.

مثلا اگر قبل از توریک فرد می‌خواست ویزای تایلند یا امارات بگیرد باید یک مقاله ۳ هزار کلمه‌ای را می‌خواند تا به جواب این سوالات برسد. در نهایت از کاربر می‌خواستند با آنها تماس بگیرند. کاربر تماس می‌گرفت و می‌گفتند قیمت آپدیت نیست و قیمت جدید این است و دردسرهای زیادی را برای مسافران ایجاد می‌کردند.

اما ما دیتاها را بسیار دقیق می‌گوییم. به اضافه اینکه امکانی فراهم کردیم که بتوانند درخواست خود را به‌صورت آنلاین ثبت کنند. همانجا می‌توانند مدارک خود را آپلود کرده و درصورتی که نیاز به تبادل مدارک به‌صورت فیزیکی باشد خدمات لجستیکی به‌صورت رایگان دریافت کنند. در نهایت که ویزا صادر شد می‌توانند آن را در پنل کاربری مشاهده یا دریافت کنند.
توریک دقیقا چه سرویسی ارائه می‌دهد؟
رضا: به‌طور خلاصه خدمات دریافت ویزا و تور ارائه می‌دهیم. الان دو بخش داریم یک بخش آفلاین و یک بخش آنلاین. در ساید آنلاین سرویس فروش ویزاهای آنلاین خدمات مربوط به وقت سفارت رزور آن و پیکاپ ویزا را ارائه می‌دهیم. در ساید آفلاین هم کلیه خدمات گردشگری را انجام می‌دهیم.

عباس: برخی مقاصد هستند که دریافت ویزا برای آنها سخت است مشخصا کانادا انگلیس و کشورهای عضو اتحادیه شنگن. توریک برای این مقاصد به صورت آنلاین مشاوره رایگان می‌دهد.  بنابراین با توجه به تیم خیلی خوبی که داریم و واقعا مسلط و با تجربه هستند این امکان را فراهم کردیم که این افراد یک وقت مشاوره رایگان از ما بگیرند تا در جریان پروسه اخذ ویزا قرار بگیرند.

باید بگویم هر کسی که می‌خواهد ویزای توریستی بگیرد توریک بالاخره در یک جایی از این مسیر به او کمک می‎کند. این کمک می‌تواند به صورت صفر تا صد باشد یا بخشی از آن. ما اصراری نداریم که کسی از ما ویزا بگیرد. همین که به افراد آگاهی بدهیم برای ما کافی است.
چرا کاربر باید توریک را انتخاب کند؟ درباره حجم بازار هم برایمان بگویید
رضا: ما کامل‌ترین و جامع‌ترین مرجع تخصصی ویزا هستیم. این را با اطمینان می‌گویم. هم از لحاظ تنوع کشورها و هم از نظر تنوع تعداد مشاوره‌ای که می‌دهیم هم به صورت آنلاین و هم حضوری ما از رقبا کاملا جلو هستیم. درباره اندازه این بازار دیتای دقیق و ثبت شده‌ای نبود. ما برآورد حدودی کردیم و دیدیم روزانه حدود تا ویزا برای مسیرهای مختلف صادر می‌شود.

نزدیک به – درصد این ویزاها روی تورها و به صورت آفلاین گرفته می‌شود و سهم بازار آنلاین خیلی کوچک است. برآورد ما این است که درصد این بازار آنلاین را گرفته‌ایم. الان مردم خیلی عادت به خرید ویزای آنلاین ندارند. ما می‌خواهیم این عادت را کم کم از طریق مشاوره آنلاین بین مردم جا بیندازیم.

بازار آفلاین بیشتر سمت آژانس‌هاست؟
رضا: بله بیشتر سمت آژانس‌هاست و جنس آن طوری است که اکثرا مردم تور خرید می‌کنند. تقریبا می‌توانم بگویم بیشتر مقاصد مثلا باکو تایلند سنگاپور حتی اندونزی و دوبی روی تور فروش می‌رود. اما با توجه به اینکه مردم یاد گرفتند سرچ کنند و پرواز و هتل را جداگانه بگیرند می‌خواهیم این موضوع را جا بیندازیم که می‌توانند ویزا را هم خیلی راحت از طریق ما بگیرند.
بیشترین کشورها که خدمات ویزا برای آنها انجام می‌دهید کدام هستند؟
رضا: اولین کشور ویزای الکترونیکی امارات است و بالاترین سهم فروش ما را دارد. بعد ویزای فیزیکی تایلند اندونزی سنگاپور هند و بعد وقت سفارت و ویزای شنگن کانادا و آمریکا حتی استرالیا را هم در پکیج خود داریم.
برنامه شما برای آینده چیست؟
رضا: برنامه اصلی توریک برای آینده این است که سهم فروش آنلاین را در بازار ویزا افزایش دهد. نقطه ورود ما ویزا بود اما به زودی قصد داریم کلیه خدمات گردشگری را طوری پیاده کنیم که هر کس به هر نحوی خواست به سفر برود؛ توریک بتواند از نقطه اول تا آخر سفر یک جایی کمکش کند و دستیار سفر هر ایرانی باشد.

عباس: این دستیار سفر که رضا گفت کلمه کلیدی ماست. توریک می‌خواهد به افراد یاد بدهد حرفه‌ای سفر کنند. به این دلیل که سفر خاطره‌ها و تجربه افراد را می‌سازد و برای یک تجربه خوب لازم است که در آن حرفه‌ای باشید. توریک قرار است به افراد یاد بدهد که چطوری باید سفر کنند. الان یاد می‌دهیم که چطوری می‌توان ویزا گرفت و طبیعتا بعدا هم تمامی خدمات را در بستر وب میاوریم.

رضا: از جنبه‌های دستیار سفر بودن می‌توانم به مشاوره‌هایمان اشاره کنم که دردسرهای مخاطب ما را از بین می‌برد. همیشه توصیه‎هایی خارج از چارچوب و روال عادی وجود دارد که به مسافر بسیار کمک می‌کند. نکته‌های ریز اما کاربردی. مثلا می‌گوییم وقتی به فلان سفارت رفتی جای منگنه‌ها را قیچی کن یا چیزهایی شبیه این. ریزه‌کاری‌هایی که دیده نمی‌شود ولی در کار مسافر که داخل سفارت است گشایش ایجاد می‌کند.
کمی درباره اعداد و ارقام توریک برایمان بگویید
رضا: تیم ما الان نفر است شامل تیم مارکتینگ و تیم پشتیبانی و فروش تیم مالی و حسابداری و تیم فنی. به طور کلی تقریبا روزی ویزای آنلاین به فروش می‌رود که نزدیک درصد این مقدار سهم ماست.

عباس: این اعداد براساس پروازهای کنونی ایران به دست آمده اما به‌طورکلی ویزا یک محصول پر ریسک است. در حقیقت در این بازار کیفیت بر کمیت می‌چربد.
تا انتهای امسال می‌خواهید چه میزان از بازار را در اختیار بگیرید؟
رضا: می‌خواهیم حدود درصد بازار آنلاین را بگیریم و و دو محصول جدید را هم تا آخر امسال به سبد محصولات اضافه می‌کنیم.

 

Leave a Reply

مطالب مرتبط