سرزمین سئو دسته‌بندی نشده بازاریابی شبکه های اجتماعی چیست؟ مزایا و کاربرد

بازاریابی شبکه های اجتماعی چیست؟ مزایا و کاربرد

بازاریابی شبکه های اجتماعی چیست؟ مزایا و کاربرد post thumbnail image


در دنیایی که شبکه های اجتماعی به بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی روزمره ما تبدیل شده اند، جای تعجب نیست که کسب‌وکارها از قدرت بی‌نهایت آن برای ارتباط با مخاطبانِ هدف خود استفاده كنند.

امروزه بازاریابی شبکه های اجتماعی (SMM) به‌عنوان استراتژی تغییردهنده‌ٔ بازی ظاهر شده که به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد تا از دنیای دیجیتال بهترین استفاده را ببرند و با مشتریان خود ارتباطی اثربخش داشته باشند.

چه بازاریابی باتجربه باشید و چه صاحب کسب‌وکاری که به‌دنبال گسترشِ حضور آنلاین برند خود است، درک نکات و کاربردهای SMM برای شما ضروری است. در این مطلب، تمام آنچه باید در مورد SMM بدانید را مورد بررسی قرار می‌دهیم. 

چرا بازاریابی شبکه های اجتماعی مهم است؟

در دنیای امروز، SMM برای کسب‌وکارها مانند یک نیروزای قوی خواهد بود. کسب‌وکارهای مختلف می‌توانند با  استفاده از میلیون‌ها کاربرِ فعال در رسانه‌های اجتماعی در سراسر جهان، از مجموعه‌ٔ عظیم مشتریانِ بالقوه بهره ببرند.

این رویکرد به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا آگاهی از برند را افزایش دهند، با مخاطبان خود ارتباط بهتر و بیشتری بگیرند و ترافیک را به سایت‌ها یا فروشگاه‌های آنلاین خود هدایت كنند.

مزیت های SMM برای کسب و کارها

اجرای استراتژی قوی برای بازاریابی رسانه‌های اجتماعی می‌تواند نکات مثبت زیادی برای کسب‌وکارها داشته باشد. این رویکرد در درجهٔ اول به افزایش قابلیت دیده‌شدن و شناختِ برند آن‌ها کمک می‌کند.

کسب‌وکارها می‌توانند با حضورِ فعال در پلتفرم‌ها و رسانه‌های اجتماعی، اطمینان حاصل كنند که برند آن‌ها در ذهنِ مشتریان تا  زمانی طولانی باقی خواهد ماند. علاوه بر این، SMM به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد تا جامعه‌‌ٔ وفاداری از دنبال‌کنندگان بسازند که اعتماد و اعتبارشان را بالاتر ببرد.

ثانیا، بازاریابی رسانه اجتماعی رویکردی مقرون‌به‌صرفه در مقایسه با روش‌های سنتی بازاریابی ارائه می‌دهد. ایجاد پروفایل و به اشتراک‌گذاری محتوا در پلتفرم‌های رسانه اجتماعی معمولا رایگان است؛ البته سرمایه‌گذاری در تبلیغات پولی و یا هزینه در اینفلوئنسر مارکتینگ نتیجه‌گیری و فرصت‌سازی بهتری را فراهم می‌کند. 

همین مقرون‌به‌صرفه بودن در کنار همه‌گیری این رسانه‌ها، SMM را به گزینه‌ای جذاب، به‌ویژه برای مشاغل کوچک با بودجه‌ٔ بازاریابی محدود تبدیل کرده‌است.

پلتفرم‌های کلیدی برای بازاریابی شبکه های اجتماعی

وقتی صحبت از بازاریابی رسانه‌های اجتماعی می‌شود، انتخاب پلتفرم‌های مناسب برای به حداکثر رساندن تاثیر و نتیجه اقداماتِ بازاریابی، ضروری است. برخی از محبوب‌ترین رسانه‌های اجتماعی  که می‌توانند انتخاب مناسبی برای پیاده‌سازی برنامه‌های بازاریابی شما باشند؛ عبارتند از:

 

فیسبوک، ساخته‌ پر درآمد مارک زاکربرگ

فیسبوک با بیش از ۲.۸ میلیارد کاربر فعال ماهانه، بزرگ‌ترین پلتفرم رسانه اجتماعی است. این پلتفرم طیف گسترده‌ای ویژگی‌ها مانند صفحات تجاری، گروه‌ها و گزینه‌های تبلیغات پولی را ارائه می‌دهد.

پایگاه کاربری متنوعِ فیسبوک، آن را برای کسب‌وکارهایی که مخاطبان گسترده‌ای را هدف قرار می‌دهند مناسب می‌کند.

 

اینستاگرام، پلتفرم محبوب متا

اینستاگرام یک پلتفرم مبتنی بر محتوای بصری است روی اشتراک‌گذاری عکس‌ها و فیلم‌ها تمرکز دارد. این پلتفرم با بیش از ۱ میلیارد کاربر فعال، به مرکزی برای اینفلوئنسرها، مشاغل و افراد خلاق تبدیل شده است.

تاکید اینستاگرام بر محتوای بصری، آن را برای کسب‌وکارهای حوزهٔ مد، سبک زندگی یا صنایع غذایی ایده‌آل می‌کند.

 

توییتر یا ایکس جدید آقای ایلان ماسک

توییتر که به‌دلیل به‌روزرسانی‌های همیشگی و تعداد کاراکترهای محدود در هر توییت شناخته می‌شود، پلتفرمی است که روی محتوای مختصر و جذاب تمرکز دارد. این پلتفرم حدود ۳۳۰ میلیون کاربر فعال دارد و اغلب برای ارتباطات خدمات مشتری، اشتراک‌گذاری اخبار و به‌‌روزرسانی‌های سریع استفاده می‌شود.

کسب‌وکارهایی که در ارائهٔ اطلاعات به‌موقع و تقویت مکالمات عالی هستند، می‌توانند از محیط توییتر بهترین استفاده را ببرند.

لینکدین، جمع کاربلدها و متخصص ها

لینکدین یک پلتفرمِ شبکه سازی حرفه ای است که در درجه‌ٔ روی ارتباطات B2B تمرکز دارد. این پلتفرم با بیش از ۷۴۰ میلیون کاربر، به کسب‌وکارها فرصتی برای ارتباط با متخصصانِ صنعت، ایجاد اعتبار و به اشتراک گذاری محتوای ارزشمند ارائه می‌دهد.

لینکدین به طور خاص برای کسب‌وکارهایی مفید است که مخاطبان حرفه ای را هدف قرار می‌دهند یا به‌دنبال شرکای تجاری هستند.

 

تلگرام، ابزار همه کاره‌ی پاول دورف

تلگرام با تعدادِ کاربران روبه‌رشد و ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود به پلتفرمی قابل‌توجه برای بازاریابی رسانه اجتماعی تبدیل شده است.

این پلتفرم پیام‌های امن، کانال‌های عمومی و گروه‌هایی با بیشترین حالت سفارشی سازی را ارائه می‌کند که کسب‌وکارها می‌توانند از آن‌ها برای تعامل با مخاطبان و اشتراک‌گذاری محتوای ارزشمند استفاده كنند. حتی با وجود ربات‌های تلگرام می توانید از یک اتوماسیون انلاین نیز بهره‌مند شوید.

برای شناخت بیشتر شبکه های اجتماعی، مقاله بهترین شبکه های اجتماعی برای بازاریابی را به شما پیشنهاد می دهیم.

 

راهنمای تدوین استراتژی شبکه های اجتماعی در ۶ قدم

کسب‌وکارها برای استفادهٔ حداکثری از SMM، به یک استراتژی تعریف‌شده نیاز دارند. در ادامه چند مرحله ضروری برای داشتن یک استراتژی بازاریابی رسانه اجتماعی موفق را بررسی خواهیم کرد.

۱. اهداف مشخص و شفاف تعیین کنید

با تعیین اهداف خود آغاز کنید. آیا می‌خواهید آگاهی از برند را افزایش دهید، ترافیک سایت را بالا ببرید، لید تولید کنید یا فروش خود را افزایش دهید؟

تعیینِ اهداف واضح به شما کمک می‌کند تا اقدامات بازاریابی رسانه‌های اجتماعی را با اهداف تجاری خود هماهنگ کنید.

 

۲. مخاطبان هدف خود را بشناسید

درک مخاطبان هدف شما برای تولید محتوای مناسب که با آن‌ها همسو باشد بسیار مهم است. برای تولید محتوای مرتبط و جذاب، در مورد وضعیت جمعیت‌شناختی، علایق و رفتارهای آن‌ها تحقیق کنید.

 

۳. پلتفرم‌های مناسب را انتخاب کنید

براساس مخاطبان و اهداف خود انتخاب کنید پلتفرم‌های رسانه اجتماعی را انتخاب کنید که به بهترین نحو با کسب‌وکار شما هماهنگ هستند. بهتر است روی چند پلتفرم تمرکز و در آن‌ها برتری داشته باشید.

توجه داشته باشید که برخی پلتفرم‌ها در ایران محدودیت دارند و ممکن است کاربران محدودتری داشته باشند. به‌همین خاطر، پلتفرم‌هایی را انتخاب کنید که کاربران آن‌ها در ایران زیاد هستند.

 

۴. محتوای جذاب تولید کنید

محتوا قلب بازاریابی به ویژه بازاریابی رسانه‌های اجتماعی است. محتوای ارزشمند، آموزنده و از نظر بصری جذاب تولید کنید که مخاطبان شما را درگیر کند. از ترکیبی از متن، تصاویر، ویدئوها و اینفوگرافیک‌ها استفاده کنید تا محتوای خود تازه و متنوع نگه دارید.

 

۵. با مخاطبان خود ارتباط بگیرید

فقط مطلب منتشر نکنید و پس از ناپدید شوید. با پاسخ دادن به نظرات، پیام‌ها و بررسی‌های محصول، با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید. با آن‌ها گفتگو کنید، سوال بپرسید و علاقه‌ٔ واقعی به مخاطبان خود نشان دهید.

 

۶. تحلیل و بهینه‌سازی

به‌طور منظم اقدامات بازاریابی شبکه‌های اجتماعی خود را با استفاده از متریک‌ها و ابزارهای تجزیه‌وتحلیل ارائه شده توسط پلتفرم‌های رسانه اجتماعی تجزیه و تحلیل کنید.

مشخص کنید که چه‌چیزی کار می‌کند و چه‌چیزی موثر نیست و به‌طور مداوم، تصمیماتی داده‌محور برای بهینه‌سازی استراتژی خود بگیرید.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله آشنایی با استراتژی موفقیت در شبکه های اجتماعی را در بلاگ راتین بخوانید!

 

 

تولید محتوا برای شبکه های اجتماعی

تولید محتوای جذاب و قابل اشتراک‌گذاری در بازاریابی رسانه اجتماعی از اهمیت بالایی برخوردار است. هنگام تولید محتوا، نکات زیر را مدنظر قرار دهید:

روی کیفیت تمرکز کنید

محتوای باکیفیت، بیشتر با مخاطبان شما ارتباط برقرار می‌کند. مفهوم را بر کمّیت اولویت دهید و مطمئن شوید که هر بخش از محتوای به زندگیِ مخاطبان شما ارزشی اضافه می‌کند.

 

واقعی و قابل‌اعتماد باشید

مردم تشنه‌ٔ واقعیت هستند. با به اشتراک‌گذاری اجمالی از پشت‌صحنه، داستان‌های مشتریان و کارکنان، جنبه‌ٔ انسانیِ کسب‌وکار خود را نشان دهید. محتوای قابل اعتماد به ایجاد ارتباط عاطفی با مخاطبان شما کمک می‌کند.

 

از محتوای بصری استفاده کنید

محتوای بصری تاثیر قدرتمندی بر رسانه‌های اجتماعی دارند. تصاویر، ویدئوها و اینفوگرافیک‌ها را ترکیب کنید تا محتوای شما از نظر بصری جذاب شود و کاربر آن را با دیگران به اشتراک بگذارد.

 

از Call-to-Action استفاده کنید

با گنجاندنِ فراخوان برای اقدام (CTA) واضح و قانع‌کننده در محتوای خود، مخاطبان را به‌سمتِ عملِ موردنظر هدایت کنید. این عمل می‌تواند ثبت‌نام در خبرنامه، خرید یا اشتراک‌گذاری محتوای شما باشد. باید گام بعدی را برای مخاطبان خود راحت کنید.

تعامل با مخاطب در بازاریابی شبکه های اجتماعی

بازاریابی رسانه اجتماعی خیابان یک‌طرفه نیست و باید با مخاطبان خود تعامل برقرار کنید. در ادامه چند روش برای تعامل با مخاطب آورده شده است:

به نظرات و پیام‌ها پاسخ دهید

برای پاسخ دادن نظراتِ پست‌ها و پیام‌های مستقیم وقت بگذارید. شرکت در بحث‌ها و مکالمات به مخاطبان شما نشان می‌دهد که برای نظرات آن‌ها ارزش قائل هستید و به تجربیات آن‌ها احترام می‌گذارید.

 

مسابقه اجرا کنید و هدیه بدهید

مسابقه و هدیه دادن در ایجاد هیجان و تعامل موثر هستند. با اهدای جوایز یا تخفیفات انحصاری، فالوورهای خود را به شرکت کردن در مسابقه تشویق کنید.

این کار نه‌تنها تعامل را افزایش می‌دهد؛ بلکه ریچ (Reach) شما را با محتوای تولیدشده توسط کاربر (User Generated Content) افزایش می‌دهد.

 

با اینفلوئنسرها همکاری کنید

اینفلوئنسر مارکتینگ می‌تواند ابزار قدرتمندی در SMM باشد. همکاری با اینفلوئنسرها مرتبط با صنعت یا جاویژه (Niche) شما می‌تواند این امکان را فراهم کند از مخاطبانِ تثبیت‌شدهٔ آن‌ها استفاده کنید و از نفوذشان برای تبلیغِ برند خود بهره ببرید.

 

متریک‌ها و تحلیل در SMM

برای سنجش موفقیتِ کمپین‌های بازاریابی رسانه اجتماعی، پیگیری معیارهای مربوطه و تحلیلِ داده‌ها بسیار اهمیت دارد.

در ادامه چند معیارِ کلیدی وجود دارد که باید در نظر بگیرید:

ریچ و ایمپرشن

اندازه‌گیری کنید که چند نفر محتوای شما را می‌بینند (Reach) و چند بار نمایش داده می‌شود (Impression). این کار به شما کمک می‌کند میزانِ دیده‌شدن و نمایشِ پست‌های خود را درک کنید.

نرخ انگیجمنت

نرخ تعامل یا انگیجمنت درصدِ افرادی را محاسبه می‌کند که از طریقِ لایک، کامنت، اشتراک‌گذاری یا کلیک با محتوای شما تعامل دارند.

این معیار نشان می‌دهد که محتوای شما چقدر با مخاطبانِ شما شما همسو بوده است.

نرخ تبدیل

نرخ تبدیل تعداد اقدامات مورد نظر شما مانند خرید، ثبت‌نام در خبرنامه یا پر کردن فرم را اندازه‌گیری می‌کند.

ردیابی این معیار به شما کمک می‌کند اثربخشی بازاریابی شبکه اجتماعی را در ایجاد تبدیل، ارزیابی کنید.

ترافیک ریفرال

میزان ترافیک وارد شده به سایت یا صفحات لندینگ را پیگیری کنید. این معیار به شما کمک می‌کند تا تاثیر اقدامات SMM خود را روی ترافیک و رفتار کاربر ارزیابی کنید.

برای موفقیت در شبکه های اجتماعی می‌توانید ۱۳ راهکار برای تضمین موفقیت در شبکه های اجتماعی را بخوانید و بیاموزید!

سخن پایانی

بازاریابی رسانه‌های اجتماعی نحوهٔ ارتباط کسب‌وکارها با مخاطبان خود را تغییر داده است. کسب‌وکارها می‌توانند با استفاده از پلتفرم‌های محبوب، تولید محتوای قانع‌کننده و تعامل با مخاطبان، میزانِ دیده‌شدن خود را افزایش دهند، روابط را بهتر كنند و نتایج مفیدی به‌دست آورند.

برای موفقیت در بازاریابی رسانه اجتماعی، سازگاری با تغییرات، تجزیه و تحلیل داده‌ها و بهینه‌سازی مداوم استراتژی بسیار اهمیت دارد. 

Leave a Reply

مطالب مرتبط