سرزمین سئو دسته‌بندی نشده آموزش سئو محصولات؛ 5 اصل موثری که نادیده می‌گیرید!

آموزش سئو محصولات؛ 5 اصل موثری که نادیده می‌گیرید!

آموزش سئو محصولات؛ 5 اصل موثری که نادیده می‌گیرید! post thumbnail image


اگه وب سایت فروشگاهی دارید باید بدونید که سئو صفحه محصول یکی از عوامل اصلی موفقیت در فروشِ شماست. در واقع مشتریان شما در صفحات محصول بیشتر از هر زمان دیگه‌ای به کلیک روی دکمه خرید و تبدیل شدن به مشتری نزدیکن؛ بنابراین اینجا دیگه همه چیز به هنر دستانِ شما بستگی داره که جوری صفحه محصولات‌تون رو سئو کنید که اول از همه به مذاق کاربر و در گام دوم مورد رضایت گوگل واقع بشه.

اما چجوری؟ شاید فکر کنید سئو صفحه محصول هم مثل سئوی سایر صفحات سایت (دسته‌بندی، مقالات و …) هست؛ خب اشتباه فکر نمی‌کنید! سئو صفحه محصول در بسیاری از موارد با بهینه سازی سایر صفحات عادی یک سایت اشتراک داره. دقت کنید! گفتم “بسیاری از موارد” نه “همه موارد”؛ پس نتیجه می‌گیریم که فرمول همیشگی سئو سایت قرار نیست روی سئو صفحه محصول هم جواب بده و ما نیاز به یک فرمول جدیدتر و اختصاصی‌تر داریم؛ فرمولی که در ادامه این مطلب اون رو در اختیارتون می‌ذارم.

5 اقدامی که باید برای موفقیت در سئو صفحه محصول انجام بدید (اما گاهی فراموش می‌کنید!)

همچنان که قبل‌تر هم گفتم، نقاط اشتراک زیادی بین سئو صفحه محصول و سایر صفحات سایت وجود داره که شما هم به احتمال زیاد با اون‌ها آشنایید؛ با این حال چیزی که من قصد دارم در ادامه آموزش سئو محصولات بهتون بگم این موارد مشترک نیستن؛ بلکه می‌خوام دست روی فاکتورهایی بذارم که در فرایند سئو صفحات عادی سایت معمولا کمتر بهشون توجه و گاهی اصلا فراموش میشه!

شماره یک: به اصول بدیهی سئو صفحه محصول پایبند باشید

برای حُسنِ شروع، اول می‌ریم سراغ بدیهیات آموزش سئو محصول؛ یعنی همون مرزهای مشترک این شیوه از بهینه سازی با سایر صفحات سایت. هر چی نباشه، صفحه محصول قبل از هر چیزی یک “صفحه” مثل سایر صفحات دسته‌بندی و بلاگ سایت شماست؛ پس هر اصلی که اجراش در اون صفحات مهمه، باید در این صفحه هم اعمال بشه.

بنابراین قبل از اینکه بریم سراغ اصولی که آموزش سئو محصولات رو از آموزش سئو عادی تافته جدا بافته می‌کنه، باید:

  1. یک تایتل در خور و اختصاصی، متناسب با نام محصول و برند سازنده (اگه شد) بنویسید. در واقع شما باید با یک کی‌ورد ریسرچ محصول محور، ابتدا کلمات کلیدی که کاربران برای رسیدن به محصول شما در گوگل سرچ می‌کنن رو شناسایی کنید؛ سپس مهمترین کلمه رو از بین کی‌وردها بیرون بکشید و اون رو در تایتل صفحه به کار ببرید. این فرمول هم باید در title اصلی که توی گوگل نمایش داده میشه لحاظ بشه، هم عنوان یا همون H1 صفحه. (کلمات کلیدی تایتل و H1 می‌تونن با هم متفاوت باشن.)
  2. محتوا منحصربه‌فرد و یونیک (غیرتکراری) برای صفحه محصول بنویسید که اول به درد کاربر بخوره و بعد گوگل رو راضی کنه. ممکنه با خودتون بگید این دیگه چیزی نیست که نیاز به گوشزد کردن داشته باشه و مضرات محتوای تکراری یا duplicate content  دیگه به همه اثبات شده؛ با این تفاسیر احتمالا باید براتون جالب باشه بدونید هنوز هم وب سایت‌های فروشگاهی زیادی هستن که اهمیت محتوای صفحه محصولات‌شون رو دست کم گرفته و اون‌ها رو از سایت‌های دیگه کپی می‌کنن! (واقعا آخرالزمان شده)

یادتون نره! شاید شما گاهی اهمیت تولید محتوای یونیک رو فراموش کنید؛ اما الگوریتم‌های گوگل مثل شیر حواس‌شون به همه چیز هست و شما رو زیر نظر دارن؛ بنابراین دست از پا خطا کنید، سریعا وارد عمل میشن.

  1. متا دیسکریپشن جذاب بنویسید؛ صفحه محصول حاوی اطلاعات زیادیه؛ از مشخصات محصول گرفته تا شیوه خرید، مقدار قیمت و …؛ اما محتوای متا دیسکریپشن باید شامل بخشی از اطلاعات باشه که کاربران رو قانع کنه روی لینک محصول شما در نتایج گوگل کلیک کنن. اگر خودتون رو برای صفحه متا دیسکریپشن تعریف نکنید، گوگل خود دست به کار میشه و بخشی از محتوای صفحه شما (که ممکنه اصلا مناسب و جذاب نباشه) رو به عنوان متا دیسکریپشن صفحه محصول در نتایج به کاربران نمایش میده.

برای شروع می‌تونید از یک قالب مشخص به عنوان متا دیسکریپشن صفحات محصول خودتون استفاده کنید و صرفا نام محصولات رو در اون تغییر بدید؛ با این حال بهتره که به مرور زمان و در آپدیت‌های بعدی سعی کنید برای هر صفحه محصول متا دیسکریپشن اختصاصی و منحصربه‌فرد بنویسید.

  1. Url سئو فرندلی برای صفحه انتخاب کنید؛ منظور یک url مناسب برای سئو صفحه محصول، urlیی هست که کوتاه و ساده باشه، راحت به خاطر سپرده و ترجیحا از اسم محصول هم در اون استفاده بشه.
  2. تصاویر صفحه رو سئو کنید؛ اگر از عکس در محتوای صفحه محصول استفاده کردید، اجرای اصول سئو تصاویر رو برای این عکس‌ها فراموش نکنید. کیفیت تصاویر رو با استفاده از ابزارهای موجود (مثل image compressor و tinypng) بهینه کنید و حتما از تگ ALT برای اون‌ها استفاده کنید.

شماره دو: صفحات محصول رو با Structure Dataها نشانه‌گذاری کنید

هر چقدر داده‌های ساختار یافته یا Structure Dataها رو در سئو صفحات معمولی (غیر محصول) سایت دست کم گرفتید، بسه! در آموزش سئو محصولات، استفاده از این داده‌ها خیلی مهم‌تر و تاثیرگذارتر از اونی چیزیه که فکرش رو بکنید.

تا حالا توی صفحه نتایج متوجه شدید که بعضی عبارات توی برخی از لینک‌های صفحه نتایج بُلد و هایلایت شدن؟ شما با استفاده از کدهای اسکیما محصول می‌تونید این امتیاز (هایلایت شدن توسط گوگل) رو برای صفحه محصول خودتون کسب کنید.

به طور کلی اطلاعات ارائه شده از سوی داده‌های ساختاریافته خیلی راحت توسط گوگل قابل درکه؛ به همین خاطر گوگل اون داده‌ها رو به درستی و دقیقا مطابق با اون چیزی که شما می‌خواید در نتایج نشون میده. مورد بعدی اینکه انواع مختلف داده‌های ساختار یافته مناسب برای سئو صفحه محصول هستن که به صورت یک قطعه محتوایی کوچک نمایش داده میشن. وجود این اطلاعات در کنار تایتل، متا و آدرس صفحه، توجه کاربران رو بیشتر به سمت خودش جلب می‌کنه؛ در نتیجه شانس کلیک اون روی صفحه محصول شما رو بالا می‌بره؛ علاوه بر این شما با استفاده از داده‌های ساختار یافته و کدهای اسکیما می‌تونید اطلاعات مهمی رو که کاربر دنبالشه، قبل از ورود اون به صفحه محصول، در اختیارش قرار بدید؛ اطلاعاتی مثل قیمت، موجود بودن یا نبودن محصول در انبار، نظرات سایر مشتریان و مصرف کنندگان درباره محصول و …

دسترسی کاربر به این اطلاعات باعث میشه در صورت کلیک، احتمال خرید و تبدیل شدن اون به مشتری بیشتر بشه.

شماره سه: نظرات (واقعی) مشتریان‌تون رو در صفحه منتشر کنید

کاربر همیشه به “نظرات مشتریان” سابق شما، بیشتر از اطلاعات و تعاریفی که خودتون از محصول‌تون ارائه می‌دید اعتماد داره. البته قطعا این وسط افرادی هم هستن که دید مثبتی به این نظرات ندارن و اون‌ها رو حقه‌هایی از سمت صاحب محصول تلقی می‌کنن؛ با این حال آمارها نشون میده دسته دوم سهم کمی از بازار آنلاین رو در اختیار دارن و بیشتر کاربران به “نظرات مشتریان” اعتماد دارن و اغلب قبل از خرید یک محصول اون‌ها رو می‌خونن و بررسی می‌کنن.

بنابراین تلاش کنید مشتریان‌تون رو وادار به نظر دادن بکنید و در ادامه این نظرات رو در صفحه محصول‌تون نشون بدید. بهتون اطمینان میدم هیچی اندازه چند تا نظر مثبت از مشتریان سابق شما نمی‌تونه دلِ کاربر رو قرص و اون رو به سمت خرید از شما سوق بده.

“اگه نظرات منفی بود چی؟”

طبیعیه این سوال براتون پیش بیاد؛ به هر حال نظر منفی و انتقاد همیشه پیدا میشه. اگر نظر منفی دریافت کردید اول از همه خوشحال باشید؛ چون با صرف کمترین هزینه دارید یک بینش نسبت به محصول‌تون به دست میارید و نقاط ضعفش رو شناسایی می‌کنید. در مرحله دوم سعی کنید با نویسنده اون نظر که قطعا مشتری سابق شماست ارتباط برقرار کنید و بفهمید مشکل دقیقا کجاست؛ بعد هم سعی کنید اون رو حل کنید؛ شاید با این کارتون باعث بشید اون مشتری معترض و ناراضی به یک مشتری علاقه‌مند و راضی تبدیل بشه و نظرات منفی خودش رو به مثبت تبدیل کنه!

راستی! یادتون نره حتما با استفاده از کدهای اسکیمای مرتبط، نظرات کاربران رو چه در قالب متن و چه در قالب رتبه‌دهی با ستاره، برای گوگل نشانه‌گذاری کنید. این کار تاثیر مثبت نظرات مشتریان رو در سئو صفحه محصول شما چند برابر می‌کنه.

شماره چهار: سرعت سایت رو بهینه سازی کنید

یک قانون نانوشته هست که میگه دو گروه از آدما از انتظار متنفرن: اولی آدم گرسنه و دومی اونی که از طریق گوگل دنبال خرید یک محصول یا خدمته!

هر چقدر هم در نوشتن تایتل، متا، توضیحات صفحه، درج کدهای اسکیما و … عملکرد بی‌نقص و درجه یکی داشته باشید، کند بودن سرعت بارگذاری صفحه یک تنه برای به باد دادن تمام زحمات‌تون قدرت داره!

“بالا بودن سرعت سایت” انتظاریه که هم کاربر و هم گوگل به صورت پیش فرض از یک صفحه محصول دارن. قطعا کاربر اگه بدونه سرعت بارگذاری صفحه شما پایینه، روی اون کلیک نمی‌کنه؛ اما ذهنیتش به صورت پیش فرض روی این تنظیم شده که انتظار داره صفحه نامبرده با سرعت بالا و بدون مشکل لود بشه.

ابزارهای تست سرعت سایت متعدد و راهکارهای مختلفی برای بهبود اون وجود دارن که من در مقالات مجزا درباره هر دو بهتون اطلاعات دادم و می‌تونید ازشون استفاده کنید.

شماره پنج: استراتژی “تست کاربری” رو پیاده‌سازی کنید

اطلاعاتی که ابزارهایی مثل گوگل آنالیتیکس و سرچ کنسول در اختیارتون می‌ذارن نقش موثری در بهبود عملکرد صفحات سایت دارن؛ اما راه‌ دیگری هم هست که می‌تونه بهتون بگه صفحه محصول شما چقدر عالیه یا حتی چقدر بد؟! و بهتون داده‌های ارزشمندتر و واقعی‌تری در رابطه سئو صفحه محصول ارائه بده؛ اما اسم این راه چیه؟

“تست کاربری  یا user testing”

این روش می‌تونه اطلاعات بسیار دقیق و 100% موثری رو در رابطه با صفحه محصول‌تون و تجربه کاربری اون بهتون ارائه بده و کمک‌تون می‌کنه مشکلاتی رو در اون‌ها شناسایی کنید که روح‌تون هم ازشون خبر نداره! در واقع توی استراتژی تست کاربری شما صفحه محصول یا حتی خود محصول رو توسط یک یا چند نفر، تست انسانی می‌کنید (که البته مثل تست حیوانی اصلا برای فرد مورد آزمایش خطر جانی نداره!) و از اون‌ها ری‌اکشن می‌گیرید. توی این روش به جای استخراج داده‌ها از ابزارها، شما اطلاعات رو مستقیما از انسان‌هایی دریافت می‌کنید که کاربر و مشتری آزمایشی شما هستن.

حتی اگر فکر می‌کنید صفحه محصول‌تون همه چی تمومه و هیچ مشکلی نداره و حتی اگه رتبه یک نتایج رو در دست دارید، پیشنهاد می‌کنم باز هم این روش رو امتحان کنید؛ مطمئنم شگفت زده‌تون می‌کنه!

در پایان یک توصیه مهم بهتون می‌کنم و تمام:

“اعتماد” اولین شرطیه که باعث میشه کاربری که تا حالا از شما خرید نکرده و رسما غریبه محسوب میشه، بیاد و از شما خرید کنه؛ مخصوصا توی بحث خرید اینترنتی که اون در برخورد اول حتی درباره واقعی بودن یا نبودن شما هم مردده! پس اول از همه شما باید خودتون رو به کاربر ثابت کنید، بهش بگید واقعی هستید و سپس اعتمادش رو جلب کنید.

در این راستا از اهمیت صفحات “درباره ما” و “خدمات مشتریان” غافل نشید؛ اطلاعاتی مثل راه‌های ارتباطی و تماس، شیوه ارسال، زمان تحویل سفارش، نحوه پرداخت و … رو بدون هیچ نقطه ابهام و کاملا شفاف در اختیار کاربران قرار بدید.

Leave a Reply

مطالب مرتبط

بهینه سازی اپلیکیشن چیست؟ و تفاوت آن با سئوبهینه سازی اپلیکیشن چیست؟ و تفاوت آن با سئو

با فراگیر شدن استفاده از گوشی‌های هوشمند، فروشگاه‌های اپلیکیشن‌ها به کانال بازاریابی جدیدی برای بیزینس‌ها تبدیل شدند. به همین دلیل بیزینس‌ها برای اینکه بتوانند سهمی از کاربران فعال در این