سرزمین سئو مقالات سایت انواع ایونت ها در گوگل آنالیتیکس ۴ و معرفی آن ها

انواع ایونت ها در گوگل آنالیتیکس ۴ و معرفی آن ها

انواع ایونت ها در گوگل آنالیتیکس ۴ و معرفی آن ها post thumbnail image


از آنجایی که گوگل در نسخه جدید آنالیتیکس، تمرکز زیادی روی ایونت ها دارد؛ بنابراین لازم است تا برای کار با آن، ایونت‌ها و کاربردهای آن را بشناسید و برای تحلیل رفتار کاربران و درنهایت بهبود بیزینس‌تان به بهترین شکل ممکن استفاده کنید.

ایونت‌ها به شما این امکان را خواهد داد تا نحوه تعامل کاربران با وب‌سایت خود را بررسی کنید و تعاملاتی مانند کلیک کردن، اسکرول کردن، خرید کردن و بسیاری اقدامات دیگر را به راحتی تشخیص دهید. در این مقاله می‌خواهیم انواع ایونت‌ها در آنالیتیکس GA4 را بشناسیم و نحوه راه‌اندازی آن‌ها را یاد بگیریم، پس با ما همراه باشید.

انواع ایونت ها در GA4 کدام اند؟

زمانی که در نسخه یونیورسال ایونتی ثبت می‌کنید، باید اطلاعات موجود را در چهار دسته زیر را وارد و سپس برای آنالیتیکس ارسال نمایید تا با بررسی این اطلاعات، گوگل آنالیتیکس داده‌های دسته‌بندی شده‌تری به شما ارائه بدهد.

حال ممکن است شما باتوجه به نحوه کار وب‌سایت خود نیاز داشته باشید که بعضی اطلاعات را وارد کنید و بعضی از آن‌ها را حذف نمایید. گوگل آنالیتیکس در آپدیت ۴ خود این دسته‌بندی‌ها را حذف کرده است و کاربران می‌توانند ایونت خود را به شکل‌های متفاوتی ثبت نمایند. در گوگل آنالیتیکس ۴ لیستی از ایونت‌ها به کاربران ارائه می‌شود که این لیست شامل موارد زیر است :

 

  • ایونت‌های خودکار (Automatically collected events)
  • ایونت‌های Enhanced Measurement
  • ایونت‌های پیشنهادی (Recommended events)
  • ایونت‌های شخصی‌سازی شده و ساخته شده (Custom events)

که در ادامه مقاله به توضیح هر یک از آن‌ها می‌پردازیم.

ایونت های خودکار (Automatically collected events) چیست؟

با نصب گوگل آنالیتیکس ۴، به‌صورت خودکار این ایونت فعال می‌شود و رفتار کاربران وب‌سایت شما را بررسی می‌کند. مهم‌ترین لیست ایونت‌های خودکار شامل موارد زیر است :

First visit : اولین باری که یک کاربر از وب‌سایت شما بازدید می‌کند یا اپلیکیشنی را نصب می‌کند.

Session start: زمانی که کاربر با وب‌سایت یا اپلیکیشن شما تعامل دارد و اقدام جدیدی را ثبت می‌کند.

User engagement: زمانی که کاربر بیشتر از ۱۰ ثانیه در وب‌سایت شما حضور دارد یا از اپلیکیشن شما استفاده می‌کند، این ایونت فعال می‌شود و برای شما نحوه فعالیت کاربر را ثبت می‌کند.

ایونت‌های دیگری هم در این بخش وجود دارد که شما می‌توانید با مطالعه این مقاله شناخت بیشتری از آن‌ها پیدا کنید. از نظر فنی این ایونت‌ها جزئی از ایونت‌های Enhanced Measurement به حساب می‌آیند. با این تفاوت که این ایونت‌ها غیر فعال نمی‌شوند؛ به همین دلیل است که در دسته جداگانه‌ای قرار گرفته‌اند.

ایونت‌های Enhanced Measurement چیست؟

زمانی که می‌خواهید ایونتی را در گوگل آنالیتیکس ۴ ثبت کنید، گزینه‌ای با نام Enhanced measurement پیش روی شما قرار دارد. این ایونت به دیجیتال مارکترها کمک می‌کند تا بدون نیاز به طراحان وب‌سایت، برنامه‌نویسان یا حتی ابزار گوگل تگ‌منیجر گزارش‌های مربوطه را از گوگل آنالیتیکس دریافت کنند و برای فعال کردن آن کافی است مسیر زیر را طی نمایید.

Admin > Data Streams > Select the web data stream> Enhanced measurement

در این رویداد به‌صورت پیش‌فرض، ویژگی‌هایی مانند موارد زیر وجود دارد :

Page view : نام رویداد Page view (هر بار که صفحه‌ای از وب‌سایت بارگذاری می‌شود)

Scroll : نام رویداد Scroll (زمانی که ۹۰% صفحه قابل مشاهده است)

Outbound link click : نام رویداد  click with the parameter outbound : true( به زمانی گفته می‌شود که کاربران روی لینکی کلیک کرده‌اند که متعلق به وب‌سایت شما نیست)

Site search : نام رویداد view search result (زمانی که صفحه نتایج جستجو مشاهده می‌شود)

Video engagement : نام رویداد events : video_start, video_progress, video_complete

Video start : به‌طور مثال یک ویدئو از یوتیوب پخش می‌شود.

Video progress : یک ویدئو از یوتیوب است که ۱۰ تا ۷۰ درصد آن دیده می‌شود.

Video complete : زمانی که مشاهده یک ویدئو به پایان می‌رسد.

File download : نام رویداد File-download (هنگامی که کاربر برای دانلود روی یک پوشه با پسوند فایل کلیک می‌کند.

Form tracking : رویدادها  form_start, form_submit(زمانی که فرمی در وب‌سایت پر شده و ارسال می‌شود)

در صورت تمایل شما می‌توانید این رویدادها را به‌صورت جداگانه غیرفعال یا فعال کنید.

حتی می‌توانید برخی از این رویدادها را سفارشی‌سازی کنید.

ایونت‌های پیشنهادی (Recommended events) چیست؟

گوگل در ایونت‌های پیشنهادی آنالیتیکس ۴ لیستی از ایونت‌های پیشنهادی به شما ارائه می‌دهد که براساس شرایط هر کسب و کاری دسته‌بندی شده است. به‌طور مثال شما می‌توانید در گوگل آنالیتیکس GA4 ایونت‌هایی مناسب کسب و کار فروشگاهی، خدماتی، آموزشی و گردشگری را مشاهده کنید.

لیستی که مشاهده می‌کنید به شما در نام‌گذاری ایونت‌ها کمک می‌کند و به‌صورت خودکار رفتار کاربران را ارزیابی نمی‌کند. در لینک زیر نمونه‌هایی از این ایونت‌ها را مشاهده می‌کنید :

 

ایونت های پیشنهادی (recommended events)

به‌طور مثال ایونت خرید از وب‌سایت را در نظر بگیرید. برای اینکه تعداد تراکنش‌ها و میزان درآمد را در گزارش خود داشته باشید باید از نام‌های دقیقی استفاده نمایید. برای رویداد تراکنش آنلاین نام Online-purchase را انتخاب می‌کنیم و تعداد تراکنش‌ها را به صورت گزارش دریافت می‌کنیم.

ایونت‌های شخصی‌سازی شده و ساخته شده  (Custom events)

همان‌طور که از نام این ایونت مشخص است باید بگوییم اگر می‌خواهید رویدادی را ثبت کنید که در بین رویدادهای خودکار، رویداد Enhanced measurement و رویدادهای پیشنهادی وجود ندارد، شما می‌توانید رویداد سفارشی یا همان custom event را ایجاد کنید. تنظیمات برای رویدادهای سفارشی مانند رویدادهای پیشنهادی است و تنها تفاوت میان این دو نام گذاری رویداد سفارشی توسط خودتان است.

به شما پیشنهاد می‌کنیم اسم ایونت‌ها را معنی دار و قابل لمس تعریف نمایید. به‌طور مثال برای دکمه تماس با ما اسم contact-us و برای خبرنامه اسم Khabarname را انتخاب نمایید.

سخن پایانی :

در مقالات قبلی، با نحوه نصب و کار با نسخه جدید گوگل آنالیتیکس ۴ و تفاوت‌های محیط یونیورسال و GA4 کاملا آشنا شدیم.

اما در این مقاله از سایت آژانس دیجیتال مارکتینگ HDM آموختیم که گوگل آنالیتیکس در آپدیت جدید خود به نام GA4 تمرکز خود را روی ایونت‌ها قرار داده است و این ایونت‌ها را در چهار دسته ایونت‌های خودکار، Enhanced measurement، ایونت‌های پیشنهادی و ایونت‌های شخصی یا سفارشی تقسیم‌بندی می‌کند. همچنین در این مطلب سعی کردیم به معرفی این ایونت‌ها بپردازیم. همچنین شما می‌توانید برای آشنایی با نحوه فعال کردن این ایونت‌ها و نحوه گزارش‌گیری از آن‌ها، مقالات بلاگ HDM در ارتباط با این موضوع را مطالعه کنید.

Leave a Reply

مطالب مرتبط

آموزش سئو محصولات؛ 5 اصل موثری که نادیده می‌گیرید!آموزش سئو محصولات؛ 5 اصل موثری که نادیده می‌گیرید!

اگه وب سایت فروشگاهی دارید باید بدونید که سئو صفحه محصول یکی از عوامل اصلی موفقیت در فروشِ شماست. در واقع مشتریان شما در صفحات محصول بیشتر از هر زمان

5 فیلم سینمایی الهام‌بخش برای مدرسان5 فیلم سینمایی الهام‌بخش برای مدرسان

تماشای فیلم‌های سینمایی الهام‌بخش، به‌ویژه آنهایی که کمتر تخیلی‌اند و بیشتر ریشه در واقعیت دارند، همواره جذاب بوده و هست. پیش‌ازاین درباره فیلم‌های سینمایی مربوط به کارآفرینی و کسب‌وکار مقالاتی