سرزمین سئو دسته‌بندی نشده آموزش تنظیمات دستگاه ها در کمپین های گوگل ادز

آموزش تنظیمات دستگاه ها در کمپین های گوگل ادز

آموزش تنظیمات دستگاه ها در کمپین های گوگل ادز post thumbnail image


گوگل ادز یکی از موثرترین پلتفرم‌ها برای کسب‌وکارها به‌منظور دستیابی به مخاطبان هدف، با استفاده از تبلیغات است و با مجموعه وسیعی از ویژگی‌ها و ابزارها، به تبلیغ‌کنندگان اجازه می‌دهد تا کمپین‌های هدفمند ایجاد كنند.

یکی از جنبه‌های مهم در بهینه‌سازی کمپین‌های تبلیغ در گوگل ادز (ادوردز سابق)، درک درست و استفاده از تنظیمات دستگاه (Device) است. 

تنظیمات دستگاه ها در کمپین های گوگل ادز چگونه است؟

در این مقاله راتین با بخش Devices (دستگاه ها) در پنل گوگل ادز آشنا خواهیم شد؛ بخش مهمی که اگر شروع به ساخت کمپین و تبلیغات در گوگل کرده باشید؛ با آن رو به رو شده اید.

در حال حاضر و به طور کلی سه دستگاه مختلف برای سرچ در گوگل و دسترسی به اینترنت تعریف شده‌است: 

  • موبایل
  • تبلت
  • کامپیوتر

هرکدام از این دستگاه ها، کاربران و الگوی مصرف مشخص خودشان را دارند که می‌توان با توجه به آنها کمپین‌ های هدفمندتری را برای تبلیغات در گوگل طراحی و اجرا کرد.

در این نوشته، ابتدا مراحل انجام تنظیمات دستگاه برای کمپین‌های گوگل ادز را بررسی می‌کنیم تا خیالتان از این‌که تبلیغات شما به کاربران مناسب خواهد رسید، راحت باشد.

تنظیم دستگاه ها (Devices) در کمپین های گوگل ادز چیست؟

تنظیمات دستگاه در گوگل ادز به توانایی سفارشی کردن نحوه نمایش تبلیغات در دستگاه‌های مختلف مانند سیستم‌های دسکتاپ، لپ‌تاپ، تبلت و موبایل ها و فبلت ها (گوشی های هوشمند با صفحات بزرگتر از 6 اینچ) اشاره دارد.

تبلیغ‌کنندگان با تنظیمات دستگاه‌ می‌توانند کمپین‌های خود را براساس رفتار و ترجیحات کاربر برای دستگاه‌های خاص، تنظیم كنند.

این سطح از سفارشی‌سازی به شما امکان می‌دهد تا هزینه‌های تبلیغات گوگل خود را بهینه کنید و مخاطبان مناسب را در دستگاه‌های مورد نظر خود هدف قرار دهید و از تجربه کاربری بهتر و عملکرد مناسب کمپین، اطمینان حاصل کنید.

نگاهی به تنظیمات دستگاه های گوگل ادز در ایران

 درست است که به‌طور کلی کمپین‌های گوگل ادز می‌توانند به شما در دستیابی به اهداف بازاریابی و فروش تان خیلی کمک کنند. اما هر کشوری شرایط مختلفی در اجرای این تبلیغات دارد.

به خصوص کشور ایران که با توجه به تحریم‌ها، فیلترینگ و خب علاقمندی کاربران و کمپین های ایرانی پسند، محدودیت‌های مختلفی را شامل می شود. در تنظیم دستگاه ها نیز به همین شکل است؛ از بین موبایلِ، کامپیوتر و تبلت هر کدام شرایط، بازار و مخاطب هدف خودش را دارد.

تنظیمات کمپین برای کامپیوتر ( دسکتاپ و لپ تاپ)

کامپیوتر ها و سیستم های دسکتاپ و لپ تاپ بیشتر مواقع در ساعات کاری و در محیط ادرای مورد استفاده قرار می گیرند و کاربرانش به دنبال مسائل تخصصی، کاری و تجاری‌تر هستند.

بیشتر استفاده از کامپیوتر مربوط به کسب و کار های B2B است؛ یا کسب و کار هایی که خدمات به شرکت ها و برندها ارائه می دهند.

تنظیم گوشی های تلفن همراه

طبق آمار تحقیقات مختلف در سراسر دنیا، کاربران اینترنت در دهه جدید، بیشتر از تلفن های همراه هوشمند استفاده می‌کنند. 

برای درک بهتر این موضوع کافی است به میزان استفاده خودمان از گوشی موبایل دقت کنیم.

 یا نگاهی به آپدیت های گوگل در حوزه سئو و بهینه سازی موتورهای جستجو طی سال های 2015 تا 2018 که الگوریتم موبایل فرست ایندکس به روزرسانی شد؛ بیاندازیم.

حالا اگر بازار هدف شما، یک تارگت غیر تخصصی باشد و به عبارت دیگر شما ارائه دهنده محصولات  یا خدماتی به صورت روزانه و مصرفی باشید، انتخاب تلفن همراه به عنوان دستگاه اصلی در گوگل ادز، یک برگ برنده بزرگ محسوب می شود.

اما اگر کسب و کارتان تخصصی و مربوط به یک اکوسیستم متمرکز باشد، بالا بودن درصد بازدید از طریق موبایل می تواند نرخ هزینه بر درآمدتان را به شدت کاهش دهد. یعنی بیشتر بودجه تبلیغات در گوگل شما بابت دستگاه های تلفن همراه از بین رفته و بازده مناسبی نداشته‌اید.

تبلت ها، کم طرفدارترین دستگاه بین مخاطبان ایرانی

نرخ کلیک در تبلت ها همه جای دنیا پایین تر از دو دستگاه اول است. اما در ایران آمار استفاده از تبلت به دلایل مختلفی مثل قمیت بالا، تنوع کمتر برای خرید و یا عدم استفاده عامه مردم  از میانگین جهانی نیز پایین‌تر است. 

برای همین شاید از اهمیت کمتری نسبت به دو مدل دستگاه دیگر برخوردار باشد.

چرا تنظیمات دستگاه مهم است؟

تنظیمات دستگاه برای اجرای موفقِ کمپین‌های گوگل ادز بسیار اهمیت دارد. در ادامه دلایل اصلی برای تایید اهمیت این مسئله را بررسی کرده‌ایم.

  • بررسی  رفتار کاربر: کاربران در دستگاه‌های مختلف، رفتارهای متفاوتی از خود ارائه می‌دهند. به‌عنوان مثال، کاربران تلفن همراه ممکن است بیشتر تمایل به خریدِ سریع و اکسپرس داشته باشند؛ در حالی که کاربران دسکتاپ ممکن است قبل از تبدیل به خریدار، تحقیقات بیشتری انجام دهند. سفارشی کردن تبلیغات برای هر نوع دستگاه می‌تواند تعامل کاربر و نرخ تبدیل را بهبود بخشد.
  •  بهینه‌سازی هزینه‌ها: تنظیمات دستگاه به شما این امکان را می‌دهد تا بودجه خود را کارآمدتر تخصیص دهید. می‌توانید با شناسایی دستگاه‌هایی که بیشترین ترافیک و تبدیل را ایجاد می‌کنند، هزینه‌های خود را روی آن دستگاه‌ها متمرکز کنید و به‌طور بالقوه، هزینه‌های تبلیغاتی هدر رفته را در پلتفرم‌های کم‌بازده کاهش دهید.
  • سازگاری با فرمت تبلیغات: برخی از قالب‌های تبلیغاتی ممکن است در دستگاه‌های خاص بهتر کار كنند. با تنظیم تبلیغات برای اندازه صفحه‌نمایش و قابلیت‌های هر دستگاه، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که تبلیغات شما از نظر بصری جذاب به‌نظر می‌رسد و کاربران آن را به‌خوبی دریافت می‌کنند.
  • داشتن مزیت رقابتی: بسیاری از تبلیغ‌کنندگان، تنظیمات دستگاه را نادیده می‌گیرند. این امر فرصتی برای بازاریابان باهوش فراهم می‌کند تا مزیت رقابتی داشته باشند. می‌توانید با استفاده از استراتژی‌های خاصِ هر دستگاه، مخاطبانی که ممکن است رقبا از آن‌ها غفلت كنند را هدف قرار دهید.

راهنمای گام به گام تنظیمات دستگاه در تبلیغات گوگل

در ادامه به‌صورت گام به گام خواهیم گفت که چگونه می‌توانید تنظیمات دستگاه را در گوگل ادوردز انجام دهید.

دسترسی به گوگل ادز و شروع تعریف کمپین

برای شروع، با استفاده از حساب گوگل خود وارد Google Ads شوید. پس از ورود به پلتفرم، به داشبورد گوگل ادز هدایت خواهید شد؛ جایی که می‌توانید کمپین‌های خود را مدیریت کنید. در سمت چپ، منوی ناوبری را با گزینه‌های مختلف مشاهده خواهید کرد.

ایجاد کمپین جدید یا ویرایش کمپین موجود در گوگل ادز

اگر از ابتدا قصد ایجاد یک کمپین دارید، این مراحل را طی کنید:

  •   در داشبورد گوگل ادز، روی گزینه «New Campaign +» کلیک کنید. این کار فرایند ایجاد کمپین را آغاز می‌کند.
  •   هدف تبلیغاتی خود را براساس اهداف کمپین انتخاب کنید. برای مثال، ما هدف «Website traffic» را انتخاب می‌کنیم.
  •   در مرحله بعد، از شما خواسته می‌شود که نوع کمپین را انتخاب کنید. گوگل ادز انواع مختلف کمپین مانند جستجو (Search)، نمایش (Display)، ویدئو (Video)، خرید (Shopping)، برنامه (App)، دیسکاوری (Discovery)، لوکال (Local) و Performance Max   و غیره را ارائه می‌دهد. ما در اینجا نوع کمپین را «Display» در نظر می‌گیریم؛ زیرا به ما این اجازه را می‌دهد تا تنظیمات دستگاه را برای جستجوی تبلیغات، مورد بررسی قرار دهیم. مطالعه مقاله آموزش کمپین تبلیغات گوگل با تمام قوا شمارا با کمپین پرفورمنس مکس گوگل آشنا خواهد کرد.

اگر قصد دارید یک کمپین موجود را ویرایش کنید، مراحل زیر را طی کنید:

  •   در داشبورد گوگل ادز، کمپینی که قصد تغییر آن را دارید، با کلیک کردن انتخاب کنید.
  •   پس از انتخاب کمپین، در سمت چپ صفحه روی تب Settings کلیک کنید.

انتخاب نوع کمپین مناسب

همانطور که قبلا ذکر شد، انتخاب نوع کمپین مناسب برای همسو کردن کمپین تبلیغاتی شما با اهداف تجاری‌تان بسیار ضروری است. در این مرحله، بر ایجاد یک کمپین (Dispaly) تمرکز خواهیم کرد.

با این حال، به‌یاد داشته باشید که بسته به اهداف بازاریابی و مخاطبان هدف، می‌توانید انواع کمپین‌هایی که در بالا گفتیم را برای استراتژی تبلیغاتی خود انتخاب کنید.

تعیین بودجه کمپین و هدف گذاری

با انتخاب نوع کمپین، گام بعدی تنظیم بودجه کمپین و اولویت‌های هدف است. بودجه شما تعیین می‌کند که چقدر مایلید برای کمپین هزینه کنید و می‌توان آن را به‌صورت روزانه یا ماهانه اختصاص داد.

علاوه بر این، می‌توانید مکان‌های جغرافیایی مخاطبان هدف را انتخاب کنید. این بدان معنی است که می‌توانید کشورها، مناطق و شهرها را مشخص کنید یا حتی بخشی از یک مکان خاص که می‌خواهید تبلیغات شما در آن نمایش داده شود، تعیین کنید.

انتخاب دستگاه‌ها برای کمپین

حالا بخش مهم سفارشی‌سازی تنظیمات دستگاه برای کمپین فرا می‌رسد. با انتخاب دستگاه‌های خاص برای تبلیغات، می‌توانید اقدامات بازاریابی خود را متناسب با اولویت‌ها و رفتار کاربران در دستگاه‌های خاص تنظیم کنید.

برای انجام این کار، اقدامات زیر را انجام دهید:

  •   در بخش Devices، روی Set specific targeting for devices کلیک کنید.
  •   در اینجا، سه گزینه دستگاه را خواهید یافت: Computers و Mobile devices و Tablets.
  •   براساس اهداف کمپین و اطلاعات مخاطبان، می‌توانید تصمیم بگیرید که تبلیغات خود را در همه دستگاه‌ها نشان دهید یا فقط در دستگاه‌های خاص. 

Bid Adj چیست و چگونه میتوان آن را تغییر داد؟

هنگامی که دستگاه‌های مورد نظر خود را انتخاب کردید، می‌توانید قیمت‌های پیشنهادی تبلیغات خود را براساس عملکرد هر دسته دستگاه، بهینه‌سازی کنید. این مرحله برای به حداکثر رساندن بازگشت سرمایه (ROI) و اطمینان از اینکه تبلیغات شما در موثرترین دستگاه‌ها به‌دست کاربرانِ مناسب می‌رسد، ضروری است.

برای Bid Adj دستگاه‌های مختلف، مراحل زیر را طی کنید:

  •   در بخش Devices، روی Bid adjustments کلیک کنید.
  •   در اینجا، می‌توانید تنظیمات درصد را برای هر نوع دستگاه تنظیم کنید. درصدهای مثبت، قیمت پیشنهادی شما را برای آن دستگاه افزایش می‌دهند؛ در حالی که درصدهای منفی آن را کاهش خواهند داد.

کمپین خود را مرور و راه‌اندازی کنید

قبل از راه‌اندازی کمپین، ضروری است که همه تنظیمات خود را به‌طور کامل بررسی کنید که از جمله آن‌ها می‌توان به تنظیمات دستگاه و تنظیمات قیمت پیشنهادی اشاره کرد.

نگاهی نهایی به جزئیات و تنظیمات کمپین، مانند کلمات کلیدی و اکستنشن‌های گوگل ادز بیندازید تا مطمئن شوید که همه چیز مرتب است.

هنگامی که از تنظیمات مطمئن شدید، روی Save کلیک کنید تا کمپین شما راه‌اندازی شود و بتوانید آن را به‌صورت زنده تنظیم کنید.

4 نکته برای بهینه‌سازی تنظیمات دستگاه در کمپین های گوگل ادز

برای استفاده‌ٔ حداکثری از تنظیمات دستگاه در کمپین‌های گوگل ادز، نکات زیر را در نظر بگیرید:

  •   به‌طور منظم بر عملکرد کمپین نظارت کنید: عملکرد کمپین خود را در دستگاه‌های مختلف زیر نظر داشته باشید. به‌طور منظم داده‌ها را تحلیل و معیارهای کلیدی را برای شناسایی موارد بهبود و انجام تنظیمات لازم، دنبال کنید.
  •   انجام A/B تست: اجرای A/B تست به شما اجازه می‌دهد تا اثربخشی قالب‌های تبلیغاتی مختلف، تنظیمات قیمت پیشنهادی و میزان پیام‌رسانی را در دستگاه‌های مختلف مقایسه کنید. این آزمایش‌ها اطلاعات ارزشمندی برای تصمیم‌گیری‌های داده‌محور و اصلاح تنظیمات دستگاه در طول زمان ارائه می‌کنند.
  •   از اکستنشن‌های مخصوص موبایل استفاده کنید: از اکستنشن‌های موبایل مانند اکستنشن‌های click-to-call یا مکان استفاده کنید. این اکستنشن‌ها تجربه کاربری کاربران موبایل را بهبود می‌بخشند و منجر به تعامل و نرخ تبدیل بیشتر می‌شوند.
  •   درک هدف و نیت کاربر: هدف کاربران در هر دستگاه را در نظر بگیرید و پیام‌های تبلیغاتی خود را براساس آن تنظیم کنید. به‌عنوان مثال، همانطور که قبلا اشاره کردیم، کاربران تلفن همراه ممکن است به‌دنبال راه‌حل‌های سریع و فوری‌تر باشند؛ در حالی که کاربران دسکتاپ ممکن است علاقه بیشتری به اطلاعات دقیق یا تحقیق و سرچ داشته باشند.

سخن پایانی

تنظیمات دستگاه در گوگل ادز گامی حیاتی برای اجرای کمپین‌های تبلیغاتی موثر و هدفمند است. با سفارشی‌سازی تبلیغات خود برای دستگاه‌های خاص، می‌توانید هزینه تبلیغات خود را بهینه کنید، تجربه کاربر را بهبود بخشید و عملکرد کلی کمپین را افزایش دهید.

راهنمای گام به گام و نکات ارائه شده در این مطلب، شما را به دانش و ابزاری مجهز می‌کند که مانند سرآشپزی کارکشته کمپین‌های گوگل ادز را اجرا کنید و لذت‌بخش ترین و موفق ترین تبلیغات را به مخاطبان هدف خود ارائه دهید.

به یاد داشته باشید که به‌طور مداوم بر عملکرد کمپین خود نظارت کنید و تنظیماتتان را داده‌محور انجام دهید تا از رقبا جلو بزنید و جلوتر بمانید. با تنظیمات مناسب دستگاه و استراتژی تبلیغاتی درست، می‌توانید به موفقیت چشم‌گیری در تبلیغات گوگل ادز خود دست پیدا کنید.

Leave a Reply

مطالب مرتبط

تاثیر برندسازی بر سئو 4 روش برای برندینگ تا تاثیرگذاری بر سئو سایتتاثیر برندسازی بر سئو 4 روش برای برندینگ تا تاثیرگذاری بر سئو سایت

همانطور که قبلا توضیح دادم و مدام آن را تکرار می کنم، ج آموزش بازاریابی دیجیتال سئو دسته بندی گسترده ای است که شامل عوامل زیادی می شود. یکی از

داستان یک پیشنهاد راتینی برای سایت سازمان امور مالیاتی کشورداستان یک پیشنهاد راتینی برای سایت سازمان امور مالیاتی کشور

این روزها که چه عرض کنم در دو سه سال اخیر مدام صحبت از اداره محترم دارایی و مالیات است. مدام بر تعداد مودیان افزوده می شود و شناسایی مودیان