سرزمین سئو مقالات سایت اصول بازاریابی چیست؟ | 10 اصل بازاریابی و فروش حرفه ای

اصول بازاریابی چیست؟ | 10 اصل بازاریابی و فروش حرفه ای

اصول بازاریابی چیست؟  |  10 اصل بازاریابی و فروش حرفه ای post thumbnail image


همانطور که در مقاله توضیح داده شده است بازاریابی چیست؟ من در مورد آن صحبت کردم، بازاریابی به تمام اقداماتی اطلاق می شود که منجر به فعالیت هایی از طرف مخاطبان و مشتریان هدف در جهت اهداف تجاری و سود می شود. در بازاریابی، یک سازمان یا شرکت مشتریان خود را با برند خود درگیر می کند و با به کارگیری اصول بازاریابی با آنها ارتباط برقرار می کند. همچنین با ایجاد ارزش برای مشتریان از آنها ارزش می گیرد.

می توانید توضیح دقیق تری درباره مفهوم بازاریابی را در مقاله ای که در ابتدای صحبتم به آن لینک دادم بخوانید.

در مقاله امروز می خواهم شما را با 10 اصل بازاریابی برگرفته از کتاب اصول بازاریابی فیلیپ کاتلر آشنا کنم. حجم کتاب اصول بازاریابی فیلیپ کاتلر به قدری زیاد است که احتمالا ترجیح می دهید به جای خود کتاب، یک مقاله فشرده با مهم ترین نکات آن را بخوانید.

دانستن اصول بازاریابی برای هر صاحب کسب و کاری، چه کوچک و چه بزرگ، ضروری است. در واقع بدون دانستن این اصول و به کارگیری آنها، فرآیند بازاریابی کسب و کار شما هرگز به خوبی پایان نخواهد یافت.

اصول بازاریابی چیست؟

اصول بازاریابی حرفه ای که فیلیپ کاتلر در کتابی به همین نام معرفی می کند در مجموع 10 تا است و من هر کدام را یکی یکی به شما معرفی می کنم.

اصل اول: پیشنهاد را به عنوان محصول یا خدمات مشخص کنید

اولین اصل از ده اصل بازاریابی مستلزم آن است که یک تجارت پیشنهاد خود را مشخص کند. نکته پیشنهادی این است که دقیقا چه ارزشی برای مشتری خواهد داشت؟ محصول یا خدمات چیست؟

من عبارت ترکیبی محصول یا خدمات را در جمله بالا پررنگ کردم و زیر آن خط کشیدم زیرا می‌خواستم روی این نکته تمرکز کنید که پیشنهاد شما نباید یک محصول باشد و اصول بازاریابی را نیز می‌توان برای ارائه خدمات به کار برد. علاوه بر این واقعیت که نیازهای مخاطبین اغلب به دریافت خدمات ویژه مربوط می شود. به عنوان مثال خدمات پزشکی، خدمات تعمیر لپ تاپ و غیره.

اصل دوم: تحقیقات بازار و تحقیقات بازار

اکنون که پیشنهاد خود را فهرست کرده اید، باید بازار را بشناسید. با این حال، فروش محصول/خدمت به مشتری غریبه و ناشناخته ای که از آن اطلاعی ندارید امکان پذیر نیست. از سوی دیگر، تحقیقات بازار و سپس مشتری هدفی که از طریق داده های به دست آمده در تحقیق شناسایی می کنید، 100% بر نحوه تبلیغ محصول/خدمت و ارائه آن به مشتریان تأثیر می گذارد.

در تحقیقات بازار، نظرسنجی های گسترده ای بر اساس سن، جنسیت، نژاد، وضعیت تأهل، درآمد، تحصیلات و غیره انجام می شود. در میان مردم (بازار) تا در نهایت بازار هدف را شناسایی کنیم.

نکته ای که نباید فراموش کنید این است که باید تحقیقات بازار را به طور منظم و مستمر در بازه های زمانی مشخص انجام دهید. زیرا این احتمال وجود دارد که به مرور زمان مشتریان جابجا شوند یا نیازها و خواسته های آنها تغییر کند.

اصل سوم: تقسیم بندی و تعریف بازار هدف

پس از انجام تحقیقات کلی بازار، زمان آن فرا رسیده است که بازار هدف خود را از داده ها و اطلاعات به دست آمده از این تحقیق استخراج کنید. چه مفهومی داره؟ حالا با جزئیات بیشتر توضیح می دهم.

با به کارگیری اصل دوم اصول بازاریابی و فروش در مرحله قبل، چندین ویژگی بازار مانند سن، جنسیت، شغل و … را شناسایی کرده اید. حال در اصل سوم باید مشخص کنید که مشتری و مخاطب هدف شما دقیقاً و مطمئناً کدام بخش از این بازار است. دلیل این چیست؟

دلیل آن این است که قطعاً همه به محصول/خدمت شما نیاز ندارند و برای کاهش درصد ضایعات و افزایش سودآوری خود به بالاترین سطح، اولین قدم این است که محصول (خدمت) خود را به شخصی بفروشید که واقعاً مشتری شما است.

اصل چهارم: درک رفتار مصرف کننده

به طور کلی رفتار مصرف کننده از برخورد اولیه با یک محصول یا خدمات تا پایان سفر و خرید مشتری دارای 5 مرحله است:

  1. ایجاد مشکلات و نیازها
  2. تحقیق و جستجو در بازار برای جمع آوری اطلاعات برای حل مشکل
  3. مقایسه و ارزیابی گزینه های موجود برای حل مشکل
  4. خرید می کند
  5. ارزیابی پس از خرید

شما باید با تسلط کامل بر اصول بازاریابی و فروش بر مشتری هدف تأثیر بگذارید. به طوری که در نهایت شما را از میان گزینه های روی میز خود انتخاب کند. در بین تمام این پنج مرحله، مرحله سوم و پنجم، سرنوشت کسب و کار شما را از نظر جذب و حفظ مشتری تعیین می کند. اگر بتوانید مخاطبان هدف را به گونه ای تحت تاثیر قرار دهید که گزینه انتخابی آنها باشید (مرحله سوم) و سپس در ارائه خدمات یا محصول عملکرد خوبی از خود نشان دهید و رضایت آنها را جلب کنید (مرحله پنجم)، می توان گفت که می توانید با افتخار از گودال بازاریابی کسب و کار خود بیرون بیایید.

اصل پنجم: تدوین برنامه بازاریابی (برنامه بازاریابی)

در اصل پنجم اصول بازاریابی حرفه ای باید برای کسب و کار کارتونی خود برنامه بازاریابی تهیه کنید.

ایجاد یک برنامه بازاریابی به شما این امکان را می دهد که دید بهتر و گسترده تری از اهداف، مشخصات محصول/خدمات، درک بازار یا بازارهای هدف، مزیت رقابتی، منابع بازاریابی موثر مانند پول و غیره داشته باشید.

داشتن یک برنامه بازاریابی به کسب و کار کمک می کند تا تهدیدات و مشکلات را به موقع شناسایی کند، آنها را اصلاح کند یا از گسترش آنها جلوگیری کند. و با دانستن فرصت ها، از آنها نهایت استفاده را ببرید.

اصل ششم: تعریف 4P

4Ps ترکیبی از 4 عنصر مهم در بازاریابی است که با حرف P شروع می شود:

ارائه مشخصات و ویژگی های کامل محصول یا خدمات شما

محل فروش محصول/خدمت و نحوه توزیع و فروش آن

قیمت گذاری محصول/خدمت با توجه به شرایط بازار، قیمت های رقیب، ارزش محصول و هزینه های تولید تا زمان تحویل محصول

تبلیغات و اقداماتی که در نهایت باعث می شود پیام شما سریعتر به مخاطبان هدف شما برسد.

برای اعمال اصل ششم، باید مدل 4Ps خاص کسب و کار خود را تعیین کنید.

اصل هفتم: رسانه های اجتماعی و روابط عمومی

اصل هفتم بر ارتباط با مشتری و روابط عمومی متمرکز است. در واقع، تمام 6 مورد اصلی که تا کنون ذکر کردم، زمانی به نتیجه نهایی مطلوب می رسند که بتوانید ارتباط موثری با مشتریان خود برقرار کنید.

روابط عمومی مجموعه ای از اقدامات سنجیده و حساب شده است که هر سازمان و شرکتی به منظور برقراری ارتباط موثر و هدفمند با مخاطبین و مشتریان خود انجام می دهد.

پیش از این، بخش روابط عمومی منحصراً متعلق به شرکت ها و سازمان های بزرگ بود. اما امروزه دیگر اینطور نیست کسب و کار کوچک همچنین ممکن است یک نفر مسئولیت روابط عمومی، تبلیغ و بازاریابی محصولات و خدمات خود را در بسترهای مختلف مانند شبکه های اجتماعی بر عهده بگیرد.

در رابطه با تبلیغ و تبلیغ محصولات و خدمات خود در شبکه های اجتماعی، به خاطر داشته باشید که نیازی به استفاده از همه شبکه های اجتماعی ندارید. در عوض، شما باید شبکه هایی را انتخاب کنید که به خوبی نشان دهنده شما، برند و تجارت شما باشند.

فعال بودن در رسانه های اجتماعی و روابط عمومی به برندسازی کسب و کار شما کمک می کند.

اصل هشتم: تعیین بودجه

نه تنها باید برای تبلیغ و تبلیغ محصولات و خدمات خود در شبکه های اجتماعی پول خرج کنید، بلکه باید دست در جیب خود بگذارید و برای اجرای بسیاری از اصول و اقدامات دیگر پول پرداخت کنید. چالشی که کسب و کارها را در چنین شرایطی درگیر می کند این است که کدام هزینه ها باید اولویت بیشتری داشته باشند؟

هشتمین اصل از اصول بازاریابی و فروش حرفه ای سعی در حل این چالش دارد. این اصل مستلزم آن است که ابتدا بودجه خود را تعیین کنید. در مرحله بعد، هزینه هایی را که باید انجام دهید اولویت بندی کنید. یعنی تعیین کنید چقدر باید هزینه کنید، چه زمانی و برای کدام قسمت؟

توجه: تعیین بودجه بازاریابی مستلزم راهنمایی مشاور متخصص و مجرب است.

اصل 9: اندازه گیری عملکرد

شما باید عملکرد بخش بازاریابی خود را با اندازه گیری ROI (بازده سرمایه گذاری) ارزیابی کنید. البته این به تنهایی کافی نیست. در واقع، دانستن میزان فروش کسب و کار شما برای اندازه گیری دقیق عملکرد شما کافی نیست. شما باید جزئیات مربوط به کسب و کار خود را ارزیابی کنید. حتی تماس های تیم بازاریابی تلفنی، تعداد بازدید و کلیک کاربران در سایت، پیامک ها و ….

ارزیابی عملکرد بر اساس معیارهای اندازه گیری ROI در نهایت ارقام و اعدادی را در اختیار شما قرار می دهد که در تعیین استفاده می شوند. قیف فروش آنها به شما کمک خواهند کرد.

به کارگیری این اصل در نهایت به شما کمک می کند تا روی افرادی تمرکز کنید که قبلا با برند شما تعامل داشته اند اما از شما خرید نکرده اند.

اصل دهم: ارزیابی میزان رضایت مشتریان و مخاطبان هدف

ممکن است فکر کنید همه چیز در بازاریابی زمانی به پایان می رسد که یک مخاطب مشتری شود و از شما خرید کند. اما به نظر من همه چیز از همین لحظه شروع می شود! اصل دهم اصول بازاریابی و فروش حرفه ای همین موضوع را به ما می گوید. این اصل مستلزم آن است که مشتریان خود را پس از خرید تنها نگذارید و سعی کنید با استفاده از روش های مختلف مانند استفاده از شبکه های اجتماعی، ایمیل، فرم های نظرسنجی و … میزان رضایت مشتری از محصول/خدمت شما را دریابید. سعی کنید این مشتریان را حفظ کنید و آنها را به مشتریان عادی تبدیل کنید. برای این منظور مسیر ارتباطی بین شما و مشتریان باید دو طرفه باشد. یعنی به همان اندازه که از آنها اطلاعات و نظر می خواهید، باید فرصت هایی را برای مشتریان فراهم کنید تا با کسب و کار شما آشنا شوند. زیرا مشتریان می خواهند درباره شرکت یا سازمانی که از محصولات و خدمات آن استفاده می کنند بیشتر بدانند. این ارتباط دو طرفه، حتی پس از کل فرآیند خرید، در نهایت منجر به ایجاد اعتماد و تبدیل مشتریان دائمی به مشتریان وفادار می شود.

Leave a Reply

مطالب مرتبط

تراشه های 2 نانومتری TSMC احتمالاً به سری آیفون 17 راه پیدا نخواهند کردتراشه های 2 نانومتری TSMC احتمالاً به سری آیفون 17 راه پیدا نخواهند کرد

TSMC ممکن است نتواند چیپست های 2 نانومتری خود را برای اپل آماده کند تا زمانی که سری آیفون 18 در سال 2026 عرضه شود. به عبارت دیگر، این تراشه

ویروس های باستانی در ژنوم انسان منجر به بیماری روانی می شوندویروس های باستانی در ژنوم انسان منجر به بیماری روانی می شوند

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که هزاران توالی DNA منشأ گرفته از عفونت‌های ویروسی باستانی در مغز بیان می‌شوند که برخی از آنها در استعداد ابتلا به اختلالات روانپزشکی مانند اسکیزوفرنی،