سرزمین سئو مقالات سایت آیا تیم تبلیغات گوگل، داده‌های کودکان را برای تبلیغات جمع‌آوری می‌کند؟

آیا تیم تبلیغات گوگل، داده‌های کودکان را برای تبلیغات جمع‌آوری می‌کند؟

آیا تیم تبلیغات گوگل، داده‌های کودکان را برای تبلیغات جمع‌آوری می‌کند؟ post thumbnail image


تیم تبلیغات گوگل متهم می‌شود!

یک گزارش گزارش جدید تیم تبلیغات گوگل را به ارائه تبلیغات هدفمند به کودکان و جمع‌آوری داده‌های آن‌ها متهم می‌کند و اعلام می‌کند که این شرکت قوانین حریم خصوصی فدرال را نقض کرده است.

این اتهامات، وعده‌های قبلی تیم تبلیغات گوگل برای محافظت بهتر از کودکان در فضای آنلاین را با تردید روبه‌رو می‌کنند.

این گزارش که توسط شرکت تحلیل تبلیغاتی Adalytics منتشر شده است، ادعا می‌کند که یوتیوب تبلیغات شخصی‌سازی شده به کودکان ارائه می‌دهد و از ردیاب‌های تبلیغاتی در ویدیوها و کانال‌هایی که عنوان «made for kids» دارند، استفاده می‌کند.

این مسئله توافق سال ۲۰۱۹ تیم تبلیغات گوگل با کمیسیون تجارت فدرال (Federal Trade Commission) در مورد ادعای نقض قانون حفاظت از حریم خصوصی آنلاین کودکان (COPPA) را نقض می‌کند.

قانون COPPA که در سال ۱۹۹۸ تصویب شد، وبسایت‌‌ها و برنامه‌ها را از جمع‌آوری اطلاعات شخصی کاربران زیر ۱۳ سال بدون رضایت والدین را محدود می‌کند.

تیم تبلیغات گوگل سال ۲۰۱۹، پس از دادگاهی که داشت، ۱۷۰ میلیون دلار غرامت پرداخت کرد و متعهد شد که جمع‌آوری داده‌های مربوط به کودکان را متوقف کند و دیگر تبلیغات شخصی‌شده را برای آن‌ها پخش نکند.

این گزارش در مورد تیم تبلیغات گوگل چه می‌گوید؟

طبق گفته Adalytics، گوگل به تبلیغ‌کنندگان این امکان را می‌دهد تا کودکان را براساس علایق و داده‌های جمعیت‌شناسی مورد هدف تبلیغات قرار دهند.

این گزارش شامل نمونه‌های واقعی از برندهای بزرگی مانند دیزنی، Verizon و هیوندای است که تبلیغات رفتاری را در کانال‌ها و اشعار کودکانه اجرا می‌کنند.

در این گزارش آمده است:

«مشاهده شده که بسیاری از تبلیغ‌کنندگان از کوکی‌های هدف‌گیری آگهی و شناسه‌های دائمی استفاده می‌کنند و متا دیتا (Meta Data) را با کارگزاران داده به اشتراک می‌گذارند.»

برخی از تبلیغات حتی برای محصولات تیم تبلیغات گوگل مانند YouTube TV و کروم (Chrome) بودند که به کودکان زیر ۱۸ سال اجازه استفاده نمی‌دهند.

این گزارش ادعا می‌کند که اگر کودک نوپا روی این تبلیغات کلیک کند، تیم تبلیغات گوگل کوکی‌هایی را برای شخصی‌سازی تبلیغات، روی دستگاه او نصب می‌کند.

تیم تبلیغات گوگل تکذیب می‌کند!

گوگل در پاسخ به این ادعا، هرگونه نقض مقررات را رد کرده و گفته که تبلیغات شخصی‌شده و ردیاب‌های شخص ثالث را در ویدئوهای کودکان ممنوع می‌کند.

تیم تبلیغات گوگل در یک پست بلاگ می‌گوید:

«ما کوکی‌ها را برای اهداف تبلیغاتی به مشاهده محتوای ساخته شده برای کودکان پیوند نمی‌دهیم و فعالیت بیننده در محتوای ساخته شده برای کودکان نمی‌تواند برای شخصی‌سازی تبلیغات مورد استفاده قرار گیرد.»

این شرکت اضافه می‌کند:

«کوکی‌های شناسایی‌شده در این گزارش رمزنگاری شده‌اند و توسط شرکت فناوری، تبلیغ‌کننده، ناشر یا کارگزار داده دیگری قابل استفاده نیستند.»

با این حال، گزارش Adalytics استدلال می‌کند که تیم گوگل انصراف از نمایش تبلیغ کودکان را برای تبلیغ‌کنندگان بسیار دشوار می‌کند.

خریداران رسانه‌ای که در این گزارش مورد بررسی قرار گرفته‌‌اند، پاسخ دادند: «خیر؛ اجتناب از کانال‌های ساخته شده برای کودکان، اصلا آسان نیست.»

نویسندگان این گزارش ادعا می‌کنند که ابزارهایی مانند الگوریتم Performance Max گوگل ممکن است تحویل تبلیغات را برای کلیک‌های کودکان بهینه كنند.

در حالی که تیم تبلیغات گوگل هرگونه تخلفی را رد کرده است؛ این گزارش خواستار شفافیت و پاسخگویی بیشتر در مورد تبلیغات در محتوای کودکان است و یافته‌ها نیز مستلزم بررسی دقیق‌تر هستند.

در بیانیه تیم تبلیغات گوگل در پاسخ به این گزارش آمده است: «ما از تحقیقات مسئولانه در مورد محصولات خود استقبال می‌کنیم.»

انتقاد از روش‌های حفاظتی یوتیوب

طرفداران حریم خصوصی استدلال می‌کنند که مدل تیم تبلیغات گوگل، جمع‌آوری داده‌های پنهان از کودکان را تسهیل می‌کند. در حالی که تیم گوگل اصرار می‌ورزد که ابزارهایش از این مسئله جلوگیری می‌کنند، منتقدان می‌گویند که باید اقدامات بیشتری برای بستن شکاف‌های قانونی انجام داد.

یکی از مدیران تبلیغاتی در این گزارش مصاحبه‌ای داشته و گفته است:

«تیم گوگل دوباره تبلیغ‌کنندگان را ناامید کرده است. هیچ دلیل منطقی برای تبلیغاتی که روی محتوایی که عمدتا برای کودکان در نظر گرفته شده اجرا می‌شود، وجود ندارد.»

درخواست‌ها برای بررسی و حسابرسی بیشتر از تیم تبلیغات گوگل

باید دید که آیا این گزارش ثابت می‌کند که یوتیوب توافق‌نامه FTC را نقض کرده است یا خیر.

ممکن است ممیزی‌های مستقل بیشتری برای حفظ حریم خصوصی کودکان از الگوریتم‌ها و سیستم‌های تبلیغاتی یوتیوب نیاز باشد.

در صورت تایید این گزارش، جمع‌آوری داده‌های کودکان برای سود (سال‌ها پس از پرداخت غرامت ۱۷۰ میلیون دلاری تیم تبلیغات گوگل برای تخلفات مشابه) احتمالا مجازات سنگینی برای تیم تبلیغات گوگل در پی خواهد داشت.

تیم تبلیغات گوگل معتقد است که «حفاظت از کودکان و نوجوانان اولویتی اصلی» در تمامی پلتفرم‌های آن‌هاست.

Leave a Reply

مطالب مرتبط